Gå til innhold

23/5-regelen: 2p og R1 matematikk på kompetansebevis?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har 1p og 2p matematikk på kompetansebeviset fra før av (6 fellesfag). 

I år skal jeg ta matematikk R1. Om jeg skal søke på en realfagelig utdanning neste år derimot, er jeg fremdeles litt usikker på. 

Jeg har slått meg til ro med at dersom jeg søker på en utdanning som kun krever generell studiekompetanse, så vil de bruke karakterene fra fellesfag, dersom det lønner seg ift poengsum (selv om jeg tar realfag). 

Men så kom jeg over noe om at man ikke kan ha 2p og R1 på samme 'vitnemål'? 

Dersom jeg tar R1. Gjør det dårlig, og velger å søke en utdanning med generell studiekompetanse. 

Vil da R1 erstatte 2p-karakter? Eller kan jeg beholde 2p på kompetansebeviset, dersom utdanningen kun krever generell studiekompetanse? 

Jeg har 6er i 2p, så vil nødig miste den, om jeg uansett skal søke en utdanning som ikke krever realfag.. 

Anonymkode: 20ce7...e8b

Videoannonse
Annonse
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Jeg har 1p og 2p matematikk på kompetansebeviset fra før av (6 fellesfag). 

I år skal jeg ta matematikk R1. Om jeg skal søke på en realfagelig utdanning neste år derimot, er jeg fremdeles litt usikker på. 

Jeg har slått meg til ro med at dersom jeg søker på en utdanning som kun krever generell studiekompetanse, så vil de bruke karakterene fra fellesfag, dersom det lønner seg ift poengsum (selv om jeg tar realfag). 

Men så kom jeg over noe om at man ikke kan ha 2p og R1 på samme 'vitnemål'? 

Dersom jeg tar R1. Gjør det dårlig, og velger å søke en utdanning med generell studiekompetanse. 

Vil da R1 erstatte 2p-karakter? Eller kan jeg beholde 2p på kompetansebeviset, dersom utdanningen kun krever generell studiekompetanse? 

Jeg har 6er i 2p, så vil nødig miste den, om jeg uansett skal søke en utdanning som ikke krever realfag.. 

Du kan beholde 2P så lenge studiet ikke krever R1. Du har altså forstått det riktig.

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (47 minutter siden):

Du kan beholde 2P så lenge studiet ikke krever R1. Du har altså forstått det riktig.

Tusen takk for svar! :) Det var bra, da har jeg et sikkerhetsnett å falle tilbake på. :)

AnonymBruker
Skrevet

Ingen andre som har noen andre/dårlige erfaringer her? :)

livredd for å gå på en smell. :ler:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...