AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #1 Del Skrevet 4. august 2021 Jeg er snart høygravid og førstegangsfødende, og min mor og mormor har kun styrtfødsler (typ 1 time fra første rie til barnet var ute). Det var særlig første fødsel som gikk veldig raskt hos begge to. Er det noen som har erfaring med at styrtfødsler er arvelig - eller med det motsatte? Jeg kjenner jeg er veldig innstilt på at det blir en styrtfødsel, men det er kanskje greit å være forberedt på at det ikke nødvendigvis blir det? Anonymkode: 7200c...e50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #2 Del Skrevet 4. august 2021 Helt tilfeldig. At de hadde det betyr ikke at det er arvelig. Anonymkode: af5a9...479 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #3 Del Skrevet 4. august 2021 Jeg hadde to styrtfødsler, men verken min mor, mormor eller svigermor hadde styrtfødsel. Anonymkode: bb2c7...fb6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #4 Del Skrevet 4. august 2021 Både jeg og min søster hadde styrtfødsel, ikke vår mor. Anonymkode: 62860...ce5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 4. august 2021 #5 Del Skrevet 4. august 2021 Jeg har aldri hørt at dette er arvelig og kan ikke se noen logikk i at det skulle være det heller. Jeg har selv hatt styrtfødsel to av tre ganger mens mammas fødsler tok lang tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #6 Del Skrevet 4. august 2021 Mamma og søster hadde det, eg hadde det. 1 time og 24 min tok det 😮 Veit ikkje om det er arvelig. Virker litt sånn i vår familie. Anonymkode: d2e08...7fe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #7 Del Skrevet 4. august 2021 Jeg hadde styrtfødsel selv, men ikke min mor. Samme for min venninne. Kjenner en som hadde to styrtfødsler selv, men hennes datter hadde en lang fødsel, så nei, tror ikke det er arvelig. Sikkert greit å være forberedt på alt, just in case. Jeg var innstilt på å ha en lang fødsel, så ble tatt på senga når det gikk så fort. Anonymkode: 21764...dcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #8 Del Skrevet 4. august 2021 I min familie har mange hatt det. Min mor sin søster har født i heisen på vei ned til bilen, og lobbyen på sykehuset. Min mor fødte meg på 1 time og 20 min. Hun var superstresset da vannet mitt gikk fordi jeg ikke dro på sykehuset, og sa at i vår familie har vi ikke vonde rier, og føder fort. Jeg tok det med en klype salt og syns hun var hysterisk. Enden på visen var at jeg var i aktiv fødsel i ti minutter før ungen var ute. Barn nummer to var jeg i aktiv fødsel i 59 minutter til tross for pågående riehemmende drypp nesten hele fødselen. så jeg har i allefall belegg for å si at i vår familie virker det sånn. Anonymkode: c93fc...580 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #9 Del Skrevet 4. august 2021 Det kan kanskje være noe arvelig, men det er i hvert fall ingen sikkerhet i at det vil gå i arv. Både mormoren, moren og tanten min har hatt relativt raske fødsler. Både første og andre fødsel var styrtfødsel for meg (2 og 1 time). Tanten min har to døtre som har hatt lange fødsler (over et døgn med rier). Jeg syns min første fødsel og min mors første fødsel høres ganske like ut ut i fra det hun har fortalt. Begge startet rett på med tette, intense rier, men hos henne kom ikke babyen ned i bekkenet, det tok tid og ble en del komplikasjoner. Brå start på fødselen, og rett på tette rier var det visstnok både for mormor og tante også. Men ikke for tantes døtre. Mulig det kan være noe med anatomien eller med livmoren og hvordan den trekker seg sammen seg ved fødsel som kan ligge i genene og arves og påvirke fødselslengde, jeg aner ikke. Jeg fikk forresten beskjed av jordmoren om å si i fra på føden om hvordan min mors fødselsforløp hadde vært, fordi det ble dramatisk, og jeg var så redd for å oppleve det samme. Så enten har hun tenkt at det var mulighet for arv, eller så var det for at det skulle være trygt for meg at de visste om frykten. Anonymkode: 07632...ed2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 4. august 2021 #10 Del Skrevet 4. august 2021 Jeg har hatt en styrtfødsel (fjerde fødsel), min mor har født fire ganger og har ikke hatt styrtfødsler. Min mormor fødte seks barn og ingen av de var styrtfødsler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #11 Del Skrevet 5. august 2021 I min familie har vi raske og enkle fødsler, men tror verken moren eller mormoren min hadde styrtfødsel. Jeg hadde styrtfødsel med andremann men ikke de to andre. Kjenner veldig mange som hadde rask/styrtfødsel med nr to så virker som om det er ganske vanlig egentlig. Anonymkode: 5fa2f...1e3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tirben Skrevet 5. august 2021 #12 Del Skrevet 5. august 2021 Jeg hadde styrtfødsel med andremann, men min mor eller søstre har ikke hatt det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #13 Del Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Jeg er snart høygravid og førstegangsfødende, og min mor og mormor har kun styrtfødsler (typ 1 time fra første rie til barnet var ute). Det var særlig første fødsel som gikk veldig raskt hos begge to. Er det noen som har erfaring med at styrtfødsler er arvelig - eller med det motsatte? Jeg kjenner jeg er veldig innstilt på at det blir en styrtfødsel, men det er kanskje greit å være forberedt på at det ikke nødvendigvis blir det? Anonymkode: 7200c...e50 Jeg er 3 generasjon med styrtfødsler og har fått beskjed om at mine døtre må informere helsevesenet om dette om/når de er gravide siden det er forhøyet risiko for at de og vil oppleve det. Anonymkode: d914b...d2b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #14 Del Skrevet 5. august 2021 Har ikke blitt sagt direkte, men før min første fødsel sa kommunejordmor at jeg ikke skulle bli overrasket om det gikk fort etter å ha fortalt om min mors raske fødsler. Jeg kom inn på føden med 3 cm grunnet vannavgang, og etter første sjekk sa jordmor at de regnet med ca 10-12t for førstegangsfødende. En time senere var ungen ute. Nummer to kom på ti minutter. Anonymkode: 2c90f...c81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #15 Del Skrevet 5. august 2021 Min mor sier fødslene var helt forskjellige. Vær åpen for alt. Anonymkode: df49d...2af Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #16 Del Skrevet 5. august 2021 Min mormor hadde 2 styrtfødsler og 2 «vanlige» fødsler. Min mamma hadde en fødsel på 18 timer og en på 3 timer. Jeg har to styrtfødsler bak meg, en på 2 timer og en på 1,5 time, med nr 3 så ble det keisersnitt men jeg fikk stormrier på vei opp til operasjonsstua så tror det hadde gått fort der også. Anonymkode: 63905...b97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #17 Del Skrevet 6. august 2021 Takk for svar! Utifra svarene så virker det som om det er en del som har opplevd at det er arvelig. Jeg er veldig spent på hvor fort jeg skal dra inn på sykehuset 😯 bor heldigvis bare 15 minutter unna! Dere som har hatt styrtfødsler,revnet dere mye? Kjenner jeg stresser litt ekstra for det... Anonymkode: 7200c...e50 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august 2021 #18 Del Skrevet 7. august 2021 AnonymBruker skrev (På 6.8.2021 den 11.51): Takk for svar! Utifra svarene så virker det som om det er en del som har opplevd at det er arvelig. Jeg er veldig spent på hvor fort jeg skal dra inn på sykehuset 😯 bor heldigvis bare 15 minutter unna! Dere som har hatt styrtfødsler,revnet dere mye? Kjenner jeg stresser litt ekstra for det... Anonymkode: 7200c...e50 Jeg er AB over her som har født på hhv 10 min og en time. Med førstemann fikk jeg et «pyntesting» med andremann måtte jeg ikke sy. har født små barn, det kan jo ha hatt betydning. Anonymkode: c93fc...580 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. august 2021 #19 Del Skrevet 9. august 2021 AnonymBruker skrev (På 2021-8-6 den 11.51): Takk for svar! Utifra svarene så virker det som om det er en del som har opplevd at det er arvelig. Jeg er veldig spent på hvor fort jeg skal dra inn på sykehuset 😯 bor heldigvis bare 15 minutter unna! Dere som har hatt styrtfødsler,revnet dere mye? Kjenner jeg stresser litt ekstra for det... Anonymkode: 7200c...e50 Revnet ingenting, to styrtfødsler. Har heller ikke fått strekkmerker, så mulig jeg har et elastisk vev?🤷♀️ Anonymkode: 2c90f...c81 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå