AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #1 Skrevet 4. august 2021 Jeg er taxi sjåfør vært hos en eier siden desember 2020 til nå. Jeg har spurt om arbeidskontrakt flere ganger men aldri fått. Fått høre at hans ord er like mye verd. Men nå er jeg misfornøyd og fått tilbud om bedre arbeidstider til en ny taxi eier. Jeg vil ikke være jævlig og lage noe drama så ønsker å følge spille reglene med oppsigelsestid. Hva gjelder når man aldri fikk arbeids kontrakt? Skal ringe Fellesforbundet i morgen men ønsket bare å forhøre meg litt her. Anonymkode: 43a16...d3b
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #2 Skrevet 4. august 2021 Selv uten kontrakt så er det 1 måned fra den første i måneden etter at du sa opp. Så hvis du sier opp i dag, så vil siste dagen din være 1. oktober. Anonymkode: e7bbe...c54 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #3 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Selv uten kontrakt så er det 1 måned fra den første i måneden etter at du sa opp. Så hvis du sier opp i dag, så vil siste dagen din være 1. oktober. Anonymkode: e7bbe...c54 Ok så hvis jeg sier opp 11 august så vil oppsigelsentiden bli 1 oktober? ts. Takk for svar Anonymkode: 43a16...d3b
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #4 Skrevet 4. august 2021 Just now, AnonymBruker said: Ok så hvis jeg sier opp 11 august så vil oppsigelsentiden bli 1 oktober? ts. Takk for svar Anonymkode: 43a16...d3b Ja, fordi oppsigelsen vil gjelde fra 1. september. Så da vil det være 1 måned fra 1. september. Anonymkode: e7bbe...c54 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #5 Skrevet 4. august 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, fordi oppsigelsen vil gjelde fra 1. september. Så da vil det være 1 måned fra 1. september. Anonymkode: e7bbe...c54 Og det er viktig at du sier opp senest 31. august dersom du vil slutte 1. oktober. Anonymkode: e7bbe...c54
PetterKanin Skrevet 4. august 2021 #6 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Selv uten kontrakt så er det 1 måned fra den første i måneden etter at du sa opp. Så hvis du sier opp i dag, så vil siste dagen din være 1. oktober. Anonymkode: e7bbe...c54 Siste dagen vil være 30. September. Ikke så mye forskjell, men. 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #7 Skrevet 4. august 2021 PetterKanin skrev (59 minutter siden): Siste dagen vil være 30. September. Ikke så mye forskjell, men. takk for svar. Jeg har heller ikke fått tatt ut ferie da jeg har vært sykmeldt snart i 3 mnd pga en kne operasjon og alt dette har arbeidsgivers kjeft latt gå utover meg hver gang jeg ringer å prøver å få til en plan så er det bare kjeft å få. Og enda mindre hyggelig ble det da jeg sa jeg kom til å få gradert sykemelding fremover. De forventer at en skal sitte i en bil i 12 timer per dag og det blir så en mister all motivasjon til trening på kneet som jeg har hørt fra fysioterapaut at det anbefales og gå gradvis frem på jobb. I tillegg hadde jeg ett ønske om lang helg i september men det var ikke sjefen noe særlig gira på. Så hvis jeg kunne fått den helga fri og en helg i midten av oktober så hadde jeg ikke trengt noe mer ferie men da ble han sint og sa at da fikk jeg bare ta alle ukene ferie. Problemet er at som taxi sjåfør så får man ikke betalt for ukene man har ferie. Jeg har dog sikret meg økonomisk med gjeldsordning slik at om jeg ikke får lønn noen uker så vil gjeldsordningen sørge for at jeg får samme beløp per måned som jeg skal leve av og det er en trygghet i seg selv. I tillegg ble han sint for at jeg har deltatt som frivillig med Røde kors på korona testing Dvs stå mye som er god trening