AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #141 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Jeg tolker deg dithen at det du stort sett får ut av det jeg forteller, er at jeg opptrer ubehøvlet overfor gjestene mine. Jeg synes dette er urimelig av deg, og også et personangrep (i den grad man kan kalle anonyme uttalelser på et anonymt forum for personangrep). Men nok om det. Jeg har fått mange konstruktive innspill, takk for det, tilstrekkelig til at jeg kan konkludere for meg selv. Anonymkode: 5c2df...41f Du får lære deg hva personangrep er! Hvis ikke du liker alle svarene som du får, så er det ditt problem. Det er ikke fritt frem å kalle alt du ikke liker for personangrep! Anonymkode: 74ab6...5bd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #142 Del Skrevet 4. august 2021 Jeg har gått på lavkarbo flere ganger, og da tar jeg alltid med mat, hører med vertskapet hvis det blir middag, så tar jeg med enten tilbehør, eller hele middagen, syntes dette er selvsagt, ettersom det er en veldig streng diett som tar tid å sette seg inn i, vil ikke at andre skal måtte sette seg inn i hva jeg kan spise og ikke. Anonymkode: 8385c...100 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #143 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Du får lære deg hva personangrep er! Hvis ikke du liker alle svarene som du får, så er det ditt problem. Det er ikke fritt frem å kalle alt du ikke liker for personangrep! Anonymkode: 74ab6...5bd Jeg bedriver ikke med mer personangrep enn det du selv gjør. Du har kalt meg både det ene og det andre her. Men nok om det og deg. Anonymkode: 5c2df...41f 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #144 Del Skrevet 4. august 2021 4 hours ago, AnonymBruker said: Jeg tolker deg dithen at det du stort sett får ut av det jeg forteller, er at jeg opptrer ubehøvlet overfor gjestene mine. Jeg synes dette er urimelig av deg, og også et personangrep (i den grad man kan kalle anonyme uttalelser på et anonymt forum for personangrep). Men nok om det. Jeg har fått mange konstruktive innspill, takk for det, tilstrekkelig til at jeg kan konkludere for meg selv. Anonymkode: 5c2df...41f Så det er din egen tolkning av hva du antar anonym mener om deg som er personangrepene du sikter til? Det avklarer hele saken for min del i alle fall 😂😂😂 Anonymkode: 320b1...9af 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #145 Del Skrevet 4. august 2021 Om de ikke har sagt ifra i forkant, ville jeg sagt rett ut at da får de ordne maten selv. Alternativt kan du jo gå for den billigste, og kipeste varianten av ost og kokt skinke fra butikken du normalt handler hos og satt frem kun det. Selv hadde jeg tilogmed kunnet gått så langt at jeg hadde kjøpt inn loff og kun satte frem sirup og syltetøy til frokost for å poengtere idiotien i lavkarbo diett. Vil de i ketose, er det mye sunnere å faste mellom måltidene, minst 16 timer eller mer uten mat hver dag oppnår samme resultat til en mye billigere penge. Så lenge de ikke propper seg fulle av brus og godteri. Anonymkode: aedf8...de2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #146 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så det er din egen tolkning av hva du antar anonym mener om deg som er personangrepene du sikter til? Det avklarer hele saken for min del i alle fall 😂😂😂 Anonymkode: 320b1...9af Som jeg tidligere har nevnt, synes jeg det er rart å i det hele tatt bruke dette begrepet på et anonymt forum, og synes egentlig det er helt unødvendig å bruke tid på den diskusjonen. Anonymkode: 5c2df...41f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #147 Del Skrevet 4. august 2021 Hvordan er stemningen TS? Anonymkode: 293f5...380 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest laPistola Skrevet 4. august 2021 #148 Del Skrevet 4. august 2021 Hvorfor sluttet anonym og anonym og krangle om personangrep ? Så for meg en underholdende kveld .. #skuffa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest laPistola Skrevet 4. august 2021 #149 Del Skrevet 4. august 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Om de ikke har sagt ifra i forkant, ville jeg sagt rett ut at da får de ordne maten selv. Alternativt kan du jo gå for den billigste, og kipeste varianten av ost og kokt skinke fra butikken du normalt handler hos og satt frem kun det. Selv hadde jeg tilogmed kunnet gått så langt at jeg hadde kjøpt inn loff og kun satte frem sirup og syltetøy til frokost for å poengtere idiotien i lavkarbo diett. Vil de i ketose, er det mye sunnere å faste mellom måltidene, minst 16 timer eller mer uten mat hver dag oppnår samme resultat til en mye billigere penge. Så lenge de ikke propper seg fulle av brus og godteri. Anonymkode: aedf8...de2 Loff med syltetøy og sirup til frokost for og poengtere idiotien i lavkarbo diett? Ja.. du hadde kanskje fått fram et poeng om idioti 🤷♀️ Endret 4. august 2021 av laPistola Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liljene Skrevet 5. august 2021 #150 Del Skrevet 5. august 2021 TS Jeg fikk blødninger i mai, og hadde store blødninger i 21 dager. Var hos gynekolog som anbefalte meg å fjerne livmor. Hadde i tillegg store smerter i rygg og lysk. Jeg leste om hormoner i balanse, og la om kosten til å spiste 50g karbohydrater om dagen. Noen dager spiser jeg litt mer. Ved neste mens, fikk jeg også store blødninger, men nå har jeg gått i 24 dager uten blødninger. En bieffekt er at jeg har tatt av 6 cm i midje og 5 kg siden juni. Du kan kalle det unødvendig, men helse er viktig. For gjestene dine, synes jeg de burde bidra selv til budsjettet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #151 Del Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Vi har hatt besøk av en familie på fem i to dager nå, de skal etter planen bli i en uke. Jeg vet fra før at ingen av dem har allergier, og handlet derfor inn helt vanlig mat. Det viser seg at samtlige familiemedlemmer har bestemt seg for å spise streng lavkarbo fremover, alle er litt overvektige og har funnet ut at dette er måten å gå ned i vekt på, og kun forsyner seg av mat som ikke inneholder særlig med karbohydrater. Poteter, pasta, brød osv styrer de helt unna (de har med seg egne knekkebrød), men forsyner seg til gjengjeld grådig av kjøttpålegg, ost, egg, kjøtt og fisk. Jeg koker litt innvendig, men har ennå ikke funnet noen fin måte å ta opp dette på. Hva er den beste løsningen her? Anonymkode: 5c2df...41f Herregud så mange tråder det er av folk som spiser andre ut av hus?? Skal du ha gjester får du handle inn mat Anonymkode: e45dc...481 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #152 Del Skrevet 5. august 2021 Jeg får mer og mer inntrykk av at det her er barna (med barnebarna i tenårene) som er på sommerferie hos mor og far. (Der mor fortsatt jobber 50%) De er vant med at når de kommer hjem, så er de barn igjen, og foreldrene tilpasser seg, og ØNSKER å spandere mat og fonøyelsesparker og det som er. Sånn har det alltid vært, og sånn forventer de at det fortsetter å være. Utfordringen er nå at "barna" har lagt om kostholdet, og spiser lavkarbo. Og de spiser det på en måte som gjør at de for å ikke påføre "foreldrene" mer styr enn nødvendig, forsøker å spise samme mat som dem, bare mer av det de kan spise, og unngår det de ikke kan spise. Noe "foreldrene", som er oppvokst med at det er uhøflig å forsyne seg med mye pålegg (både ost og skinke på samme skive, det er "råflott", og man spiser da IKKE bare pålegget!) ikke liker, fordi det går mot deres opplevelse av "god oppdragelse". Muligens føler de at de har må inn og fullføre oppdragelsen av voksne barn, for å forklare at sånt gjør man ikke. I tillegg oppfattes "lavkarbo" som en "motediett" som ikke har noe for seg, ut over å være vanskelig for andre å forholde seg til. Det eneste som "egentlig fungerer" er jo den gode, gamle, "spis mindre og beveg deg mer" og det å holde seg unna fett og sukker. Når mor da går til barnet sitt og uttrykker "dere spiser for mye kjøtt og pålegg, så det forventer jeg at dere kjøper inn selv for resten av oppholdet", så oppleves dette som urettferdig og lite støttende hos det voksne barnet. Det skinner jo klart gjennom at det ikke er kostnaden eller ulempen ved det de spiser som er årsaken til at "foreldrene" irriterer seg og krever endring, men at det er HVA de spiser som er problemet. Det reageres derfor med sjokk og vantro over at dette i det hele tatt er et problem. Dette er jo et forsøk på å bedre livet til "barn og barnebarn", og burde være noe all nær familie støttet positivt oppunder. Når dette da toppes med et utbrudd der TS slenger ut sin mening om at lavkarbo er tull og tøys, og bekrefter det "barnet" har oppfattet egentlig er "problemet", så er vel mer eller mindre alle muligheter for konstruktiv dialog forsvunnet. Etter TS svar gjennom denne tråden, så har min oppfatning om at dette er urimelig av gjestene, og TS burde be de bidra med mat, endret seg. Jeg er nå av den oppfatning om at TS er den som lager en konflikt her. Jeg står fortsatt på at gjestene burde sagt ifra før de kom om sitt nye kosthold, slik at vertskapet kunne vært forberedt og handlet inn i tråd med dette. Men jeg synes det er TS som skaper og eskalerer konflikten rundt dette. TS har ikke evnet å ta en konstruktiv dialog, der ulempen ved at det ikke ble sagt fra på forhånd og hva dette har ført til, var fokus. (Muligens fordi det ikke har ført til noen reell ulempe, kun irritasjon hos TS over at det spises "nesten bare pålegg") Dermed handler dette nå om at "Mor og far krever betalt for mat ved besøk, hvis man spiser "tullediett". (Altså et forsøk på oppdragelse av voksne folk.) Jeg hadde også blitt satt helt ut, om mine foreldre, som alltid betaler alt for oss barna og våre familier (hvis de får muligheten) plutselig mente jeg måtte betale deler av ting selv, kun fordi de var uenige i ett av mine valg, og "ville sette ned foten" (Les: belære meg om hvor dum jeg var.) Det hadde nok ført til at mitt veldig nære og gode forhold til foreldrene mine hadde fått en stor sprekk, som ville påvirket hvor nært det fortsatte å være. Kjære TS: Dette handler ikke om pengene. Du har råd til å kjøpe inn mer mat, også mat av "riktig type". Dette handler ikke om ulempen. Butikken er rimelig nært, og dere farter uansett rundt, og kan komme dere innom. Så hva handler det EGENTLIG om? Tenk over det. HVORFOR irriterer dette deg SÅ mye? HORFOR er dette SÅ VIKTIG for deg, at du faktisk vurderer å skyve disse familiemedlemmene fra deg, og ikke ha et nært forhold til dem mer? Jeg har hatt min andel av å bli oppfattet som "sær" i matveien jeg også, altså. Spesielt av godt voksne familiemedlemmer med helt annet kosthold enn meg selv. (Jeg ER ganske sær, og det er mye jeg ikke spiser, kun fordi jeg ikke liker det.) Men det har aldri skjedd at noen av disse har nektet meg alternativ mat som jeg likte, eller mer av det jeg liker siden det er noe jeg ikke liker, eller har forsøkt å kreve at jeg eller mine foreldre skal ha med mat jeg spiser, for at de skal slippe ulempen. De har for all del fortalt meg at jeg er sær, og forsøkt å få meg til å spise ting jeg ikke liker, gang på gang. Men de aksepterer til syvende og sist mitt valg om å ikke spise ting. Anonymkode: e6c81...fb6 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #153 Del Skrevet 5. august 2021 Har holdt på med lavkarbo selv og vet at det er dyrt når man skal spise fisk og kalkun til hvert måltid! Du ber de selvfølgelig handle inn sin egen mat, ærlig talt. Og tør du ikke si det direkte så kan du kjøpe inn en haug med egg (billig på utenlandske butikker) og si at «ja nå som dere har et slikt kosthold så blir det egg på dere framover da, om det er noe spesielt annet dere trenger så er det fint at vi har butikken rett i nærheten her» eller noe sånt ! Makan til frekkhet 😂 lykke til ts Anonymkode: 3bc6d...3fe 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
liljene Skrevet 5. august 2021 #154 Del Skrevet 5. august 2021 Frokost 💖 Nydelig Sara Reed kopp 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #155 Del Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (På 4.8.2021 den 10.35): Vi har hatt besøk av en familie på fem i to dager nå, de skal etter planen bli i en uke. Jeg vet fra før at ingen av dem har allergier, og handlet derfor inn helt vanlig mat. Det viser seg at samtlige familiemedlemmer har bestemt seg for å spise streng lavkarbo fremover, alle er litt overvektige og har funnet ut at dette er måten å gå ned i vekt på, og kun forsyner seg av mat som ikke inneholder særlig med karbohydrater. Poteter, pasta, brød osv styrer de helt unna (de har med seg egne knekkebrød), men forsyner seg til gjengjeld grådig av kjøttpålegg, ost, egg, kjøtt og fisk. Jeg koker litt innvendig, men har ennå ikke funnet noen fin måte å ta opp dette på. Hva er den beste løsningen her? Anonymkode: 5c2df...41f Hadde sagt : Visste ikke at dere var på lavkarbo, har handlet en del poteter og pasta, men ikke så mye kjøtt og andre ting. Trodde ikke det skulle forsvinne så fort..Kanskje dere kunne handlet inn litt mer siden dere går på diett?? Anonymkode: 5a885...2fe 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #156 Del Skrevet 5. august 2021 Ja, gjestene burde ha gitt beskjed på forhånd. Det er dessuten vanlig høflighet å bidra med noe når man er en hel uke på besøk - handle, invitere på lunsj/middag ute, tilby seg å stå for noen av måltidene hjemme. Det er meget spesielt å protestere når vertinnen ber om hjelp til matinnkjøp. Jeg forstår godt at du er irritert, TS, det er slitsomt å ha gjester i en hel uke med alt det medfører. Jeg synes heller ikke at det er riktig å kritisere andres kosthold, det er et personlig valg. Og at det er veldig dyrt å spise strikt lavkarbo, er en sannhet med modifikasjoner. Klart det koster å lage mat til så mange mennesker, spesielt hvis du hadde planlagt å lage billige høykarbo-måltider. Men det trenger ikke å bli dyrere totalt. Gjestene dine holder seg (forhåpentligvis) langt unna brus, øl, kaker, is, sjokolade, chips, popcorn, frukt og det man ellers gjerne setter fram når man har gjester. Ingen småspising, ingen mellommåltider. Du skriver heller ikke noe om at gjestene dine krever "middagsmat" til frokost og lunsj. Jeg får inntrykk av at det er noe annet enn det praktiske som gnager - følelsen av å bli overkjørt eller ikke respektert, irritasjon over krevende og freidige gjester ...? Det meste blir bedre med kommunikasjon. Prøv å få til en god prat med gjestene dine. Hvis du får sagt litt mer om hvordan du opplever situasjonen og får litt forståelse tilbake, vil du sikkert føle deg bedre, og da vil kanskje ikke de praktiske utfordringene irritere deg like mye. Du virker som en super vertinne som gjerne bruker tid og penger for å tilrettelegge når du ellers har gjester. En god start kan være å snakke om dietten de har valgt. Vær åpen og be dem fortelle litt mer om prosessen. Det er ikke urimelig å be dem lage maten et par dager, spesielt siden du skal jobbe. (Ser at mange foreslår linsegryte. Det er ikke en del av et ketogent kosthold.) Anonymkode: 166cd...c13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #157 Del Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (På 4.8.2021 den 14.00):Og ingen som spiser slik som meg spiser skinkepålegg til 400 kr/kg, virker som om det er dette mange ikke forstår i denne tråden. At det å velge bort brød ikke handler om å spise hele skinkepakka i stedet. Anonymkode: 8428f...69b Men vi som spiser normale mengder pålegg og animalske produkter kjøper skinke til 400kr/kg fordi den er best. Og vi kun tar en skive. Synes det er frekt å da gafle i seg halve pakken uten å ha med noe eget. Anonymkode: d453e...a16 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #158 Del Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (På 4.8.2021 den 14.00): Og ingen som spiser slik som meg spiser skinkepålegg til 400 kr/kg, virker som om det er dette mange ikke forstår i denne tråden. At det å velge bort brød ikke handler om å spise hele skinkepakka i stedet. Anonymkode: 8428f...69b ^ Det var dette innlegget jeg prøvde å sitere i forrige innlegg men mobilen rota det til.. Anonymkode: d453e...a16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #159 Del Skrevet 5. august 2021 Er dette besøkende som du har irritert deg over tidligere også? Er dette den berømmelige dråpen? Jeg synes det er skikkelig sært å bestemme seg for en diett når man skal bort på besøk. Og så forvente at vertskapet setter seg inn i hva en slik diett innebærer, samt betale og lage alle maten. Og for meg virker det som gjestene ikke helt vet hva dietten innebærer, men har plukket ut sine «favoritter» som de gafler innpå 😉 Anonymkode: 935a1...942 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. august 2021 #160 Del Skrevet 6. august 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Men vi som spiser normale mengder pålegg og animalske produkter kjøper skinke til 400kr/kg fordi den er best. Og vi kun tar en skive. Synes det er frekt å da gafle i seg halve pakken uten å ha med noe eget. Anonymkode: d453e...a16 Og det er jeg ikke uenig i, som jeg har påpekt i tråden. Jeg tar høflig skiva under pålegget på besøk, og sniker heller i meg en granolabar eller lignende som mellommåltid. Jeg synes gjestene her er uhøflige, men også at man som vertskap kan tenke alternativt. Innlegget du siterer meg på var en respons til alle som tror at vi som ikke spiser brødmat og poteter normalt kjøper hele pakker med roastbeef og kyllingfileter og hiver nedpå. Anonymkode: 8428f...69b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå