Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer stadig nye studier og nyheter som forteller oss om hvor farlig bearbeidet og prosessert kjøtt er; noe jeg ikke tviler på. Men hva med bearbeidede og prosesserte planteprodukter. Hvorfor får ikke de gjennomgå like mye i media og forskningen? Disse er jo ofte ENDA MER prosessert enn kjøttproduktene  🤔

Anonymkode: 12823...634

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er hvordan den er prosessert, og hvilken kjemisk reaksjon som skjer i maten når den prosesseres.

Anonymkode: 6f75f...e4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

All prosessert mat "får gjennomgå". Ingen claimer at ferdigmat er sunt bare fordi det er kjøttfritt. Kjenner veganere som lever på chips og pommes frites, liksom. Og ingen veggiser jeg kjenner spiser som de gjør fordi de mener at kostholdet er sunnere, de gjør det av etiske grunner. Dyrevern og bærekraftighet. 

Anonymkode: 8297c...7df

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

All prosessert mat "får gjennomgå". Ingen claimer at ferdigmat er sunt bare fordi det er kjøttfritt. Kjenner veganere som lever på chips og pommes frites, liksom. Og ingen veggiser jeg kjenner spiser som de gjør fordi de mener at kostholdet er sunnere, de gjør det av etiske grunner. Dyrevern og bærekraftighet. 

Anonymkode: 8297c...7df

Nevn 3 forskningsartikler og 3 nyhetsartikler som lar plantebasert prosessert mat få gjennomgå

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bearbeidet mat, uansett form, er jo mindre gunstig enn ren mat. Trenger ikke være redd for det, men det er jo ikke noe sunnere med vegetarisk prosessert mat enn kjøtt som er prosessert.

Selv spiser jeg mest vegetarisk, og jeg spiser aldri disse "veganerburgerne" eller bollene eller hva det er. Jeg spiser vegetarisk for miljø og for å få ned eget kjøttforbruk, og å da skulle gå over til å spise bearbeidet mat skjer ikke. Jeg holder meg til linser, bønner og kikerter. Mindre søppel også, pappen kan resirkuleres, det kan ikke plasten den bearbeidede maten kommer i.

Anonymkode: 7cfb9...06a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nevn 3 forskningsartikler og 3 nyhetsartikler som lar plantebasert prosessert mat få gjennomgå

Det vet vel alle. At prossesert ikke er optimalt. Samme om det er kjøtt eller annet. 

Anonymkode: 006a0...a3c

AnonymBruker
Skrevet

Prosessert kjøtt = røkte pølser. Røkt mat inneholder stoffer som er kreftfremkallende.

Anonymkode: 06b82...72b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 3.8.2021 den 22.44):

Det kommer stadig nye studier og nyheter som forteller oss om hvor farlig bearbeidet og prosessert kjøtt er; noe jeg ikke tviler på. Men hva med bearbeidede og prosesserte planteprodukter. Hvorfor får ikke de gjennomgå like mye i media og forskningen? Disse er jo ofte ENDA MER prosessert enn kjøttproduktene  🤔

Hva er poenget med tråden? På jakt etter noe som ga lette samvittigheten din? 

Anonymkode: 6590c...150

• Liker 2
Skrevet

Ryddet for avsporing.

_popcorn_, mod

Skrevet

Det er gjort mer studier på prosesserte kjøttprodukter. Derfor det kanskje står mer om det? Prosessert kjøtt spises det jo også mye, mye mer av. De studiene som omhandler prosesserte grønnsaker sier vel at det er usunt usunt. Føler ikke dette blir skeivt framstilt.

Det er litt som at det står mer om at det er usunt å røyke enn det er å brenne bål inne. Det ene er rett og slett så mye mer vanlig enn det andre.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan være kjøtt frigir andre stoffer når det blir bearbeidet, enn planter. Og de stoffene er ikke så farlige. Kanskje antioksidanter og andre stoffer i planter gjør at helseeffekten går mer eller mindre opp-i-opp

Anonymkode: 9f854...039

AnonymBruker
Skrevet

Altså, det er godt kjent at vegetar folk kan bli feite på prossesert veggis mat. All veggis mat er absolutt ikke sunt!

Det er ikke noe ny regel bare fordi det er vegetarisk. 

Rent kjøtt (hvitt kjøtt og hvit fisk) og rene grønnsaker er sunt. 

veggis ‘’chicken’’ nugges basert på soya med masse frityr - ikke sunt. 

Blir som å si at noen påstår at mcfries er sunt (og det er det ikke)

Anonymkode: f1112...3ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...