for kne og da mente han jeg også kunne jobbe. Forstår den men forklarte det med at å sitte i en bil er ikke samme kne treninga som å stå ett par timer. I tillegg er det en sosial side ved dette for min del for å slippe å sitte alene støtt for jeg kjenner ikke så mange her enda. Er jeg for kravstor egentlig?? Begynner å tro det er meg det er noe feil på. Eller bare innrømme at jeg har null kjemi med sjefen?? Jeg har tilgang på ny arbeidsgiver men ønsker ikke å lage mer drama enn nødvendig med den oppsigelsen. Ja er litt fustrert. Så måtte få ut litt gruff. Beklager. Anonymkode: 43a16...d3b
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #8 Skrevet 4. august 2021 Ts mulig jeg ikke presiserte spørsmålet godt nok. Det er jeg som arbeidstaker som ønsker å si opp ikke arbeidsgiver som sier meg opp. Ser at 1 mnd’ers regelen gjelder hvis jeg blir oppsagt uten kontrakt. Men var en kollega som mente dette er feil når jeg som ansatt sier opp uten kontrakt. Men ble litt usikker så skal ringe Fellesforbundet i morgen. Anonymkode: 43a16...d3b
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #9 Skrevet 4. august 2021 Just now, AnonymBruker said: Ts mulig jeg ikke presiserte spørsmålet godt nok. Det er jeg som arbeidstaker som ønsker å si opp ikke arbeidsgiver som sier meg opp. Ser at 1 mnd’ers regelen gjelder hvis jeg blir oppsagt uten kontrakt. Men var en kollega som mente dette er feil når jeg som ansatt sier opp uten kontrakt. Men ble litt usikker så skal ringe Fellesforbundet i morgen. Anonymkode: 43a16...d3b Ring dem og hør. Dersom du er delvis sykemeldt kan det også være at sjefen din synes det er helt greit at du går på dagen, og da er det fritt frem å gjøre det. Loven er jo der først og fremst for å beskytte deg, ikke sjefen din. Anonymkode: 09b9a...e14
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #10 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ring dem og hør. Dersom du er delvis sykemeldt kan det også være at sjefen din synes det er helt greit at du går på dagen, og da er det fritt frem å gjøre det. Loven er jo der først og fremst for å beskytte deg, ikke sjefen din. Anonymkode: 09b9a...e14 Ja det var det jeg og tenkte ts. At den 1 mnd regelen er for å beskytte arbeidstaker. Anonymkode: 43a16...d3b
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #11 Skrevet 5. august 2021 Ts nå har jeg funnet ut av det. 1 mnd'ers regel gjelder når man sier opp også uten kontrakt. Men at man kan gå ut med å si man ønsker å si opp og spørre arbeidsgiver hvordan han vil avslutte arbeidsforholdet er han grei så slipper en lettere unna hvis ikke og begynner å kreve lengre oppsigelses tid så kan en bare slå i bordet med arbeidsmiljøloven som sier 1 mnd oppsigelse. Så er det å manne seg opp og tørre å ringe han som er så sint bestandig. Grøss. Anonymkode: 43a16...d3b
petterm Skrevet 7. august 2021 #12 Skrevet 7. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (På 2021-8-5 den 11.36): Ts nå har jeg funnet ut av det. 1 mnd'ers regel gjelder når man sier opp også uten kontrakt. Men at man kan gå ut med å si man ønsker å si opp og spørre arbeidsgiver hvordan han vil avslutte arbeidsforholdet er han grei så slipper en lettere unna hvis ikke og begynner å kreve lengre oppsigelses tid så kan en bare slå i bordet med arbeidsmiljøloven som sier 1 mnd oppsigelse. Så er det å manne seg opp og tørre å ringe han som er så sint bestandig. Grøss. Anonymkode: 43a16...d3b I og med at du ikke har hatt ferie ville jeg bedt om å få ta ut ferie i oppsigelses tiden. Du har rett på 3 ukers ferie før 30. september. Endret 7. august 2021 av petterm 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå