AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #1 Skrevet 4. august 2021 Jeg har visst ingen selvinnsikt! Synes det er kjempedumt og flaut. Jeg er 37 år gammel og ikke visst om dette før nå. Kjæresten og jeg snakket om gode og dårlige sider til hverandre. «Om du kunne forandret noe..» Da sa han at noe som irriterte han ved meg var at jeg alltid skulle ha en bedre historie enn ham. Hvis han forteller meg noe, har jeg visst alltid en historie om noe lignende bare større, morsommere, gøyere, verre osv. sier han. Jeg HATER jo det trekket ved folk, men hadde ingen idé om at JEG gjorde det??? Han fortalte meg dette for noen måneder siden og jeg har bevisst prøvd å ikke gjøre det mer. Jeg visste ikke en gang at jeg gjorde det før heller. 😩 Er det andre som har blitt fortalt dårlige trekk ved en selv som en ikke har visst om? Hvis jeg har gjort det med ham må jeg vel gjøre det med alle rundt meg? Uff, så flaut. 😥 Anonymkode: eac21...99f
Virrevirrevapp Skrevet 4. august 2021 #2 Skrevet 4. august 2021 Alle har dårlige trekk, det viktige er å gjøre noe med det når man blir klar over det. 3
Duff Skrevet 4. august 2021 #3 Skrevet 4. august 2021 Har du gode venner? Kan du spørre de om dette er noe de legger merke til? 2
Gjest Henkjønnet Skrevet 4. august 2021 #4 Skrevet 4. august 2021 Du er et menneske og folk flest går ikke rundt og tenker på alt de gjør og ikke gjør. Folk bare eksisterer og lever. Greit du fikk feedback og kanskje du kan la han få oppleve å kunne dele noe kult. Så tror jeg han kommer til å la deg dele også når du føler for det. Aldri for sent å lære
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #5 Skrevet 4. august 2021 Duff skrev (10 minutter siden): Har du gode venner? Kan du spørre de om dette er noe de legger merke til? Ja, det var en god idé. Det kan jeg gjøre. Kan jo tenke meg at en sånn ting kan være vanskelig å gi beskjed om, så er jo takknemlig for at kjæresten gjorde meg oppmerksom på det. Samtidig veldig flaut og vondt å tenke på at jeg har holdt på slik i mange år. Uff. Anonymkode: eac21...99f 5
Minya Skrevet 4. august 2021 #6 Skrevet 4. august 2021 Enig med Henkjønnet over meg, nå vet du om det, og da kan du lære deg å bite deg i tunga i stedet for å "one-up"e ham hver gang han forteller en historie. For deg kan det hende du bare føler at du deler en historie, situasjon, eller erfaring som passer inn i hans historie, mens for han kan det føles som du overkjører hans historie ved å fortelle din egen umiddelbart, kanskje uten å ta hensyn til eller gi inntrykk av at du har hørt hva han nettopp har sagt. Når du nå er oppmerksom på det, er det mulig å lære forskjell på å fortelle noe som passer til, og å "one-up"e den som akkurat fortalte noe. Men det kan hende du har behov for å få forklart hva som er hva. Det bør du si til ham, at du trenger at han gir direkte tilbakemeldinger på om det du sier går under den ene eller den andre paraplyen, og slutte med subtile hint. Det kan du også si fra om til venner, at du har ny innsikt og ønsker tilbakemeldinger fra dem om du gjør det mot dem også. Det er aldri for seint å lære gammal bikkje nye triks 😄 Jeg hadde tendenser til å gjøre det selv, og er nå mer oppmerksom på om det jeg sier eller gjør kan bli tolket "feil" vei, selv om jeg helt sikkert fortsatt gjør det innimellom. 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #7 Skrevet 4. august 2021 Det sies jo at det man irriteres over i andre, er trekk eller vaner man har selv. Det er visst første steg i å begynne å identifisere det i oss selv - ved å først bli oppmerksom på det i andre, vil man kunne begynne å korrektere egen oppførsel. Jeg gjorde en gang en øvelse hvor jeg skrev ned ting som jeg hater at andre gjør og etterhvert skjønte jeg at jeg hadde tendenser til mye av det. Anonymkode: 2f178...2bf 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #8 Skrevet 4. august 2021 Pass deg nå, så du ikke gjør dette også til en sånn kjempehistorie. Historien om den store katastrofen som inntraff da du møtte kritikk, og måtte gå fra venn til venn og spørre om de også opplevde deg slik, og piske deg selv i anger og smerte, tolv ganger hver kveld, og leve et asketisk liv med munkekappe for å gjøre opp for tidligere synder. Den beste måten du reagerer på denne kritikken her, er ved å rolig ta deg i det, slutte å gjøre det, og huske at du ikke er unik som har tabbet deg ut. Anonymkode: 55834...805 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #9 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Ja, det var en god idé. Det kan jeg gjøre. Kan jo tenke meg at en sånn ting kan være vanskelig å gi beskjed om, så er jo takknemlig for at kjæresten gjorde meg oppmerksom på det. Samtidig veldig flaut og vondt å tenke på at jeg har holdt på slik i mange år. Uff. Anonymkode: eac21...99f Jeg synes du skal droppe det. Det er kontraproduktivt. Det blir som Ross i Friends hvor noen sa at han ikke klarte å slippe taket i ting, og han ble helt besatt i å motbevise dette. Til slutt ropte Monica; Nei, for tusende gang, du har ingen problemer med å slippe taket i ting. Begynn heller å ta deg i det, hver gang du gjør deg selv til fokus, og lytt ekstra godt til andre. Anonymkode: 55834...805 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #10 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jeg synes du skal droppe det. Det er kontraproduktivt. Det blir som Ross i Friends hvor noen sa at han ikke klarte å slippe taket i ting, og han ble helt besatt i å motbevise dette. Til slutt ropte Monica; Nei, for tusende gang, du har ingen problemer med å slippe taket i ting. Begynn heller å ta deg i det, hver gang du gjør deg selv til fokus, og lytt ekstra godt til andre. Anonymkode: 55834...805 Enig! Selv fikk jeg beskjed om at jeg alltid var så "høggete" til folk når jeg snakket til dem og at jeg alltid skulle ha siste ordet i en diskusjon, uansett i helvete. Jeg skjønte godt hva de mente, tenkte meg tilbake og forstod hvordan jeg var. Jeg bare sluttet å være sånn, måtte ta meg i det et par ganger. Men jeg merket i ettertid at folk nesten forventet at jeg skulle snakke hardere eller diskutere mer tilbake etter jeg ble en mye mer myk person. Anonymkode: 4a1ce...297 2
Gjest Elder Millennial Skrevet 4. august 2021 #11 Skrevet 4. august 2021 Jada, jeg har massevis av dårlige sider😅🙈 Jeg blir fort ivrig å avbryter andre. Jeg har også en tendens til å alltid skulle overgå eller gjøre ting til en konkurranse 😅 Prøver virkelig å bli bedre, men det er vanskelig når jeg blir veldig ivrig😅
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #12 Skrevet 4. august 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Det sies jo at det man irriteres over i andre, er trekk eller vaner man har selv. Det er visst første steg i å begynne å identifisere det i oss selv - ved å først bli oppmerksom på det i andre, vil man kunne begynne å korrektere egen oppførsel. Jeg gjorde en gang en øvelse hvor jeg skrev ned ting som jeg hater at andre gjør og etterhvert skjønte jeg at jeg hadde tendenser til mye av det. Anonymkode: 2f178...2bf Dette tror jeg stemmer! Jeg har en venninne som er fæl på akkurat dette, og etter at irritasjoen min begynte å toppe seg så begynte jeg å legge merke til at jeg kan gjøre det samme noen ganger. Jeg prøver å stoppe meg selv fra å fortelle historier noem ganger fordi ting ikke alltid trenger å handle om meg. Det er en hårfin balanse mellom å la en samtale flyte hvor begge deler, og det å "ta over" samtalen. Enkelte, som venninna mi, lar ikke den andre fortelle ferdig sin historie engang. Kudos til deg ts for at du tar det så bra! Mange ville nok bare blitt krenket og så latterlig være å gjøre noe med det. Anonymkode: fd163...8f9 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #13 Skrevet 4. august 2021 Har en venninne som HELT ekstremt åpenlyst skal toppe alt og alle. Ei felles venninne av oss var så stolt over rosene sine i år og postet bilder av de i felleschat og hun venninna sa bare "du skulle sett de som vokser hos bestemor". Eller når ei annen kjøpte en kjole som var veldig fin, da kom kommentaren "jeg handlet også kjoler forrige uke". Hin har et problem med selvtillit og mindreverdighetskompleks, men dette begynner å bli slitsomt og litt sårende å aldri bli anerkjent, bare overgått. Anonymkode: 5bf85...8fb 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #14 Skrevet 5. august 2021 Eksen min var sånn. Uansett hva andre fortalte, så vrei han det over på seg selv. Og selvsagt var hans historie "større/bedre". Jeg var så flau... Tenk over om du faktisk gjør dette, eller om typen din kun påstår dette for å rakke ned på deg. At han er misunnelig på deg for den ENE gangen du hadde et tilfelle hvor du fortalte om noe som var bedre enn noe som han hadde opplevd. Anonymkode: b058d...271 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #15 Skrevet 5. august 2021 Det er lovende at dere har et forhold der dere kan ha en slik samtale, og at du /dere er personer som kan tåle en slik tilbakemelding. Det var noe som manglet totalt hos eksen og meg. Det endte med at alt som ble tatt opp, ble tatt som dødelige fornærmelser, med ditto angrep tilbake. Hadde du manglet selvinnsikt, som du påstår, så hadde du aldri akseptert at det kunne være sant. Anonymkode: 8131b...09c 2
Nooni Skrevet 5. august 2021 #16 Skrevet 5. august 2021 Til gjengjeld tok du i mot tilbakemeldingen uten å legge skylden på han, benekte at du var sånn eller begynne å krangle. Det er kjempebra. Du er flink. 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #17 Skrevet 5. august 2021 Så flott at kjæresten din sa i fra til deg, fint at du også tar det innover deg. Jeg har flere «som deg» i min omgangskrets og må si det er skikkelig slitsomt. Man kan aldri ha en historie eller hendelse for seg selv for det er alltid noe som de skal toppe eller få til å handle om seg selv. Ei venninne klarte til og med å kuppe det at jeg sørget over en annen venninnes plutselige død. Fikk beskjed midt i timen og begynte selvfølgelig å grine. Da sa hun: Jeg ble ekstremt lei meg da bestemora mi døde og vet alt om sorg. Og jeg bare: 😳 Du så at kverna gikk i hodet hennes hver gang noen fortalte noe, så hun kunne relatere det til seg selv. En jeg datet gjorde også alltid dette. Hans ting/historier var alltid bedre/verre enn mine. Jeg avsluttet datinga MYE på grunn av dette. Kunne aldri ha noe for meg selv. Men sjefen min er den verste. Han klarer ikke en gang å la folk avslutte uten at han bare avbryter og kupper en hver samtale til å handle om seg selv. Jeg deler aldri noe lenger i lunsjen feks. Fortalte faktisk en gang om han jeg datet som jeg skrev om over her, og da klarte jammen sjefen å relatere det også til seg selv, men at han kjente noen som var akkurat på samme måte. Han forsto ikke selv at han gjorde AKKURAT det samme som daten 😂 Anonymkode: 8c4d9...f5e 1
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #18 Skrevet 5. august 2021 Jeg vil gjerne legge til at mange mennesker har denne vanen utifra et ønske om å connecte (i mangel på riktig norsk ord), og ikke utifra konkurranseinstinkt. At de ønsker å vise at de kan relatere seg til det som sies osv. Det er imidlertid sant at det kan bli veldig slitsomt dersom det skjer til stadighet. Og for noen er det jo konkurranse i det også, så klart. Men absolutt ikke for alle! Anonymkode: 2f178...2bf 3
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #19 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg vil gjerne legge til at mange mennesker har denne vanen utifra et ønske om å connecte (i mangel på riktig norsk ord), og ikke utifra konkurranseinstinkt. At de ønsker å vise at de kan relatere seg til det som sies osv. Det er imidlertid sant at det kan bli veldig slitsomt dersom det skjer til stadighet. Og for noen er det jo konkurranse i det også, så klart. Men absolutt ikke for alle! Anonymkode: 2f178...2bf Helt enig. Jeg tror mange har lagt til seg denne uvanen for de tror de møter den andre personen på opplevelsen, men i stedet får det nesten litt motsatt effekt. Av og til er å lytte mye mer effektivt. Anonymkode: d716f...241 2
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #20 Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Av og til er å lytte mye mer effektivt. Anonymkode: d716f...241 Å lytte er ALLTID mer effektivt. Da klarer man jo forhåpentligvis å leve seg inn i den andres tanker og følelser, i stedet for å bli oppslukt av egen navle. Dette med å toppe andres historier, finner man jo mye av her inne også. Mennesker som kaprer en annens tråd, fordi de mener de opplever det samme, og før man vet ordet av det er folk i gang med å hjelpe snylteren i stedet for TS 😳 Anonymkode: 55834...805 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå