lille meg... Skrevet 4. august 2021 #1 Skrevet 4. august 2021 Skal prøve å holde meg kort. Jeg er uføretrygdet på minstesats, dvs det går rundt men bare når hver krone snus. Når barnetrygden som skulle dekke mat og litt nytt skoleutstyr kom så ble en regning som egentlig var betalt trukket dobbelt. Jeg kontaktet firmaet det dreier seg om, og jeg skal få refundert beløpet men det tar opptil 3 uker. Altså 3 uker uten ei krone på konto. Vi har ikke mat! Så kontakter jeg NAV for å søke krisehjelp. Og får avslag! De mener at siden jeg akkurat har fått barnetrygden skulle jeg hatt matpenger nok. Jeg har lagt frem bevis av alle slag, til og med dialogen med firmaet som trakk dobbelt opp. Jeg har ingen å spørre om lån, jeg har ingenting å selge(eier ikke bil eller annet av verdi), jeg får ikke kredittkort, dattera på 8 står og gråter fordi jeg har lovet henne en liten handletur før skolestart, hun trenger busskort før skolestart og kjøleskapet er tomt. Hva faan gjør jeg nå?
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #2 Skrevet 4. august 2021 Busskort til din datter på 8 dekker vel skolen? Du får henvende deg til Nav sosial igjen, frem til du evt får noe fra dem. Anonymkode: b13cb...2c6 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #3 Skrevet 4. august 2021 Hva mener du med at firmaet trakk dobbelt? Det er jo du som betaler regninger i nettbanken, enten via papir og KID eller efaktura. Bedriften kan ikke hente ut mer penger enn det du godkjenner. Hvis banken har gjort en feil og overført dobbelt så mye er det jo ærlig talt en skandale. Ellers må du vel nesten gjøre som vi alle gjør i den situasjonen, enten låne penger av bekjente, selge unna noe eller finne noen småjobber du kan dra inn litt penger på. Anonymkode: a5771...a9f 14
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #4 Skrevet 4. august 2021 Kjenner du ingen du kan be om hjelp fra? Ank avslaget og lån penger frem til de omgjør vedtaket. Anonymkode: 4f61e...23e
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #5 Skrevet 4. august 2021 Buss til og fra skolen dekker det offentlige. Du kontakter selvfølgelig firmaet som trakk dobbel regning og gir beskjed om at pengene må på konto ASAP (skjønt jeg forstår faktisk ikke at det er mulig å trekke dobbelt, sikker på det ikke er du som har surret?) Og så kontakter du NAV igjen og ber om et lån. Hvis du ikke får kredittkort så er deg jo mye med økonomien din som skurrer, du har ingen buffer? Stakkars barn som må vokse opp med så uansvarlig mor, hvor er far? Kan ikke han stille opp med litt handling før skolestart? Anonymkode: 859cd...d73 14
ajarRun Skrevet 4. august 2021 #6 Skrevet 4. august 2021 Har du fått et skriftlig og hjemlet avslag fra NAV? Da kan du jo klage på enkeltvedtaket. Hvis du ikke har fått et skriftlig og hjemlet avslag, så har du blitt lurt. Be om et vedtak. Jeg ville også søkt på nytt hver dag. Å være plagsom hjelper. Vurder å ta kontakt med en advokat. 10
Gjest laPistola Skrevet 4. august 2021 #7 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva mener du med at firmaet trakk dobbelt? Det er jo du som betaler regninger i nettbanken, enten via papir og KID eller efaktura. Bedriften kan ikke hente ut mer penger enn det du godkjenner. Hvis banken har gjort en feil og overført dobbelt så mye er det jo ærlig talt en skandale. Ellers må du vel nesten gjøre som vi alle gjør i den situasjonen, enten låne penger av bekjente, selge unna noe eller finne noen småjobber du kan dra inn litt penger på. Anonymkode: a5771...a9f Det skjedde meg også, jeg ble trukket trippelt. Nå var jeg ikke i en like sårbar situasjon som ts, så merket det ikke før banken ringte og gjorde meg oppmerksom. Vet ikke om det er så uvanlig at det kan kalles en skandale.. feil skjer.
lille meg... Skrevet 4. august 2021 Forfatter #8 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Hva mener du med at firmaet trakk dobbelt? Det er jo du som betaler regninger i nettbanken, enten via papir og KID eller efaktura. Bedriften kan ikke hente ut mer penger enn det du godkjenner. Hvis banken har gjort en feil og overført dobbelt så mye er det jo ærlig talt en skandale. Ellers må du vel nesten gjøre som vi alle gjør i den situasjonen, enten låne penger av bekjente, selge unna noe eller finne noen småjobber du kan dra inn litt penger på. Går på autotrekk fakturaene mine. Og siden jeg hadde betalt alle regninger for denne mnd, var jeg ikke inne og sjekket at dette firmaet hadde sendt ut samma faktura en gang til. Har ingen å låne av, men prøver å finne noe småtteri å selge på face iallefall 2
lille meg... Skrevet 4. august 2021 Forfatter #9 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Kjenner du ingen du kan be om hjelp fra? Ank avslaget og lån penger frem til de omgjør vedtaket. Anonymkode: 4f61e...23e Nei dessverre ingen å låne fra. Har allerede anket og håper i det lengste. Har til og med sagt det kan være som et lån til jeg får tilbakebetalt, men det hjalp ikke
lille meg... Skrevet 4. august 2021 Forfatter #10 Skrevet 4. august 2021 ajarRun skrev (2 minutter siden): Har du fått et skriftlig og hjemlet avslag fra NAV? Da kan du jo klage på enkeltvedtaket. Hvis du ikke har fått et skriftlig og hjemlet avslag, så har du blitt lurt. Be om et vedtak. Jeg ville også søkt på nytt hver dag. Å være plagsom hjelper. Vurder å ta kontakt med en advokat. Ja det har jeg. Har allerede anket. Advokat har jeg ikke tenkt på, men det kommer an på om jeg har krav på fri rettshjelp
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #11 Skrevet 4. august 2021 Undersøk om det finnes hjelp-oss-å-hjelpe eller liknende tiltak lokalt? Noen som har matutdeling? Skjønner det ikke helt fikser situasjonen, men mat er jo det mest prekære. Anonymkode: 54fff...9ab 12
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #12 Skrevet 4. august 2021 Har du en "Hjelp oss å hjelpe"-gruppe eller tilsvarende i nærmiljøet ditt som du kan kontakte? De kan bistå med å be private bidragsytere om mat eller andre nødvendigheter på dine vegne. Barnevernet kan kanskje også veilede og hjelpe deg i denne vanskelige situasjonen? Anonymkode: 3fcb1...5be 7
Gjest laPistola Skrevet 4. august 2021 #13 Skrevet 4. august 2021 lille meg... skrev (5 minutter siden): Ja det har jeg. Har allerede anket. Advokat har jeg ikke tenkt på, men det kommer an på om jeg har krav på fri rettshjelp Du vil få penger om 2 uker? Sannsynligvis før advokat rekker noe særlig. Altså, klag hver dag, sosialhjelp er jo behovsprøvd så en annen kan si ja . Buss dekker vel skolen? Kjøleskapet kan du få fylt av.. fattighuset/ Frelsesarmeen / forntenehuset/ restemat fra godt brød… assa, uavhengig av hvor du bor, det finnes mat. Nav sosial kan også gi deg matkasser selvom de gir avslag på søknaden om penger.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #14 Skrevet 4. august 2021 Du får ikke nødhjelp til annet enn det som er HELT nødvendig. Hvis barnet har sekk og pennal fra før, trenger hun ikke nytt akkurat nå. Har du penger på konto, et det helt riktig å gi avslag på nødhjelp. Anonymkode: 1c8ea...f0b 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #15 Skrevet 4. august 2021 lille meg... skrev (23 minutter siden): Skal prøve å holde meg kort. Jeg er uføretrygdet på minstesats, dvs det går rundt men bare når hver krone snus. Når barnetrygden som skulle dekke mat og litt nytt skoleutstyr kom så ble en regning som egentlig var betalt trukket dobbelt. Jeg kontaktet firmaet det dreier seg om, og jeg skal få refundert beløpet men det tar opptil 3 uker. Altså 3 uker uten ei krone på konto. Vi har ikke mat! Så kontakter jeg NAV for å søke krisehjelp. Og får avslag! De mener at siden jeg akkurat har fått barnetrygden skulle jeg hatt matpenger nok. Jeg har lagt frem bevis av alle slag, til og med dialogen med firmaet som trakk dobbelt opp. Jeg har ingen å spørre om lån, jeg har ingenting å selge(eier ikke bil eller annet av verdi), jeg får ikke kredittkort, dattera på 8 står og gråter fordi jeg har lovet henne en liten handletur før skolestart, hun trenger busskort før skolestart og kjøleskapet er tomt. Hva faan gjør jeg nå? Har du fått et skriftlig avslag? Hvis ikke så må du få inn en søknad umiddelbart! De har ikke lov å avslå krisehjelp med bakgrunn i at du har fått penger og de er oppbrukt! Du har krav på å få behandlet en krisehjelpssøknad, samt at du må søke om støtte i forbindelse med at jenta di skal begynne på skolen og mangler div. Hvis du ikke får det klag umiddelbart, dette er typisk nav… Anonymkode: 32817...1c4 3
C8H10N4O2 Skrevet 4. august 2021 #16 Skrevet 4. august 2021 Har du Kirkens Bymisjon sitt Skattkammer i nærheten? I Ålesund kan du få tak i skolesekk der, muligens det er sånn andre steder i landet. 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #17 Skrevet 4. august 2021 Jeg forstår at NAV gir avslag, selv om det blir leit i dette tilfellet. Hadde det ikke vært sånn at man gir avslag rett etter noen har fått utbetaling, så kunne alle bare raskt brukt opp pengene på hva de ville når de fikk dem, og gått til NAV dagen etterpå. Synd at du har betalt en regning to ganger, det ville jeg tatt opp med banken om du har avtalegiro. For å være sikker på at det ikke skjer igjen, ville jeg dobbeltsjekket grensene du har satt på avtalegiroen(e), så det ikke kan skje igjen. Du burde legge frem dokumentasjon ovenfor NAV på at du har betalt dobbelt, kontoutskrifter som viser at du ikke har sløst bort inntekten din, og håpe at de kan utvise skjønn i din fordel her. Anonymkode: 530f0...344 8
lille meg... Skrevet 4. august 2021 Forfatter #18 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Undersøk om det finnes hjelp-oss-å-hjelpe eller liknende tiltak lokalt? Noen som har matutdeling? Skjønner det ikke helt fikser situasjonen, men mat er jo det mest prekære. Anonymkode: 54fff...9ab Ja, skal ringe og høre etter mathjelp i morgen. Bor på en veldig liten plass så det er kun Frelsesarmeen evt, men verdt et forsøk! 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #19 Skrevet 4. august 2021 2 minutter siden, C8H10N4O2 said: Har du Kirkens Bymisjon sitt Skattkammer i nærheten? I Ålesund kan du få tak i skolesekk der, muligens det er sånn andre steder i landet. Jeg tror problemet til TS i hovedsak er mangelen på MAT, hun skriver i HI at hun ikke har mat i hus, og ikke en krone på konto. Skolesekken kommer i neste rekke, mat på bordet er en absolutt nødvendighet. Anonymkode: 530f0...344 14
lille meg... Skrevet 4. august 2021 Forfatter #20 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg forstår at NAV gir avslag, selv om det blir leit i dette tilfellet. Hadde det ikke vært sånn at man gir avslag rett etter noen har fått utbetaling, så kunne alle bare raskt brukt opp pengene på hva de ville når de fikk dem, og gått til NAV dagen etterpå. Synd at du har betalt en regning to ganger, det ville jeg tatt opp med banken om du har avtalegiro. For å være sikker på at det ikke skjer igjen, ville jeg dobbeltsjekket grensene du har satt på avtalegiroen(e), så det ikke kan skje igjen. Du burde legge frem dokumentasjon ovenfor NAV på at du har betalt dobbelt, kontoutskrifter som viser at du ikke har sløst bort inntekten din, og håpe at de kan utvise skjønn i din fordel her. Anonymkode: 530f0...344 Det som har skjedd er at jeg har fått 2 like efakturaer som går på avtalegiro fra samme firma. Da jeg mente jeg hadde betalt alle regninger denne mnd har jeg ikke aktivt gått inn og sjekket konto. Har oversendt dokumentasjon, og skjermbilder av samtaleloggen med det aktuelle firmaet som bekrefter dobbeltfakturering og at de skal tilbakeføre beløpet om ca 3 uker. Allikevel vil ikke nav hjelpe, har også kommet med forslaget om et nødlån. Har anket, og gjør det frem til ting løser seg C8H10N4O2 skrev (6 minutter siden): Har du Kirkens Bymisjon sitt Skattkammer i nærheten? I Ålesund kan du få tak i skolesekk der, muligens det er sånn andre steder i landet. Nei, har kun Frelsesarmeen. Skal ringe de i morgen! 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå