AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #1 Skrevet 4. august 2021 Jeg tror endelig at vi etter 3 år har litt bedring nå, og tørr håpe på en tilbakeføring til skolen. Ungdommen er positiv, men litt preget av å ha prøvd for hardt noen ganger før, og fått seg noen smeller. Dessverre kan h*n ikke gå tilbake til den gamle skolen, og det er en tilleggsbelastning i situasjonen. Der har ungdommen mange venner, men må nå starte helt på nytt. Noen som har gode tips til å få en god start, på ny ungdomsskole? 10. Klasse? Til nå har vi: - Snakket mye om ting - Vært og besøkt skolen - Lagt en plan for kortere dager - Fått kontakt med helsesøster der - Oppdatert garderoben - Prøvd å bli litt kjent med noen elever som går der Så får vi bare krysse fingrene for at formen holder seg. Anonymkode: baf2e...ca1
Brimi Skrevet 4. august 2021 #2 Skrevet 4. august 2021 Jeg ville tatt en prat med ungdommen om hvordan h*n kan unngå å prøve for hardt, i og med at h*n har gått på noen smeller før. Også viktig å ta det forsiktig i begynnelsen og heller øke på
Ulrikke Skrevet 4. august 2021 #3 Skrevet 4. august 2021 Åpenhet overfor andre, kanskje? Har ei nettopp ferdig på ungdomsskolen som har ei klassevenninne med ME. De har fått veldig lite informasjon, mener ikke at man skal utlevere andre, men de vet for lite og reagerer derfor de få gangene klassevenninna er sosial ute men ikke har vært på skolen på flere dager og heller ikke kommer flere dager etter. Nå har jeg snakket mye med min tenåring om dette og forklart hvordan det ofte er, noe som har ført til økt forståelse og mindre slarv/baksnakking. I tillegg har vi en vennefamilie hvor et av barna også har ME, som er dønn åpne om hele situasjonen, noe som gjør det mye enklere for alle rundt. Min/vår erfaring som "folk i nærheten" ihvertfall! Åpenhet uten å "sykeliggjøre" (og selvfølgelig å utlevere) mer enn nødvendig, rene fakta, informasjon om hva ungdommen selv ønsker osv. Krysser fingre for at det går bra for ungdommen din! 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #4 Skrevet 4. august 2021 Takk for tips! Vi har snakket mye om, og jobbet mye med å finne den gode balansen. Og har vært åpne fra dag 1. Hun har tidligere vært flink i overganger, men kjenner at jeg er litt nervøs i forkant av denne. For du blir jo preget av å alltid være syk. Mangle overskudd. Og å ikke kunne gå i den naturlige gruppen din. Anonymkode: baf2e...ca1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #5 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg tror endelig at vi etter 3 år har litt bedring nå, og tørr håpe på en tilbakeføring til skolen. Ungdommen er positiv, men litt preget av å ha prøvd for hardt noen ganger før, og fått seg noen smeller. Dessverre kan h*n ikke gå tilbake til den gamle skolen, og det er en tilleggsbelastning i situasjonen. Der har ungdommen mange venner, men må nå starte helt på nytt. Noen som har gode tips til å få en god start, på ny ungdomsskole? 10. Klasse? Til nå har vi: - Snakket mye om ting - Vært og besøkt skolen - Lagt en plan for kortere dager - Fått kontakt med helsesøster der - Oppdatert garderoben - Prøvd å bli litt kjent med noen elever som går der Så får vi bare krysse fingrene for at formen holder seg. Anonymkode: baf2e...ca1 Vet du om ungdomsskolen har miljøterapeut? Om den har det ville også fått det igang. De pleier å være flinke og har et annet fokus enn skole og prestasjoner. Ellers synes jeg dere har gjort mye for at det skal bli en god start. Håper alt går seg til 🙂 Anonymkode: 6a387...08d
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #6 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Vet du om ungdomsskolen har miljøterapeut? Om den har det ville også fått det igang. De pleier å være flinke og har et annet fokus enn skole og prestasjoner. Ellers synes jeg dere har gjort mye for at det skal bli en god start. Håper alt går seg til 🙂 Anonymkode: 6a387...08d Takk! Havnet på helsesøster, for hun virker å være litt spesiell. Og vil gi litt ekstra i overgang. Anonymkode: baf2e...ca1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå