AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #21 Del Skrevet 4. august 2021 Da sier du til dem at du ikke var klar over dette og synd at så mye mat ikke blir rørt. Og spør om ikke de kan ta turen på butikken og supplere selv med hva de trenger. Jeg forstår ikke konfliktskyheten de fleste virker å ha? At de er på ferie hos dere betyr ikke at dere skal spandere alt heller. Når jeg måtte spise glutenfritt kjøpte jeg alltid med selv, for det er dyrt. Samme kan de gjøre her. Uten at de skal gi deg dårlig samvittighet, for lavkarbo koster. Anonymkode: 9087d...931 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #22 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Alternativ 1 kjenner jeg er helt uaktuelt i en uke til, jeg bruker alt for mye energi på å irritere meg. Og nå er det sikkert noen som synes jeg er urimelig, men jeg innrømmer gjerne at en del av irritasjonen min skyldes at jeg egentlig synes at dietten deres er toskete. Hvorfor ikke bare spise sunn, vanlig mat om man ønsker å slanke seg? Men jeg innser at jeg uansett er nødt til å snakke med dem om dette. Anonymkode: 5c2df...41f Fordi pasta, brød, poteter, sukker, store mengder moden frukt og ris ikke er særlig sunt, spesielt ikke for overvektige. Jeg synes ikke det er toskete med lavkarbo, men jeg synes det er veldig frekt å ikke kjøpe egen mat da, siden det er mye dyrere enn å leve på billige karbohydrater. Jeg spiser paleo, og pleier alltid å ha med egen nødproviant på rommet (typisk avokado, spekekjøtt, tørrfisk, rå grønnsaker og sånt som tåler romtemperatur), og i tillegg ber jeg om å få bli med når det skal handles så jeg kan betale for min egen mat om jeg skal ha noe annet enn de andre. Anonymkode: 4066d...608 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 4. august 2021 #23 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Da sier du til dem at du ikke var klar over dette og synd at så mye mat ikke blir rørt. Og spør om ikke de kan ta turen på butikken og supplere selv med hva de trenger. Jeg forstår ikke konfliktskyheten de fleste virker å ha? At de er på ferie hos dere betyr ikke at dere skal spandere alt heller. Når jeg måtte spise glutenfritt kjøpte jeg alltid med selv, for det er dyrt. Samme kan de gjøre her. Uten at de skal gi deg dårlig samvittighet, for lavkarbo koster. Anonymkode: 9087d...931 De fleste er konfliktskye. Se på div komedier, så handler vel 90% av folk som ikke vil si noe, eller tør å si fra. Mennesker vil ikke være vanskelige eller støte noen. Og nordmenn er noen prosent mer konfliktsky enn andre. Kommer en i sørligere strøk er det en helt annen atmosfære. Der sier folk hva de mener, og derfor er de nok mer sosiale også. Fordi de kan mer kunsten å være seg selv og slappe av med folk. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #24 Del Skrevet 4. august 2021 Mange overvektige sliter med sukkeravhengighet og blir konstant sulten på en alminnelig slankekur, ettersom karbohydrater i praksis er sukker. Et lavkarbokosthold minsker sulten og er derfor for enkelte personer det eneste alternativet til å klare å gå ned i vekt og holde den nede. Proteiner metter på en helt annen måte enn karbohydrater, blodsukkeret blir mer stabilt og man slipper sukkerhungeren. Anonymkode: c8c14...df9 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #25 Del Skrevet 4. august 2021 SoWhat? skrev (3 minutter siden): De fleste er konfliktskye. Se på div komedier, så handler vel 90% av folk som ikke vil si noe, eller tør å si fra. Mennesker vil ikke være vanskelige eller støte noen. Og nordmenn er noen prosent mer konfliktsky enn andre. Kommer en i sørligere strøk er det en helt annen atmosfære. Der sier folk hva de mener, og derfor er de nok mer sosiale også. Fordi de kan mer kunsten å være seg selv og slappe av med folk. Haha, du sier noe der. 90% av det jeg irriterer meg over i komedier/romcom er nettopp konfliktskyheten😅 Jeg var konfliktsky før. Det gjorde meg låst i et voldelig forhold. Jeg lovet meg selv å aldri igjen havne der, og la konfliktskyhet på hylla. Jeg sier alltid ifra på en høflig måte, men jeg sier ifra. Jeg nekter å la noe gå og gnage på meg når det kan