AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #1 Skrevet 4. august 2021 Ser sameiet har kommet opp med noe igjen. Mange ting faktisk. Men får fokusere på dette med dugnad. Hater det ordet. Forbinder det med tvangsarbeid uten betaling. Jeg er ikke i arbeid engang, og har ikke vært det på flere år. Jeg har hverken psyke eller lyst til å omgås de andre naboene. Kan de finne på å tvinge en person som ikke har helse til å jobbe, til å delta på denne driten? Hvilke rettigheter har jeg som ufør? Jeg har svingende dagsform, og hvis jeg faktisk har en god dag, vil jeg ikke bruke den på gratis arbeid, for så å bli dårlig mange dager etterpå, og ikke orke noe som helst. For det er ofte dette som skjer, hvis jeg blir med på noe, eller prøver å presse meg. Også når det er lystbetont. Jeg flyttet hit for å få privatliv og fred. Ikke for å bli kjent med naboene, eller ha noe med dem å gjøre. Jeg driter i hvordan bygget ser ut, så lenge det er i orden. All annen slags flisespikkeri og «gode ideer» tenker jeg spesielt interesserte får stå for selv. Jeg unngår all nabokontakt, sier minst mulig, og åpner aldri døra når det ringer på. Holder også kontakten med familie på et minimum. Flyttet faktisk hit for å få avstand. Nabokontakt er enda verre. Særlig de som tror man har en hyggelig samtale, når jeg ikke orker. Derfor har jeg ikke kontakt med noen, og vet ikke hvem de er. Har heller ingen interesse av å vite det. Er avhengig av ro og minimalt kontakt med andre, for å fungere best mulig. Dugnad kommer jeg aldri til å stille på. Det sliter meg ut både psykisk og fysisk. Anonymkode: 68235...7bd 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #2 Skrevet 4. august 2021 Du hadde passa fint med en nabo av meg. Anonymkode: 33453...e9c 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #3 Skrevet 4. august 2021 Å jobbe gratis er det ikke. Du tar vare på dine egne verdier ved å jobbe på dugnad. Høres ut som om du har bestemt deg for å ikke møte på dugnad. Møter du ikke jobber alle de andre for deg samtidig som du ikke bidrar. Anonymkode: c8d47...487 28
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #4 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du hadde passa fint med en nabo av meg. Anonymkode: 33453...e9c Hva mener du? Anonymkode: 68235...7bd
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #5 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å jobbe gratis er det ikke. Du tar vare på dine egne verdier ved å jobbe på dugnad. Høres ut som om du har bestemt deg for å ikke møte på dugnad. Møter du ikke jobber alle de andre for deg samtidig som du ikke bidrar. Anonymkode: c8d47...487 Selvfølgelig møter jeg ikke. Det går ut over min egen helse. Orker ikke nabokontakt heller. Det er slitsomt, og plagsomt. Anonymkode: 68235...7bd
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #6 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva mener du? Anonymkode: 68235...7bd Hun har kliss like holdninger som deg😂 Anonymkode: 33453...e9c 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #7 Skrevet 4. august 2021 Du har ingen spesielle rettigheter i dette tilfellet selv om du er ufør, men de kan heller ikke tvinge deg til å delta på dugnad. Men hvorfor i alle dager flyttet du til et sameie hvis du ønsker privatliv?, bor man i blokk, rekkehus eller andre steder der det er naboer rett på den andre siden av veggen så kan man man ikke forvente så mye privatliv. Anonymkode: 6c3f8...ca7 17
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #8 Skrevet 4. august 2021 Ingen kan tvinges til å møte på dugnad, men mange steder er det slik at de som ikke stiller på dugnad enten må betale en slant, eller at de som stiller får tilbakebetalt noe av husleien. Dugnad er jo til felles beste for å ivareta eiendommen og uteområdet. Så du er så sur og bitter einstøing som deg burde du jo enten kjøpt enebolig eller leilighet i et borettslag uten dugnadsplikt. Anonymkode: c0e9a...bad 14
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #9 Skrevet 4. august 2021 Jeg leste samleie og dugnad 🙊 Ja… sier litt om meg, ja. Anonymkode: 2b277...a24 6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #10 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Du hadde passa fint med en nabo av meg. Anonymkode: 33453...e9c Kanskje det er naboen din ? 😂 Anonymkode: 1f4bf...7a6 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #11 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Du har ingen spesielle rettigheter i dette tilfellet selv om du er ufør, men de kan heller ikke tvinge deg til å delta på dugnad. Men hvorfor i alle dager flyttet du til et sameie hvis du ønsker privatliv?, bor man i blokk, rekkehus eller andre steder der det er naboer rett på den andre siden av veggen så kan man man ikke forvente så mye privatliv. Anonymkode: 6c3f8...ca7 Da er det noe feil med lovverket. Jeg møter i hvert fall ikke uansett. Fordi det var det eneste økonomien tillot. Tro meg. Hadde tatt ei lita stue i langtvekkistan i stedet, om jeg hadde hatt mulighet. Anonymkode: 68235...7bd 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #12 Skrevet 4. august 2021 Dugnad er basert på frivillighet og ingen borettslag eller sameier kan tvinge noen til å delta på dette. Du kan heller ikke straffes for å ikke delta. Ikkeno å stresse med 😛 Anonymkode: abc63...4a7 1
Tuba Skrevet 4. august 2021 #13 Skrevet 4. august 2021 Hvis du synes det er vanskelig med det sosiale eller fysisk er det helt ok å ikke stille på dugnad. Dugnad er noe man gjør til felles beste for å få det fint rundt seg, så det er ikke snakk om noe form for gratis arbeid for andre. Men det er selvsagt forståelse from dem som av en eller annen grunn ikke kan stille, 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #14 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ingen kan tvinges til å møte på dugnad, men mange steder er det slik at de som ikke stiller på dugnad enten må betale en slant, eller at de som stiller får tilbakebetalt noe av husleien. Dugnad er jo til felles beste for å ivareta eiendommen og uteområdet. Så du er så sur og bitter einstøing som deg burde du jo enten kjøpt enebolig eller leilighet i et borettslag uten dugnadsplikt. Anonymkode: c0e9a...bad Det hadde jeg gjort om jeg hadde hatt råd til det. Jeg nekter å betale noe som helst ekstra. Dyrt nok fra før. Anonymkode: 68235...7bd
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #15 Skrevet 4. august 2021 Dugnad er frivillig, men ikke klag om husleien blir høynet fordi sameiet må hyre inn fagfolk til å gjøre jobben dere beboere kunne ha gjort på dugnad! Anonymkode: b415f...203 19
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #16 Skrevet 4. august 2021 Tuba skrev (1 minutt siden): Hvis du synes det er vanskelig med det sosiale eller fysisk er det helt ok å ikke stille på dugnad. Dugnad er noe man gjør til felles beste for å få det fint rundt seg, så det er ikke snakk om noe form for gratis arbeid for andre. Men det er selvsagt forståelse from dem som av en eller annen grunn ikke kan stille, Det var enda godt. Ble dårlig da jeg leste oppslagstavla. Jeg vil helst ikke se naboene i øynene engang. Anonymkode: 68235...7bd 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #17 Skrevet 4. august 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Da er det noe feil med lovverket. Jeg møter i hvert fall ikke uansett. Fordi det var det eneste økonomien tillot. Tro meg. Hadde tatt ei lita stue i langtvekkistan i stedet, om jeg hadde hatt mulighet. Anonymkode: 68235...7bd Det finnes jo boliger langt utenfor alfarvei som er tilnærmet gratis. Anonymkode: 5c4ed...a51 8
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #18 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var enda godt. Ble dårlig da jeg leste oppslagstavla. Jeg vil helst ikke se naboene i øynene engang. Anonymkode: 68235...7bd Skjønner ikke at du ikke flytter til en bolig langt fra alt og alle. Billige er de også. Anonymkode: c3bc0...70d 3
punkyB Skrevet 4. august 2021 #19 Skrevet 4. august 2021 Har du ikke helse til å være med - om det er fysisk eller psykisk så skal du selvfølgelig ikke stille. Det kan du gjøre med god samvittighet. Her skjønner jeg at det er litt begge deler - hadde det kun vært psykisk at du ikke vil jobbe sammen med noen kan man helt sikkert gjør en oppgave når man vil. Her jeg bor er det noen som er med og noen som ikke er med - stort sett de samme hver gang. Noen har en god grunn for å ikke være med , andre gidder ikke (tror jeg) og de sistnevnte irriterer meg litt Dette fordi man faktisk kan gjøre et eller annet når som helst som er til det beste for alle. Er det generelt veldig dårlig oppmøte på dugnader så kan man jo diskutere å droppe det - da vil jo husleien øke da man må leie folk til å gjøre jobben. 3
Cambria Skrevet 4. august 2021 #20 Skrevet 4. august 2021 Jeg er jo av de som liker dugnad veldig godt. Ser på det som en av fordelene med borettslag da jeg synes det er koselig. Snakker lite med naboene ellers i året, men under dugnad er det koselig. Jeg tenker at om man velger å bo i borettslag bør man være med på dugnad, det er jo tanken rundt å eie noe sammen. Samtidig har jeg forståelse for de som bor her som av helsemessige årsaker ikke er med. Jeg har ikke noe med hvorfor folk ikke deltar. Noen jobber, noen er syke, noen vil ikke. Sistnevnte tenker jeg er en uting i borettslag, men jeg er ikke sur på dem av den grunn (for jeg vet jo ikke hvorfor folk ikke deltar). 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå