AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #1 Skrevet 4. august 2021 Er det noen? Eventuelt ettårige sensommer/høstplanter, men primært stauder. Anonymkode: 40d7c...36e
Mhmjadda Skrevet 4. august 2021 #2 Skrevet 4. august 2021 Alle! Om de overvintrer er nå en helt annen sak. Men du vil ha noe som blomstrer?
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #3 Skrevet 4. august 2021 Mhmjadda skrev (20 minutter siden): Alle! Om de overvintrer er nå en helt annen sak. Men du vil ha noe som blomstrer? Gjerne litt av begge deler🤩 Anonymkode: 40d7c...36e
Mhmjadda Skrevet 4. august 2021 #4 Skrevet 4. august 2021 Hos meg har bringebær, alpeklematis, hosta, peon (ikke veldig vellykket), forglemmeiei, storkenebb, markjordbær og jordbær overvintret, og stemorsblomster frøsår seg. Jeg prøver meg frem, og planter nytt der det ikke funker
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #5 Skrevet 4. august 2021 Stauder somblomstrer på våren kan med hell plantes nå. Tips - sett også blomsterløk/knoller i et par krukker, særlig ting som krokus, perleblomst og sånne som blomstrer tidlig på våren liker jeg Ellers står ting som chrysantemum langt utover høsten. Anonymkode: 5a9c3...74d
Splittbinders Skrevet 4. august 2021 #6 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det noen? Eventuelt ettårige sensommer/høstplanter, men primært stauder. Anonymkode: 40d7c...36e Tidspunkt er ikke SÅ nøye, stauder (og sommerblomster for den del) kan du stort sett plante når som helst i sommerhalvåret. Men du vil ikke få det samme resultatet med det du planter nå, som det du feks planter om våren eller helt på senhøsten. Ofte blir man anbefalt å plante stauder nettopp om høsten, slik at de får brukt høsten og vinteren til å sette seg - og er klare til å vokse med en gang det våres. Dette med å plante stauder i krukker er litt mer komplisert, og der vil det nok variere hva som klarer seg og det er mange ting som spiller inn. Størrelsen på krukken har mye å si, hvordan den blir vinterlagret vil spille inn (ute, ute men under tak eller under duk, inne i kald kjeller, inne i stue etc..), og herdesonene der du bor vil påvirke hvilke planter som generelt klarer seg. Så det er ikke ett svar nødvendigvis, på hva du kan plante av stauder i krukker nå. Hvis du vil ha høstpynt, og det ikke MÅ være staude, er det jo etter hvert veldig mange fine lyngplanter å få kjøpt. Stemor er jo kjent for å være en særdeles hardfør plante men jeg har aldri plantet den på høsten. Men den _kan_ komme igjen om du er litt heldig.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #7 Skrevet 4. august 2021 Til alle som nevner stemor: Den er ikke å få kjøpt nå. Da må du eventuelt så fra frø, og det er definitivt for sent. Anonymkode: 30165...b04
gohege Skrevet 4. august 2021 #8 Skrevet 4. august 2021 Kjøp stauder en til to herdighetssoner over der du bor så er sjansen større for at de overvintrer, samt riktig vanning og le (evt overvintring i kald bod). Jeg er glad i forskjellige sorter alunrot, bærbusker, hosta, storknebb, japanspir osv. Av ettårige mot høsten ville jeg gått for ulike lyngplanter og sølvtråd. I tillegg ville jeg plantet noen løkplanter, f.eks muscari, påskeliljer, krokus eller botaniske tulipaner. Anbefaler facebookgruppen krukkehagen og moseplassen.no for flere tips 😊
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #9 Skrevet 4. august 2021 Oktoberbergknapp overvintret i potte hos oss fra i fjor til i år (bor sentralt på Østlandet). Den blir veldig fin utover høsten. Anonymkode: 9361c...022
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå