Gå til innhold

Familie på besøk, alle spiser ekstrem lavkarbo

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har hatt besøk av en familie på fem i to dager nå, de skal etter planen bli i en uke. Jeg vet fra før at ingen av dem har allergier, og handlet derfor inn helt vanlig mat. Det viser seg at samtlige familiemedlemmer har bestemt seg for å spise streng lavkarbo fremover, alle er litt overvektige og har funnet ut at dette er måten å gå ned i vekt på, og kun forsyner seg av mat som ikke inneholder særlig med karbohydrater. Poteter, pasta, brød osv styrer de helt unna (de har med seg egne knekkebrød), men forsyner seg til gjengjeld grådig av kjøttpålegg, ost, egg, kjøtt og fisk. 

Jeg koker litt innvendig, men har ennå ikke funnet noen fin måte å ta opp dette på. Hva er den beste løsningen her?

Anonymkode: 5c2df...41f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er det ikke vanlig at gjester bidrar til matkostnader?

Anonymkode: 2682a...100

• Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville nok ha sagt at dette ble dyrere enn du har råd til, og derfor hadde det vært fint om de kunne handlet inn sammen og delt på utgiftene. 

Anonymkode: 773c3...7ab

• Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg pleier ikke å be gjester om å betale for maten, men de fleste gjester som er hos oss i lengre tid, pleier å tilby seg å handle inn litt og eventuelt lage en middag og to på egen regning.

Jeg aner ikke hvordan jeg skal legge dette fram på en grei måte, jeg kan jo ikke akkurat begynne å regne på hvor mye av pålegget og middagen de spiser, vi andre spiser jo også av det samme.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er helt vanlig at de gjør det dersom deres spesielle diett påfører vertskapet ekstrautgifter. 

Anonymkode: e6c81...fb6

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Makrell i tomat og tunfisk med majones er lavkarbo- og pengebok-vennlig. Skinke kan man vel få ganske rimelig? Ellers må det være innenfor å be dem supplere til til menyen om de har spesielle krav og ønsker til pålegg/meny.

Anonymkode: 87d2d...d7b

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lag masse salat eller grønnsaker til middag, og frokost/lunsj også. Lavkarbo trenger ikke å være så himla dyrt med bare kjøtt og egg….

Anonymkode: 3b77a...7d9

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet. Lag salat og grønnsaker til middag og lunsj? Og hva med pålegget? Er det ikke vanlig pålegg man bruker å kjøpe inn det du nevner? 

En trenger ikke skeie helt ut med pålegg. Ha litt ulike oster, tunfisk og egg. Skjær opp litt rå grønnsaker og server sammen med. Hvis de har lyst på mer eller annet pålegg, så kjøper de nok det selv. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor lite løsningsorientert går det an å bli? Det finnes 3 ulike løsninger her:

1. Du sier ingenting, betaler for alt og irriterer deg videre grønn.

2. Du sier ingenting, men unngår å kjøpe inn større mengder lavkarbo mat slik at de (kanskje, hvem vet) blir motivert til å kjøpe dette inn selv.

3. Du sier du ikke var forberedt på dietten deres og ikke har råd til å sponse dem. Ber dem høflig om å bidra med å betale deler av maten.

Hvilken løsning som er best for deg må du avgjøre selv. Ønsker du å unngå all mulig konflikt på bekostning av å selv irritere deg over dette? Velg 1. Ønsker du å påvirke dem til å kjøpe inn maten selv, unngå irritasjon med en liten risiko for konfrontasjon? Velg 2. Er du i stand til å føre en konstruktiv samtale for å la dem vite hva du ønsker og slippe å irritere deg? Velg 3.

Anonymkode: 9f368...6a3

• Liker 36
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
SoWhat? skrev (Akkurat nå):

Jeg ser ikke helt problemet. Lag salat og grønnsaker til middag og lunsj? Og hva med pålegget? Er det ikke vanlig pålegg man bruker å kjøpe inn det du nevner? 

De spiser lite grønnsaker, stort sett bare mat bestående av kjøtt, ost og egg.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De har med egne knekkebrød, og ellers spiser de pålegg, egg og slikt som vanlig, eller litt mer fordi det er proteiner og fett som metter..

Det kan enkelt tilpasses, kjøtt fisk og fugl  og grønnsaker som vokser over bakken sammen med fett..... Eneste er at de ikke spiser brød, ris, pasta osv......ikke veldig sært.....

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De spiser lite grønnsaker, stort sett bare mat bestående av kjøtt, ost og egg.  

Hva har de ved siden av til middag da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Lavkarbo er ikke dyrere enn vanlig her, spiser mindre totalsett pga stabilt blodsukker, mindre snacks og blir god og mett over tid så færre mellommåltider. Man skal ikke spise ekstreme mengder av kjøtt selv om man har kuttet ut potetene, men ha fete produkter som gir metthet, og da spiser man gjerne mindre i mengde. Hvis de skal slanke seg så spiser de vel mindre? 

Anonymkode: 7b3bf...8c9

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvilken løsning som er best for deg må du avgjøre selv. Ønsker du å unngå all mulig konflikt på bekostning av å selv irritere deg over dette? Velg 1. Ønsker du å påvirke dem til å kjøpe inn maten selv, unngå irritasjon med en liten risiko for konfrontasjon? Velg 2. Er du i stand til å føre en konstruktiv samtale for å la dem vite hva du ønsker og slippe å irritere deg? Velg 3.

Anonymkode: 9f368...6a3

Alternativ 1 kjenner jeg er helt uaktuelt i en uke til, jeg bruker alt for mye energi på å irritere meg. Og nå er det sikkert noen som synes jeg er urimelig, men jeg innrømmer gjerne at en del av irritasjonen min skyldes at jeg egentlig synes at dietten deres er toskete. Hvorfor ikke bare spise sunn, vanlig mat om man ønsker å slanke seg? 

Men jeg innser at jeg uansett er nødt til å snakke med dem om dette.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta en samtale med dem hvor dere planlegger middager ut uken, så får dere en koselig ferie med middager dere alle liker, og så kjøper du ingredienser som ikke koster skjorta. Gjester kjøper ikke mat selv med mindre de insisterer, og kommer drassende med bæreposene.

Anonymkode: 57145...f6b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Alternativ 1 kjenner jeg er helt uaktuelt i en uke til, jeg bruker alt for mye energi på å irritere meg. Og nå er det sikkert noen som synes jeg er urimelig, men jeg innrømmer gjerne at en del av irritasjonen min skyldes at jeg egentlig synes at dietten deres er toskete. Hvorfor ikke bare spise sunn, vanlig mat om man ønsker å slanke seg? 

Men jeg innser at jeg uansett er nødt til å snakke med dem om dette.

Du er i hvertfall ærlig her, det skal du ha 🙂

men du, altså. Lavkarbo er virkelig ikke toskete. Det er veldig bra for de som sliter med overvekt. Og for mange andre. Vi får i oss alt for mye sukker. Men ta en prat med dem 🙂

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt merkverdig at de ikke har tenkt på dette selv og har handlet inn litt ekstra eller tilbudt seg å betale siden de nå har valgt å være litt mer sære i matveien. 

Uansett, hadde kjøpt inn mye billig mat jeg, egg er jo billig mat, samme med billig skinke osv.

Er litt følsomt tema å ta opp og at de gomler i seg pålegg og at det koster, de er kanskje litt følsomme når det kommer til mat og vekt og slikt... Men jeg hadde heller tatt det opp enn å gå rundt å irritere meg i det stille. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...