løses ved en liten rolig prat. Livet har blitt veldig mye bedre, og jeg er ikke lengre usikker på hva andre mener, for de vet de kan si sin mening til meg. Det setter jeg pris på 😊 Anonymkode: 9087d...931 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #26 Del Skrevet 4. august 2021 5 minutter siden, SoWhat? said: De fleste er konfliktskye. Se på div komedier, så handler vel 90% av folk som ikke vil si noe, eller tør å si fra. Mennesker vil ikke være vanskelige eller støte noen. Og nordmenn er noen prosent mer konfliktsky enn andre. Kommer en i sørligere strøk er det en helt annen atmosfære. Der sier folk hva de mener, og derfor er de nok mer sosiale også. Fordi de kan mer kunsten å være seg selv og slappe av med folk. Så glad du må være. Du fant en anledning i dag òg til å skrive noe negativt om nordmenn. Anonymkode: 8353b...59b 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #27 Del Skrevet 4. august 2021 Lag en suppe med masse grønnsaker og litt kjøtt, og ha poteter ved siden av dere selv. De kan spise knekkebrødet sitt om de behøver mer. Si: i morgen har jeg planlagt lasagne. Om dere ikke kan spise det på lavkarbo, må dere gjerne lage egen mat på kjøkkenet. Og: på fredag har jeg ikke anledning til å lage mat. Kanskje kan dere fikse lavkarbo til oss alle den dagen? Anonymkode: d5016...5c3 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #28 Del Skrevet 4. august 2021 Dersom de overspiser på kylling, egg og fett, så vil de nok ikke gå ned i vekt med det første... En del av greia med lavkarbo er jo at det skal mette mer og man spsier mindre. Om man glupsk spiser masse alikevel så fungerer ikke lavkarbo for en Anonymkode: 71eee...d20 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 4. august 2021 #29 Del Skrevet 4. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Så glad du må være. Du fant en anledning i dag òg til å skrive noe negativt om nordmenn. Anonymkode: 8353b...59b Ikke bli så fort krenka. Det er jo sant? Og så må jeg jo legge til at det ikke er en dårlig egenskap å ikke ville være vanskelig og støte noen. Endret 4. august 2021 av SoWhat? 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #30 Del Skrevet 4. august 2021 For noen håpløse gjester. Kjøp en sekk med linser og bønner, så kan de fråtse i proteiner. Billig alternativ til pasta, ris, etc. Anonymkode: bb8e8...d92 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #31 Del Skrevet 4. august 2021 Jeg er ganske normalt gjestfri tror jeg da, men kjøper jo ikke inn all maten til gjester? Jeg betaler alltid min egen på besøk - noe annet kunne ikke falt meg inn. Si ifra på forhånd at du har litt stram økonomi og derfor må folk handle inn det de ønsker selv. Du har nå X og Y til ankomst. Anonymkode: b2870...a30 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SoWhat? Skrevet 4. august 2021 #32 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Lag en suppe med masse grønnsaker og litt kjøtt, og ha poteter ved siden av dere selv. De kan spise knekkebrødet sitt om de behøver mer. Si: i morgen har jeg planlagt lasagne. Om dere ikke kan spise det på lavkarbo, må dere gjerne lage egen mat på kjøkkenet. Og: på fredag har jeg ikke anledning til å lage mat. Kanskje kan dere fikse lavkarbo til oss alle den dagen? Anonymkode: d5016...5c3 Dette er langt forbi grensen til å være barnslig. Au! "I morgen lager jeg lasagne" ? Nei, slutt a 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #33 Del Skrevet 4. august 2021 Du må oppdatere oss på hvordan du håndterer frekkingene.. 😊 Anonymkode: c02aa...1e5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #34 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Si ifra på forhånd at du har litt stram økonomi og derfor må folk handle inn det de ønsker selv. Anonymkode: b2870...a30 Dette hadde vært en grei innfallsvinkel dersom så var tilfelle, men vi har god råd, og det vet også de som besøker oss. Det er ikke det økonomiske som er bakgrunn for irritasjonen min, men det at de forsyner seg grovt av de "riktige" matvarene som de kan spise, og da blir det jo mindre av dette igjen til oss andre. Men jeg hoppet altså i det, og fikk igjen bekreftet at det å ta opp konflikter ikke er min sterkeste side. De viste i utgangspunktet liten forståelse for problemstillingen, og syntes jeg var urimelig som ikke viste mer forståelse og støtte for den nye livsstilen deres. De er vant med at jeg er svært gjestfri og ikke insisterer på at gjestene betaler for maten, vi betaler heller ikke når vi besøker dem, påpekte de. De syntes det ville bli oppkonstruert og merkelig om vi skulle begynne å regne på hva de skulle handle inn og hvor mye, og at det ville medføre en stiv tone rundt måltidene. Da kokte det dessverre over for meg, og jeg klarte ikke å la være å si min mening om både det ene og det andre, inkludert deres valg av diett. Det endte med at de ble potte sure og valgte å bruke dagen alene på en strand i området. Så her sitter jeg, og lurer på hva som nå bør gjøres. Dette er mennesker i nær familie, og jeg synes det er nødvendig å klare å beholde en fin tone. Anonymkode: 5c2df...41f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #35 Del Skrevet 4. august 2021 Jeg synes det er helt OK at du velger å si ifra om dette, men du skulle holdt deg for god til å kritisere dietten deres. For noen fungerer lavkarbo godt for å gå ned i vekt (ikke for meg, jeg skjønner ikke greia), og det er deres personlige valg. Men er helt enig med deg i at de burde ha bidratt litt selv, det er ofte dyrere å spise lavkarbo enn "vanlig" mat. Jeg ville bare bedt om unnskyldning, og sagt det som det er. At du følte det ble lite igjen av kjøtt, egg og lignende til dere andre, og at det ikke var med i beregningen da du handlet inn til besøket. De kunne jo fint ha gitt deg beskjed på forhånd så du kunne handlet inn litt ekstra av denne typen mat (og da særlig first price/extra-varienter). Anonymkode: 2682a...100 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #36 Del Skrevet 4. august 2021 6 minutter siden, AnonymBruker said: Dette hadde vært en grei innfallsvinkel dersom så var tilfelle, men vi har god råd, og det vet også de som besøker oss. Det er ikke det økonomiske som er bakgrunn for irritasjonen min, men det at de forsyner seg grovt av de "riktige" matvarene som de kan spise, og da blir det jo mindre av dette igjen til oss andre. Men jeg hoppet altså i det, og fikk igjen bekreftet at det å ta opp konflikter ikke er min sterkeste side. De viste i utgangspunktet liten forståelse for problemstillingen, og syntes jeg var urimelig som ikke viste mer forståelse og støtte for den nye livsstilen deres. De er vant med at jeg er svært gjestfri og ikke insisterer på at gjestene betaler for maten, vi betaler heller ikke når vi besøker dem, påpekte de. De syntes det ville bli oppkonstruert og merkelig om vi skulle begynne å regne på hva de skulle handle inn og hvor mye, og at det ville medføre en stiv tone rundt måltidene. Da kokte det dessverre over for meg, og jeg klarte ikke å la være å si min mening om både det ene og det andre, inkludert deres valg av diett. Det endte med at de ble potte sure og valgte å bruke dagen alene på en strand i området. Så her sitter jeg, og lurer på hva som nå bør gjøres. Dette er mennesker i nær familie, og jeg synes det er nødvendig å klare å beholde en fin tone. Anonymkode: 5c2df...41f Da synes jeg virkelig det er på din plass at du unnskylder deg, fordi du har ingenting å si om hva slags diett som er best for andre mennesker. Hadde du ikke dratt dette inn i konflikten, hadde du stilt sterkest, men du tapte all kredibilitet fordi du er fordomsfull. Jo, selvsagt er det frekt å forsyne seg så mye av kvalitetsvarene at det ikke blir nok til resten, men du burde ha holdt dette saklig. Det valgte du å ikke gjøre. Les gjerne dette fem ganger og innse at det som er riktig for deg ikke nødvendligvis er riktig for andre: 1 hour ago, AnonymBruker said: Mange overvektige sliter med sukkeravhengighet og blir konstant sulten på en alminnelig slankekur, ettersom karbohydrater i praksis er sukker. Et lavkarbokosthold minsker sulten og er derfor for enkelte personer det eneste alternativet til å klare å gå ned i vekt og holde den nede. Proteiner metter på en helt annen måte enn karbohydrater, blodsukkeret blir mer stabilt og man slipper sukkerhungeren. Anonymkode: c8c14...df9 Anonymkode: 320b1...9af 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #37 Del Skrevet 4. august 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Dette hadde vært en grei innfallsvinkel dersom så var tilfelle, men vi har god råd, og det vet også de som besøker oss. Det er ikke det økonomiske som er bakgrunn for irritasjonen min, men det at de forsyner seg grovt av de "riktige" matvarene som de kan spise, og da blir det jo mindre av dette igjen til oss andre. Men jeg hoppet altså i det, og fikk igjen bekreftet at det å ta opp konflikter ikke er min sterkeste side. De viste i utgangspunktet liten forståelse for problemstillingen, og syntes jeg var urimelig som ikke viste mer forståelse og støtte for den nye livsstilen deres. De er vant med at jeg er svært gjestfri og ikke insisterer på at gjestene betaler for maten, vi betaler heller ikke når vi besøker dem, påpekte de. De syntes det ville bli oppkonstruert og merkelig om vi skulle begynne å regne på hva de skulle handle inn og hvor mye, og at det ville medføre en stiv tone rundt måltidene. Da kokte det dessverre over for meg, og jeg klarte ikke å la være å si min mening om både det ene og det andre, inkludert deres valg av diett. Det endte med at de ble potte sure og valgte å bruke dagen alene på en strand i området. Så her sitter jeg, og lurer på hva som nå bør gjøres. Dette er mennesker i nær familie, og jeg synes det er nødvendig å klare å beholde en fin tone. Anonymkode: 5c2df...41f Bra. Du gjorde det riktige og nå ligger det på dem. De kan enten annerkjenne at de var urimelige, eller være så egoistiske at de krever du skal føye deg. Uansett så er det opp til dem hva forhold de vil ha til deg fremover Om det ikke er viktig å behandle deg med respekt, så er det like greit at de holder seg hjemme med seg selv. Anonymkode: 71eee...d20 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ulrikke Skrevet 4. august 2021 #38 Del Skrevet 4. august 2021 Vi vet jo ikke akkurat hvordan diskusjonen forløp, men gitt at det var en høflig tone hele veien (synes kanskje du kunne spart deg å kritisere valg av diett), så synes jeg det er veldig rart at folk "protesterer" når de blir bedt om å bidra til matkostnadene.... Om de hadde synes det var rart, ok, men de fleste sier jo "selvfølgelig" allikevel.... Jeg ville sagt det som det var. At du synes det var veldig dumt at det ble som det ble, og at du er lei deg for det, men at forbruket av kjøtt, egg og ost ble så mye større enn du hadde sett for deg, og at du ikke var klar over dietten de gikk på før de kom. Ville beklaget eventuelle ufine kommentarer du hadde kommet med, selvfølgelig, og sagt at jeg burde spart meg for det. Synes igjen det er rart at folk protesterer på å bli bedt om å bidra.... Er dette søsteren din med familie eller noe, TS? For andre protesterer vel ikke sånn til folk ved sånne forespørsler.... 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #39 Del Skrevet 4. august 2021 Vi spiser ikke brødmat i det hele tatt. Det finnes da mye annen, rimelig og god mat, du kan servere, slik at de slipper å tømme roasbeefpakka til frokost? Hvorfor ikke heller bruke dette til å utvide eget syn på hva frokost og lunsj er? Her har vi spist en fritatta med restegrønnsaker til frokost. Og til lunsj har vi linsegryte. Rimelig og god mat. Anonymkode: 8428f...69b 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #40 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vi spiser ikke brødmat i det hele tatt. Det finnes da mye annen, rimelig og god mat, du kan servere, slik at de slipper å tømme roasbeefpakka til frokost? Hvorfor ikke heller bruke dette til å utvide eget syn på hva frokost og lunsj er? Her har vi spist en fritatta med restegrønnsaker til frokost. Og til lunsj har vi linsegryte. Rimelig og god mat. Anonymkode: 8428f...69b Hver dag? Jeg forsøker selv lavkarbo og sliter ærlig talt med frokost og lunsj. Forstår ts godt at dette ble et stort innhugg i pålegget om de kun spiser små tynne knekkebrød og lesser på med pålegg. Anonymkode: 706f6...970 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå