Gjest Bobleplasten Skrevet 4. august 2021 #1 Skrevet 4. august 2021 Dagligvarene har begynt å bli flinkere til å få omsetning på datovarer. Det sier seg selv at de fleste vil ikke kjøpe dem til full pris så da får du dem kanskje til 40-50%. Det er fornuftig, og reduserer svinn. MEN. Når datoen går ut, da går det i søpla. Gjerne i en innlåst container, og så rett på dynga. Masse av maten er fullt ut spiselig og ufarlig i mange uker etter dette. Hva er det egentlig som stopper butikkene å gi ut dette gratis til folk som vil ha? Jeg vet at KIWIs datogarantier førte til at folk gjemte mat og noen var ekle mot de ansatte og sånn, men hva er for eksempel den praktiske forskjellen mellom å kaste noe i søpla og sette det på en pall bak butikken? Og om de kan selge ting nær utløp til 40% i en monter, burde også "helt utgått" kunne hatt en? Og hvorfor er det ikke forbudt å kaste spiselig mat på denne måten? Og er det fortsatt slik at butikkansatte som tar med seg mat som skulle gått i søpla hjem, kan anmeldes for tyveri? Dette lurer jeg på!
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #2 Skrevet 4. august 2021 Dette gjelder ikke bare butikker. Jeg jobbet i flere ulike gatekjøkken og restauranter i ungdommen, og du vil ikke tro all maten vi kastet på slutten av den dag. Vi fikk heldigvis ta med oss så mye vi ville hjem, så jeg var veldig populær i kollektivet mitt. Anonymkode: 9943f...de6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #3 Skrevet 4. august 2021 Helt enig med deg ts. Frankrike forbyr de store matvarekjedene å destruere usolgte matvarer. Finnes så mange trengende som kan ta imot. Anonymkode: 6dda0...5fc 1
Hedda-78 Skrevet 4. august 2021 #4 Skrevet 4. august 2021 (endret) Jeg gjetter at det har med tapt omsetning å gjøre. Altså, hvis du som kunde får mulighet til å hente gratis knekkebrød fra pallen bak butikken i stedet for å gå inn i butikken og betale for knekkebrødet, så taper jo butikken omsetning. Dessuten: Sitat fra Mattilsynets side: Matvarer merkte med "best før…" eller "best før utgangen av…" kan seljast eller gis bort også etter at datoen er passert. Matvarer som er merkte med "siste forbruksdag…", er det ikkje lov å selje etter at datoen er gått ut. Butikken kan heller ikkje gi bort desse varene gratis. Endret 4. august 2021 av Hedda-78 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #5 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Helt enig med deg ts. Frankrike forbyr de store matvarekjedene å destruere usolgte matvarer. Finnes så mange trengende som kan ta imot. Anonymkode: 6dda0...5fc Burde vært gitt bort til noen som kunne dele ut daglig til uføre, arbeidssøkere, narkomane, enslige forsørgere, og folk i lignende grupper. Før den ble dårlig. Anonymkode: 1adfe...243 1
Gjest Maxwell Skrevet 4. august 2021 #6 Skrevet 4. august 2021 Noen butikker gir bort varer som holder på å gå ut på dato istedenfor å kaste det. Sånn at folk kan komme å hente det.
Gjest Bobleplasten Skrevet 4. august 2021 #7 Skrevet 4. august 2021 Hedda-78 skrev (21 minutter siden): Jeg gjetter at det har med tapt omsetning å gjøre. Altså, hvis du som kunde får mulighet til å hente gratis knekkebrød fra pallen bak butikken i stedet for å gå inn i butikken og betale for knekkebrødet, så taper jo butikken omsetning. Dessuten: Sitat fra Mattilsynets side: Matvarer merkte med "best før…" eller "best før utgangen av…" kan seljast eller gis bort også etter at datoen er passert. Matvarer som er merkte med "siste forbruksdag…", er det ikkje lov å selje etter at datoen er gått ut. Butikken kan heller ikkje gi bort desse varene gratis. Ja, jeg kjøper også argumentet om at de spenner bein på egen omsetning og fullprismat men da er matproduksjonen også for høy!
Hedda-78 Skrevet 4. august 2021 #8 Skrevet 4. august 2021 Bobleplasten skrev (22 minutter siden): Ja, jeg kjøper også argumentet om at de spenner bein på egen omsetning og fullprismat men da er matproduksjonen også for høy! Matproduksjonen? Hbordan da, mener du? Produsentene produserer jo det som butikkene bestiller inn. Hvis Kiwi i Kåfjord har bestilt inn 120 brød til tirsdag, og bare får solgt 100, så er det jo ikke bakeriet sin skyld? 2
Knirke Skrevet 4. august 2021 #9 Skrevet 4. august 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Burde vært gitt bort til noen som kunne dele ut daglig til uføre, arbeidssøkere, narkomane, enslige forsørgere, og folk i lignende grupper. Før den ble dårlig. Anonymkode: 1adfe...243 Nja... Før den blir dårlig er den jo salgbar, så da kan de selge den og fortsatt tjene penger på den. Etter at varen har gått ut på dato er den per definisjon dårlig, dvs den tilfredstiller ikke krav til trygg mat. Det tar seg veldig dårlig ut om det kommer ut overskrifter som "uteligger Per døde av matforgiftning etter å ha fått harsk mat av Kiwi" Jeg jobbet hos en grossist en gang, og det hendte de gav bort paller med mat som skulle kastes. Men det var med en bismak, fordi kvaliteten var dårlig (mugg på én frukt i hver kurv f.eks), og navnet på bedriften knyttes til varene, gratis eller ei. Dette er noe de ikke tjener en eneste krone på uansett, så hvorfor ta sjansen? PS: Jeg sier ikke at jeg er ikke er enig i at det er for mye matsvinn, men man kan gjøre mange tiltak uten å begynne å forby ditt og datt. Jeg synes billig-kurven i butikken med nesten utgått mat er et helt supert tiltak.
Laraa Skrevet 4. august 2021 #10 Skrevet 4. august 2021 Jeg snakket en gang med en ansatt på deli di Luca. Han skulle til å kaste et par pizzastykker på slutten av vakta, men ble fersket av daglig leder. Han måtte da betale fullpris og rutiner for å avdekke spising av rester ble innstrammet som følge av episoden. Har hørt det samme fra en kompis som jobber på MIX også. Nå finnes heldigvis too good to go, som reduserer matsvinn i kiosker og restauranter betraktelig , så det er nok mindre som går i søpla enn for fem år siden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå