Laraa Skrevet 4. august 2021 #1 Skrevet 4. august 2021 Jeg ble utsatt for ganske brutal mobbing gjennom hele barneskolen og deler av ungdomskolen. Mye fysisk vold som slag og spark og bli holdt og presset mot veggen så jeg ikke fikk puste, men og mye psykisk som at andre unger spyttet på pulten min, sa at alt jeg eier er ekkelt fordi det var jeg som eide det, truet med å voldta, truet med å drepe meg med kniv som de holdt fram når ingen lærere var i nærheten, skyver meg av sykkelen i fart og jeg var redd for å gå hjem fra skolen. Jeg tok aldri igjen fordi jeg ikke turte. Jeg har alltid tenkt at jeg har klart meg bedre enn mange andre som har opplevd lignende. Jeg har tatt utdanning, jeg jobber og har tenkt at jeg er heldig som har et normalt liv. Men jeg opplever ekstrem angst i hverdagen. Jeg er aldri helt avslappet eller føler meg trygg, selv ikke når jeg er lykkelig føler jeg meg fri. Det er alltid en trussel hengende over meg, som om jeg ikke klarer å finne fred. Jeg har mye problemer med stive ledd, å puste normalt. Når jeg drikker begynner jeg med selvskading og drikker derfor sjelden. Får ofte ubehagelige og påtrengende bilder i hodet der jeg knekker alle beina i kroppen igjen og igjen eller hopper utfor en bro og knuser. Tenker at folk misliker meg, sliter med å stole på folk Jeg snakket med en venninne om det og hun mente jeg kan ha posttraumatisk stress og at dette er symptomer. Jeg har helt ærlig aldri tenkt tanken. Jeg har ikke flashbacks fra konkrete hendelser, reagerer ikke med angstanfall på høye lyder eller lukter. Broren min overlevde såvidt på Utøya og har det. Det er helt annerledes. Han hadde kun flashbacks og panikkanfall og direkte minner som plager han. Jeg forbinder ingen av mine symptomer med opplevelser og erfaringer og det er derfor tanken ikke har streifet meg. Kan det likevel være noe i det, at det er post traumatisk stress? 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #2 Skrevet 4. august 2021 Uavhengig at om det er PTSD eller ikke, håper jeg du oppsøker hjelp hos psykolog. Det er jo ikke bra å ha det slik i hverdagen. Anonymkode: 75575...661 8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #3 Skrevet 4. august 2021 Det høres uansett ut som noe som problemstillinger du bør få hjelp til å bearbeide. En slik barndom kommer man nok ikke helt fra uten senvirkninger Anonymkode: 507a6...1d6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #4 Skrevet 4. august 2021 Ja, det kan i aller høyeste grad gi PTSD. Man kan bli sykere av mobbing enn av å ha opplevd enkelstående katastrofer man tradisjonelt forbinder med PTSD. Anonymkode: 3e577...73b 6
Minya Skrevet 4. august 2021 #5 Skrevet 4. august 2021 PTSD er ikke likt for alle, så at du kjenner noen som har det og de opplever det annerledes enn du beskriver, betyr ikke at du ikke kan ha det. Og ja, det er fullt mulig å få PTSD av mobbing, spesielt langvarig mobbing og psykologisk mobbing, som oftest er det jenter blir utsatt for av andre jenter, utfrysing, navnekalling og slikt. PTSD som kommer av slik mobbing, psykisk mishandling i hjemmet og lignende, blir ofte kalt kompleks PTSD, eller CPTSD. 5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #6 Skrevet 5. august 2021 Laraa skrev (10 timer siden): Jeg ble utsatt for ganske brutal mobbing gjennom hele barneskolen og deler av ungdomskolen. Mye fysisk vold som slag og spark og bli holdt og presset mot veggen så jeg ikke fikk puste, men og mye psykisk som at andre unger spyttet på pulten min, sa at alt jeg eier er ekkelt fordi det var jeg som eide det, truet med å voldta, truet med å drepe meg med kniv som de holdt fram når ingen lærere var i nærheten, skyver meg av sykkelen i fart og jeg var redd for å gå hjem fra skolen. Jeg tok aldri igjen fordi jeg ikke turte. Jeg har alltid tenkt at jeg har klart meg bedre enn mange andre som har opplevd lignende. Jeg har tatt utdanning, jeg jobber og har tenkt at jeg er heldig som har et normalt liv. Men jeg opplever ekstrem angst i hverdagen. Jeg er aldri helt avslappet eller føler meg trygg, selv ikke når jeg er lykkelig føler jeg meg fri. Det er alltid en trussel hengende over meg, som om jeg ikke klarer å finne fred. Jeg har mye problemer med stive ledd, å puste normalt. Når jeg drikker begynner jeg med selvskading og drikker derfor sjelden. Får ofte ubehagelige og påtrengende bilder i hodet der jeg knekker alle beina i kroppen igjen og igjen eller hopper utfor en bro og knuser. Tenker at folk misliker meg, sliter med å stole på folk Jeg snakket med en venninne om det og hun mente jeg kan ha posttraumatisk stress og at dette er symptomer. Jeg har helt ærlig aldri tenkt tanken. Jeg har ikke flashbacks fra konkrete hendelser, reagerer ikke med angstanfall på høye lyder eller lukter. Broren min overlevde såvidt på Utøya og har det. Det er helt annerledes. Han hadde kun flashbacks og panikkanfall og direkte minner som plager han. Jeg forbinder ingen av mine symptomer med opplevelser og erfaringer og det er derfor tanken ikke har streifet meg. Kan det likevel være noe i det, at det er post traumatisk stress? Selvfølgelig gjør du ikke det. Han reagerer på høye lyder fordi det var høye lyder i hans traume, det var det ikke for deg, derfor reagerer ikke du på høye lyder. men hvis du har en bror som overlevde utøya og du er pårørende der, så kan det ha satt i gang mye hos deg. Hele familien blir preget Anonymkode: ff39f...cf5 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #7 Skrevet 5. august 2021 Minya skrev (8 timer siden): PTSD er ikke likt for alle, så at du kjenner noen som har det og de opplever det annerledes enn du beskriver, betyr ikke at du ikke kan ha det. Og ja, det er fullt mulig å få PTSD av mobbing, spesielt langvarig mobbing og psykologisk mobbing, som oftest er det jenter blir utsatt for av andre jenter, utfrysing, navnekalling og slikt. PTSD som kommer av slik mobbing, psykisk mishandling i hjemmet og lignende, blir ofte kalt kompleks PTSD, eller CPTSD. Å herregud… slutt å lek psykiater og tro du kan alt. Må du slutte med alle de diagnosene dine. Anonymkode: ff39f...cf5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #8 Skrevet 5. august 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Å herregud… slutt å lek psykiater og tro du kan alt. Må du slutte med alle de diagnosene dine. Anonymkode: ff39f...cf5 Wow, den du siterer har jo helt rett. Hva reagerer du så på ?! PTSD arter seg forskjellig hos personer, og poenget er at selv om TS kjenner til ens symptombilde med PTSD, så utelukker det ikke at TS selv kan ha det, fordi hun har andre symptomer. Og ja, det som blir beskrevet er for de fleste klare, traumatiske opplevelser, over lang tid, noe som klart kan gi post-traumatisk stress. Anonymkode: 1d7a5...5ef 6
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #9 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Wow, den du siterer har jo helt rett. Hva reagerer du så på ?! PTSD arter seg forskjellig hos personer, og poenget er at selv om TS kjenner til ens symptombilde med PTSD, så utelukker det ikke at TS selv kan ha det, fordi hun har andre symptomer. Og ja, det som blir beskrevet er for de fleste klare, traumatiske opplevelser, over lang tid, noe som klart kan gi post-traumatisk stress. Anonymkode: 1d7a5...5ef Folk som lurer på om det feiler de noe må gå til legen, framfor å Google på seg diagnoser. En diagnose gjør deg ikke frisk, men behandling gjør Anonymkode: ff39f...cf5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #10 Skrevet 5. august 2021 Det er helt klart at mobbing kan gi PTSD og også k-traumelidelse. Psykisk vold er svært skadelig. Nyere forskning har vist at psykisk vold gir flere psykologiske skader enn fysisk vold. Anonymkode: 5f04e...844 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #11 Skrevet 5. august 2021 Ja det kan gi ptsd,men et av kriteriene er flashbacks noe du ikke har Anonymkode: 98bb5...48d
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #12 Skrevet 5. august 2021 Mobbing…. Hmm du kan få Aspergers, litt dysleksi, litt ptsd, angst, skjeling, smerter i beina.. så ja, kan få så mange diagnoser du bare vil Anonymkode: ff39f...cf5
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #13 Skrevet 5. august 2021 Kjære deg, du har opplevd mobbing og er utsatt for vold i oppveksten. Det var jo ikke «bare» mobbing, det du beskriver. Klart du kan ha men etter dette! Det er kanskje ikke så viktig om du fyller kriteriene for PTSD eller ikke, men jeg håper du søker hjelp hvis du har det vanskelig i hverdagen din. Du kan få hjelp med dette uansett om du har PTSD eller ikke. Jeg foreslår at du snakker med fastlege eller kontakter kommunepsykolog hvis du vil ha hjelp. Ønsker deg alt godt. Anonymkode: 88536...334 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #14 Skrevet 5. august 2021 Ja det kan du få. Jeg har kompleks ptsd, har dessverre ganske like hendelser som deg. Jeg anbefaler deg på det sterkeste å søke behandling og få noen og snakke med. Anonymkode: 2a8a6...05d 1
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #15 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (17 timer siden): Ja det kan gi ptsd,men et av kriteriene er flashbacks noe du ikke har Anonymkode: 98bb5...48d https://psykologisk.no/2018/05/en-overveldende-forlatthetsfolelse/ Hva da med emosjonelle flashbaks? Anonymkode: 5f04e...844
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #16 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Folk som lurer på om det feiler de noe må gå til legen, framfor å Google på seg diagnoser. En diagnose gjør deg ikke frisk, men behandling gjør Anonymkode: ff39f...cf5 HAHAHAHAHA! Ikke alltid behandling funker...les deg opp på ting før du kommenterer...sukk Anonymkode: 09d38...ba9
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #17 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): https://psykologisk.no/2018/05/en-overveldende-forlatthetsfolelse/ Hva da med emosjonelle flashbaks? Anonymkode: 5f04e...844 Det er fortsatt gjenopplevelse og Ts sier selv at hen ikke har flashbacks Anonymkode: 98bb5...48d
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #18 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (På 5.8.2021 den 14.37): Ja det kan gi ptsd,men et av kriteriene er flashbacks noe du ikke har Anonymkode: 98bb5...48d Nei, man trenger ikke å ha alle kriteriene for å ha PTSD. Man må ha én eller flere, men ikke alle... Anonymkode: 2a078...c08
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #19 Skrevet 6. august 2021 Jeg ble terrorisert av min gamle sjef. Hun hakket på mitt utseende, mine prestasjoner. alt jeg gjorde var feil. Jeg tror jeg har ptsd av det, og sliter i ny jobb i relasjon med andre kollegaer. Jeg blir sliten og nervøs av alt det sosiale noen dager, og sier litt rare ting. I dag sliter jeg masse feks fordi jeg overhørte at noen lo av noe jeg sa. Og da kverner jeg lenge. Jeg var ikke så dårlig før min gamle sjef fikk terrorisere meg så lenge. Anonymkode: d20bc...49f
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #20 Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Nei, man trenger ikke å ha alle kriteriene for å ha PTSD. Man må ha én eller flere, men ikke alle... Anonymkode: 2a078...c08 Flashbacks er en av kriteriene man må oppfylle! Anonymkode: 98bb5...48d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå