AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #1 Skrevet 4. august 2021 Vi har alltid betalt 50-50 hver på alle faste utgifter inkl mat og alle regninger. Nå har jeg derimot måttet gå ned i stilling pga arbeidspress på jobb (helsebransjen) og vi har 3 små barn under 5 år som krever sitt. Så nå tjener han en del mer en meg. Jeg har per i dag ca 19 500 utbetalt etter skatt. Han har ca 34 000 utbetalt. Vi har vanligvis satt av 50% av lønna på felleskonto hver måned. Hvordan bør det være nå? Bør han gi meg noen form form for kompensasjon når jeg går mer hjemme og tar meg av størstedelen av husarbeidet? Anonymkode: e0ab5...fc1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #2 Skrevet 4. august 2021 Hvorfor har dere ikke felles økonomi? Å få en "form for kompensasjon" fra ektefelle/samboer en har 3 barn med, høres vilt ut i mine ører - dere har 53,5 utbetalt, ikke 19,5 og 34. Anonymkode: b6c0e...a2e 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #3 Skrevet 4. august 2021 Jeg tenker ja takk begge deler. Nåde felles økonomi hvor det dere tjener er en pott, OG at du får en kompensasjon. Det er helt vanlig. Kompensasjon er da til deg for å nettopp kompensere for det du taper ok pensjonsoppsparing ved å jobbe redusert. Kun felles økonomi er den klassiske kvinnefella. Hvis dere går fra hverandre på et tidspunkt, så holdes oppsparte pensjon utenfor fordeling. At du jobber redusert får jo også en del andre konsekvenser for deg. Feriepenger blir redusert. Hvordan skal dere fordele kostnaden på ferier en tid fremover? Hvis du blir langvarig syk får du sykepenger basert på ny lavere inntekt, men har ikke lenger de samme mulighetene til å ta en høyere stilling. Hva gjør dere her for å kompensere deg? Fremtidig karriereløft med tilhørerende lønnsvekst settes også mulig på vent for deg... Alt dette og mer til er faktorer som bidrar inn i at kvinner ofte har en svakere økonomi enn menn. Nå er det ikke det du kanskje vil diskutere her, men mer argumenter for kompensasjon. Anonymkode: 05875...047 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #4 Skrevet 4. august 2021 50-50-fordeling er det som blir riktig når man ikke skal ha felles økonomi. Noe jeg virkelig synes dere burde ha. Anonymkode: 2f60b...dfc
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #5 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg tenker ja takk begge deler. Nåde felles økonomi hvor det dere tjener er en pott, OG at du får en kompensasjon. Det er helt vanlig. Kompensasjon er da til deg for å nettopp kompensere for det du taper ok pensjonsoppsparing ved å jobbe redusert. Kun felles økonomi er den klassiske kvinnefella. Hvis dere går fra hverandre på et tidspunkt, så holdes oppsparte pensjon utenfor fordeling. At du jobber redusert får jo også en del andre konsekvenser for deg. Feriepenger blir redusert. Hvordan skal dere fordele kostnaden på ferier en tid fremover? Hvis du blir langvarig syk får du sykepenger basert på ny lavere inntekt, men har ikke lenger de samme mulighetene til å ta en høyere stilling. Hva gjør dere her for å kompensere deg? Fremtidig karriereløft med tilhørerende lønnsvekst settes også mulig på vent for deg... Alt dette og mer til er faktorer som bidrar inn i at kvinner ofte har en svakere økonomi enn menn. Nå er det ikke det du kanskje vil diskutere her, men mer argumenter for kompensasjon. Anonymkode: 05875...047 Amen Anonymkode: 5f709...ddc 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #6 Skrevet 4. august 2021 Vi har felles økonomi. Alt går inn i en pott og ut av samme pott enkelt sagt. Jobber 100% begge to da, men jeg tjener mindre enn ham. Anonymkode: 4760c...bc4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #7 Skrevet 4. august 2021 Er det at du jobber redusert en felles beslutning? Gir det han mulighet til å jobbe og tjene mer siden du tar største delen på hjemmebane? Hvor mye har dere i faste utgifter? Hvis du kan svar ja på spm over, tenker jeg at deres inntekter burde legges sammen, fate utgifter bør trekkes fra og det som er igjen burde deles på to slik at dere har like mye igjen hver måned. Er det din beslutning alene stiller det seg litt annerledes. Anonymkode: a3707...a14 3
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #8 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vi har felles økonomi. Alt går inn i en pott og ut av samme pott enkelt sagt. Jobber 100% begge to da, men jeg tjener mindre enn ham. Anonymkode: 4760c...bc4 Men det blir litt annerledes. Dere to stiller nokså likt. Om lønna er god til å leve av og dere tjener noenlunde likt. Jeg vil jo stille svakere om jeg skulle blitt langvarig syk nå osv. som en annen over nevner. Anonymkode: e0ab5...fc1 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #9 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg tenker ja takk begge deler. Nåde felles økonomi hvor det dere tjener er en pott, OG at du får en kompensasjon. Det er helt vanlig. Kompensasjon er da til deg for å nettopp kompensere for det du taper ok pensjonsoppsparing ved å jobbe redusert. Kun felles økonomi er den klassiske kvinnefella. Hvis dere går fra hverandre på et tidspunkt, så holdes oppsparte pensjon utenfor fordeling. At du jobber redusert får jo også en del andre konsekvenser for deg. Feriepenger blir redusert. Hvordan skal dere fordele kostnaden på ferier en tid fremover? Hvis du blir langvarig syk får du sykepenger basert på ny lavere inntekt, men har ikke lenger de samme mulighetene til å ta en høyere stilling. Hva gjør dere her for å kompensere deg? Fremtidig karriereløft med tilhørerende lønnsvekst settes også mulig på vent for deg... Alt dette og mer til er faktorer som bidrar inn i at kvinner ofte har en svakere økonomi enn menn. Nå er det ikke det du kanskje vil diskutere her, men mer argumenter for kompensasjon. Anonymkode: 05875...047 Jeg hadde tenkt å foreslå at jeg betaler 30% og han 70% av alle felles utgifter. Høres dette rimelig ut? Økonomi er egentlig ikke et anstrengt tema for oss. Så tror uansett ikke han hadde blitt sur eller vanskelig om jeg foreslo noe slikt, men jeg vil vite om det er innenfor rimelighetens grenser før jeg foreslår det likevel🙈 Anonymkode: e0ab5...fc1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #10 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Er det at du jobber redusert en felles beslutning? Gir det han mulighet til å jobbe og tjene mer siden du tar største delen på hjemmebane? Hvor mye har dere i faste utgifter? Hvis du kan svar ja på spm over, tenker jeg at deres inntekter burde legges sammen, fate utgifter bør trekkes fra og det som er igjen burde deles på to slik at dere har like mye igjen hver måned. Er det din beslutning alene stiller det seg litt annerledes. Anonymkode: a3707...a14 Det er vår felles beslutning. Han kan jobbe litt mer når jeg jobber slik. Dvs mer overtid og reising i perioder. Jeg tar størstedelen på hjemmebane fordi jeg har mer fri. Anonymkode: e0ab5...fc1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #11 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg hadde tenkt å foreslå at jeg betaler 30% og han 70% av alle felles utgifter. Høres dette rimelig ut? Økonomi er egentlig ikke et anstrengt tema for oss. Så tror uansett ikke han hadde blitt sur eller vanskelig om jeg foreslo noe slikt, men jeg vil vite om det er innenfor rimelighetens grenser før jeg foreslår det likevel🙈 Anonymkode: e0ab5...fc1 Det kommer jo helt an på hvor store deres felles utgifter er. Hvis de er på ca 40 000 i måneden, vil han med den fordelingsnøkkelen sitte igjen med ca 6000 i måneden og du med ca 7500. Det hadde ikke jeg syntes var greit om jeg var han. Finn en fordeling som gjør at dere sitter igjen med ca like mye tenker jeg. Anonymkode: a3707...a14
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #12 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg hadde tenkt å foreslå at jeg betaler 30% og han 70% av alle felles utgifter. Høres dette rimelig ut? Økonomi er egentlig ikke et anstrengt tema for oss. Så tror uansett ikke han hadde blitt sur eller vanskelig om jeg foreslo noe slikt, men jeg vil vite om det er innenfor rimelighetens grenser før jeg foreslår det likevel🙈 Anonymkode: e0ab5...fc1 Du får ikke mer pensjon av en slik ordning. Selv om fordelingen sikkert er ok i seg selv. Du må på skrift at en viss sum holdes utenfor det som er felles for dere. Summes er nettopp kun din om du blir syk, til pensjon etc. Dere må også ta hensyn til at det kanskje blir brudd en gang i fremtiden, og hva da for deg. Uansett fordeling så taper du ved brudd. Anonymkode: 05875...047 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #13 Skrevet 4. august 2021 I det jeg leste 3 barn er det kun et riktig svar - felles økonomi. Om du har gått ned i stilling på grunn av barn og hjem skal det i tillegg spares ekstra til pensjon til deg. Jeg og mannen startet med 50-50. Deretter hadde vi 70-30. Noen år inn i forholdet da vi forstod at dette blir oss, så ble alt felles. Nå tjener vi omtrent likt etterhvert, men jeg er i det private og han i det offentlige, vi sparer derfor ekstra i pensjon til meg. Anonymkode: 55043...a92 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå