Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er ferdig i jobben nå om 1 mnd. Jeg har kun 2 faste arbeidsdager igjen da jeg er helgevikar. Jeg jobber kjempe mye ekstra, dvs. 100% I flere perioder, tatt på meg doble vakter som egentlig ikke er lov men vært manko, gått glipp av mye overtidspenger, og sier alltid ja til å jobbe. Får beskjed at jeg ikke får ta fri den faste helgen min, pga manko MEN de har ikke prøvd å sett på det engang.  Kjenner jeg angrer på alt ekstra jeg har tatt på meg. Noen som vet om jeg kan bli nektet ferie? Jeg skal begynne i ny jobb med samme kommune som arbeidsgiver. 

Anonymkode: c2817...d12

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke bli nektet ferie. Men hvis du ikke har søkt innen fristen for sommerferie, eller ber om ferie på veldig kort varsel kan arbeidsgiver styre når du tar ferie. I utgangspunktet har alle krav på tre uker sammenhengende i perioden mai-september.

Anonymkode: d0f0f...6a6

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du kan ikke bli nektet ferie. Men hvis du ikke har søkt innen fristen for sommerferie, eller ber om ferie på veldig kort varsel kan arbeidsgiver styre når du tar ferie. I utgangspunktet har alle krav på tre uker sammenhengende i perioden mai-september.

Anonymkode: d0f0f...6a6

Har jeg krav på 2 feriedager da som er om 2,5 uker? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har jeg krav på 2 feriedager da som er om 2,5 uker? 

Du har ikke krav på ferie akkurat når du selv ønsker om du så kommer 2,5 uker før du ønsker. Blir det problem for arbeidsgiver så kan de si nei. Arbeidsgiver har styringsrett her. Passer det så får du ja, dersom ikke så blir det nei. Det er ikke sånn at så lenge du spør i god tid så har du krav på ferie akkurat som du selv ønsker. Om 2,5 uker så er det fortsatt mange som har ferie og kabalen er lagt for arbeidsplassen

Anonymkode: c7f98...ac5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Søndag er ikke feriedag, så den må du nok jobbe uansett.

Anonymkode: b7f78...ec5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Søndag er ikke feriedag, så den må du nok jobbe uansett.

Jobber turnus

AnonymBruker
Skrevet

Fikk vite at venninna til sjefen som har vært langtidssykemeldt deretter 3-4uker feire og vært på jobb siden mandag bare kunne ta ferie nå til helgen. .. og det er faktisk flere manko vakter. Den helga jeg ber om fri har ingen mangel, men jeg må ha vikar på meg isåfall... 

AnonymBruker
Skrevet

De kan ikke nekte ferie. Sjekk arbeidsmiljøloven.

Anonymkode: 1bcea...05e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvilken paragraf? Finner ikke. Jeg skal virkelig slå i bordet denne gang. Føler meg så urettferdig behandlet når venninna som nesten ikke har vært der i år får på en ekstremt manko helg og ikke jeg på en helg de bare trenger å få inn en vikar, og jeg har virkelig jobbet hardt dette året, nesten ikke hatt tid til mine små 😭 kontakter gjerne fagforbundet, mangler en del overtidsbetaling også... im not a good girl anymore😒

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Fikk vite at venninna til sjefen som har vært langtidssykemeldt deretter 3-4uker feire og vært på jobb siden mandag bare kunne ta ferie nå til helgen. .. og det er faktisk flere manko vakter. Den helga jeg ber om fri har ingen mangel, men jeg må ha vikar på meg isåfall... 

Er denne personen i fullt arbeid igjen eller gradert sykemeldt?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Nei, men de kan styre ferien. De kan bestemme tidspunktet.

Anonymkode: b0ee7...17f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hei. Jeg er ferdig i jobben nå om 1 mnd. Jeg har kun 2 faste arbeidsdager igjen da jeg er helgevikar. Jeg jobber kjempe mye ekstra, dvs. 100% I flere perioder, tatt på meg doble vakter som egentlig ikke er lov men vært manko, gått glipp av mye overtidspenger, og sier alltid ja til å jobbe. Får beskjed at jeg ikke får ta fri den faste helgen min, pga manko MEN de har ikke prøvd å sett på det engang.  Kjenner jeg angrer på alt ekstra jeg har tatt på meg. Noen som vet om jeg kan bli nektet ferie? Jeg skal begynne i ny jobb med samme kommune som arbeidsgiver. 

Hvorfor har du ikke meldt inn ferie tidligere i år? Regner med du jobber i helsevesenet, der bruker det å være frister for å melde inn ferie. Du kunne ha meldt inn tre uker feks. 

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilken paragraf? Finner ikke. Jeg skal virkelig slå i bordet denne gang. Føler meg så urettferdig behandlet når venninna som nesten ikke har vært der i år får på en ekstremt manko helg og ikke jeg på en helg de bare trenger å få inn en vikar, og jeg har virkelig jobbet hardt dette året, nesten ikke hatt tid til mine små 😭 kontakter gjerne fagforbundet, mangler en del overtidsbetaling også... im not a good girl anymore😒

Du har et litt vel forenklet syn på det hele. Du vet nok ikke nok om din kollegas situasjon, verken sykdomsbilde, tilrettelegging, og ikke minst - og kanskje viktigst - når vedkommende søkte/ba om ferie. At du kommer nå et par uker i forveien og ber om å ta ut ferie, det også i en oppsigelsesperiode, kan arbeidsgiver si nei til. Jeg nevner oppsigelsesperiode fordi selv om det ikke har noe å si juridisk sett, så skjønner jeg om arbeidsgiver strekker seg lenger for en som skal fortsatt være ansatt, enn for en som er ferdig om en mnd.

Det du har fått er Ikke et nei til at du kan ta ferie overhodet, men et nei til at det ikke passer akkurat de dagene (styringsretten til arb.giver).

At du har ofret mye er vel og bra, men sånn du legger det frem så kan det høres ut som du har vært (som mange andre) dumsnill ovenfor arbeidsgiver.

Sånn er dessverre ofte arbeidslivet, man får ikke igjen for å ofre mye, i hvert fall ikke på andre måter enn i mer lønn. Det gir deg ikke noe mer rettigheter nå.

Anonymkode: eb1a6...a74

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Si nei til andre vakter enn dine faste?

Anonymkode: b35e1...69d

AnonymBruker
Skrevet

Om du er organisert, ta kontakt med din plasstillitsvalgte eller hovedtillitsvalgte! Om du ikke er organisert, bli det!
I mellomtiden ta kontakt med ditt verneombud! Disse vil hjelpe deg videre. 

om du er ansatt i en norsk kommune, er dette graverende!

Anonymkode: 62b43...063

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er det ferieloven og ikke arbeidsmiljøloven som styrer dette. Arbeidsgiver har styringsrett på ferie og all rettighet som ligger hos arbeidstager er kravet om et visst antall uker sammenhengende innenfor en definert periode om sommeren.

Her vil det nok være vanskelig for arbeidsgiver å gi deg ferie. Lederen din bruker allerede mye variabellønn for å dekke opp ledige vakter. at du har sagt ja til ekstravakter tidligere har heller ingen sammenheng med mulighet og «krav» til ferieuttak. Man har heller ingen krav om å få ta ut ferie i oppsigelsesperioden.

Du kan ikke sammenligne din sak med din kollegas. Der vil arbeidsgiver ha et krav om at den ansatte må få tatt it fem uker i løpet av året og vil selvsagt prioritere å få unna litt ferie for vedkommende.

Søndag er uansett ingen feriedag. Feriedager gjelder virkedager dvs man-lør. At man jobber turnus har ingenting med dette å gjøre. Når man får fri en arbeidshelg i hovedserien har dette sammenheng med kravet om sammenhengende fri tre uker osv og tariffer som avtalefester dette. 

Anonymkode: 09df0...651

• Liker 1
Skrevet

Du har krav på 3 uker sammenhengende ferie i tiden mellom 1.juni og 30. september. Du skal få beskjed om når du har ferie senest 2 måneder før ferien tar til.

Jeg ville spurt verneombudet om hjelp til å forklare hvilke rettigheter du har.

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-8-4 den 12.26):

tatt på meg doble vakter som egentlig ikke er lov men vært manko, gått glipp av mye overtidspenger

Hva mener du med dette? En kommune kan ikke la være å betale ut overtid hvis du har krav på det.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-8-5 den 6.45):

Er denne personen i fullt arbeid igjen eller gradert sykemeldt?

Der var første uka i fult arbeid

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 2021-8-5 den 6.55):

Nei, men de kan styre ferien. De kan bestemme tidspunktet.

Anonymkode: b0ee7...17f

Problemet her er jo at de to eneste faste dagene jeg har igjen før jeg er ferdig der er de 2 dagene jeg har bedt om ferie...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...