Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 
jeg forsøker på lavkarbo diett for vektreduksjon. Men jeg sliter sånn med frokost og lunsj? Og etter noen dager så blir jeg kvalm bare av tanken på egg i dag igjen liksom. Orker ikke spise det hver dag til både frokost og lunsj. 

Trengee noe tips til noe som føles friskt og godt å spise? Liker alt av grønnsaker, kjøtt, oster og egg ☺️ Er fantasien det skorter på 🤣🙈

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så bra at du lagde en tråd! Her er det jeg bruker mye, både til frokost og lusj;

Omelett, noen ganger av bare egg og fløte, andre ganger med grønnsaker, skinke og ost. Kjøpte meg en sånn omlettlager til mikro hos tupperware som er genial, fort gjort og lite oppvask.

Egg og bacon, gjerne med salat til.

Cloudbread, kommer også i ulike varianter, jeg bruker denne https://coop.no/extra/oppskrifter/lavkarbo-brod-cloud-bread/ Veldig godt når du vil ha noe å ha pålegg på, smaker ikke egg og smaker ekstra godt hvis du bruker en kremost med krydder eller har litt urter i røren.

Knekkebrød med pålegg, lag gjerne dine egne (jeg liker godt disse https://www.diabetesboka.no/hannas-knekkebrod/) eller så selger Coop noen som heter Frøknekkebrød fra eget merke som er lav på karbo, og Mesterbakeren sine knekkebrød med spelt, frø og kjerner (grønn pakke) på Rema er også lava på karbo.

Steinalderbrød som du baker selv, finnes flere oppskrifter f.eks her https://www.detsoteliv.no/oppskrift/steinalderbrod La brødet bli helt kaldt på rist før du skjærer i det, og skjær tynne skiver. Skivene er fine å fryse, legg mellomleggpapir mellom dem, så tar du bare ut så mange som du trenger. Jeg bruker ofte to stk til lunsj, og da er jeg mett leeeenge. Brukes med pålegg som vanlig, spesielt godt med ost eller spekemat syns jeg. Husk å drikke godt om du spiser dette, eller blir det murstein i magen!

Lavkarbobrød, her finnes enormt mange oppskrifter! Jeg bruker denne https://www.treningsfrue.no/2016/02/17/saftig-lavkarbobrod-med-cottage-cheese/ eller Ingers Lavkarbobrød (søk så finner du oppskrift). Egner seg godt å fryse, bruk matpapir mellom skivene så tar du bare opp det du trenger. 

Chiagrøt, finne flere oppskrifter, men jeg blander ca 1,5 dl kokkomelks eller madelmelk med 1,5 ss chia og litt kunstig søtning og lar det stå i kjøleskapet til dagen etter. Chiaen klumper seg litt sammen så du kan gjerne røre litt i det når det har stått en stund, eller piske det opp om morgenen. Spises med blåbær, bringebær og litt kanel.

Chaffles, jeg bruker denne oppskriften https://lavkarbomedhanne.blogg.no/chaffle.html

Poke Bowls, lag bowls men i steden for ris så bruker du blomkålris. Skikkelig godt, og en fin måte å få i seg sjømat på.

Salater i ulike varianter, spesielt godt til lunsj. I lavkarbo er det også lov med en god dressing eller olje på, her er det bare fantasien som setter grenser!

"Tapasfat", ta litt av det du har i kjøleskapet så blir det frokost eller lunsj til sammen. F.eks spekepølser, spekemat, oster, oliven, avocado, grønnsaker, røykelaks, reker, egg og grønnsaker.

Hvis du er på insta er det mange sider der som kommer med mattips på lavkarbo/keto (bare søk på keto og se hva du får opp). Ellers anbefales lavkarbomedhanne, som har mye godt som for det meste kan lages med ting man kjøper på butikken. Jeg bruker også fettogforstand sin side, men det er mye spesialingredisenser i maten deres som må bestilles fra nett. 

Håper det var i alle fall noe som kan være til inspirasjon :)

Anonymkode: 14bd6...8fe

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Så bra at du lagde en tråd! Her er det jeg bruker mye, både til frokost og lusj;

Omelett, noen ganger av bare egg og fløte, andre ganger med grønnsaker, skinke og ost. Kjøpte meg en sånn omlettlager til mikro hos tupperware som er genial, fort gjort og lite oppvask.

Egg og bacon, gjerne med salat til.

Cloudbread, kommer også i ulike varianter, jeg bruker denne https://coop.no/extra/oppskrifter/lavkarbo-brod-cloud-bread/ Veldig godt når du vil ha noe å ha pålegg på, smaker ikke egg og smaker ekstra godt hvis du bruker en kremost med krydder eller har litt urter i røren.

Knekkebrød med pålegg, lag gjerne dine egne (jeg liker godt disse https://www.diabetesboka.no/hannas-knekkebrod/) eller så selger Coop noen som heter Frøknekkebrød fra eget merke som er lav på karbo, og Mesterbakeren sine knekkebrød med spelt, frø og kjerner (grønn pakke) på Rema er også lava på karbo.

Steinalderbrød som du baker selv, finnes flere oppskrifter f.eks her https://www.detsoteliv.no/oppskrift/steinalderbrod La brødet bli helt kaldt på rist før du skjærer i det, og skjær tynne skiver. Skivene er fine å fryse, legg mellomleggpapir mellom dem, så tar du bare ut så mange som du trenger. Jeg bruker ofte to stk til lunsj, og da er jeg mett leeeenge. Brukes med pålegg som vanlig, spesielt godt med ost eller spekemat syns jeg. Husk å drikke godt om du spiser dette, eller blir det murstein i magen!

Lavkarbobrød, her finnes enormt mange oppskrifter! Jeg bruker denne https://www.treningsfrue.no/2016/02/17/saftig-lavkarbobrod-med-cottage-cheese/ eller Ingers Lavkarbobrød (søk så finner du oppskrift). Egner seg godt å fryse, bruk matpapir mellom skivene så tar du bare opp det du trenger. 

Chiagrøt, finne flere oppskrifter, men jeg blander ca 1,5 dl kokkomelks eller madelmelk med 1,5 ss chia og litt kunstig søtning og lar det stå i kjøleskapet til dagen etter. Chiaen klumper seg litt sammen så du kan gjerne røre litt i det når det har stått en stund, eller piske det opp om morgenen. Spises med blåbær, bringebær og litt kanel.

Chaffles, jeg bruker denne oppskriften https://lavkarbomedhanne.blogg.no/chaffle.html

Poke Bowls, lag bowls men i steden for ris så bruker du blomkålris. Skikkelig godt, og en fin måte å få i seg sjømat på.

Salater i ulike varianter, spesielt godt til lunsj. I lavkarbo er det også lov med en god dressing eller olje på, her er det bare fantasien som setter grenser!

"Tapasfat", ta litt av det du har i kjøleskapet så blir det frokost eller lunsj til sammen. F.eks spekepølser, spekemat, oster, oliven, avocado, grønnsaker, røykelaks, reker, egg og grønnsaker.

Hvis du er på insta er det mange sider der som kommer med mattips på lavkarbo/keto (bare søk på keto og se hva du får opp). Ellers anbefales lavkarbomedhanne, som har mye godt som for det meste kan lages med ting man kjøper på butikken. Jeg bruker også fettogforstand sin side, men det er mye spesialingredisenser i maten deres som må bestilles fra nett. 

Håper det var i alle fall noe som kan være til inspirasjon :)

Anonymkode: 14bd6...8fe

Takk for mange gode råd! ☺️

Skrevet

Lavkarbo amerikanske pannekaker, lavkarbosmoothies, mandelgrøt, lavkarbo knekkebrød (får du tak i de som heter Brisk i dagligvarebutikken din, så har de bare 6,1 g karbohydrater pr 100 g) eller du kan bake selv. Salater i alle varianter som AB over her nevner, med tilstrekkelig proteiner og en god fettkilde. Cæsarsalat uten krutonger og med hjemmelaget dressing av Creme Fraiche og majones er en favoritt her🙂 Middagsrester passer også utmerket til lunsj - eller frokost, for den saks skyld 😉 Litt av "greia" med lavkarbo tenker jeg er også å lære seg å tenke utenfor "brød med pålegg"- boksen, spesielt når det gjelder frokost og lunsj🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

www.dietdoctor.com har mange gode oppskrifter.

Anonymkode: f777e...f66

AnonymBruker
Skrevet

Chiapudding (oppskrift fra ketolivet bruker jeg) med bær.

Cottage cheese med hakkede mandler og bær.

Chaffles etter oppskrift fra fett og forstand.

Omelett.

Frøknekkebrød med rikelig pålegg.

Salater til lunsj, kjører på med kylling, skinke, egg osv.

Middagsrester.

Lager lavkarbo/ketovennlig variant av det jeg ville spist ellers, ganske enkelt.

Anonymkode: 9d18e...107

AnonymBruker
Skrevet

Gresk yoghurt med bær, chia pudding,  chalffels, taffelost «knekkebrød», (du tar en taffelost, legg den på bakepapir stek den i mikroen til den blir smelter og blir hard, fungerer fint som knekkebrød og kan brukes til all slags pålegg).. brisk, egg, salat, middagsrester, lavkarbo frokostblanding, salat wrap ( pålegg rullet inni salat blad). 

Det finnes mange oppskrifter på lavkarbo bakst, blant annet koppbrød, men jeg opplever at dersom jeg spiser lavkarbo brød har vektnedgang en tendens til å stoppe opp…. 

Anonymkode: 3dc5e...c1b

AnonymBruker
Skrevet

Lavkarbo er definitivt mer enn egg og bacon ;) Jeg faster, ikke med vilje egentlig, men har blitt slik, slik at første måltidet er lunsj på jobb. Da liker jeg å ha med middagsrester og salater. 

Anonymkode: 31e16...9df

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lever alene, så det gjør det lettere å spise slik jeg trives med. Det har medført at jeg ikke tenker måltid, men jeg spiser mat når jeg er sulten. Det blir ofte to måltider om dagen.

Så jeg tenker det kan være lurt å tenke/kjenne etter om du spiser frokost og lunsj fordi du er vant til det eller fordi kroppen din trives med det? 

Mat jeg gjerne spiser som små måltider er:

Speket kjøtt, spekepølse, mørbrad stekt som roastbiff, varmrøkt laks, middagsrester som lavkarbolasagne (pasta laget av egg, smøreost og fiberhusk). Jeg steker en hel kylling og har mat i 2 dager, kyllinglårfileeter i ovn som jeg skjører opp i skiver dagen etterå, lammelår som skjæres ii skiver,...

Hjemmebakte frøknekkebrød - holder i en evighet (Nannah's variant)

Chaffles

Jeg bruker rømme, majones, tyrkisk youghurt, olivenolje, ramsløkpure, urter, litt tomater og agurk som tilbehør. 

Noen starter også dagen med kaffe med kokosolje og/eller smør. Jeg synes det er godt, men for mye styr. Søker du på Bulletproof coffee/kaffe så finner du fremgangsmåter. Du kan gjøre det samme med te.

Som nevnt tidligere i tråden har Dietdoctor mange gode forslag. 

Vad letar du efter? - Diet Doctor

Anonymkode: b1d23...3a3

Skrevet (endret)

Hvis du ikke liker å bake selv eller ikke har tid, så har Mesterbaker'n Spelt veldig lite karbohydrater. (Grønn pose, selges på Rema. Ikke kjøp andre varianter enn spelt... de andre er like høykarbo som brød).

Spis et par sånne med raust av pålegg.

Du kan også bruke salatblader som "wrap". Legg på yndlingspålegget ditt, rull sammen, og nyt.

Endret av ops2
la til noen ord
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...