Gå til innhold

Hva lager dere sunne mennesker til skolelunch?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Les gjerne overskriften med en glimt i øyet. Saken er vel den at vi nok ikke lever verdens sunneste liv her hjemme, og at vi må ta tak før det glir ut ordentlig. Nå er hverdagen straks tilbake og fin tid for å ta tak i vanene. 

Hva sender dere som anser dere som sunne mennesker med barna på mellomtrinnet i matpakken? 

Hva er vanlige frokoster for dem? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
thinkywinky skrev (2 minutter siden):

Les gjerne overskriften med en glimt i øyet. Saken er vel den at vi nok ikke lever verdens sunneste liv her hjemme, og at vi må ta tak før det glir ut ordentlig. Nå er hverdagen straks tilbake og fin tid for å ta tak i vanene. 

Hva sender dere som anser dere som sunne mennesker med barna på mellomtrinnet i matpakken? 

Hva er vanlige frokoster for dem? 

Brødskiver med pålegg, yoghurt, en frukt eller grønnsak. 
Middagsrester en sjelden gang. 
Kyllingsalat/ pastasalat en sjelden gang. 

Vi kjører for det meste brødskiver . 

Anonymkode: ab0bc...ed8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Brødskiver med pålegg, yoghurt, en frukt eller grønnsak. 
Middagsrester en sjelden gang. 
Kyllingsalat/ pastasalat en sjelden gang. 

Vi kjører for det meste brødskiver . 

Brødskiver med tilbehør som agurk, små tomater og en frukt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Samme som over. Brødskiver. Frukt til de som ikke har fruktavtale på skolen. Babybel/mozarella-stick, klemmepose med skyr, paprika og agurk. 

Anonymkode: ff0fa...113

AnonymBruker
Skrevet

LUNCH.

Dagens beste måltid. Det går i peanutbutter og jelly, på toastet brød. Eller bare jelly.

Anonymkode: 6adde...3b0

AnonymBruker
Skrevet

Har en på 8 år som foretrekker grove brødskiver med kokt skinke på, to stk. Ved siden av er det som regel et eple + gulrot, paprika eller tomater. På flasken er det vann. 

Anonymkode: bb146...5d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi er ikke så store på brød her, men det har gått mye i polarbrød tidligere. Og cherrytomater, sukkererter, knaskerøtter etc som snacks ved siden av. 

Hva slags pålegg har dere på brødskivene? 

Anonymkode: 7a9f2...7a3

Skrevet (endret)

Barna mine lager selv... tror det er mye dobbel-nugatti, dobbel leverpostei eller  skinkeost. Enkelt, og går fort å lage. Og en frukt, druer, eller lignende. 

Jeg ser ikke alltid detaljene, jeg og far drar på jobb en halvtime før dem. Går sykt mye brød i huset vårt! 2-3 brød for dag. 

Endret av Snabeltann
Skrevet (endret)

- Vanlige brødskiver med pålegg

- Salat (favoritten er kylling, pasta, fetaost, oliven, mais, agurk, paprika og hardkokt egg)
- Wraps, lomper eller pitabrød med middagsrester eller ulikt pålegg/fyll
- Kald omelett 
- Middagsrester (her er det veldig bra med en mattermos, men mange middagsrester smaker like godt kald)
- Yoghurt og en liten boks havregryn/müsli/granola til (vanligvis som tillegg til annen mat, men når yngste er matlei er dette + oppskåret frukt/grønnsaker noen ganger alt hun vil ha)
- Fiskekaker i hamburgerbrød
- Grove pizzasnurrer
- Plukkmat som små kjøttboller, ostestaver, oliven, cherrytomater ++

I tillegg til noe av dette får de alltid oppskåret frukt/grønnsaker og av og til en müslibar.

Endret av Arkana
AnonymBruker
Skrevet

Sender en «plukkeboks» med mine. Sender med alt mulig. Kjøttboller, kjøttpudding, spekeskinke, morrpølse, ost, ostestaver, grønnsaker, fiskepudding, egg i alle varianter, reker, grønnsaker, frukt…. Kommer an på hva vi har i huset. Ved siden av matmyffins eller rundstykker, scones, focaccia, knekkebrød, kommer helt an på hva vi har. Alt blit spist. 

Anonymkode: 22d3c...2c1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker en del omelett med variert fyll. Jeg lager omeletten i langpanne og steker den i ovn, da har vi til flere dager.  Ellers liker begge grov leverpostei med med syltet agurk eller rødbeter, og av og til får de med hummus m/ grønnsaker og kyllingbiter. Varmrøkt makrell med agurk er populært, og det samme er peanøttsmør. En sjelden gang hjemmelagde ostebriks som fylles med skinke og påleggssalat. (Veldig ofte lager jeg tre helt like matpakker, til ungene og meg selv 😊)  De har alltid med en frukt i tillegg også.  Enkelt og greit, sunt og godt.

Anonymkode: 495ee...986

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skiver pluss frukt og en Yoghurt. Dette er standard og så får de av og til med matmuffins, grove vafler, pastasalat osv.

Anonymkode: 4c010...1f5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg baker grove pizzahorn og grove rundstykker med jevne mellomrom, det havner ofte i matpakken. 
Ellers går det i brødskiver med pålegg, knekkebrød, wraps med skinke og ost/kylling. 
Som regel litt agurk, paprika, ruccula eller tomat ved siden av. 
En frukt hver dag til fruktpausen. 

Anonymkode: 7bfe4...038

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Grovt brød med vanlig pålegg (aldri søtt som syltetøy og nugatti). Innimellom en yoghurt. Frukt/grønnsaker ved siden av, som eple, pære, sukkererter, tomater, gulrøtter etc.

Anonymkode: 5cc3c...2c4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...