AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #1 Skrevet 4. august 2021 Noen som har klart å beholdt hus alene etter samlivsbrudd? Hvordan løste dere dette? Og ble det vanskelig økonomisk? Anonymkode: 4f88b...f3d
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #2 Skrevet 4. august 2021 Jeg klarer det. Fikk ikke lån i banken, men mine foreldre utvidet sitt rammelån så jeg fikk låne via dem. Betaler renter og avdrag som på et vanlig lån. Går helt fint selv om det kan være litt trangt. Viktig å sette opp et reelt budsjett og følge det. Anonymkode: 6e7aa...6a3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #3 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg klarer det. Fikk ikke lån i banken, men mine foreldre utvidet sitt rammelån så jeg fikk låne via dem. Betaler renter og avdrag som på et vanlig lån. Går helt fint selv om det kan være litt trangt. Viktig å sette opp et reelt budsjett og følge det. Anonymkode: 6e7aa...6a3 Men du måtte kjøpe ut den andre, eller? Var det det som ble løst med det utvidede lånet? Anonymkode: 4f88b...f3d
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #4 Skrevet 4. august 2021 Måtte kjøpe ut eksen og overta hans del av lånet på huset ja. Anonymkode: 6e7aa...6a3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #5 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Måtte kjøpe ut eksen og overta hans del av lånet på huset ja. Anonymkode: 6e7aa...6a3 Er bare så usikker på hvordan det skal gå økonomisk..må jo bli enorme utgifter i måneden.. Anonymkode: 4f88b...f3d
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #6 Skrevet 4. august 2021 Boutgiftene ble dobbelt så store når jeg ble alene ja, men det var mange andre poster å spare inn på. Min eks var en sløser når det kom til mange felle utgifter, mat, bil og dill (nye tekniske greier i tide og utide) osv. Videre fikk jeg skattelette som enslig forsørger, ekstra barnetrygd samt barnebidrag (barna bor 80% hos meg). Lever sparsomt når det kommer til egenpleie, klær og greier til meg selv og er bevist på planlegging av mathandling osv. Det var viktig for meg at barna fikk beholde hjemmet sitt når familien ble splittet. Anonymkode: 6e7aa...6a3 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #7 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Noen som har klart å beholdt hus alene etter samlivsbrudd? Hvordan løste dere dette? Og ble det vanskelig økonomisk? Anonymkode: 4f88b...f3d Ja gikk greit . Kjøpte ut x kona og deretter kjøpte jeg 2 hus til .. aldri hatt så bra økonomi etter hun reiste . Da hun bodde her hadde jeg i perioder kredittgjeld . Anonymkode: 1abb6...0ad
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #8 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Boutgiftene ble dobbelt så store når jeg ble alene ja, men det var mange andre poster å spare inn på. Min eks var en sløser når det kom til mange felle utgifter, mat, bil og dill (nye tekniske greier i tide og utide) osv. Videre fikk jeg skattelette som enslig forsørger, ekstra barnetrygd samt barnebidrag (barna bor 80% hos meg). Lever sparsomt når det kommer til egenpleie, klær og greier til meg selv og er bevist på planlegging av mathandling osv. Det var viktig for meg at barna fikk beholde hjemmet sitt når familien ble splittet. Anonymkode: 6e7aa...6a3 Det jeg tenker også, at jeg «skylder» barnet å få ha hjemmet i det minste..når resten blir annerledes..men bruker allerede i dag ei halv mndlønn på min del av boutgifter og forsikringer, så skjønner ikke helt hvordan jeg evt skal greie å beholde det alene.. Anonymkode: 4f88b...f3d
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #9 Skrevet 4. august 2021 Du må finne ut hva du må betale eksen, om du får lån til det og resten, sett opp et budsjett og se om du har råd til det. Bruk bidrags kalkulator på nav, snakk med banken og se over kostnadene du har i dag. Hvor kan du redusere og spare inn. Sjekk forsikringer også. Mulig du kan redusere noe der også. Høyt lån og hovedomsorg reduserer skatten din. Kan være rådgiver i banken kan hjelpe deg med det også. Kan være en mulighet med en ekstra jobb for høyere inntekt når barna er hos far? Det er viktig å vurdere alt nøye. Du skal ikke bo deg ihjel. Må ha overskudd i hverdagen til å være en god mor. Kan jo også være noe å tenke på om et nytt bosted kan være det riktige for dere. Det er nå 9 år siden jeg kjøpte ut eksen. Vi bor her enda og har det veldig bra. Bolig har økt i verdi og min lønn har også økt disse årene. Jeg angrer så absolutt ikke på noen trange år, men det som var rett for meg er nødvendigvis ikke rett for deg. Anonymkode: 6e7aa...6a3 1
Ishavsrøya Skrevet 4. august 2021 #10 Skrevet 4. august 2021 Ja klarte det. Er alenemor til 3 barn. Men måtte bytte bank. Den banken vi hadde i alle år sa nei... 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #11 Skrevet 4. august 2021 Du har fått mange råd allerede. Du kan både se på SIFOs referansebudsjett, samt ulike lånekalkulatorer der du justerer avdragstida på lånet. Tenk på om du enkelt kan leie ut deler av boligen, om du kan bytte til en rimeligere bil, om du kan bytte til en bedre betalt jobb, og om du har rett til overgangsstønad, stønad til barnepass osv. Det er jo heller ikke krise å måtte bytte bolig. Kanskje du får kjøpt noe rimeligere i samme nabolag/skolekrets? Anonymkode: e23ec...6f0
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #12 Skrevet 4. august 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Det jeg tenker også, at jeg «skylder» barnet å få ha hjemmet i det minste..når resten blir annerledes..men bruker allerede i dag ei halv mndlønn på min del av boutgifter og forsikringer, så skjønner ikke helt hvordan jeg evt skal greie å beholde det alene.. Anonymkode: 4f88b...f3d En halv månedslønn på boutgifter og forsikringer? Det høres jo enormt ut. Er du sikker på at du tenker rasjonelt nok her, eller kan det hende det er den emosjonelle delen av deg som tviholder på tanken om å beholde huset? Jeg tror uten tvil det beste for dere vil være om du finner et billigere sted å bo! Barn er generelt veldig fornøyd selv med mindre areal, det er vi voksne som tror vi trenger mer, og mange barn kan glede seg over et nytt rom, nytt hus, nytt nabolag osv - anbefaler å la barnet ta del i prosessen, si sin mening etter visninger osv, og forklare tydelig dersom man velger en annen bolig enn den de foretrakk, og forklare grunnen til valget. Anonymkode: 69076...4cb 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #13 Skrevet 4. august 2021 Beholdt huset i et halvt år etter hun flyttet ut. Jeg måtte kjøpe henne ut for halvparten, ettersom jeg var dum nok til å sette opp 50/50 eierandel. Det var steindyrt, men det gikk. Jeg solgte likevel huset etter et halvt år. De ukene barna var hos henne var det altfor stort for meg alene. Det var greit for dem å få en myk overgang, men med tiden var det fint å gå videre. De trenger ikke påminnes familielivet vi hadde der sammen. Nå har jeg også ny kjæreste, og hun ville ikke flyttet inn i gamle huset med meg. Jeg har gradvis bygget opp økonomien igjen gjennom å gjøre gode kjøp og salg av boligene jeg har hatt siden. Men da må man flytte på seg. Jeg kjøpte henne ut for verdivurderingen vi fikk ved separasjon. Da jeg solgte et halvår senere, fikk jeg langt mindre, ergo fikk hun mer enn halvparten. Hadde jeg gjort dette igjen, hadde jeg satt opp en klausul som justerte beløpet dersom boligen ble solgt innen et år, og det anbefaler jeg også andre å gjøre. Anonymkode: 71386...2e1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #14 Skrevet 4. august 2021 Jeg kjøpte ut eksen og tok over hans del av lånet. Måtte ha medlåntaker, men jeg betjener lånet selv. Eksen hadde elendig økonomisk sans og etter jeg ble alene har jeg faktisk bedre råd. På boliglånet betaler jeg nå 3000 kr mindre i mnd enn vi gjorde da vi bodde sammen. Jeg har et billig boliglån og kunne sikkert betalt mer i mnd, men akkurat nå velger jeg heller å fylle opp sparekontoen. I følge banken (som sikkert følger SIFOs referansebudsjett) går jeg 10000 kr i minus i mnd. Det gjør jeg absolutt ikke. Anonymkode: efad4...89f 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #15 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er bare så usikker på hvordan det skal gå økonomisk..må jo bli enorme utgifter i måneden.. Anonymkode: 4f88b...f3d Kommer jo helt an på hvor mye lån dere har og hva du tjener... Anonymkode: d9d3a...b5d 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #16 Skrevet 4. august 2021 Og hva huset er verdt såklart. Anonymkode: d9d3a...b5d 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #17 Skrevet 4. august 2021 Jeg klarte det. Eksen dro avgårde med en bil, ganske ny båt og 200k og jeg overtok lånet på alt. Jeg tjente sinnsykt dårlig og fikk avslag i flere banker. Til slutt forsøkte jeg i banken vi hadde hatt i flere år (DNB var ekstremt strenge den tiden) og jeg fikk låne over maksgrensa. Jeg beholdt også nedbetalingstiden som sto igjen samt tjent ca 300k i året på å beholde huset. Jeg hadde også ansvaret alene med 2 tenåringer. Anonymkode: 71d84...a1c
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #18 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du må finne ut hva du må betale eksen, om du får lån til det og resten, sett opp et budsjett og se om du har råd til det. Bruk bidrags kalkulator på nav, snakk med banken og se over kostnadene du har i dag. Hvor kan du redusere og spare inn. Sjekk forsikringer også. Mulig du kan redusere noe der også. Høyt lån og hovedomsorg reduserer skatten din. Kan være rådgiver i banken kan hjelpe deg med det også. Kan være en mulighet med en ekstra jobb for høyere inntekt når barna er hos far? Det er viktig å vurdere alt nøye. Du skal ikke bo deg ihjel. Må ha overskudd i hverdagen til å være en god mor. Kan jo også være noe å tenke på om et nytt bosted kan være det riktige for dere. Det er nå 9 år siden jeg kjøpte ut eksen. Vi bor her enda og har det veldig bra. Bolig har økt i verdi og min lønn har også økt disse årene. Jeg angrer så absolutt ikke på noen trange år, men det som var rett for meg er nødvendigvis ikke rett for deg. Anonymkode: 6e7aa...6a3 Jeg vil helst beholde hvis jeg har mulighet.. Må vel bare ordne møte i banken og spørre om muligheter der. Håper det finnes en ok løsning..ser mørkt på å selge huset oppi hele prosessen med brudd nå. Anonymkode: 4f88b...f3d
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #19 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Du har fått mange råd allerede. Du kan både se på SIFOs referansebudsjett, samt ulike lånekalkulatorer der du justerer avdragstida på lånet. Tenk på om du enkelt kan leie ut deler av boligen, om du kan bytte til en rimeligere bil, om du kan bytte til en bedre betalt jobb, og om du har rett til overgangsstønad, stønad til barnepass osv. Det er jo heller ikke krise å måtte bytte bolig. Kanskje du får kjøpt noe rimeligere i samme nabolag/skolekrets? Anonymkode: e23ec...6f0 Skjønner hva du mener..men bor usentralt i ei lita bygd, så er dessverre ikke mange aktuelle muligheter for øyeblikket.. Anonymkode: 4f88b...f3d
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #20 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): En halv månedslønn på boutgifter og forsikringer? Det høres jo enormt ut. Er du sikker på at du tenker rasjonelt nok her, eller kan det hende det er den emosjonelle delen av deg som tviholder på tanken om å beholde huset? Jeg tror uten tvil det beste for dere vil være om du finner et billigere sted å bo! Barn er generelt veldig fornøyd selv med mindre areal, det er vi voksne som tror vi trenger mer, og mange barn kan glede seg over et nytt rom, nytt hus, nytt nabolag osv - anbefaler å la barnet ta del i prosessen, si sin mening etter visninger osv, og forklare tydelig dersom man velger en annen bolig enn den de foretrakk, og forklare grunnen til valget. Anonymkode: 69076...4cb Er ikke sikkert det er realistisk å få til, nei..men vil sjekke muligheten uansett. Bor usentralt, så ikke mange muligheter å velge mellom ellers, dessverre. Barnet er så lite enda at hun ikke får uttalt seg så mye i prosessen. Anonymkode: 4f88b...f3d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå