Gå til innhold

Dere med barn som begynte å snakke sent

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min mor har mast veldig om at jeg skal få utredet sønnen min, han er straks 17 måneder og har enda ikke sagt sitt første ord. Jeg har ikke vært bekymret frem til nå fordi både fastlege og helsestasjon har sagt at han er innenfor normalen.  Han har god språkforståelse og kommuniserer gjennom tegn, mimikk og har god blikk kontakt med oss og omgivelsene sine. Men moren min mener at han ligger langt etter og at det er noe med gutten min. Jeg har avfeid det frem til nå, men opplever nå at jeg kanskje burde ha hørt på mamma. 

Han begynte i barnehagen denne uka, jeg har vært med på de første dagene. Opplever at jevnaldrende unger kan flere ord og kommuniserer på en helt annen måte enn min sønn. Selvom min gutt også deltar i lek og gjør seg forstått så ser jeg at han "henger etter" og ikke er som andre. Har igjen luftet dette for pedleder i barnehagen og hun mener også at det ikke er grunn til bekymring,  siden han er tospråklig er det normalt at språket kommer litt senere. Men jeg sitter her med en klump i magen nå :(

Har jeg forsømt barnet mitt? 

Dere med barn som pratet sent, hvor sent kom de første ordene som "mamma", "pappa", "bil" etc. Min kan bare si "hei" og "oi", sier det siste når noe faller på gulvet eller ved brå bevegelser. Han babler mye og har sitt eget språk, som ingen andre forstår. Men han gjør seg forstått,  greier å kommunisere med oss, men ikke gjennom verbalt språk. 

Hjelp... 

Anonymkode: 8e800...eb7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Først og fremst: NEI, du har ikke forsømt barnet ditt.

Til det andre så er det ikke grunn til bekymring ennå. Barnet har god språkforståelse og det er det viktigste. Mange barn samler på ord og holder de inne til de en dag begynner å prate i vei. 

Anonymkode: 8dd04...88e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ser ingen grunn til bekymring. Vår sønn er omtrent akkurat like gammel, født mars i fjor. Babler og bruker tegn, men kan bare si "mamma" og "bæ". Begynte faktisk å si nei og hadet i går. Det går seg nok til. 

Anonymkode: d0cda...012

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kunne si "bæ", "mø" i kontekst ved 14 måneder, "mamma" og "pappa" ved 18 måneder, men ved rundt 2 år løsnet det veldig 😄 Er fire år nå og har helt aldersadekvat språk og ganske god uttale. 

Anonymkode: 248e0...a1a

AnonymBruker
Skrevet

Så lenge barnet viser språkforståelse ville jeg ikke bekymret meg, husk at de barna dere møtte i barnehagen ikke nødvendigvis er født samme måned som han og uansett er det store variasjoner i den alderen. 

Anonymkode: 0c292...a92

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Min mor har mast veldig om at jeg skal få utredet sønnen min, han er straks 17 måneder og har enda ikke sagt sitt første ord. Jeg har ikke vært bekymret frem til nå fordi både fastlege og helsestasjon har sagt at han er innenfor normalen.  Han har god språkforståelse og kommuniserer gjennom tegn, mimikk og har god blikk kontakt med oss og omgivelsene sine. Men moren min mener at han ligger langt etter og at det er noe med gutten min. Jeg har avfeid det frem til nå, men opplever nå at jeg kanskje burde ha hørt på mamma. 

Han begynte i barnehagen denne uka, jeg har vært med på de første dagene. Opplever at jevnaldrende unger kan flere ord og kommuniserer på en helt annen måte enn min sønn. Selvom min gutt også deltar i lek og gjør seg forstått så ser jeg at han "henger etter" og ikke er som andre. Har igjen luftet dette for pedleder i barnehagen og hun mener også at det ikke er grunn til bekymring,  siden han er tospråklig er det normalt at språket kommer litt senere. Men jeg sitter her med en klump i magen nå :(

Dere med barn som pratet sent, hvor sent kom de første ordene som "mamma", "pappa", "bil" etc. Min kan bare si "hei" og "oi", sier det siste når noe faller på gulvet eller ved brå bevegelser. Han babler mye og har sitt eget språk, som ingen andre forstår. Men han gjør seg forstått,  greier å kommunisere med oss, men ikke gjennom verbalt språk. 

Hjelp... 

Min er 17 og sier ikke oi eller hei engang. Men jeg har adhd og det har mest sannsynlig barnet også, og barn med adhd prater ofte senere enn andre. Men de er likevel godt representert blant de største geniene historien har sett, så jeg er ikke bekymra ☺️ I barnehagen er det mange barn født samme måned som min, og kun et par av dem sier et par ord. 

Anonymkode: af1d0...d5f

AnonymBruker
Skrevet

det er normalt at flerspråklige barn bruker lengre tid på det å uttrykke seg. forståelsen kommer først. det viktigste er at han gjør seg forstått.så følger barnehagen med. ikke så mye ppt kan utrede enda :) nå får han også masse annen stimulering i barnehagen (og tror også dere har gjort en god jobb hjemme). 

det er  greit å dobbeltsjekke hørsel dersom man er bekymret. (ut fra beskrivelsen fremstår det ikke som en utfordring). 

Anonymkode: fd4c8...5c7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

det er normalt at flerspråklige barn bruker lengre tid på det å uttrykke seg. forståelsen kommer først. det viktigste er at han gjør seg forstått.så følger barnehagen med. ikke så mye ppt kan utrede enda :) nå får han også masse annen stimulering i barnehagen (og tror også dere har gjort en god jobb hjemme). 

det er  greit å dobbeltsjekke hørsel dersom man er bekymret. (ut fra beskrivelsen fremstår det ikke som en utfordring). 

Anonymkode: fd4c8...5c7

Hørsel ble sjekket på sykehuset ved 5 måneders alder, vi hadde mistanke om vann i øret. Men alt var helt i orden der. Han reagerer veldig på lyder rundt seg, vi kan feks ikke ha TVen på når han sover. Så jeg tror det ikke er noe med hørselen.  

Håper inderlig det går seg til i barnehagen. 

AnonymBruker
Skrevet

Språkforståelse er viktigst! Dersom den er der så er det ingen grunn til bekymring. Dette er så ulikt fra barn til barn. Akkurat som motorikken; noen går ved 9 mnd og andre ved 18 mnd og begge deler er innenfor normalen.

Selv har jeg ei jente som plutselig begynnte å snakke rent i fulle setninger omtrent «over natten». Før det sa hun kun enkeltord.

Anonymkode: 4f673...b02

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Min er 17 og sier ikke oi eller hei engang. Men jeg har adhd og det har mest sannsynlig barnet også, og barn med adhd prater ofte senere enn andre. Men de er likevel godt representert blant de største geniene historien har sett, så jeg er ikke bekymra ☺️ I barnehagen er det mange barn født samme måned som min, og kun et par av dem sier et par ord. 

Anonymkode: af1d0...d5f

Hvordan vet du at barnet sannsynligvis har ADHD?

Anonymkode: 43ef7...0cd

AnonymBruker
Skrevet

Min sa ikke et ord før han var 2 år!😬 ikke mamma, ikke pappa, ikke tegn ikke noe.  nå er han 4 år og snakker som en foss,  og til og med leser! Det hadde jeg aldri trodd før. Jeg var oppriktig bekymret, men som din er han tospråklig. Det viktigste er forståelsen, og den har han hatt hele veien. 

Anonymkode: 11277...872

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Så lenge barnet viser språkforståelse ville jeg ikke bekymret meg, husk at de barna dere møtte i barnehagen ikke nødvendigvis er født samme måned som han og uansett er det store variasjoner i den alderen. 

Anonymkode: 0c292...a92

Det er en stor feil å tro at pga språkforståelse så er alt i orden. Barn kan ha veldig god språkforståelse men fortsatt ha f.eks autisme.

Anonymkode: 4570f...072

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Min var kjempesein med språket, og er enspråklig. Snakket ikke forståelig før en gang mellom tre og fire år. Første ordene kom etter 17 mnd i alle fall. Ok forståelse, men den begrenser seg jo naturligvis når man ikke kan ha gjensidige samtaler. Det viste seg at han trengte dren, det fikk han da han var tre og et halvt. Vi hadde ingen tiltak inne rundt han, og når jeg ser tilbake synes jeg egentlig det er litt rart☺️ Men han fungerte svært godt sosialt, med rollelek etc, og viste jo utvikling. 
I dag er han stor skolegutt og har et særdeles godt språk, leser bl.a langt over forventet nivå. Men om jeg var deg ville jeg fulgt godt med på gutyen din, og hatt dialog med barnehagen, slik at han kan få litt ekstra språkstøtte om ordene ikke kommer etterhvert, eller han visee andre vansker. Bedre føre var!

Anonymkode: e6326...8b4

AnonymBruker
Skrevet

Ikkje stress. Fireåringen min sa nokre få korte ord ved 18 månaders alder. Eg ville ha gitt det litt tid til, om eg var deg. 

Anonymkode: f3a02...96e

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hjelp... 

Nja, unger her til lands kan knapt å snakke fordi de er imlestet i systemet tidlig, noen ser nesten litt åndssvake ut fordi foreldrene prioriterer at de skal passe inn istedet

AnonymBruker
Skrevet

Min første sa mamma og pappa da han fylte 2 år. 

Ved toårskontrollen som kom to mnd etter 2årsdagen snakket barnet i setninger. 

Ting endres fort i den alderen. Og jeg ville ikke vært bekymret.  Og ihvertfall ikke når barnet er tospråklig! 

Anonymkode: 6f0a5...243

Skrevet

NEI - Du har IKKE forsømt barnet ditt!

Min sønn er bare 10 måneder gammel enda så kan ikke sammenligne noe der, men..

Mitt yngre søskenbarn snakket sent. Husket tante var bekymret når han var 2 år og ikke klarte å si annet enn mamma og pappa. Han hadde også sitt eget språk som ingen forstod og mye babling. Når han først startet å prate så har jeg aldri møtt et barn med så godt, bredt og reint ordforråd som han!

Han stilte spørsmål på en voksen måte når han bare var 4. 

Mitt tips til deg er; føler du det er noe galt så stol på magefølelsen. Den har oftest rett. Ellers, ikke vær så bekymret enda 

AnonymBruker
Skrevet

Mitt barn begynte å snakke ved 3-årsalderen. Men de første ordene sa han da han var under ett år. Alle barn utvikler seg ulikt mtp språk. Er barnet under to år, forstår språk så ville jeg ikke vært bekymret ennå hvis de ikke er andre tegn på noe som er "galt".

Flerspråklighet er ikke noe grunn til sen språkutvikling. Barn med to eller flere språk sier sine første ord ved samme alder som barn som kun lærer og snakker ett språk.

Anonymkode: cf679...428

AnonymBruker
Skrevet

Min har vært litt sent ute med det meste - men innenfor normalen. Begynte å gå da hun var 18 måneder, og sa veldig få ord før hun var 2. Da begynte det sakte å løsne litt, med at det kom sakte flere ord og mer gestikulering for å gjøre seg forstått. Da hun var 2 år og 4-5 måneder var det som å dra ut en propp! Masse skravling og stadig nye ord ble lært. Ikke noen mistanke om diagnose eller at hun er tospråklig.

Anonymkode: 7816c...4bb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Flerspråklighet er ikke noe grunn til sen språkutvikling. Barn med to eller flere språk sier sine første ord ved samme alder som barn som kun lærer og snakker ett språk.

Jeg har hørt og lest så mye forskjellig om akkurat dette med tospråklige barn og språk, føler at de lærede strides her. Noen mener at flerspråklige snakket senere enn andre mener det ikke har noe å si, jeg har både hørt og lest begge deler av helsestasjon, pedagogisk personale i barnehagen og fastlegen.  Vet ikke hva jeg skal tro. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...