Gå til innhold

Sender dere med matpenger om barnet blir med venner på ferie?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer mener at det dekker såklart de som har han med, jeg mener det er høflig å sende med penger til mat, i det minste tilby det. Hva mener dere? 

Anonymkode: 0d06c...b16

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg sender med. Så velger de selv om de vil stå for mat til mitt barn eller ikke :)

AnonymBruker
Skrevet

Det er høflig å tilby ja. Som regel er det vel en selvfølge at de som har med barnet dekker mat man eventuelt kjøper inn felles og tilbereder selv, men mat man spiser ute kan man tilby å dekke.

Sist vi hadde med et barn på ferie hadde barnet med eget kort og sa at han kunne betale selv hver gang vi skulle kjøpe billetter til noe, mat ute, is osv. Han var tydelig blitt instruert. ;) Vi avslo da vi hadde bestemt oss for å spandere alt, men jeg syntes det var en grei måte å gjøre det på. :) Man kan også tilby å sende penger med de som tar barnet med.

Anonymkode: 2127e...df0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tenker det er naturlig å avtale med foreldrene jeg :) vippse dem en satt sum eller ta et oppgjør i etterkant, om de foretrekker det, eller sende med penger om det er det de vil. Takker de nei ville jeg likevel sendt med penger så barnet mitt kunne spandert en is osv her og der.

Anonymkode: ff6b0...e04

• Liker 3
Skrevet

Avklarer dette med de andre foreldrene på forhånd og sender med barnet litt lommepenger, så hen kan spandere is osv ved utflukter el.lign

• Liker 4
Skrevet

Guttungen  går aldri ut av huset uten bankkort så han hadde selvsagt hatt det med på en tur. Med beskjed om å bruke det.

Men hadde jo spurt og om vi skulle sende med noe, folk sier jo som regel alltid nei til slikt, derfor er det greit med bankkort og en som insisterer på å betale for seg selv. 😊

AnonymBruker
Skrevet

Ta for guds skyld en prat med foreldrene! Det ble vel 17 sider med opprørte kg-brukere her om dagen da en gutt kjøpte mat til seg selv på tusenfryd, selv om mora til kompisene hadde tatt med rundstykker og ikke giddet å sjekke hva slags pålegg gutten likte. Og det er stadig tråder hvor mødre klager over at de tar med seg barna til andre på tur og så betaler de ingenting. Er sannelig lett å få skrekken for sosiale situasjoner her inne. Blir liksom galt uansett. Så jeg ville ha ringt foreldrene og spurt hvor mye de tror du bør sende med til mat og sånn, og om de ønsker at du vippser dem direkte eller om barnet skal ta med penger selv.

Anonymkode: 0ec55...288

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, FrøkenMånestråle said:

Guttungen  går aldri ut av huset uten bankkort så han hadde selvsagt hatt det med på en tur. Med beskjed om å bruke det.

Men hadde jo spurt og om vi skulle sende med noe, folk sier jo som regel alltid nei til slikt, derfor er det greit med bankkort og en som insisterer på å betale for seg selv. 😊

Trenger ikke å insistere akkurat da. :P Han vi hadde med sa han kunne betale selv, og da vi sa at vi betaler, så sa han "Ok, tusen takk". Veldig behagelig, og det holder i massevis, greit å slippe å "krangle" med barnet for å få spandere. ;)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ta for guds skyld en prat med foreldrene! Det ble vel 17 sider med opprørte kg-brukere her om dagen da en gutt kjøpte mat til seg selv på tusenfryd, selv om mora til kompisene hadde tatt med rundstykker og ikke giddet å sjekke hva slags pålegg gutten likte. Og det er stadig tråder hvor mødre klager over at de tar med seg barna til andre på tur og så betaler de ingenting. Er sannelig lett å få skrekken for sosiale situasjoner her inne. Blir liksom galt uansett. Så jeg ville ha ringt foreldrene og spurt hvor mye de tror du bør sende med til mat og sånn, og om de ønsker at du vippser dem direkte eller om barnet skal ta med penger selv.

Anonymkode: 0ec55...288

Godt forslag. Da kan det umulig bli feil. :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på hva slags ferie/tur det er snakk om.

Skal de være med på hytta til noen ville jeg ikke tenkt på det.

Er turen sånn at de kommer til å spise endel på kafé/restaurant ville jeg nok både spurt og sendt med bankkort uansett.

Anonymkode: 8366d...6a9

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Trenger ikke å insistere akkurat da. :P Han vi hadde med sa han kunne betale selv, og da vi sa at vi betaler, så sa han "Ok, tusen takk". Veldig behagelig, og det holder i massevis, greit å slippe å "krangle" med barnet for å få spandere. ;)

Det er en gylden middelvei. Synes ikke det er greit å bli påspandert hele tiden og den kampen må barnet få "vinne" noen ganger.

AnonymBruker
Skrevet

Det spørs. Blir han med en kompis på hytta så gjør jeg ikke det. Men skal de f eks spise litt ute så gjør jeg det 

Anonymkode: 0128c...bb7

• Liker 3
Gjest Elder Millennial
Skrevet

Vi sender med penger eller niste dersom det er mest naturlig. Jeg synes forøvrig det er like greit å spørre de andre foreldrene hva som passer best.

Skrevet

Blir barnet med noen på hyttetur så er der vel ikke naturlig at barnet skal dekke sin egen mat, med mindre det er snakk om å spise ute. Men det høflige å gjøre er selvsagt å spørre foreldrene hvordan de gjør det med mat, og hvor mye dere skal sende med barnet for å dekke sin del av utgiftene. Og det korrekte svaret da, dersom det er en hyttetur med selvlagde måltider, er at vertskapet spanderer, men da har man i alle fall tilbudt seg å sende med penger og slipper sure miner i ettertid. Litt lommepenger til godis o.l. er likevel greit å sende med barnet, i tilfelle se stopper i butikken på vei til hytta eller lignende. 

• Liker 2
Skrevet

Vi bare snakker om det i forkant.

Inviterer jeg er alt inkludert. Det er ikke like enkelt for alle og det er selvsagt helt greit. Økonomi skal aldri være en terskel for å gjøre noe som er ment å bare være hyggelig.

Derfor snakker vi sammen i stedet for å gå rundt og lure. Da behøver vi heller ikke spørre fullstendig ukjente mennesker på et forum for rabiate kaklehøner.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på hva de skal. 

Det er alltid lurt å snakke med foreldre i forkant. Dersom de trenger noe spesifikt som koster penger, f.eks billett til fornøyelsespark, skikort el.l., så er det greit å vippse direkte til forelderen som tar dem med.

Ellers mener jeg at barna kan få ansvaret selv, desto større de blir. Det ligger mye læring i slike sosiale situasjoner, og ikke minst det å håndtere penger. Jeg tror man gjør barna en bjørnetjeneste dersom man skal gå over hodet på dem hver gang.

Min stedatter på 12 skulle være med en venninne på hytta. Foreldrene dekker da alt, slik vi dekker for hennes venninner når de er med oss. Likevel så vippset far henne penger og sa at hun kunne spandere noe godt på venninnen sin dersom de ville ut og ta en burger el.l., som takk for at de tok henne med på turen. Da hun kom tilbake fant vi ut at hun i stedet hadde brukt disse pengene på noe nytt til seg selv. Da fikk hun så ørene flagret av far, og hun skjønte nok at det var galt. 

Når de kommer i alderen at de kan få eget bankkort så må de gradvis lære å håndtere penger og samtidig være redelig og generøse med andre. De kommer til å tråkke feil iblant, men det er slik de lærer.

Det samme synes jeg gjelder diskusjonen i den andre tråden - gutten kunne ikke nødvendigvis vite at det er frekt å takke nei til mat man blir tilbudt for så å løpe og kjøpe "bedre" mat, men en slik situasjon er en fin anledning til å fortelle ham det.

Anonymkode: 40e0b...3ba

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg snakket med foreldrene til vennen han reiser med..Ser for meg at jeg hadde satt inn penger til de for "mat og losji" og så sendt med lommepenger utenom.

Anonymkode: a587c...1a6

• Liker 2
Skrevet

Når vi har hatt med barns venner på hytta har vi betalt, selvfølgelig. Også om vi velger å spise ute en dag, det er vårt valg.

Vi har aldri hatt med barn på turer hvor man BARE spiser ute osv, men da ville jeg jo spurt foreldrene før jeg inviterte, om Xxxxx ville være med oss dit, da ville vi i så fall be om x kroner (om det var snakk om storbyferie, sydenferie osv).

Ofte har barna med litt penger og tilbyr seg å betale, men lar oss betale uten protester men med et "takk". Av og til har de også med seg litt brus/godteri eller et spill, for eksempel. 

Hadde vi skullet på biltur landet rundt, besøke alle fornøyelsesparker osv og bo på hotell og bare spise ute hadde det blitt noe annet.

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Ber de med barnet mitt og jeg ikke hører noe annet så regner jeg med at de står for maten. 

Anonymkode: 773c7...860

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...