AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #1 Skrevet 3. august 2021 Var på 6 ukers kontroll i går. Barnet mitt veide 5.4 kg, hvilket i seg selv nok er litt høy vekt men samtidig ganske gjennomsnittlig.. Var vel ikke vekten i seg selv, men mer det at h*n hylgråter dersom h*n ikke dier eller blir bært/trillet- og helsesøster mente det virket som kolikk, samt at h*n har hatt noen ganske hyppige «sprut-gulp»-runder som har vært som oppkast, hvilket selvsagt ikke er bra. På basis av dette sa både lege og helsesøster - uavhengig , var til dem på ulikt tidspunkt at jeg burde legge baby til skjeldnere, ca hver 3 time.. legen var nyutdannet ; men helsesøsteren virket erfaren. Jeg har fulgt rådet og syns baby sover bedre , samt har til nå ikke sett mer til oppkastet, så so far so good, men reagerte bare litt på det for syns alltid man hører at barnet skal kunne regulere dette helt selv. Andre som har fått dette rådet? Anonymkode: 98088...046
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #2 Skrevet 3. august 2021 Baby får forresten kun morsmelk, og har vel stort sett ammet konstant siden fødsel ts Anonymkode: 98088...046
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #3 Skrevet 3. august 2021 Har god erfaring med å amme litt sjeldnere. Ungen ble sulten, fikk tømt pumpen helt , og fikk med den feite melka på slutten. Magen hans funket bedre, og han ble mer fornøyd. Anonymkode: 0b3cb...e49 8
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #4 Skrevet 3. august 2021 Det er jo en god løsning så lenge baby trives med løsningen. Jeg ville nok ikke ammet kun etter klokka, men kanskje heller fokusert på å prøve andre ting først, før du legger til for die. Det er jo fort gjort å tolke alle tegn baby gir som at han er sulten, mens det egentlig baby vil er å sove, få kos, rape, gulpe, få ny bleie, få hjelp til å prompe/bæsje, få oppmerksomhet, osv Anonymkode: cb1e9...cee 12
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #5 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har god erfaring med å amme litt sjeldnere. Ungen ble sulten, fikk tømt pumpen helt , og fikk med den feite melka på slutten. Magen hans funket bedre, og han ble mer fornøyd. Anonymkode: 0b3cb...e49 Ja så bra. Det er mitt inntrykk også at dette hjelper, ikke minst virker det som baby har fått en slags rytme nå.. og antagelig vil det kunne hjelpe på evt kolikk-smerter at baby får sjeldnere mat og tarmene får hvile og denne oppkasten var jo ikke bra i det hele tatt.. og kom visst av for mye mat:/ Anonymkode: 98088...046 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #6 Skrevet 3. august 2021 Fikk det rådet allerede på barsel da vi skulle koppmate i starten til amming kom skikkelig i gang, da var det hver 3.time. Funket som fjell. Anonymkode: 5d871...076 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #7 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Fikk det rådet allerede på barsel da vi skulle koppmate i starten til amming kom skikkelig i gang, da var det hver 3.time. Funket som fjell. Anonymkode: 5d871...076 Er så rart at jeg aldri har hørt det, kun dette med at man skal legge til når de ønsker osv. men problemet har antagelig vært at jeg har mistolket baby sine signaler og tolket det meste som sult Anonymkode: 98088...046
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #8 Skrevet 3. august 2021 Jenta mi tok ikke smokk, og ville alltid ha pupp. Om ho hadde vondt i magen, fordi ho var stappa mett, ville ho ha pupp=trøst. Bærte henne endel i sjal, da fikk hun dekket det behovet uten å bli mer mett 🙈 Anonymkode: b365a...11c 4
Kalde bønner Skrevet 3. august 2021 #9 Skrevet 3. august 2021 Vi ble også anbefalt dette av hs pga flere episoder daglig med magevondt, var helt forferdelig å se på. Fikk også inntrykk av at det å amme etter klokken ansees som et "utdatert" råd, men for oss fungerte det som gull. Mini fikk mindre vondt i magen, og mammaen fikk hvile. Vi var ikke veldige strenge på klokken, noen ganger gikk det 1.5 time, andre ganger 3.5 timer. 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #10 Skrevet 3. august 2021 De kan komme med råd, men det er du som vet best hva som fungerer for deg og barnet ditt. Da jeg fulgte dette rådet og gav en del smokk når han skrek, avledet jeg sulten og han gikk ikke tilstrekkelig opp i vekt. Han veide bare et par hundre gram for lite og jeg fikk beskjed om å gi tillegg. Jeg intensiverte ammingen en ukes tid så jeg slapp p gi tillegg (og slapp dermed få enda mindre melk!), og da fulgte han plutselig kurven helt greit igjen. Da la jeg han til når han ønsket det. Det gjør jeg fortsatt (hun er 4 mnd) og det er det som fungerer best for oss. Hun veier akkurat det hun skal. Noen ganger vil barnet legges til brystet pga andre ting som mageknip (setter i gang fordøyelsen), trøst, nærhet, eller trøtthet (amming skiller ut søvnhornoner). Så jeg ammer oftere enn hver tredje time, men det er ikke sånn at han «spiser» skikkelig hver gang. Rådet jeg fikk av helsesøster om amming, så tillegg, etterfulgt av en runde pumping hver tredje time er det dummeste rådet jeg har fått på lenge. Fungerer sikkert for noen, men for meg ble det en skjematisk oppskrift jeg syntes ble umulig å følge, og jeg ble bare stresset og redd. Anonymkode: d7e58...033 4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #11 Skrevet 4. august 2021 Fikk samme råd, men det fungerte ikke for oss. Hun var småspist og trengte mat hver 2.time og slik var det frem til hun fikk i seg nok fast føde. Anonymkode: 564ac...67e
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #12 Skrevet 4. august 2021 Dette rådet blir jo gitt på individuell basis. Min hadde også kolikk og ville die hele tiden. Han hylgråt når han ikke lå på puppen. Han var under snittet stor, men innenfor normalområdet, så mulig babyens størrelse er avgjørende. Anonymkode: 419c6...324
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #13 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette rådet blir jo gitt på individuell basis. Min hadde også kolikk og ville die hele tiden. Han hylgråt når han ikke lå på puppen. Han var under snittet stor, men innenfor normalområdet, så mulig babyens størrelse er avgjørende. Anonymkode: 419c6...324 Glemte jo å skrive at jeg ikke fikk samme råd som deg. Jeg ble bedt om å bare la han die så ofte han ville. Anonymkode: 419c6...324
Gjest Albbas Skrevet 4. august 2021 #14 Skrevet 4. august 2021 Barnet bør regulere selv ja, men det forutsetter jo at man greier å tolke signalene rett (og det er jo ikke så enkelt). Hvis babyen din er fornøyd er den jo tydeligvis ikke sulten mellom disse tre timene, så da er det jo greit da. 🤷♀️ For andre kan det å amme slik etter klokka være ensbetydende med ammeslutt, så det er viktig at den som gir rådet kjenner mor og barn og deres situasjon.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #15 Skrevet 4. august 2021 Har du passe mye melk? Får baby tømt brystet? Spruter melken veldig mye om du løsner baby underveis i ammingen? Min baby hadde noe av de samme problemene en periode. Jeg hadde høy produksjon og kraftig utdrivning. Baby følte seg druknet, kavet og slapp taket. Jeg tolket det som tegn på at baby ville ha det andre brystet, og byttet side. Dermed fikk baby bare den første tynne melka, og ble sulten igjen med en gang. Det hjalp å bruke intervallamming for å redusere produksjonen. Les om det på ammehjelpen.no. Det gjorde at baby fikk lov til å tømme et bryst helt før vi byttet, slik at baby ble skikkelig mett. Det hjalp ikke mot den kraftige utdrivningen, baby ble fremdeles forsøkt druknet ved hver amming, men baby ble mett. Baby slet i mange måneder med luft i magen, sannsynligvis pga stadige drukningsforsøk. Da hjalp det å massere magen forsiktig, helst før baby begynte nattens vrælekonsert. Ellers vil jeg også anbefale bæretøy. Jeg kunne ikke bære de første mnd, men pappaen bar masse i elastisk sjal. Baby fikk da ligge og sove på brystet til pappaen sin, mens jeg fikk sove alene i sengen eller dusje uforstyrret. Det ga også baby perioder på dagen med mer tid mellom ammingen, siden baby da kunne få nærhet uten å lukte på melk. Anonymkode: fed95...dca
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #16 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette rådet blir jo gitt på individuell basis. Min hadde også kolikk og ville die hele tiden. Han hylgråt når han ikke lå på puppen. Han var under snittet stor, men innenfor normalområdet, så mulig babyens størrelse er avgjørende. Anonymkode: 419c6...324 Ja det er mulig.. min er veldig stor; 5.4 kg på seksukerskontroll..så ja ..antagelig litt mtp det også, selv om jeg ikke trodde de kunne bli for store på morsmelk. ts Anonymkode: 98088...046
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #17 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Har du passe mye melk? Får baby tømt brystet? Spruter melken veldig mye om du løsner baby underveis i ammingen? Min baby hadde noe av de samme problemene en periode. Jeg hadde høy produksjon og kraftig utdrivning. Baby følte seg druknet, kavet og slapp taket. Jeg tolket det som tegn på at baby ville ha det andre brystet, og byttet side. Dermed fikk baby bare den første tynne melka, og ble sulten igjen med en gang. Det hjalp å bruke intervallamming for å redusere produksjonen. Les om det på ammehjelpen.no. Det gjorde at baby fikk lov til å tømme et bryst helt før vi byttet, slik at baby ble skikkelig mett. Det hjalp ikke mot den kraftige utdrivningen, baby ble fremdeles forsøkt druknet ved hver amming, men baby ble mett. Baby slet i mange måneder med luft i magen, sannsynligvis pga stadige drukningsforsøk. Da hjalp det å massere magen forsiktig, helst før baby begynte nattens vrælekonsert. Ellers vil jeg også anbefale bæretøy. Jeg kunne ikke bære de første mnd, men pappaen bar masse i elastisk sjal. Baby fikk da ligge og sove på brystet til pappaen sin, mens jeg fikk sove alene i sengen eller dusje uforstyrret. Det ga også baby perioder på dagen med mer tid mellom ammingen, siden baby da kunne få nærhet uten å lukte på melk. Anonymkode: fed95...dca Ja bæretøy er veldig effektivt her også.. baby sover best i bæresele og liker ikke å ligge flatt.. hvilket får meg til å tenke reflux ts Anonymkode: 98088...046
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #18 Skrevet 4. august 2021 Så lenge babyen er fornøyd med løsningen, og det hjelper på problemene deres hadde jeg bare fortsatt. Det sies jo at baby skal få regulere selv og spise når den ønsker, men min erfaring er at de ofte kan etterspørre pupp selv om de egentlig er mette, om de egentlig har sugebehov eller vondt i magen og behov for trøst for eksempel. Vi fikk forøvrig også beskjed om å pumpe/koppmate/amme hver 3. time på barsel, men akkurat der tror jeg det ofte handler om å ikke gi baby mat for sjelden, ikke at man absolutt må vente 3t. Babyer kan ofte være litt trøtte i starten, spesielt om de har gulsott, og da er det jo viktig at man fremdeles får stimulert melkeproduksjonen ofte nok, og får gitt babyen tilstrekkelig med mat. Anonymkode: 9acef...7a6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #19 Skrevet 4. august 2021 Ikke direkte svar på det du spør om, men jeg kunne ikke la være å kjenne meg igjen i innlegget ditt. Barnet mitt var helt likt. Diet hele tiden, med mindre hun ble båret. Og gulpet masse. Viste seg at hun hadde reflux, og melk var smertestillende/litt syrenøytraliserende. Fikk medisiner allerede da hun var 2 mnd. Anonymkode: 25025...28a
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #20 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ikke direkte svar på det du spør om, men jeg kunne ikke la være å kjenne meg igjen i innlegget ditt. Barnet mitt var helt likt. Diet hele tiden, med mindre hun ble båret. Og gulpet masse. Viste seg at hun hadde reflux, og melk var smertestillende/litt syrenøytraliserende. Fikk medisiner allerede da hun var 2 mnd. Anonymkode: 25025...28a Ja kommer til å kontakte lege . Merket meg de siste nettene at hun våkner med jevne mellomrom og svelger og smågulper - virker ukomfortabel.. vanskelig mtp søvn først og fremst for henne men også for meg:/ Hvilke medisiner og behandling gis for dette? Måtte du til barnelege eller holdt det med fastlege? Anonymkode: 98088...046
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå