Gå til innhold

Gode råd til basilikum

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har dere noen gode råd til stell av basilikum inne?😊

Anonymkode: 99d95...d0e

Skrevet

Hvis du kjøper en basilikumplante i matbutikken, er det lurt å plante den over i en større potte. Da får den mer plass til å vokse og utvikle seg videre. 
Basilikum liker å stå varmt og lyst! Og så trenger de mye vann. 
Når du skal høste av basilikumen, så knip av stilken rett over ett bladpar. Om du lar stilken stå igjen med minst ett bladpar kan planten forgrene seg og vokse videre. Lykke til! 🌱

AnonymBruker
Skrevet

Kjøp heller på hagesenter enn på matbutikken. Eventuelt så selv fra frø, de blir flotte 🤩 

Anonymkode: c2b47...6e2

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Kjøp heller på hagesenter enn på matbutikken. Eventuelt så selv fra frø, de blir flotte 🤩 

Anonymkode: c2b47...6e2

Jeg jobber på hagesenter, og kan skrive under på at urtene våre ikke er noe bedre. Jeg kjøper heller mine på Meny. Billigere er det også.

Anonymkode: d6188...7b4

• Liker 2
Gjest theTitanic
Skrevet

Sett potten på en skål og gi vann kun i skålen. Basilikum er vant med det fra butikken, og vil ikke ha vannet i jorden ovenfra. 

AnonymBruker
Skrevet

Urter skal helst vannes om morgenen, og du kan med fordel trekke opp noen av stilkene med roten, slik at de andre får bedre plass. Butikk-urter (også de fra hagesenter som ikke er dyrket for å plantes ut) er sådd svært tett i potten.

Anonymkode: d6188...7b4

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lenge kan en basilikumplante holde hvis man klarer å ta vare på den?

Anonymkode: 99d95...d0e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...