Gå til innhold

Lån hos husbanken vs vanlig bank, fordeler / ulemper

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet det er forskjellig fra bank til bank, men dere skjønner vell hva jeg mener. Og jeg tror heller ikke at hvem som helst får lån hos husbanken, så det er sagt. 

Anonymkode: 649db...614

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg var ute etter lån til leilighet da jeg sjekket Husbanken.

Iflg. vedtektene deres som jeg leste da jeg undersøkte lån der for egen del, så må man før man kan søke lån i Husbanken, FØRST ha fått avslag på lånesøknader i minst to vanlige banker. Dette må dokumenteres.

Så først må du søke hos vanlige banker. Får du avslag, og i tillegg hører inn under Husbankens målgruppe som de oppgir å skulle være "varig vanskeligstilte" mennesker, kan du sende inn søknad hos Husbanken.

PS! Jeg sjekket hos Oslo Kommune. Det kanskje kan variere hva de krever av avslag i vanlige banker?

Endret av Million
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis man har lån i en vanlig bank, men inntekekten har gått ned drastisk. Og man ligger an til å måtte selge, uten at banken har sagt opp lånet, kan man da søke husbanken? jeg fikk litt tilskudd til EK.

Og mye i leiligheten er tilrettelagt for meg(pga funksjonsnedsettelse).

Er også så syk at en flytting svir like mye helsemessig som økonomisk. Det er ikke snakk om to-tre mnd mindre inntekt, men varig årsinntekt kommer til å være ca 200 000.

Anonymkode: d78d5...a09

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis man har lån i en vanlig bank, men inntekekten har gått ned drastisk. Og man ligger an til å måtte selge, uten at banken har sagt opp lånet, kan man da søke husbanken? jeg fikk litt tilskudd til EK.

Og mye i leiligheten er tilrettelagt for meg(pga funksjonsnedsettelse).

Er også så syk at en flytting svir like mye helsemessig som økonomisk. Det er ikke snakk om to-tre mnd mindre inntekt, men varig årsinntekt kommer til å være ca 200 000.

Prøvd å søke bostøtte fra Husbanken?

Anonymkode: 9b82e...220

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville valgt den banken som kan binde renta over flere år til på lavest mulig rente. 

Siden husbanken er et alternativ regner jeg med at du har lav inntekt, som innebærer forutsigbarhet i utgiftene dine. 

Anonymkode: 3d93f...c64

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Prøvd å søke bostøtte fra Husbanken?

Anonymkode: 9b82e...220

Nei, ligger rett over grensen nå. Dette er fra januar-22, at inntekten blir så lav. Prøver å planlegge litt for å unngå evt hastesalg.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lån i Husbanken. Fordelen er at de som regel ligger 1% lavere i rente enn andre banker. 
I vanlige banker er det visse kriterier for å kunne feks få fastrente, det er det ikke i husbanken. 

Husbanken er ikke bare for vanskeligstilte, men også for vanlige folk med vanlige jobber. 

Anonymkode: 537f6...f58

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lån i Husbanken. Fordelen er at de som regel ligger 1% lavere i rente enn andre banker. 
I vanlige banker er det visse kriterier for å kunne feks få fastrente, det er det ikke i husbanken. 

Husbanken er ikke bare for vanskeligstilte, men også for vanlige folk med vanlige jobber. 

Takk! Den eneste til nå som faktisk har svart på spørsmålet mitt 😄 har også hørt noe om at det er bedre renter hos husbanken. Er dette eneste fordel? Å kunne ha fastrente hos husbanken er det som gjør det veldig aktuelt og interessant for meg! 

(og til alle andre, jeg kan alt dere forklarer, og det er ikke det jeg spør om. Spør hun om fordeler / ulemper - husbanken vs vanlig bank)

ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk! Den eneste til nå som faktisk har svart på spørsmålet mitt 😄 har også hørt noe om at det er bedre renter hos husbanken. Er dette eneste fordel? Å kunne ha fastrente hos husbanken er det som gjør det veldig aktuelt og interessant for meg! 

(og til alle andre, jeg kan alt dere forklarer, og det er ikke det jeg spør om. Spør hun om fordeler / ulemper - husbanken vs vanlig bank)

ts

Du kan også få opptil 8 års avdragsfrihet uten noen lang forklaring om hvorfor du vil ha det. Den månedlige betalingen skjer via faktura. Ingenting trekkes fra konto. Jeg ser bare fordeler med husbanken. De setter noen krav i forhold til bolig, men de er på ingen måte urimelige. Tror et av kriteriene er livsløpstandard, men de aller fleste nyere boliger er det i dag. Hadde ikke nølt om jeg fikk muligheten til å ha lånet i husbanken 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Du kan også få opptil 8 års avdragsfrihet uten noen lang forklaring om hvorfor du vil ha det. Den månedlige betalingen skjer via faktura. Ingenting trekkes fra konto. Jeg ser bare fordeler med husbanken. De setter noen krav i forhold til bolig, men de er på ingen måte urimelige. Tror et av kriteriene er livsløpstandard, men de aller fleste nyere boliger er det i dag. Hadde ikke nølt om jeg fikk muligheten til å ha lånet i husbanken 😊

Det var jeg ikke klar over! Takk for info 😄 

Spennende at de krever livsløpstandard, jeg trodde de bare krevde mer motsatt, at jeg tok bare det som var billigst. Mer typ 1 roms med hybel kjøkken, mer student bolig. Hva er det egentlig som definerer en leilighet for å ha livsløp standard? Om noen her vet 😅

Jeg trodde å eie bolig skulle være umulig for meg, men nav sa at jeg var en god kandidat for husbanken 😊 Var først litt skeptisk, men det virker jo veldig bra!

ts

AnonymBruker
Skrevet

Dette virker jo veldig lovende for meg 😍 Var redd for å måtte takke med en leilighet uten visse hvitevarer og kun ha 1 roms, men etter å ha lest på en side ang husbanken og livsløpsstandard, så MÅ det være lagt til rette for vaskemaskin på badet OG det må være et soverom hvor det skal være plass til en dobbeltseng 😄

909D49E6-5577-41DE-8038-FDEC33DD29F8.jpeg

AnonymBruker
Skrevet

Det er forskjell på husbankens krav til nybygg som de kan gi lån til som et prosjekt og lån som gis til vanskeligstilte. For sistnevnte gruppe er det ikke krav om livsløpstandard. Fordelene er vel stort sett renten. Ulempen er at det ikke er så lett å refinansiere ved for eksempel behov for oppussing. 

Anonymkode: 4aa65...00c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Det er forskjell på husbankens krav til nybygg som de kan gi lån til som et prosjekt og lån som gis til vanskeligstilte. For sistnevnte gruppe er det ikke krav om livsløpstandard. Fordelene er vel stort sett renten. Ulempen er at det ikke er så lett å refinansiere ved for eksempel behov for oppussing. 

Anonymkode: 4aa65...00c

Åja! Okei, takk for svar! Da ble jeg enda litt klokere 😅 Jaja, selv om jeg kanskje ikke får livsløpstandard, så kommer jeg til å være evig lykkelig for å eie leilighet i det hele tatt 😊 

ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...