AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #61 Del Skrevet 4. august 2021 Hovedpoenget deres var at jeg burde være glad på deres vegne for at de nå ville fokusere på kostholdet og slanke seg, resten av budskapet mitt gikk visst ut det andre øret uten at de fikk fatt i hva jeg synes er rimelig og urimelig. Anonymkode: 5c2df...41f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #62 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg skjønner TS sin frustrasjon. En hel familie som er på lavkarbo. Hvis jeg hadde gått på en lavkarbo diett og vært på besøk så hadde jeg enten handlet inn ekstra pålegg eller så hadde jeg kun forsynt meg slik jeg ville ha gjort hvis jeg spiste brød og karbohydrater. Altså samme mengde ost og kjøttpålegg bare uten brød, potet, pasta, ris. Har det klikket helt for folk eller? Mange som ikke har blitt oppdratt😁 Det fins ikke en mellomting av gjerrige verter og grådige gjester, det er enten eller her på KG. Anonymkode: 74ab6...5bd Det er her mange misforstår. Ordet "pålegg" og "lavkarbo" hører egentlig ikke hjemme i samme setning. Da lager man heller andre retter, som har høyere andel av protein og fett. Jeg sliter selv om jeg er på besøk til de som serverer tradisjonell "norsk" mat, med brødmat til frokost og lunsj. Og middager som har potet, pasta og ris som hovedkilde til å bli mett. Man står jo igjen uten valg, annet enn å ta litt ekstra eggerøre og skinke. Anonymkode: 8428f...69b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #63 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Som sagt er jeg egentlig helt enig med deg, men jeg tror du gjør deg selv en bjørnetjeneste ved å stå så hardt på at du ikke vil hjelpe til med dietten deres. Anonymkode: cf88f...8f6 Jeg sier ikke at jeg ikke vil hjelpe til med dietten deres, jeg sier jo at de kan spise det de vil selv om de bor hos meg. Jeg synes bare at de kan hjelpe til med innkjøpene selv, så får de det nøyaktig slik de vil. Anonymkode: 5c2df...41f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #64 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Vi spiser ikke brødmat i det hele tatt. Det finnes da mye annen, rimelig og god mat, du kan servere, slik at de slipper å tømme roasbeefpakka til frokost? Hvorfor ikke heller bruke dette til å utvide eget syn på hva frokost og lunsj er? Her har vi spist en fritatta med restegrønnsaker til frokost. Og til lunsj har vi linsegryte. Rimelig og god mat. Anonymkode: 8428f...69b Nå var det vel ikke kostnaden som var problemet her. Problemet er at det er familie som kommer på besøk, som er vant til at TS står for all mat når de er der. Men som (uten å si ifra på forhånd) plutselig har begynt å spise ren lavkarbo. TS har handlet inn brød, potet og Jannen karbohydratrik mat til både disse og seg selv, og normalt pålegg, egg og andre proteiner som passer til. Men da i mengder som forutsetter at alle spiser alt. Det blir jo veldig kjipt om gjestene spiser alt pålegget, og så forventer at vertskapet spiser brød uten pålegg eller bare poteter, fordi "de ikke går på lavkarbo", og dermed "kan" spise det. Mens gjestene spiser kjøtt, egg og pålegg, fordi de "ikke kan spise brød og poteter". Jeg synes TS er urimelig som legger seg opp i hvilket kosthold andre velger å ha. Men jeg synes også gjestene er urimelige som mener de kan spise på denne måten mens de er på besøk, uten å si tydelig i fra på forhånd slik at vertskapet kan handle inn riktig. Da hadde det jo vært nok mat til alle, mens det ikke er det nå. Hvor stort problem dette egentlig er, kommer for meg an på tre ting: 1. Hvor mye mat blir TS "brennende inne med" og må kaste, fordi gjestene ikke spiser som beregnet? 2. Hvor langt er det til butikken for å handle mer av det det nå blir for lite av? (Og var det planlagt å dra på butikken flere ganger mens de var der, eller ikke?) 3. Utviser gjestene noen forståelse for ulempene ved nr 1 og 2? Det er jo et økonomisk aspekt ved dette også. Men det har TS sagt ikke spiller så stor rolle. Så da tillegger vi ikke dette vekt. Kjære TS: Det er mulig dette er barna dine eller noe, hva vet jeg. Men slutt å forsøke å "oppdra" voksne mennesker når de har tatt bevisste valg. Respekter familiemedlemmene dine sitt grep. De har gjort dette for å forsøke å redusere sin overvekt, og det er en bra ting at de tar tak i dette. Selv om du personlig mener dette er feil måte å ta tak i det på. Bli løsningsorientert, og gå i dialog. Dere er nødt til å handle mer mat, uansett hvem som handler inn denne. Hva med å snakke med gjestene om hva som trengs, og bli enige om hva som skal kjøpes inn. (Så får dere evt. vurdere om det er verd å ta diskusjonen på hvem som skal dekke kostnaden etterpå.) Anonymkode: e6c81...fb6 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 4. august 2021 #65 Del Skrevet 4. august 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hovedpoenget deres var at jeg burde være glad på deres vegne for at de nå ville fokusere på kostholdet og slanke seg, resten av budskapet mitt gikk visst ut det andre øret uten at de fikk fatt i hva jeg synes er rimelig og urimelig. Anonymkode: 5c2df...41f Men du er ikke fattig. Så du har ikke argumentet om at du ikke har råd. De hørte bare kritikken. Hvis du har laget all maten før når de er på besøk, så følte de vel at nå ble alt annerledes. Jeg synes de var urimelige med å ikke varsle på forhånd. Der har du 100% rett. Å gå ned i vekt, er noe av det beste man kan gjøre for helsa. Klarer de det, så er det bare positivt. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #66 Del Skrevet 4. august 2021 Og så er jeg mildt sagt forundret over dere som nærmest mener at jeg, bare for noen få dagers skyld, mener at jeg bør lese meg opp på ketogent kosthold og innrette min egen families daglige måltider etter dette. Anonymkode: 5c2df...41f 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 4. august 2021 #67 Del Skrevet 4. august 2021 Just now, AnonymBruker said: Nå var det vel ikke kostnaden som var problemet her. Problemet er at det er familie som kommer på besøk, som er vant til at TS står for all mat når de er der. Men som (uten å si ifra på forhånd) plutselig har begynt å spise ren lavkarbo. TS har handlet inn brød, potet og Jannen karbohydratrik mat til både disse og seg selv, og normalt pålegg, egg og andre proteiner som passer til. Men da i mengder som forutsetter at alle spiser alt. Det blir jo veldig kjipt om gjestene spiser alt pålegget, og så forventer at vertskapet spiser brød uten pålegg eller bare poteter, fordi "de ikke går på lavkarbo", og dermed "kan" spise det. Mens gjestene spiser kjøtt, egg og pålegg, fordi de "ikke kan spise brød og poteter". Jeg synes TS er urimelig som legger seg opp i hvilket kosthold andre velger å ha. Men jeg synes også gjestene er urimelige som mener de kan spise på denne måten mens de er på besøk, uten å si tydelig i fra på forhånd slik at vertskapet kan handle inn riktig. Da hadde det jo vært nok mat til alle, mens det ikke er det nå. Hvor stort problem dette egentlig er, kommer for meg an på tre ting: 1. Hvor mye mat blir TS "brennende inne med" og må kaste, fordi gjestene ikke spiser som beregnet? 2. Hvor langt er det til butikken for å handle mer av det det nå blir for lite av? (Og var det planlagt å dra på butikken flere ganger mens de var der, eller ikke?) 3. Utviser gjestene noen forståelse for ulempene ved nr 1 og 2? Det er jo et økonomisk aspekt ved dette også. Men det har TS sagt ikke spiller så stor rolle. Så da tillegger vi ikke dette vekt. Kjære TS: Det er mulig dette er barna dine eller noe, hva vet jeg. Men slutt å forsøke å "oppdra" voksne mennesker når de har tatt bevisste valg. Respekter familiemedlemmene dine sitt grep. De har gjort dette for å forsøke å redusere sin overvekt, og det er en bra ting at de tar tak i dette. Selv om du personlig mener dette er feil måte å ta tak i det på. Bli løsningsorientert, og gå i dialog. Dere er nødt til å handle mer mat, uansett hvem som handler inn denne. Hva med å snakke med gjestene om hva som trengs, og bli enige om hva som skal kjøpes inn. (Så får dere evt. vurdere om det er verd å ta diskusjonen på hvem som skal dekke kostnaden etterpå.) Anonymkode: e6c81...fb6 Ja, hvis man er på hytta og har planlagt maten ut ifra at men ikke skal handle daglig, så er det viktig å handle inn så det blir nok og rett mat ut ifra dietten. Brød kan man fryse. Poteter og grønnsaker holder seg lenge. Salat og frukt går ut raskere på dato, så der kan noe bli dårlig. Det er ikke slik at man må kaste alt med karbohydrater etter så kort tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #68 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Og så er jeg mildt sagt forundret over dere som nærmest mener at jeg, bare for noen få dagers skyld, mener at jeg bør lese meg opp på ketogent kosthold og innrette min egen families daglige måltider etter dette. Anonymkode: 5c2df...41f Da leser du i alle fall meg i verste mening. Jeg mener de har et ansvar 1) for å informere deg i forkant 2) for å nå bidra med oppskrifter og matlaging. Men som vertinne ville jeg faktisk gjort en innsats. Mulig jeg er i overkant interessert i mat. Men opp gjennom har jeg hatt gjester med alt mulig av allergier, religiøse hensyn og dietter. Og jeg har utelukkende følt at det bidrar til å utvide mitt syn på mat og matlaging. Anonymkode: 8428f...69b 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #69 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kjære TS: Det er mulig dette er barna dine eller noe, hva vet jeg. Men slutt å forsøke å "oppdra" voksne mennesker når de har tatt bevisste valg. Respekter familiemedlemmene dine sitt grep. De har gjort dette for å forsøke å redusere sin overvekt, og det er en bra ting at de tar tak i dette. Selv om du personlig mener dette er feil måte å ta tak i det på. Bli løsningsorientert, og gå i dialog. Dere er nødt til å handle mer mat, uansett hvem som handler inn denne. Hva med å snakke med gjestene om hva som trengs, og bli enige om hva som skal kjøpes inn. (Så får dere evt. vurdere om det er verd å ta diskusjonen på hvem som skal dekke kostnaden etterpå.) Anonymkode: e6c81...fb6 Jeg forsøker ikke å oppdra noen, jeg har jo sagt at de kan spise hva de vil hos meg, og at det er supert om de går ned i vekt. MEN jeg synes de bør bidra med innkjøp selv, det viser de ingen vilje til. Det ligger to dagligvarebutikker i gåavstand her, om det har noe å si. Anonymkode: 5c2df...41f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ops2 Skrevet 4. august 2021 #70 Del Skrevet 4. august 2021 (endret) 3 minutter siden, AnonymBruker said: Og så er jeg mildt sagt forundret over dere som nærmest mener at jeg, bare for noen få dagers skyld, mener at jeg bør lese meg opp på ketogent kosthold og innrette min egen families daglige måltider etter dette. Anonymkode: 5c2df...41f Hadde du gjort det for diabetes, laktoseintoleranse og vegetarianere? Endret 4. august 2021 av ops2 skrivefeil 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #71 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men som vertinne ville jeg faktisk gjort en innsats. Mulig jeg er i overkant interessert i mat. Men opp gjennom har jeg hatt gjester med alt mulig av allergier, religiøse hensyn og dietter. Og jeg har utelukkende følt at det bidrar til å utvide mitt syn på mat og matlaging. Anonymkode: 8428f...69b Så du mener at jeg bør kjøpe inn mengder av pølser, biffer, bacon, egg, diverse oster og proteinrike melkeprodukter for å være en god vertinne? Anonymkode: 5c2df...41f 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dråpe Skrevet 4. august 2021 #72 Del Skrevet 4. august 2021 Det er jo ikke snakk om at du og dine må spise lavkarbo selvom gjestene dine gjør det. Er det ikke bare å spørre dem hva de pleier å spise, og handle inn det som trengs? Så vanskelig kan det da ikke være for noen få dager skyld? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #73 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Da leser du i alle fall meg i verste mening. Jeg mener de har et ansvar 1) for å informere deg i forkant 2) for å nå bidra med oppskrifter og matlaging. Men som vertinne ville jeg faktisk gjort en innsats. Mulig jeg er i overkant interessert i mat. Men opp gjennom har jeg hatt gjester med alt mulig av allergier, religiøse hensyn og dietter. Og jeg har utelukkende følt at det bidrar til å utvide mitt syn på mat og matlaging. Anonymkode: 8428f...69b Følte for å supplere meg selv litt... Som beskrevet tidligere i tråden spiser ikke jeg og mannen tradisjonell frokost og lunsj, og lager heller en variasjon av retter også til disse måltidene. Vi spiser også mye krydder, hvitløk, og serverer både laks og oksekjøtt ganske rosa/rødt. I sommer var svigers hos oss en liten uke. Så selvfølgelig kjøper jeg da inn brødmat og pålegg, smør til skiva, melk, planlegger tradisjonsmat i større grad, dropper hvitløk og chili, og gjennomsteker kjøtt og fisk til dem. Og ikke misforstå meg, igjen, jeg mener gjestene ikke har god nok dialog om sitt kosthold. Men jeg mener også at du som vertinne har andre muligheter enn å være vanskelig og snurt. Anonymkode: 8428f...69b 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #74 Del Skrevet 4. august 2021 Men TS, hvis du har økonomi til det, er det ikke bedre å kjøpe inn en ekstra kartong med egg, 2 ekstra pakker med kjøttpålegg og enda et stykke ost? Det er snakk om en uke. Jeg spiser ikke animalsk selv, men jeg hadde ikke kranglet med familien min som hadde kommet på besøk hos meg, for å få dem til å legge ut for et par matvarer. Det er ikke verdt det. Anonymkode: 74ab6...5bd 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #75 Del Skrevet 4. august 2021 ops2 skrev (Akkurat nå): Ja, hvis man er på hytta og har planlagt maten ut ifra at men ikke skal handle daglig, så er det viktig å handle inn så det blir nok og rett mat ut ifra dietten. Brød kan man fryse. Poteter og grønnsaker holder seg lenge. Salat og frukt går ut raskere på dato, så der kan noe bli dårlig. Det er ikke slik at man må kaste alt med karbohydrater etter så kort tid. Ja, det er det jeg prøver å komme frem til her. Hvor urimelige de er, kommer an på hvor mye mat som må kastes fordi ingen spiser den. (Om det er noe i det hele tatt, eller om det av en eller annen grunn er mengder.) Og om man er så langt fra butikk at det å stikke og handle mer nærmest er en aktivitet som tar hele dagen, og derfor var noe man hadde forsøkt å unngå. Hvis det ikke er mye mat som må kastes, og turen i butikken tar 5 minutter, så synes jeg TS gjør seg vanskeligere enn nødvendig. (Selv om gjestene burde sagt ifra på forhånd.) Anonymkode: e6c81...fb6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #76 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så du mener at jeg bør kjøpe inn mengder av pølser, biffer, bacon, egg, diverse oster og proteinrike melkeprodukter for å være en god vertinne? Anonymkode: 5c2df...41f Jeg hadde gjort det, om det var det jeg visste gjestene ville ha. Men - ville nok samtidig laget mat som er riktigere innen kostholdet de har valgt, som linsegryter, fritatta, med mer, for å se om jeg forsiktig kunne påvirke. Selv om jeg er enig med deg i at dette både er sært. Og med andre i tråden om at det er en veldig misforstått versjon av lavkarbo. Anonymkode: 8428f...69b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #77 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg sier ikke at jeg ikke vil hjelpe til med dietten deres, jeg sier jo at de kan spise det de vil selv om de bor hos meg. Jeg synes bare at de kan hjelpe til med innkjøpene selv, så får de det nøyaktig slik de vil. Anonymkode: 5c2df...41f Det er her du mister meg. Du har jo sagt at det økonomiske ikke er et problem, og at du vet hva de vil spise. Da forstår jeg det slik at det eneste som egentlig er igjen, er at du synes det er tullete at de spiser sånn. Og det er der jeg mener du bør jenke deg litt. Når du har økonomi til det, og butikken ligger innen gåavstand, da ville jeg bare kjøpt en ekstra pakke egge, istedenfor å starte 3. verdenskrig av prinsipp. Anonymkode: cf88f...8f6 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #78 Del Skrevet 4. august 2021 ops2 skrev (2 minutter siden): Hadde du gjort det for diabetes, laktoseintoleranse og vegetarianere? Jeg tar alltid hensyn til allergier og intoleranser. Jeg har også alltid et alternativ til kjøttretten dersom jeg får vegetarianere på middagsbesøk. Og selvsagt også dersom gjestene mine av religiøse grunner ikke kan spise det jeg serverer. Jeg tror at jeg er en raus vertinne og god kokk, men et sted går tydeligvis grensen min også. Jeg synes at det minste de kunne gjort var å informere meg på forhånd. Nå gjorde de ikke det, og når de i tillegg presterer å bli sure når jeg foreslår at de kan bidra litt selv i matveien når de skal være her i en hel uke, kjenner jeg at jeg egentlig ikke gidder å forhandle mer. Hva mener dere jeg skal gjøre, da, legge meg langflat og unnskylde meg, og fylle frysere og kjøleskap med mat de kan spise? Jeg kan selvsagt unnskylde meg for en sleivete kommentar, for all del, men lenger enn det det synes jeg faktisk det er urimelig å kreve at jeg skal strekke meg. Anonymkode: 5c2df...41f 21 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #79 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Når du har økonomi til det, og butikken ligger innen gåavstand, da ville jeg bare kjøpt en ekstra pakke egge, istedenfor å starte 3. verdenskrig av prinsipp. Anonymkode: cf88f...8f6 Man kommer ikke langt med en pakke egg når to voksne og tre tenåringer skal mettes i en uke. Hvorfor i all verden mener du at de ikke kan bidra selv? Anonymkode: 5c2df...41f 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #80 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kommer ikke langt med en pakke egg når to voksne og tre tenåringer skal mettes i en uke. Hvorfor i all verden mener du at de ikke kan bidra selv? Anonymkode: 5c2df...41f Igjen: økonomisk, eller praktisk? Egg er ikke dyr mat. Søk opp gårdssalg i nærheten. Jeg kjøper 60 ferske egg i slengen. Så støtter du dyrevelferd, mindre bønder, og miljøet, i samme slengen. Anonymkode: 8428f...69b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå