AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #1 Skrevet 3. august 2021 Føler meg helt forvirret, og stresser en del med innkjøp til barnehagestart. Jeg vet det ikke er noe stress mtp at butikkene er åpne etter barnehagestart også, men jeg er en planlegger. - burde man ha x2 av alt eller går det greit å dra med seg klær frem og tilbake? - litt usikker på om vi har behov for sko innen bhg starter, for de som ikke går - hva anbefales da? Mini står og klatrer en del så greit med noe som tåler grus og steiner. - mini er veldig kald på føttene så ser for meg at de tynneste skinntøflene (innesko) blir for kalde på vinteren. Noen tips til andre innesko som passer kalde føtter? - jeg har en svett og klam unge, prøvde ullklær i nyfødtperioden men det var bare å legge bort. Noen med erfaring her? Blir det lettere med ull nå når de regulerer temperaturen bedre selv? Ser for meg at det er mye bedre med ull innerst om de skulle bli våte på kalde dager. - anbefalte merker når det kommer til klær og utstyr? Greit å ha noe som varer og som kanskje kan gå i arv. Anonymkode: d6934...1d9
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #2 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Føler meg helt forvirret, og stresser en del med innkjøp til barnehagestart. Jeg vet det ikke er noe stress mtp at butikkene er åpne etter barnehagestart også, men jeg er en planlegger. - burde man ha x2 av alt eller går det greit å dra med seg klær frem og tilbake? - litt usikker på om vi har behov for sko innen bhg starter, for de som ikke går - hva anbefales da? Mini står og klatrer en del så greit med noe som tåler grus og steiner. - mini er veldig kald på føttene så ser for meg at de tynneste skinntøflene (innesko) blir for kalde på vinteren. Noen tips til andre innesko som passer kalde føtter? - jeg har en svett og klam unge, prøvde ullklær i nyfødtperioden men det var bare å legge bort. Noen med erfaring her? Blir det lettere med ull nå når de regulerer temperaturen bedre selv? Ser for meg at det er mye bedre med ull innerst om de skulle bli våte på kalde dager. - anbefalte merker når det kommer til klær og utstyr? Greit å ha noe som varer og som kanskje kan gå i arv. Anonymkode: d6934...1d9 Du trenger ikke dobbelt opp av alt, (greit å ha ekstra lue og votter da) regntøy syns jeg tørker over natta om jeg vrenger det og henger det på et varmt rom/legger det på flisene på badet. Vinterdress tar noe lenger tid riktignok. Går evt ann å ha en billig/brukt dress som reservedress. Ville ventet med å kjøpe sko til barnet går. Det fins sånne «booties»/fotposer, både i regntøy-stoff og forede varmere varianter. Veldig greit å bruke på de som ikke går. ville brukt ullsokker inne på vinteren, og ville prøvd ullundertøy igjen. Barnehagebarn kan bare løpe rundt i ullundertøy inne, trenger ikke ta på noe over for å være inne. (Også er det mye lettere for de ansatte i barnehagen at det bare er å ta på mellomlag/dress uten å måtte ta av andre klær eller skifte osv) Er selv veldig glad i reima-klær, og viking/timberland-sko. Men har brukt mange forskjellige merker og vært fornøyd med det. Riktignok er det kun reimadressene jeg har kunne spart på til nestemann, billigere varianter har blitt for ødelagt/slitt etter en sesong. Anonymkode: c9952...392 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #3 Skrevet 3. august 2021 Ang å ta dobbelt av alt så kommer det sikkert an på klimaet det dere bor og hvor mye dere er ute. Selv bor vi på Vestlandet og er mye ute så dobbelt opp av regntøy til barna er ett must for oss. Vinterdress har vi ikke hatt dobbelt opp av siden vinteren her ligner mere på høst (😂). Vi har da tatt vinterdressen hjem fra barnehagen i helgene dersom det er veldig kaldt og vi planlegger å vere mye/lenge ute. Ellers så har vi brukt vårdressene (parkdress?) når vi er ute om ettermiddagene på vinteren. Da er vi gjerne bare ute en times tid uansett og har da ekstra varme klær under. Luer og votter har vi dobbelt av (eller minst trippelt kanskje), det blir ofte vått samt brukes jo mye av ellers på høst og vinter (lue på korte bilturer til butikken, på vei til og fra bhg, når vi skal gå bort til naboen, ute å leker). Syns også det er greit å ha litt utvalg av både luer og votter slik at man kan regulere etter vær og temperatur. Så her av hvert barn: lue i tynn ull, lue i tykk ull (balaclava), lue i bomull, tynnere balaclava i ull, pannebånd osv. samt regnvotter, tynne ullvotter, tykke polvotter, tynnere polvotter. De har også flere sett med mellomlag (spesielt i perioden de fortsatt sover dupp i vogn ute). Typ ett fleece sett med bukse og jakke, en heldress i ull og flerre strikka gensere. Dette er jo også noe som gjerne blir vått (typisk nederst på ermene) når de er ute i regnet i bhg og da må de har tørt sett til hvilen sin og dersom de skal ut flere ganger samme dag. Også greit med ulike typer syns jeg, så kan man regulere etter «vær og vind». Merker som vi har foretrukket er reima, kattnakken, refleks (mye rimeligere men veldig grei kvalitet) og viking sko. Mine barn har brukt kun ullundertøy inne i barnehagen på vinteren/høsten. Forsøkte i starten å kle de litt penere med normalt tøy over, men det var som regel komt av når jeg hentet. De fleste andre barna gikk også kledd sånn så da skjønte jeg at det var «normen». Anonymkode: 72f1d...e2e 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #4 Skrevet 3. august 2021 Signerer å bare bruke tynne ullklær inne. Ullbody, ullstilongs og ullsokker er perfekte inneklær for lek og comfort. Husk å sjekk hvor mye ull det faktisk er i ullsokkene, feks trysilsokken har nesten ikke ull, mens joha og polarn o pyret har varianter i hundre prosent ull, med antiskil (som jeg også syns er et must). Anonymkode: 111d0...5f3 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #5 Skrevet 3. august 2021 Min har kun hatt ullundertøy på turdager i minusgrader hvor de var ute i 4 timer eller så. For henne er ull innendørs alt for varmt. Bomull har fungert rikelig godt nok. Har hele veien hatt ull som mellomlag tilgjengelig, men har så å si aldri hatt bruk for det. Hun er ti år nå, og har greit vett til å regulere selv hva hun trenger av klær. Prøv for all del med ull, men ikke alle trenger det. Anonymkode: 8d048...1bf 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #6 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Signerer å bare bruke tynne ullklær inne. Ullbody, ullstilongs og ullsokker er perfekte inneklær for lek og comfort. Husk å sjekk hvor mye ull det faktisk er i ullsokkene, feks trysilsokken har nesten ikke ull, mens joha og polarn o pyret har varianter i hundre prosent ull, med antiskil (som jeg også syns er et must). Anonymkode: 111d0...5f3 Enig i det her med sokker. NB: hvis barnehagen krever tøfler eller er sløve med å skifte sokker ifbm. ut/inn - kjøp uten antiskli. (Man skal ikke ha antiskli-sokker oppi sko/tøfler) Anonymkode: 2a762...637
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #7 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Enig i det her med sokker. NB: hvis barnehagen krever tøfler eller er sløve med å skifte sokker ifbm. ut/inn - kjøp uten antiskli. (Man skal ikke ha antiskli-sokker oppi sko/tøfler) Anonymkode: 2a762...637 Du skjønner at det tar fryktelig mye tid om de ansatte må bytte 12-16 sokkepar før barna går ut? Anonymkode: c9952...392 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #8 Skrevet 4. august 2021 21 hours ago, AnonymBruker said: Føler meg helt forvirret, og stresser en del med innkjøp til barnehagestart. Jeg vet det ikke er noe stress mtp at butikkene er åpne etter barnehagestart også, men jeg er en planlegger. - burde man ha x2 av alt eller går det greit å dra med seg klær frem og tilbake? - litt usikker på om vi har behov for sko innen bhg starter, for de som ikke går - hva anbefales da? Mini står og klatrer en del så greit med noe som tåler grus og steiner. - mini er veldig kald på føttene så ser for meg at de tynneste skinntøflene (innesko) blir for kalde på vinteren. Noen tips til andre innesko som passer kalde føtter? - jeg har en svett og klam unge, prøvde ullklær i nyfødtperioden men det var bare å legge bort. Noen med erfaring her? Blir det lettere med ull nå når de regulerer temperaturen bedre selv? Ser for meg at det er mye bedre med ull innerst om de skulle bli våte på kalde dager. - anbefalte merker når det kommer til klær og utstyr? Greit å ha noe som varer og som kanskje kan gå i arv. Anonymkode: d6934...1d9 - guttungen på 2,5 har tre av alt. To sett i barnehagen og ett hjemme. Hvis han blir våt i utetuden før dupp er det greit å ha noe tørt til neste utetid. Varierer litt, så sender med en regndress og et regnsett, lave og høye støvler osv. Kjøper primærsettet nytt og resten på finn. - Fotposer er greit, men hun lærer nok å gå ganske snart, så ville hatt sko klare. - https://www.footway.com/no/product/home-shoe-wool-star-grey?gclid=CjwKCAjw9aiIBhA1EiwAJ_GTSiS1cQ4Lgw_yASAQ5MGq1gSIQY8KXWWO9Rg6maegrOhbkJS8FJSgWxoCX4kQAvD_BwE - Prøv ull med silke eller ull med bambus. Anbefaler definitivt ull, det skal egentlig regulere varme bedre enn bomull. - Reima er generelt bra, vi foretrekker isbjörn of sweden vinterdress. Ecco og Viking er best på sko, ellers har joha, nøstebarn og me too gode ullklær. Joha har veldig gode ullhalser. Anbefaler å sjekke ut ullfleece hos nøstebarn. Hestra har veldig gode vintervotter, didrikson har gode regnvotter og et veldig ålreit regnsett med fleecesett. Som nevnt, kjøper litt nytt, men mest på finn. Lykke til! Anonymkode: c4bfe...c44
Olsen Skrevet 4. august 2021 #9 Skrevet 4. august 2021 Blanding av ull og silke har vi vært veldig fornøyde med. Vi har brukt mest den tynne varianten fra Joha. Noen som reagerer på ren ull tåler denne blandingen. Disse tynne stillongsene og trøyene er også veldig fine i overgangen høst/vinter og vinter/vår. Koster litt, men har lang levetid, da tøyet er veldig elastisk. Når det gjelder å ha dobbelt, eller ekstra er det noe dere vil finne ut etter hvert. Skal dere ha f.eks ett regnsett er det viktig at både mor og far tar med regntøyet hjem når det er vått -og henger det til tørk. Jeg hadde ofte ett regnsett som var passe i størrelse i tillegg til neste størrelse. Det var gjerne litt stort, men kunne brukes slik at barnet iallfall ikke måtte ha vått tøy på seg. Vinterdress har jeg stort sett hatt to av, gjerne brukte Reima-dresser. Votter to eller tre par. Vi har mistet lite i barnehagen, men det er jo litt dumt å ikke ha et ekstra par votter hvis en vott har forsvunnet. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå