AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #1 Del Skrevet 4. august 2021 Om jeg vil "stramme opp" og bygge rumpe, har jeg fått beskjed om at jeg må kutte ut med kondisjonstreninga jeg holder på meg, og heller starte med tyngre styrketrening. Jeg har blitt glad i å jogge på mølla, ute i naturen og gå på fjellturer. Jeg har ikke lyst å plutselig slutte å ta meg joggeturer, fordi det vil ødelegge for en eventuell progresjon med styrketrening? Trener foreløpig ikke styrke, bare kondisjon. Men jeg vil jo bygge litt etterhvert i tillegg. Lurte derfor på om det er mulig å kombinere begge to? Jeg vet forskjellen på kondisjonstrening og styrketrening, at løping forbrenner fett mens styrketrening bygger muskler. Samtidig føler jeg at jeg får mer energi og overskudd av løping, jeg svetter mer ved trening og ved styrketrening så får jeg ikke samme opplevelsen etter økta, om det gir mening? Men man må vell ikke svette hardt for å ha trent ei god økt heller.. Også har jeg ett spørsmål til. Jeg pleier å jogge 8-9km på 45-50min. Er det ei ok økt for en dag? Fortell meg gjerne hvor langt dere løper Anonymkode: 7984a...ca0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 4. august 2021 #2 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg har ikke lyst å plutselig slutte å ta meg joggeturer, fordi det vil ødelegge for en eventuell progresjon med styrketrening? Selvfølgelig skal du ikke det! Det er mye viktigere at du gjør aktivitet du liker enn at du gjør noe andre sier du "må gjøre for å få rumpe". Selvsagt er det av og til slik at man må gjøre ting man kanskje ikke liker så godt for å nå mål man har satt seg. Men jeg vil på ingen måte si at det er et godt råd å gi at du skal trappe ned på noe du liker godt og som gir deg glede for å oppnå noe så overfladisk som en rundere rumpe. Da går du vekk fra noe mange bare kan drømme om, ekte aktivitetsglede for aktivitetens skyld, og over til noe overfladisk og eksternt. Det blir feil vei å gå mener jeg. Så jobb gjerne med rumpa om du ønsker, men ikke på bekostning av treningsgleden! AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Lurte derfor på om det er mulig å kombinere begge to? Det er fullstendig mulig å kombinere begge to. Det du skal tenke litt på da er sentral tretthet, og at du ikke bør ha sentral tretthet i kroppen under styrkeøktene dine. Sentral tretthet er når nervesystemet ditt ikke lenger klarer å aktivere alle de motoriske enhetene i muskelen din. Dette fører til at en del av muskelfibrene som vokser mye etter styrketrening forblir inaktive, selv om du tar i alt du klarer. Siden inaktive muskelfibre ikke vokser noe særlig etter styrketrening, så vil dette slå negativt ut på resultatene dine. Forskning viser at sentral tretthet øker når treningen krever mer av det aerobe energisystemet i kroppen, samt når treningen varer lenger. Løpetrening gir mye sentral tretthet. Prøv derfor å plassere løpeøktene så langt unna NESTE styrketreningsøkt som mulig. For eksempel rett etter en styrketreningsøkt, eller senere samme dag. La det gjerne gå to dager fra en hard løpeøkt til en styrkeøkt på bein. Det er ikke like farlig for overkroppen, men noe sentral tretthet kan også oppstå her etter løping. AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Samtidig føler jeg at jeg får mer energi og overskudd av løping, jeg svetter mer ved trening og ved styrketrening så får jeg ikke samme opplevelsen etter økta, om det gir mening? Men man må vell ikke svette hardt for å ha trent ei god økt heller.. Nei, du må ikke svette hardt for å få en god økt. Det spørs helt hva målet er. Bare å være i bevegelse er kjempebra for deg! Hva som er en god økt er et definisjonsspørsmål og vil være forskjellig fra person til person. Jeg mener at økta du får energi og overskudd av er en god økt, uavhengig om det er intervaller, fjelltur, styrketrening, høy puls, lav puls, mye svette, lite svette osv. Dette vil endre seg litt om man er en person som har hårete mål som man SKAL nå. Om du for eksempel vil klare 80 kg i benkpress kan det være at en god økt blir noe helt annet, hvis målet i seg selv er viktigere enn opplevelsen av treningsøktene osv. osv. Mange faktorer her. AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Også har jeg ett spørsmål til. Jeg pleier å jogge 8-9km på 45-50min. Er det ei ok økt for en dag? Det er en kjempefin økt, helt perfekt! 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #3 Del Skrevet 4. august 2021 Sandum.PT skrev (1 time siden): Selvfølgelig skal du ikke det! Det er mye viktigere at du gjør aktivitet du liker enn at du gjør noe andre sier du "må gjøre for å få rumpe". Selvsagt er det av og til slik at man må gjøre ting man kanskje ikke liker så godt for å nå mål man har satt seg. Men jeg vil på ingen måte si at det er et godt råd å gi at du skal trappe ned på noe du liker godt og som gir deg glede for å oppnå noe så overfladisk som en rundere rumpe. Da går du vekk fra noe mange bare kan drømme om, ekte aktivitetsglede for aktivitetens skyld, og over til noe overfladisk og eksternt. Det blir feil vei å gå mener jeg. Så jobb gjerne med rumpa om du ønsker, men ikke på bekostning av treningsgleden! Det er fullstendig mulig å kombinere begge to. Det du skal tenke litt på da er sentral tretthet, og at du ikke bør ha sentral tretthet i kroppen under styrkeøktene dine. Sentral tretthet