Gå til innhold

Hvordan be om lønnsforhandlinger?

Gjest gjest

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg begynte i min nåværende stilling 1. januar i år, har altså vært ansatt i 8.5 måneder nå. Jeg har alldri vært i fast jobb før, og har 4 årig høgskoleutdannelse.

Mine arbeidsoppgaver har endret seg siden jeg fikk tilbud om jobben, og jeg har nå ansvar for mange flere arbeidstakere. Ca. 30 % flere arbeidstakere.Jeg ønsker å be om høyere lønn, men vet ikke hvordan jeg går frem?

Skal jeg spørre min sjef muntlig? Sende skriftlig? Skal jeg ta kontakt med direktøren? Det er jo uansett hun som må ta en avgjørelse om evt. økt lønn.....

Er ikke organisert i noen forbund, burde jeg det i forhold til at jeg ber om lønnsøkning?

Når er det vanlig å be om lønnsøkning?

På forhånd takk!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Normalt er lønnsforhandlinger på våren, april/mai. Siden hovedforhandlingene for de store organisasjonene er da, har de fleste arbeidsgivere også forhandlinger da.

Siden du er nyansatt, ville jeg si at det ville være på sin plass med lønnsforhandlinger etter ca 6 måneder. Siden du ikke har hatt enda, er det på sin plass å be om det nå.

Snakk muntlig med din nærmeste overordnede, si at du ønsker en samtale vedrørende dine betingelser nå etter prøvetidens slutt (om du hadde det). Sett ned dine argumenter for endring, og ha et bilde av hva du mener er riktig i forkant. Ha gjerne et bilde av hva du minimum vil kreve også.

Og forbered deg på å være tøff, ikke alle bedrifter som gir ved dørene på lønn uten at du må forhandle og argumentere godt for deg. Jeg har nektet å ta i mot lønnsjusteringer jeg har ment har vært for lave før, og sagt at jeg heller vil stå på eksisterende lønn mens jeg søker nye jobber. Det er tøft og du må mene det, men er du en god og lønnsom arbeidstaker med fornuftige krav, har du lite å tape. Jeg har alltid fått tilbud ihht ønsker, kanskje fordi jeg er flink til å justere forventningene riktig i forhold til andre ansatte i bedriften og med samme kompetanse som meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...