Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde dere hatt noe i mot å være sammen med en kristen, selv om dere ikke trodde på gud?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg må le litt ...

Hva mener du med "en kristen"? Hvordan skal man gradere dem? Litt kristen, middels kristen, hyper-kristen (=virkelig lost)? ;)

Som du skjønner så er jeg litt usikker på hva du mener - hvilke problemer er du redd dere vil møte på?

Skrevet

Så lenge han hadde oppført seg ordentlig, og ikke satt en hel masse rare regler, så hvorfor ikke. Det gjelder vel forsåvidt alle religioner. Man kan da være en utrolig fin fyr fordet om man har en eller annen religion. Kanskje det til og med kan være en fordel å være sammen med noen som er kristne, for de har jo et veldig fint menneskesyn. (skal ha ihvertfall.)

Gjest Varg-Menja
Skrevet

Jeg ville nok ikke greid å være sammen med en kristen, siden de har ett menneskesyn som strider fllstendig mot mitt eget. For at jeg skulle kunne ha håp om at ett forhold med en kristen skulle fungere, måtte vedkommende hatt en særs uortodoks tolkning av bibelen...

Skrevet

hadde gått fint å vært sammen med en kristen, så lenge det var gjensidig respekt

Skrevet

Nei, jeg kunne ikke vært sammen med en kristen, eller noen annen religiøs person.

Skrevet

Jeg er ikke kristen/religiøs selv, men det er kjæresten min. Selvsagt har vi noen diskusjoner som dreier seg om dette innimellom, og det er klart at vi kommer til å ha noen i framtida, f.eks når barn kommer til verden og skal døpes(eller ikke døpes),oppdras osv. Men vi har vært sammen i ni år, har det utrolig fint sammen, og jeg ser derfor ingen grunn til at det ikke skal fungere videre :)

Jeg tror det kommer mest an på personene og ikke religionen - men det er vel ikke til å stikke under en stol at like barn leker best også i en slik situasjon.

Skrevet

Ja, det kunne jeg nok, forutsatt at en hel rekke andre faktorer mellom oss var klaff. Jeg er ikke så veldig sekulær, selv om jeg ikke er praktiserende religiøs heller, så hvis han var avslappet religiøs men ikke anti-sekulær kunne det sikkert gå bra.

Jeg kan imidlertid ikke tenke meg at jeg ville holdt ut i et sånt forhold hvis han nektet å ha sex før ekteskapet. Kall meg enkel, men jeg er ihvertfall ærlig...

Skrevet
Hadde dere hatt noe i mot å være sammen med en kristen, selv om dere ikke trodde på gud?

Jeg er kristen, min mann er det ikke. Det har absolutt ingenting å si i hverdagen. Men skulle min mann vært negativ til min tro ville det nok vært verre. For når jeg lærer barnet vårt om hva jeg tror på så gjør ikke det han noe. Vi er enige i hverdagen om at jeg forteller om min tro til jenta vår, så får hun selv ta standpunkt senere. At han ikke er kristen har ingen reell betydning i vår hverdag. Heller ikke at jeg faktisk er det.

Gjest Persille ii
Skrevet

Samboeren min er personlig kristen. Jeg ikke. Han har døpt sine barn og de er konfirmerte i kirken. Mine er ikke døpt og har konfirmert seg borgelig. Jeg går kun i kirken når jeg må (les konfirmasjon, barnedåp, bryllup etc). Han vil gjerne gå oftere. Han har tidligere vært aktiv medlem av menigheten.

Vi har ingen problemer med det i hverdagen. Bare noen interessante diskusjoner. Jeg vet at han ikke er komfortabel med å være samboer i det lange løp. Han vet jeg jeg ikke har noen ønsker om å gifte meg.

Som sagt så er religion ingen problem her.

Skrevet

Min samboer har en tro. Ingen kirkegjenger eller en som ber før maten eller prøver å "prakke på" andre sin tro. Men han tror.

Jeg er uvitende om hva jeg tror og ikke tror. Merker ikke noe til det for vår del i det hele tatt, ikke i hverdagen. Men han går i kirken uten meg på julaften da.

Skrevet
Nei, jeg kunne ikke vært sammen med en kristen, eller noen annen religiøs person.

Samme her!

Gjest Gjest_Mona_*
Skrevet
Ja, det kunne jeg nok, forutsatt at en hel rekke andre faktorer mellom oss var klaff. Jeg er ikke så veldig sekulær, selv om jeg ikke er praktiserende religiøs heller, så hvis han var avslappet religiøs men ikke anti-sekulær kunne det sikkert gå bra.

Jeg kan imidlertid ikke tenke meg at jeg ville holdt ut i et sånt forhold hvis han nektet å ha sex før ekteskapet. Kall meg enkel, men jeg er ihvertfall ærlig...

Veit du kva ordet sekulær betyr? Du bør kanskje skaffe deg ei ordbok. Ein anti-sekulær person må vel vere ein som er motstandar av sekulariseringa i samfunnet, i vårt land er sekularisering synonymt med avkristning. Var det det du meinte?

Skrevet

Samme her!

Det var da svært så kategorisk. Jeg blir litt nysgjerrig...

Skrevet

Ja, om han tror på Gud har ingenting å si.

Men om han aldri drakk og bare gikk i kirken, tvingte på meg kristendommen eller

snakket masse om religionen er det noe annet.

Spørs hva du mener med kristen.

Skrevet

Nei. Men en liten presisjon; Å være kristen er å tro på Jesus. Jeg tror ikke på Jesus, men tror på Gud. :)

Kjæresten var tidligere super-kristen, men er det ikke nå lenger. Nå tror han ikke på noe, bortsett fra at han fremdeles følger mye av etikken i Bibelen/den kristne tro. Det gjør ikke jeg, men er altså likevel den religiøse av oss.

Så, eh, :klø: penget mitt var at religion er ikke bare religion, og kristen er ikke bare kristen, det er også et personlig spørsmål, hva en gjør ut av det. En kristen kjæreste kan altså være så mangt.

Skrevet

Moren min er kristen. Faren min er ikke og de har vært gift i 37 år. Så klart det går ann å være sammen med en som har en annen religion enn en selv. Det handler om gjensidig respekt.

Skrevet

Jeg er kristen, kjærsten ikke og foreløpig har det ikke vært noe problem. Vi har samtaler om dette innimellom da, men vi respektere hverandre og gjør ikke noe stort poeng ut av forskjellen.

Skrevet

Det ville være fullstendig uaktuelt for meg ihvertfall.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...