er når nervesystemet ditt ikke lenger klarer å aktivere alle de motoriske enhetene i muskelen din. Dette fører til at en del av muskelfibrene som vokser mye etter styrketrening forblir inaktive, selv om du tar i alt du klarer. Siden inaktive muskelfibre ikke vokser noe særlig etter styrketrening, så vil dette slå negativt ut på resultatene dine. Forskning viser at sentral tretthet øker når treningen krever mer av det aerobe energisystemet i kroppen, samt når treningen varer lenger. Løpetrening gir mye sentral tretthet. Prøv derfor å plassere løpeøktene så langt unna NESTE styrketreningsøkt som mulig. For eksempel rett etter en styrketreningsøkt, eller senere samme dag. La det gjerne gå to dager fra en hard løpeøkt til en styrkeøkt på bein. Det er ikke like farlig for overkroppen, men noe sentral tretthet kan også oppstå her etter løping. Nei, du må ikke svette hardt for å få en god økt. Det spørs helt hva målet er. Bare å være i bevegelse er kjempebra for deg! Hva som er en god økt er et definisjonsspørsmål og vil være forskjellig fra person til person. Jeg mener at økta du får energi og overskudd av er en god økt, uavhengig om det er intervaller, fjelltur, styrketrening, høy puls, lav puls, mye svette, lite svette osv. Dette vil endre seg litt om man er en person som har hårete mål som man SKAL nå. Om du for eksempel vil klare 80 kg i benkpress kan det være at en god økt blir noe helt annet, hvis målet i seg selv er viktigere enn opplevelsen av treningsøktene osv. osv. Mange faktorer her. Det er en kjempefin økt, helt perfekt! Tusen takk for veldig mange gode og nyttige råd! Jeg prøvde meg på styrketrening i ei uke for noen uker siden. Ble veldig trett og "sliten" en stund etter treningsøkta, mens med løping føler jeg at jeg går i overskudd på energi. Stusset litt på det, men det kan kanskje være fordi kroppen ikke er vant med å trene styrke. Saken er også den at jeg er 167cm høy og 56kg. Jeg er derfor litt redd for at jeg vil løpe meg for tynn dersom jeg fortsetter å løpe i den grad jeg gjør nå. Vil ikke miste det jeg har av former😅 Men jeg trives jo med løpingen og prøver å passe på å spise variert og sunt, for å få i meg nok næring. Kan jeg spørre deg om energibarer er bra å spise etter ei løpeøkt? Jeg er ganske "ny" i treningsfronten i tillegg. Startet først for 2mnd siden, gikk fra sofagris og godtemoms til totalomvending av livsstil. Tredemølla er mi beste investering hittill. Lurer også på hvor mange joggeturer i løpet av uka man burde ha? Blir det for mye med 5-6økter i uka, burde jeg forholde meg til å trene maks 4 dager i uka? Tenker da på dette med restitusjon o.l. Anonymkode: 7984a...ca0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 4. august 2021 #4 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Anonymkode: 7984a...ca0 Kan godt være at kroppen ikke bare er vant til det ja. Det blir nok bedre etter hvert. Begynn rolig og bygg opp toleransen over tid Det viktigste du kan gjøre for å ikke løpe deg for tynn er å spise mer, og da gjerne litt karbohydratrik mat. Jeg vil ikke si at energibarer i seg selv er noe "bra", men det trenger ikke være "dårlig" heller. Det kommer an på konteksten. Hvis du er redd for å løpe deg for tynn så kan en energibar etter løpeturer være på sin plass hvis du liker det. Men det kan både være dyrere og mindre smakfullt enn å lage et måltid. Her må personlig preferanse bestemme Restitusjon er veldig individuelt, og det er også noe man kan bygge toleranse på. Toppidrettsutøvere trener jo gjerne både 2 og 3 økter per dag. Det viktige her er å tilpasse det til din egen kropp og din egen totalbelastning gjennom dagen. En alenemor med en stressende og aktiv jobb og fire barn tåler nok mindre hard trening enn noen som jobber deltid og kan sove 9 - 10 timer hver natt Så trening 5 - 6 dager per uke kan helt sikkert fungere bra, og så kan du justere om kroppen sier fra. Gratulerer for øvrig med endring av livsstil 👏 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #5 Del Skrevet 4. august 2021 Sandum.PT skrev (1 time siden): Kan godt være at kroppen ikke bare er vant til det ja. Det blir nok bedre etter hvert. Begynn rolig og bygg opp toleransen over tid Det viktigste du kan gjøre for å ikke løpe deg for tynn er å spise mer, og da gjerne litt karbohydratrik mat. Jeg vil ikke si at energibarer i seg selv er noe "bra", men det trenger ikke være "dårlig" heller. Det kommer an på konteksten. Hvis du er redd for å løpe deg for tynn så kan en energibar etter løpeturer være på sin plass hvis du liker det. Men det kan både være dyrere og mindre smakfullt enn å lage et måltid. Her må personlig preferanse bestemme Restitusjon er veldig individuelt, og det er også noe man kan bygge toleranse på. Toppidrettsutøvere trener jo gjerne både 2 og 3 økter per dag. Det viktige her er å tilpasse det til din egen kropp og din egen totalbelastning gjennom dagen. En alenemor med en stressende og aktiv jobb og fire barn tåler nok mindre hard trening enn noen som jobber deltid og kan sove 9 - 10 timer hver natt Så trening 5 - 6 dager per uke kan helt sikkert fungere bra, og så kan du justere om kroppen sier fra. Gratulerer for øvrig med endring av livsstil 👏 Du har mange gode poenger Det blir ofte 6-7timer søvn i ukedagene når jeg har jobb og ett barn jeg er alene 50% med. Prøver å få til økter i helgene, men også litt på