Gå til innhold

Sjokkert over hvor mange som fortsatt er kritiske til vaksinen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste denne artikkelen på FB og masse folk kommenterer på den:

https://www.dagbladet.no/nyheter/skulle-tatt-den-jaevla-vaksinen/74075467

Veldig mange av de som kommenterer er negative til vaksinen og kaller artikkelen for "propaganda" og lignende. Mange henger seg også opp i at mannen døde av blodpropp og mener da at han ikke døde av Covid-19, selv om han ble behandlet for dette.

Etter å ha googlet litt, ser jeg at blodpropp også er en komplikasjon som kan oppstå hos de med Covid-19 og at dette er mye mer vanlig enn blodpropp av vaksinen:

https://nhi.no/for-helsepersonell/fra-vitenskapen/risiko-for-cerebral-blodpropp-ved-covid-19/

"Ifølge forfatterne kan mekanismen for cerebral venøs trombose ved covid-19 og etter vaksinasjon være forskjellig, men resultatene viser at risikoen for cerebral venøs trombose er mange ganger høyere etter covid-19 enn etter vaksinen. Det er også verd å merke seg at 30 prosent av de som fikk cerebral venøs trombose i forbindelse med covid-19, var yngre enn 30 år."

Ble litt sjokkert over hvor mange som fortsatt er mer kritiske til vaksinen enn til det å faktisk bli syk med Covid-19. Nå ser det heldigvis ut til at det store flertallet i Norge lar seg vaksinere, så det kommentarfeltet gir nok ikke et riktig bilde av det norske folk.

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ikke så sjokkert over at mange er kritiske, jeg er selv en av de som ikke føler meg helt trygg på den (er fullvaksinert). Jeg synes det er veldig synd at så mange har konspirasjonsteorier rundt den, og skuffa over å ikke ha fått 5G-dekning etter vaksinen (forsøk på dårlig humor).

Men helt ærlig, ser man bort fra alle konspirasjonene rundt vaksinen, og hører på alle andre som er skeptiske så forstår jeg dem godt. Det er snakk om en vaksine som vi ikke helt vet langtidsvirkninger av, mange husker svineinfluensavaksinen med skrekk og mange er bekymra. Jeg mener selv at mtp langtidsvirkninger etter covid-19 så vil jeg heller satse på vaksinen siden jeg stoler på norske myndigheter og at se er ærlige om det de vet, men jeg har full forståelse for at ikke alle føler seg like trygge der. 

Jeg synes selv det er veldig interessant å diskutere om og med personer som ikke ønsker vaksinen, men orker ikke diskutere med de som tror på konspirasjonsteoriene merker jeg. Så jeg tenker at det er viktig å skille på de som er skeptiske til vaksinen, og de som konspirerer rundt vaksinen. 

• Liker 6
Skrevet
Cambria skrev (3 minutter siden):

Jeg synes selv det er veldig interessant å diskutere om og med personer som ikke ønsker vaksinen, men orker ikke diskutere med de som tror på konspirasjonsteoriene merker jeg. Så jeg tenker at det er viktig å skille på de som er skeptiske til vaksinen, og de som konspirerer rundt vaksinen. 

Ja, er enig med deg der. Jeg skjønner at folk har en viss skepsis til en ny vaksine, det har jeg også, men mange av dem som kommenterte på artikkelen jeg linket til virket som folk som tror på konspirasjonsteorier. Det jeg stusser på, er at alt som skrives om at Covid-19 er farlig og dødelig nærmest blir regnet som løgn og at de kommer med lite begrunnede motbeviser. I tillegg framheves bivirkningene ved vaksinen og det at mannen artikkelen handlet om tydeligvis angret på valget om å vente med å la seg vaksinere, blir kalt propaganda og løgn.

Ja, vaksinen har bivikninger, men det har jammen meg Covid-19 også. Dessverre vet vi ikke hvem av oss som tåler Covid-19 før vi har blitt smittet og da er det for sent med vaksine.

• Liker 7
Skrevet
Sera D skrev (33 minutter siden):

Ja, er enig med deg der. Jeg skjønner at folk har en viss skepsis til en ny vaksine, det har jeg også, men mange av dem som kommenterte på artikkelen jeg linket til virket som folk som tror på konspirasjonsteorier. Det jeg stusser på, er at alt som skrives om at Covid-19 er farlig og dødelig nærmest blir regnet som løgn og at de kommer med lite begrunnede motbeviser. I tillegg framheves bivirkningene ved vaksinen og det at mannen artikkelen handlet om tydeligvis angret på valget om å vente med å la seg vaksinere, blir kalt propaganda og løgn.

Ja, vaksinen har bivikninger, men det har jammen meg Covid-19 også. Dessverre vet vi ikke hvem av oss som tåler Covid-19 før vi har blitt smittet og da er det for sent med vaksine.

Jeg har lurt på flere ganger om det er sånn at mange av de som sier at covod-19 ikle er så ille, gjør det fordi det tross alt har gått så bra i Norge... Samtidig ser man jo at det er folk i land som ikke har klart seg bra, som også mener det er en konspirasjon og propaganda fra myndighetene. Jeg forstår samtidig ikke HVA det er som gjør at folk tror det, for meg er det så fjernt. 

• Liker 5
Skrevet

Ryddet for innlegg som bryter med koronarommets retningslinjer. Lomvi, mod.

• Liker 2
Skrevet
Callisto83 skrev (5 minutter siden):

Mange folk tror vel Facebook memes kommer til å beskytte dem når covid får herpe lungene deres...

Problemet er at vi bor i et land med en demografi som den vi har. Mange bor ikke tett. Og nordmenn flest er ikke hyper ekstrovert. Mange er litt asosiale rett og slett. 

Det har vært lite smitte på skoler og blant barn. Barn og unge har ofte tålt sykdommen fint. Folk på min alder tåler den stort sett fint. Siden vi ikke ser de tallene man ser i andre land føles covid som en slags "scam" for mange. Man rammes ikke og rammes man så går det nok bra. Og det stemmer for de fleste det altså.

Så de som er skeptiske ser nok ikke vitsen med å vaksinere seg mot en sykdom de ikke har fått på snart to år. Og det er jo forståelig. En annen ting er at man er godt hjulpet av media som slår opp bivirkninger stort, eller refererer til massedød i andre land. Det skjer jo ikke her. 

Folk er lei og trøtte. Og fikk tilbud om vaksine sent. Det er lettere å vente da. Men når det er sagt tror jeg ikke skepsisen er så høy i virkeligheten. Jeg har to venner som ikke skal ta vaksinen. Den ene fordi hun innbiller seg at hun vil få blodpropp og den andre"vil vente". Nesten alle jeg kjenner var skeptiske i januar..men når tilbudet kom så tok de den. For det er faktisk det enkleste for alle.

Så jeg er nesten litt imponert over hvor lite skepsis det er jeg! 

• Liker 6
Skrevet

Hvorfor er dette sjokkerende? Folk under 45 år har mikroskopisk sjanse for et alvorlig forløp av korona. Det er derfor fullt forståelig at mange er skeptisk til en vaksine som kun er betinget godkjent. 

• Liker 10
Skrevet

Jeg er sjokkert over hvor mange som fortsatt tror at covid er en livsfarlig sykdom for folk flest.

• Liker 13
Skrevet
2 minutter siden, Barbalala said:

Jeg er sjokkert over hvor mange som fortsatt tror at covid er en livsfarlig sykdom for folk flest.

Problemet er vel at man ikke vet. Som jeg allered sa på en nå slettet tråd så er jeg relativt ung, godt trent og er ikke i risikosonen, likevel lå jeg rett ut i en måned, og har nå skader på lungene. Igjen; det er ingenting som skulle tilsi at dette skulle skje med meg. Så hva skal man gjøre? Risikere å bli kjempesyk med en sykdom som nå stadig muterer, og risikere smitte videre, eller takke ja til en vaksine som til syvende og sist ser ut til å ikke ha de helt store bivirkningene?

• Liker 8
Skrevet
19 minutter siden, PinkishLampshade said:

Problemet er vel at man ikke vet. Som jeg allered sa på en nå slettet tråd så er jeg relativt ung, godt trent og er ikke i risikosonen, likevel lå jeg rett ut i en måned, og har nå skader på lungene. Igjen; det er ingenting som skulle tilsi at dette skulle skje med meg. Så hva skal man gjøre? Risikere å bli kjempesyk med en sykdom som nå stadig muterer, og risikere smitte videre, eller takke ja til en vaksine som til syvende og sist ser ut til å ikke ha de helt store bivirkningene?

Folk kan ha godt av å vite at bakterielle lungebetennelser gir lite skade på interstitielt lungevev, men virusinfeksjoner gir store skader, som ofte resulterer i arrvev (fibrose). Det er ikke en risiko bør være villig til å ta.

• Liker 10
Skrevet
PinkishLampshade skrev (37 minutter siden):

Så bra innlegg og godt forklart. Det er akkurat dette som er så skummelt med korona synes jeg. Man vet aldri hvem som kan bli alvorlig syk og få varige skader av viruset. Ja, det er i hovedsak eldre mennesker og de i risikogrupper. Men det er andre også som rammes, og vi vet aldri hvem det er på forhånd. Å være villig til å få korona er virkelig å gamble med egen helse, i en helt annen grad enn å ta vaksinene fra Pfizer og Moderna. 

• Liker 6
  • Opprett ny...