Gå til innhold

Hvordan fungerer det å ha kausjonist?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva som avgjør hvor høy lånesum jeg kan få med kausjonist. Hvis min far stiller som kausjonist og har nedbetalt alt lån på boligen sin med en verdi på 3 mill, vil det da si at jeg kan få 3 mill i lån? 

Anonymkode: f1b2e...bd7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan få kausjonist for egenkapitalen du mangler, men ikke for et så høyt lån at du ikke kan betjene det med lønna di. Det er fortsatt 5 x inntekt du kan få. 

Dersom du skal ha høyere lån må noen stille som medlåntaker. 

Anonymkode: 7e816...c7a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hva som avgjør hvor høy lånesum jeg kan få med kausjonist.

Det avgjør banken din basert på den totale sikkerheten og din betjeningsevne.

Vi er ikke banken din. Spør dem.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hva som avgjør hvor høy lånesum jeg kan få med kausjonist. Hvis min far stiller som kausjonist og har nedbetalt alt lån på boligen sin med en verdi på 3 mill, vil det da si at jeg kan få 3 mill i lån? 

Hadde aldri inngått en slik kausjonsavtale med mine foreldre. For om du får problemer med å betjene lånet? De går rett på dine foreldre for å få inn pengene. I verste fall tvangselges din bolig, resterende beløp må dine foreldre dekke. Hvor mye du får i lån med foreldre som kausjonist er det bare banken din som kan svare på. Så lenge de har dekning for hele det lånte beløpet vil jeg anta at de godtar akkurat det. De driter i om foreldrene dine ryker med i dragsuget om du ikke klarer å betjene lånet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En kausjonist kan dekke for manglende egenkapital, men øker ikke låneevnen. Da må man eventuelt ha medlånetaker, noe som binder den som tar opp lån med deg, men som samtidig gir full innsikt i status på lånet. 

Anonymkode: 17481...349

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Banken din forteller det hvor mye du trenger i egenkapital  - kausjonsbeløpet er i stedet for egenkapital. Lånesummen avgjøres av inntekten din. 

Det betyr egentlig at din far er ansvarlig for kausjonistbeløpet ovenfor banken. Etter en stund har du betalt ned på lånet og da forsvinner kausjonistbeløpet. 

Anonymkode: b2561...960

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...