ettermiddagstid. Så 5 dager i uka er ikke alltid like lett å balansere, men 4 økter får jeg iallfall til. Jeg har hørt at kroppen fra naturens side har ei "trivselsvekt", og vil forsøke å gå opp igjen de kg som går tapt. Det som tidligere har hendt meg når jeg har trent litt intensivt over en lengre periode, er at jeg plutselig har fått en "knekk", hvor jeg nærmest kan sammenlignes med en baby som har økedøgn, og spiser over gjennomsnittet mye på en dag. Det kan vell også være et tegn på at kroppen har vært i underskudd, det var også i en periode hvor jeg begynte å veie opp maten min og "preppet" kylling og ris. Fant fort ut at jeg ikke orker en så ensformig livsstil i matveien, da tenker jeg naturligvis det er bedre å lytte til kroppen og spise seg mett på det en liker. Passer på å spise mye kylling og karbonadekjøttdeig, med grønnsaker og ris/pasta flere dager i uka. Forsøker å spise mindre porsjoner, hver 3-4time. Ikke alltid like lett å gjennomføre, men går som regel greit. Likevel spiser jeg vanlig mat utenom, for ellers tenker jeg fallhøyden er større den dagen jeg plutselig kaster innpå alt mulig på en gang. Tusen takk for masse gode tips! Anonymkode: 7984a...ca0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 4. august 2021 #6 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Det blir ofte 6-7timer søvn i ukedagene når jeg har jobb og ett barn jeg er alene 50% med. Prøver å få til økter i helgene, men også litt på ettermiddagstid. Så 5 dager i uka er ikke alltid like lett å balansere, men 4 økter får jeg iallfall til. Da synes jeg 4 ganger i uka høres perfekt ut for deg Så slipper du å ha den overhengende følelsen om at du "burde trent mer" de gangene du ikke får det til. Så kan den femte gangen i ny og ne være en bonus. AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Jeg har hørt at kroppen fra naturens side har ei "trivselsvekt", og vil forsøke å gå opp igjen de kg som går tapt. Dette er en komplisert sannhet med store modifikasjoner. Det er faktisk ikke alle forskere som mener at det finnes holdepunkter for at vi har et biologisk "set point" som vil flyttes høyere og høyere. Det finnes en observerbar effekt, men den blir sannsynligvis totalt overskygget av samfunnet vi lever i. Tillat meg å sitere på engelsk fra en god forskningsartikkel. Mine uthevinger: Regulation of body weight is asymmetric, being more effective in response to weight loss than to weight gain. However, regulation may be lost or camouflaged by Western diets, suggesting that the failure of biological control is due mainly to external factors. In this situation, the body’s ‘set point’ (i.e., a constant ‘body-inherent’ weight regulated by a proportional feedback control system) is replaced by various ‘settling points’ that are influenced by energy and macronutrient intake in order for the body to achieve a zero energy balance. In a world of abundance, a prudent lifestyle and thus cognitive control are preconditions of effective biological control and a stable body weight. Oversatt til forståelig norsk: Kroppen kjemper både mot vekttap og vektoppgang. Den vil være vektstabil. Det er bare det at den kjemper hardere mot vektnedgang enn vektoppgang. Uansett ser det ut til at denne naturlige reguleringen overskygges av vårt vestlige kosthold. Mangelen på normalvekt i samfunnet bør derfor tilskrives eksterne faktorer (billig drittmat på hvert hjørne), heller enn at det er umulig for kroppen å være normalvektig. Jeg vil tro at miljøvariablene har mer å si enn de biologiske faktorene. Med det mener jeg at hvis man går ned i vekt og deretter endrer miljøet sitt og vanene sine, så vil man klare å bli på den nye vekten. Det trenger ikke være sånn at kroppen kjemper seg med nebb og klør opp igjen. Det sier seg jo selv at det blir vanskelig å holde målvekta om man går ned i vekt, og så går tilbake til vanene som førte til at man gikk opp i utgangspunktet. Det er vel her det ligger, også i de store studiene som viser at slanking ikke funker og at folk bare går opp igjen. Ikke at det er fysisk umulig for kroppen å gå ned og bli der. I The Minnesota Starvation Experiment kjørte de en gruppe menn ned i grøfta på svært få kalorier og svært mye aktivitet om dagen. Samtlige nådde 4 - 6 % kroppsfett. Ingen hadde noen form for "ødelagt forbrenning" etter eksperimentet. Det var bare en liten del av den senkede forbrenningen som ikke kunne forklares av en nedgang i kroppsvekt eller daglig aktivitetsnivå. Og denne effekten forsvant helt når de gikk opp igjen i vekt etter studien. Da de gikk opp igjen, så ble de ikke noe tyngre enn de var før eksperimentet. Dette også på oppfølging lenge etterpå. Og da er det jo kanskje påfallende at dette var for så lenge siden at miljøet de levde i ikke var så tilretteleggende for en usunn livsstil som det er i dag? En studiegjennomgang gjort i 2016 fant at forbrenningen ikke er ødelagt etter at selv anoreksipasienter når normalvekt igjen. Så det finnes få holdepunkter for ødelagt forbrenning i forskningen. Det å holde den nye vekta er likevel ofte mye vanskeligere enn å gå ned i seg selv. Dette kan virke å støtte teorien. Her viser noe forskning at kun 5 - 15 % klarer det. Men det finnes også forskning som viser at nesten 50 % klarer det. Ser man på totalbildet og forskjellen på de som klarer og ikke klarer å holde vekta, så kan man lære litt om hva som skal til. Det viser seg at personer som får god oppfølging og som har høy grad av sosial støtte klarer det ganske bra. Personer som legger om livsstilen sin, endrer miljøet sitt, endrer hobbyer og vaner, trener med venner istedenfor å drikke og spise junk - de får det til! Så det er mulig, men det krever mer enn en kjapp slankekur. Akkurat i ditt tilfelle blir det bare spekulering fra meg hva som skjer når du "sprekker". Ja, det kan godt være at kroppen reagerer på at den har gått litt for hardt i minus litt for lenge. Men det kan også være miljømessige og psykologiske faktorer som økt stressnivå og mindre søvn som påvirker appetitten. Umulig å si uten å se nærmere på det. Denne lange avhandlingen var egentlig bare for at jeg ikke vil at du skal gå rundt å være redd for at kroppen vil kjempe seg tilbake. Når du kjenner at du trenger litt mer en periode så kan du sannsynligvis helt fint tillate deg det, så lenge det ikke går i bare sjokolade og potetgull. Kroppen sier fra at den trenger noe, så det er greit å lytte. Men tenk litt over om kanskje kroppen sier "stress ned!" eller "sov mer!" når du hører "spis mer!". Det kan ofte være tilfellet AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Forsøker å spise mindre porsjoner, hver 3-4time. Ikke alltid like lett å gjennomføre, men går som regel greit. Dette er det ingen fysiologisk grunn til. Hvis du klarer deg bedre med å hoppe over frokost og deretter spise 3 større måltider i løpet av dagen, så gjør du det. Finn måltidsrytmen som gjør deg mettest. Jeg har dager jeg kan spise første måltid i totiden, og så har jeg dager der jeg føler jeg må ha meg en sunn frokost. Det varierer litt og jeg prøver å ta det som det kommer, og så justerer jeg dagen deretter. Men å holde meg til en fast måltidsrytme der jeg må spise ofte og små måltider gjør meg så sulten at jeg ikke klarer å holde på med det over tid Your mileage may vary, som de sier 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #7 Del Skrevet 4. august 2021 Sandum.PT skrev (21 minutter siden): Da synes jeg 4 ganger i uka høres perfekt ut for deg Så slipper du å ha den overhengende følelsen om at du "burde trent mer" de gangene du ikke får det til. Så kan den femte gangen i ny og ne være en bonus. Dette er en komplisert sannhet med store modifikasjoner. Det er faktisk ikke alle forskere som mener at det finnes holdepunkter for at vi har et biologisk "set point" som vil flyttes høyere og høyere. Det finnes en observerbar effekt, men den blir sannsynligvis totalt overskygget av samfunnet vi lever i. Tillat meg å sitere på engelsk fra en god forskningsartikkel. Mine uthevinger: Regulation of body weight is asymmetric, being more effective in response to weight loss than to weight gain. However, regulation may be lost or camouflaged by Western diets, suggesting that the failure of biological control is due mainly to external factors. In this situation, the body’s ‘set point’ (i.e., a constant ‘body-inherent’ weight regulated by a proportional feedback control system) is replaced by various ‘settling points’ that are influenced by energy and macronutrient intake in order for the body to achieve a zero energy balance. In a world of abundance, a prudent lifestyle and thus cognitive control are preconditions of effective biological control and a stable body weight. Oversatt til forståelig norsk: Kroppen kjemper både mot vekttap og vektoppgang. Den vil være vektstabil. Det er bare det at den kjemper hardere mot vektnedgang enn vektoppgang. Uansett ser det ut til at denne naturlige reguleringen overskygges av vårt vestlige kosthold. Mangelen på normalvekt i samfunnet bør derfor tilskrives eksterne faktorer (billig drittmat på hvert hjørne), heller enn at det er umulig for kroppen å være normalvektig. Jeg vil tro at miljøvariablene har mer å si enn de biologiske faktorene. Med det mener jeg at hvis man går ned i vekt og deretter endrer miljøet sitt og vanene sine, så vil man klare å bli på den nye vekten. Det trenger ikke være sånn at kroppen kjemper seg med nebb og klør opp igjen. Det sier seg jo selv at det blir vanskelig å holde målvekta om man går ned i vekt, og så går tilbake til vanene som førte til at man gikk opp i utgangspunktet. Det er vel her det ligger, også i de store studiene som viser at slanking ikke funker og at folk bare går opp igjen. Ikke at det er fysisk umulig for kroppen å gå ned og bli der. I The Minnesota Starvation Experiment kjørte de en gruppe menn ned i grøfta på svært få kalorier og svært mye aktivitet om dagen. Samtlige nådde 4 - 6 % kroppsfett. Ingen hadde noen form for "ødelagt forbrenning" etter eksperimentet. Det var bare en liten del av den senkede forbrenningen som ikke kunne forklares av en nedgang i kroppsvekt eller daglig aktivitetsnivå. Og denne effekten forsvant helt når de gikk opp igjen i vekt etter studien. Da de gikk opp igjen, så ble de ikke noe tyngre enn de var før eksperimentet. Dette også på oppfølging lenge etterpå. Og da er det jo kanskje påfallende at dette var for så lenge siden at miljøet de levde i ikke var så tilretteleggende for en usunn livsstil som det er i dag? En studiegjennomgang gjort i 2016 fant at forbrenningen ikke er ødelagt etter at selv anoreksipasienter når normalvekt igjen. Så det finnes få holdepunkter for ødelagt forbrenning i forskningen. Det å holde den nye vekta er likevel ofte mye vanskeligere enn å gå ned i seg selv. Dette kan virke å støtte teorien. Her viser noe forskning at kun 5 - 15 % klarer det. Men det finnes også forskning som viser at nesten 50 % klarer det. Ser man på totalbildet og forskjellen på de som klarer og ikke klarer å holde vekta, så kan man lære litt om hva som skal til. Det viser seg at personer som får god oppfølging og som har høy grad av sosial støtte klarer det ganske bra. Personer som legger om livsstilen sin, endrer miljøet sitt, endrer hobbyer og vaner, trener med venner istedenfor å drikke og spise junk - de får det til! Så det er mulig, men det krever mer enn en kjapp slankekur. Akkurat i ditt tilfelle blir det bare spekulering fra meg hva som skjer når du "sprekker". Ja, det kan godt være at kroppen reagerer på at den har gått litt for hardt i minus litt for lenge. Men det kan også være miljømessige og psykologiske faktorer som økt stressnivå og mindre søvn som påvirker appetitten. Umulig å si uten å se nærmere på det. Denne lange avhandlingen var egentlig bare for at jeg ikke vil at du skal gå rundt å være redd for at kroppen vil kjempe seg tilbake. Når du kjenner at du trenger litt mer en periode så kan du sannsynligvis helt fint tillate deg det, så lenge det ikke går i bare sjokolade og potetgull. Kroppen sier fra at den trenger noe, så det er greit å lytte. Men tenk litt over om kanskje kroppen sier "stress ned!" eller "sov mer!" når du hører "spis mer!". Det kan ofte være tilfellet Dette er det ingen fysiologisk grunn til. Hvis du klarer deg bedre med å hoppe over frokost og deretter spise 3 større måltider i løpet av dagen, så gjør du det. Finn måltidsrytmen som gjør deg mettest. Jeg har dager jeg kan spise første måltid i totiden, og så har jeg dager der jeg føler jeg må ha meg en sunn frokost. Det varierer litt og jeg prøver å ta det som det kommer, og så justerer jeg dagen deretter. Men å holde meg til en fast måltidsrytme der jeg må spise ofte og små måltider gjør meg så sulten at jeg ikke klarer å holde på med det over tid Your mileage may vary, som de sier Oi! Det var en skikkelig utfyllende forklaring! Har faktisk ikke tenkt på at kroppen i enkelte tilfeller får en til å tenke "spis mer" når det egentlig kan være "stress ned" eller "sov mer". Jeg er jo en person som lett lar meg stresse. Derfor finner jeg løping og trening befriende, men apetitten har også økt litt etter at jeg startet opp med treningen. Har dog ikke lagt på meg noe, men derimot ser det ut til at jeg går ganske raskt ned i vekt dersom jeg er "flink" i en lengre periode med trening og kosthold. Eneste "problemet" mitt er ofte at jeg blir fysen på noe søtt ved kveldstid. Når ungen er lagt og jeg er "stuck" i huset og setter meg ned for å se litt TV før det er kveld. Klarer jo å styre unna, men kjenner at behovet ofte er der. Ender ofte med at jeg spiser kvelds sammen med dattera mi før hun legger seg, og når behovet kommer så spiser jeg ofte frukt eller yoghurt med chia-frø o.l for å supplere. Det er jo ikke smågodt eller sjokolade, så det tenker jeg får gå fint. Prøver å forholde meg til godis på lørdager. Er også glad i pepsi, det er jo kalorifritt men har hørt at det kunstige søtningsstoffene kan fremheve søtbehov? Burde man derfor begrense brusen og til helgekosen? 🤔 Anonymkode: 7984a...ca0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 4. august 2021 #8 Del Skrevet 4. august 2021 Høres ut som om du har en fornuftig tilnærming til dette. Har man et søtsug så skader det jo heller ikke å unne seg litt, så lenge det er kontrollert og passer inn i resten av kostholdet. Jeg kjenner mange som tar seg et par biter mørk sjokolade eller til og med en eventyrsjokolade hver eneste dag. Rett og slett fordi de har søtsug og rett og slett fordi de vet at det passer inn i kostholdet uten at de går opp i vekt av det over tid. AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Er også glad i pepsi, det er jo kalorifritt men har hørt at det kunstige søtningsstoffene kan fremheve søtbehov? Burde man derfor begrense brusen og til helgekosen? 🤔 Her er det også mye feilinformasjon og skremselspropaganda. Vann er selvsagt det aller beste, men brus med kunstig søtning kan i mange tilfeller være svært positivt både for helsa og for vekta. Da spesielt om man drikker sukkersøtet brus til vanlig. Spørsmålet om de kunstige søtstoffene kan fremme et behov for å spise mer søtt er meget interessant. Og er dette en grunn til å begrense sukkerfri brus er også et bra spørsmål! Oppsummert så er mange av de tingene folk sier at søtningsstoffer kan gjøre støttet av forskning i en større eller mindre grad, men måten det fremstilles blir så feil. Akkurat om søtningsstoffene kan fremheve søtbehov så er det noen studier gjort på rotter og fruktfluer som tyder på at høyt inntak av kunstig søtning kan "frakoble" søtsmak med energiinntak i kroppen. Altså at kroppen blir vant til at søte ting ikke inneholder kalorier, så kroppen vil ikke trigge metthetsfølelse eller kontrollere appetitt på samme måte når man inntar sukker. Men forskningen på dette er alt, alt, alt for tynn til å si at det gjelder for mennesker. Og enda mindre belegg er det for å si at det gjelder for ALLE mennesker. Kanskje det bare gjelder for noen få. Det er så mye som er individuelt med disse tingene. Det er også riktig at kunstige søtstoffer kan øke insulinnivået og lure kroppen til å tro at her kommer det mat/energi. Men fakta er at dette skjer i en så forsvinnende liten grad og i en så forsvinnende kort periode etter inntak av kunstig søtet brus at det har null og niks å si. Det dummeste jeg kan gjøre her nå er å si at kunstig søtet brus er 100 % trygt for alle mennesker og at ingen vil kunne reagere negativt på det. Det er rett og slett ikke sant det heller. Det nærmeste jeg kommer en sannhet er at det er lite som tyder på at et normalt inntak av kunstige søtningsstoffer har en spesielt negativ effekt på befolkningsbasis. De fleste "farlige tingene" du leser om kunstig søtning er feilaktig eller overdrevet. Samtidig finnes det negative effekter når man kommer opp i store inntak, ofte langt over det en normal person vil innta. Det er også individuelle effekter, og noen personer kan reagere på ting som andre ikke reagerer på. Så her er det også opp til personlig preferanse og å kjenne på egen kropp om du får noen negative virkninger av sukkerfri brus eller ikke. Om du ikke kjenner noe ekstra søtsug eller har noe problemer med det, så kan jeg ikke se at et moderat inntak skal være noe problematisk for deg For å si det på en annen måte: Jeg ville vært mer bekymret for BPA fra aluminiumsbokser med brus enn fra den kunstige søtningen i brusen. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #9 Del Skrevet 4. august 2021 Hei, her får man skikkelige svar.. Er det dumt å kombinere kondisjon og styrke i en og samme økt? Jeg tenker på en type amrap. Er det bedre å lage en med bare styrkeøvelser og kanskje senere en tabata med kondisøvelser? Eller har det ingenting å si for mosjonister som bare vil trene og bli i litt bedre form? Anonymkode: 120f6...946 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #10 Del Skrevet 4. august 2021 Sandum.PT skrev (43 minutter siden): Høres ut som om du har en fornuftig tilnærming til dette. Har man et søtsug så skader det jo heller ikke å unne seg litt, så lenge det er kontrollert og passer inn i resten av kostholdet. Jeg kjenner mange som tar seg et par biter mørk sjokolade eller til og med en eventyrsjokolade hver eneste dag. Rett og slett fordi de har søtsug og rett og slett fordi de vet at det passer inn i kostholdet uten at de går opp i vekt av det over tid. Her er det også mye feilinformasjon og skremselspropaganda. Vann er selvsagt det aller beste, men brus med kunstig søtning kan i mange tilfeller være svært positivt både for helsa og for vekta. Da spesielt om man drikker sukkersøtet brus til vanlig. Spørsmålet om de kunstige søtstoffene kan fremme et behov for å spise mer søtt er meget interessant. Og er dette en grunn til å begrense sukkerfri brus er også et bra spørsmål! Oppsummert så er mange av de tingene folk sier at søtningsstoffer kan gjøre støttet av forskning i en større eller mindre grad, men måten det fremstilles blir så feil. Akkurat om søtningsstoffene kan fremheve søtbehov så er det noen studier gjort på rotter og fruktfluer som tyder på at høyt inntak av kunstig søtning kan "frakoble" søtsmak med energiinntak i kroppen. Altså at kroppen blir vant til at søte ting ikke inneholder kalorier, så kroppen vil ikke trigge metthetsfølelse eller kontrollere appetitt på samme måte når man inntar sukker. Men forskningen på dette er alt, alt, alt for tynn til å si at det gjelder for mennesker. Og enda mindre belegg er det for å si at det gjelder for ALLE mennesker. Kanskje det bare gjelder for noen få. Det er så mye som er individuelt med disse tingene. Det er også riktig at kunstige søtstoffer kan øke insulinnivået og lure kroppen til å tro at her kommer det mat/energi. Men fakta er at dette skjer i en så forsvinnende liten grad og i en så forsvinnende kort periode etter inntak av kunstig søtet brus at det har null og niks å si. Det dummeste jeg kan gjøre her nå er å si at kunstig søtet brus er 100 % trygt for alle mennesker og at ingen vil kunne reagere negativt på det. Det er rett og slett ikke sant det heller. Det nærmeste jeg kommer en sannhet er at det er lite som tyder på at et normalt inntak av kunstige søtningsstoffer har en spesielt negativ effekt på befolkningsbasis. De fleste "farlige tingene" du leser om kunstig søtning er feilaktig eller overdrevet. Samtidig finnes det negative effekter når man kommer opp i store inntak, ofte langt over det en normal person vil innta. Det er også individuelle effekter, og noen personer kan reagere på ting som andre ikke reagerer på. Så her er det også opp til personlig preferanse og å kjenne på egen kropp om du får noen negative virkninger av sukkerfri brus eller ikke. Om du ikke kjenner noe ekstra søtsug eller har noe problemer med det, så kan jeg ikke se at et moderat inntak skal være noe problematisk for deg For å si det på en annen måte: Jeg ville vært mer bekymret for BPA fra aluminiumsbokser med brus enn fra den kunstige søtningen i brusen. Herlig! Da kan jeg altså unne meg en boks pepsi max i ny og ne i ukedagene og. Det var en gledelig nyhet😃 Angående løpingen min, så kjører jeg ikke faste intervaller eller har et eget "løpeprogram" som mange kanskje har. Jeg har ei pulsklokke jeg bruker daglig, og pleier bare å jogge/springe det jeg klarer i ca. en times tid, så gir jeg meg. Pulsklokke er kanskje ikke alltid helt presis, men det høyeste jeg noen gang har hatt i puls tror jeg var 207. Som regel har jeg puls på 180-190 etter å ha løpt ei stund, noen ganger mer. Jeg pleier å starte på 11,8 på mølla i noen minutter, så veksler jeg mellom 10 og 11,8 til jeg har løpt i en 45-50min. Har vell totalt 3-4min "pause" med gåing på 3,7. Håper jeg etterhvert vil klare å løpe 1,5t med samme hastighet. Har jo hatt et opphold i 2 uker nå, så det kan jo også ha noe å si. Bruker noen ganger å avslutte med noen enkle øvelser på yogamatta etter løpingen, men det er ikke mange. Jeg har egentlig startet på denne treningsprosessen for meg selv. Mange i min omgangskrets er tungbedde når det kommer til å gå fjellturer, ta en joggetur o.l. Jeg vet selv at dørstokkmila kan være tung, men tror faktisk mange hadde blitt overrasket over hvor givende det egentlig kan være å trene, dersom man klarer å se de langsiktige helsegevinstene av det. Vi aller fleste av oss tror jeg er skrudd sammen på en slik måte at man vil oppnå et "umiddelbart" resultat, og dermed så er det lett å falle av lasset? Det er her jeg føler jeg har kommet på god vei, for jeg har aldri før "holdt ut" i like lang tid som jeg nå har gjort. (Selvom jeg startet opp først i juni). Som utgangspunkt er målet mitt å ha en aktiv og sunn livsstil og forbedre kondisjonen fordi jeg syns det er gøy og givende. I tillegg må det jo være noen hormoner kroppen skiller ut, fordi man føler seg ganske bra etter ei treningsøkt. Også har jeg lyst å få strammet opp kroppen litt, men vektnedgang er jeg egentlig ikke interessert i ettersom jeg i utgangspunktet er normalvektig. Tusen takk for at du har tatt deg tid til å svare meg såpass utfyllende på hvert spørsmål! Det har vært til stor nytte Anonymkode: 7984a...ca0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 4. august 2021 #11 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Herlig! Da kan jeg altså unne meg en boks pepsi max i ny og ne i ukedagene og. Det var en gledelig nyhet😃 Angående løpingen min, så kjører jeg ikke faste intervaller eller har et eget "løpeprogram" som mange kanskje har. Jeg har ei pulsklokke jeg bruker daglig, og pleier bare å jogge/springe det jeg klarer i ca. en times tid, så gir jeg meg. Pulsklokke er kanskje ikke alltid helt presis, men det høyeste jeg noen gang har hatt i puls tror jeg var 207. Som regel har jeg puls på 180-190 etter å ha løpt ei stund, noen ganger mer. Jeg pleier å starte på 11,8 på mølla i noen minutter, så veksler jeg mellom 10 og 11,8 til jeg har løpt i en 45-50min. Har vell totalt 3-4min "pause" med gåing på 3,7. Håper jeg etterhvert vil klare å løpe 1,5t med samme hastighet. Har jo hatt et opphold i 2 uker nå, så det kan jo også ha noe å si. Bruker noen ganger å avslutte med noen enkle øvelser på yogamatta etter løpingen, men det er ikke mange. Jeg har egentlig startet på denne treningsprosessen for meg selv. Mange i min omgangskrets er tungbedde når det kommer til å gå fjellturer, ta en joggetur o.l. Jeg vet selv at dørstokkmila kan være tung, men tror faktisk mange hadde blitt overrasket over hvor givende det egentlig kan være å trene, dersom man klarer å se de langsiktige helsegevinstene av det. Vi aller fleste av oss tror jeg er skrudd sammen på en slik måte at man vil oppnå et "umiddelbart" resultat, og dermed så er det lett å falle av lasset? Det er her jeg føler jeg har kommet på god vei, for jeg har aldri før "holdt ut" i like lang tid som jeg nå har gjort. (Selvom jeg startet opp først i juni). Som utgangspunkt er målet mitt å ha en aktiv og sunn livsstil og forbedre kondisjonen fordi jeg syns det er gøy og givende. I tillegg må det jo være noen hormoner kroppen skiller ut, fordi man føler seg ganske bra etter ei treningsøkt. Også har jeg lyst å få strammet opp kroppen litt, men vektnedgang er jeg egentlig ikke interessert i ettersom jeg i utgangspunktet er normalvektig. Tusen takk for at du har tatt deg tid til å svare meg såpass utfyllende på hvert spørsmål! Det har vært til stor nytte Anonymkode: 7984a...ca0 Ingen problem og bare hyggelig! Av ren interesse, bruker du pulsbelte? Eller måler du bare på armen? Kan anbefale deg appen PAI med de målene du har. Sjekk den ut! 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #12 Del Skrevet 4. august 2021 sandum pt (vet ikke hvordan man tagger) - kan du svare? AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei, her får man skikkelige svar.. Er det dumt å kombinere kondisjon og styrke i en og samme økt? Jeg tenker på en type amrap. Er det bedre å lage en med bare styrkeøvelser og kanskje senere en tabata med kondisøvelser? Eller har det ingenting å si for mosjonister som bare vil trene og bli i litt bedre form? Anonymkode: Anonymkode: 120f6...946 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 4. august 2021 #13 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hei, her får man skikkelige svar.. Er det dumt å kombinere kondisjon og styrke i en og samme økt? Jeg tenker på en type amrap. Er det bedre å lage en med bare styrkeøvelser og kanskje senere en tabata med kondisøvelser? Eller har det ingenting å si for mosjonister som bare vil trene og bli i litt bedre form? Anonymkode: 120f6...946 Så ikke at du hadde skrevet 😅 Jeg heller mot at det ikke har så mye å si når målet er mosjonistformen. Du blir verken sterkest i styrkerommet eller raskest på løpebanen av å trene slik, men du bli i bedre form enn gjennomsnittet helt garantert og får en haug med positive helsegevinster. Så om du liker å trene slik er det bare bra, begge variantene du referer til 👍🙂 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #14 Del Skrevet 4. august 2021 Takk for svar! 😄 Anonymkode: 120f6...946 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #15 Del Skrevet 4. august 2021 Sandum.PT skrev (2 timer siden): Ingen problem og bare hyggelig! Av ren interesse, bruker du pulsbelte? Eller måler du bare på armen? Kan anbefale deg appen PAI med de målene du har. Sjekk den ut! 😀 Har ikke pulsbelte, måler bare på armen Har ei Garmin klokke, lastet ned den appen for ei stund siden men så ikke ut til å få linket den med appen. Det var litt surt! Anonymkode: 7984a...ca0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 4. august 2021 #16 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Har ikke pulsbelte, måler bare på armen Har ei Garmin klokke, lastet ned den appen for ei stund siden men så ikke ut til å få linket den med appen. Det var litt surt! Anonymkode: 7984a...ca0 Hvis du har iPhone kan du visstnok koble til Garmin via Apple Health eller hva det heter. Hvis du har Android er du ute av varmen. Garmin trakk nemlig støtten til PAI ut av det blå... Jeg vil anbefale deg et pulsbelte om du ønsker å følge puls når du trener. Garmin har en versjon til 599 kr som går på Bluetooth, som gjør at du også kan koble den direkte til telefonen og diverse apper der ved behov. Jeg synes målingene dine kanskje virket litt høye. Nå har jo noen bare mye høyere makspuls enn andre, men jeg tror kanskje du har noen feilmålinger av puls på håndleddet der, uten at jeg skal garantere det 🙂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #17 Del Skrevet 4. august 2021 Sandum.PT skrev (59 minutter siden): Hvis du har iPhone kan du visstnok koble til Garmin via Apple Health eller hva det heter. Hvis du har Android er du ute av varmen. Garmin trakk nemlig støtten til PAI ut av det blå... Jeg vil anbefale deg et pulsbelte om du ønsker å følge puls når du trener. Garmin har en versjon til 599 kr som går på Bluetooth, som gjør at du også kan koble den direkte til telefonen og diverse apper der ved behov. Jeg synes målingene dine kanskje virket litt høye. Nå har jo noen bare mye høyere makspuls enn andre, men jeg tror kanskje du har noen feilmålinger av puls på håndleddet der, uten at jeg skal garantere det 🙂 Aah, så genialt. Skal forsøke å koble til Apple Health! Jeg bruker egentlig klokka mest for å ha oversikt over antall skritt, har som mål å komme over 10k dagen, helst mer. Dette med puls har jeg ikke satt meg helt inn i, men forstår det sånn at så lenge man får pulsen opp over et lengre tidsrom så er det bra med tanke på kondisjonstrening. Prøver derfor å pushe pulsen litt opp. Det er godt mulig pulsen min er litt høy. Det har bare hendt at jeg fikk puls på 207 en gang, det var da jeg jogget på slutten av en topptur og presset meg ganske hardt mot slutten av toppen. Når jeg løper over flere minutter på 11,8 på mølla er pulsen oppe på rundt 180 tror jeg. Helt på slutten av økta i dag fikk jeg den godt over 190. Når jeg løper på 10 på mølla pleier den å ligge en plass mellom 170-172. Men den varierer også. Håper jeg klarer å løpe/jogge 10km på 1 time snart. Eller mer Anonymkode: 7984a...ca0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sandum.PT Skrevet 5. august 2021 #18 Del Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Aah, så genialt. Skal forsøke å koble til Apple Health! Jeg bruker egentlig klokka mest for å ha oversikt over antall skritt, har som mål å komme over 10k dagen, helst mer. Dette med puls har jeg ikke satt meg helt inn i, men forstår det sånn at så lenge man får pulsen opp over et lengre tidsrom så er det bra med tanke på kondisjonstrening. Prøver derfor å pushe pulsen litt opp. Det er godt mulig pulsen min er litt høy. Det har bare hendt at jeg fikk puls på 207 en gang, det var da jeg jogget på slutten av en topptur og presset meg ganske hardt mot slutten av toppen. Når jeg løper over flere minutter på 11,8 på mølla er pulsen oppe på rundt 180 tror jeg. Helt på slutten av økta i dag fikk jeg den godt over 190. Når jeg løper på 10 på mølla pleier den å ligge en plass mellom 170-172. Men den varierer også. Håper jeg klarer å løpe/jogge 10km på 1 time snart. Eller mer Anonymkode: 7984a...ca0 Jeg har over forventet makspuls for alderen, og klarer å holde 190 i kanskje tre minutter. Hvor lenge føler du at du klarer å holde den pulsen? 🤓 Jeg bare spekulerer av interesse 👍 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #19 Del Skrevet 5. august 2021 Sandum.PT skrev (8 timer siden): Jeg har over forventet makspuls for alderen, og klarer å holde 190 i kanskje tre minutter. Hvor lenge føler du at du klarer å holde den pulsen? 🤓 Jeg bare spekulerer av interesse 👍 Jeg er 25år og aner ikke hvordan jeg ligger ann ifht alder, hehe. Det er et godt spørsmål! Har faktisk ikke målt hvor lenge jeg klarer å holde makspuls. Jeg skal teste det ut ved økta jeg skal ha i morgen, så skal jeg poste her😄 Anonymkode: 7984a...ca0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #20 Del Skrevet 5. august 2021 Makspulsen er vel genetisk og sier vel ingenting om hvor god eller dårlig form man er i, men hvor lenge man holder ut i makspuls sier noe visst. Anonymkode: 120f6...946 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå