Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi ammer i søvn til mer eller mindre alle dupper på dagtid og for natta. På natta sover lille nå alt mellom 2 og 6 timer av gangen før det er ny amming.

Helsesøster sa på kontrollen i dag at jeg bør slutte å amme i søvn nå før vi når 4 mnd, for å unngå å bli vekket hvert 45. minutt på natta.

Da lurer jeg på om det virkelig er sånn for alle som ammer i søvn, at de blir vekket oftere og oftere etter 4 mnd. Syns 3 mnd var litt tidlig å slutte å amme i søvn. Skjønner ikke hvordan  han skal finne søvnen ellers.

Anonymkode: 68e4d...755

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vi ammet i søvn lenge, og han våknet kanskje 2-3 ganger per natt. Nå på 14 mnd avslutter vi dagen med å amme i senga før han flyttes over i egen seng og sovner der. Våkner 1-2 ganger per natt.

Anonymkode: acbaa...3cf

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Nei det er bare tull, du må ingenting og alle mennesker, også babyer, er forskjellige. 

Anonymkode: a4c28...830

• Liker 8
Skrevet

Tull! 
Slutt når du selv føler deg klar for det. 
Jeg har ammet begge mine i søvn til de var minst 1,5 år gamle. 
Man kan fint venne de av å amme om natta selv om man ammer på kvelden. Samtidig har også pappa lagt de ofte nok til at de også fint kan sovne selv om jeg ikke skulle være hjemme. 

Personlig syns jeg sånne råd er hjerterå, en så kort stund som ammingen varer. 
Det er trygghet og kos de ikke får på noen annen måte. Synes dette stresset med at man skal slutte med alt så fort bare er trist. 

• Liker 6
Skrevet

Jeg ammet i søvn til min nærmet seg året.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du MÅ ingenting, bortsett fra å ta konsekvensen av det du gjør.

Det er lurt å høre på råd fra de som har veldig, veldig god erfaring.

Anonymkode: 1afcf...a4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ammer fortsatt i søvn, og hun er 7 mnd. Førstemann ammet jeg i søvn ihvertfall til han var et år. Null stress å slutte med det da. Ikke stress, gjør som du selv føler 😊

Anonymkode: 3b8e4...ffa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ammet i søvn til hun var nærmere to. 

Anonymkode: ea87b...096

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Lorieen skrev (16 minutter siden):

Jeg ammet i søvn til min nærmet seg året.

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Ammer fortsatt i søvn, og hun er 7 mnd. Førstemann ammet jeg i søvn ihvertfall til han var et år. Null stress å slutte med det da. Ikke stress, gjør som du selv føler 😊

Anonymkode: 3b8e4...ffa

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dere som ammet i søvn, ammet dere ofte om natta også? Akkurat nå har jeg ikke så mange andre måter å få han til å sove på. Pappan kan ha han i bæresele, på meg blir han sint i bæresele fordi han ikke får puppen. Sover ikke i vogn.

En sjelden gang kan jeg stryke han i søvn etter å ha ammet han døsig i senga.

Sover fint halvannen time uten meg i senga på dagtid. 

Vi er litt låst her hjemme da, så jeg hadde jo håpet å få han til å sove i vogn... Bare skjønner ikke hvordan. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dere som ammet i søvn, ammet dere ofte om natta også? Akkurat nå har jeg ikke så mange andre måter å få han til å sove på. Pappan kan ha han i bæresele, på meg blir han sint i bæresele fordi han ikke får puppen. Sover ikke i vogn.

Vi er litt låst her hjemme da, så jeg hadde jo håpet å få han til å sove i vogn... Bare skjønner ikke hvordan. 

Jeg ammet om natta også helt fram til ammeslutt (babys valg).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel fordi at barnet etterhvert bør lære seg å finne søvnen selv, fordi det blir slitsomt for deg å måtte være den som alltid legger barnet og er oppe om natta for å amme. Svært mange mødre møter diagnosekriteriene for insomni når barnet er 1 år, så det er sikkert lurt å begynne å legge barnet og bruke trøstetrappa for din egen del.

Anonymkode: c3b32...862

• Liker 1
Skrevet

Jeg ammet min første i søvn til han var over året 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Min sov knapt i vogna før vi byttet til sittedelen. Han sov generelt lite på dagtid, så endte opp med å nyte fleksibiliteten det ga og fartet rundt på dagtid, etter at han begynte å like vognen (sittedelen gjorde susen). 

Anonymkode: acbaa...3cf

Gjest Albbas
Skrevet

Nei det må du absolutt ikke slutte med hvis du ikke vil. :)

Ammet i søvn til hun var nærmere 2 år, jeg 🤷‍♀️

Rundt 4 måneder går babyene gjennom noe som kalles "fire måneders søvnregresjon". Noen reagerer på dette ved å våkne hyppig på natta. Det er helt uavhengig av amming. Min første våknet hver halvtime den perioden. 🤯 Men det ga seg like plutselig som det kom. En kunnskapsløs helsesøster vil i denne fasen anbefale å gi grøt, i håp om bedre netter. 🙄

AnonymBruker
Skrevet

Ammet i søvn til vi sluttet å amme ved 2,5 år. Far la Alikevel barnet annenhver dag fra ungen var under 1 år. Da ammet jeg i sofa før tannpuss. Ga barnet litt vann etter ammingen, i halvsøvne etter fylte ett år. Synes det fungerte best for om ikke så ble barnet urolig og legging tok da 45 minutter istedenfor 5 minutter. 

Dette fungerte best for oss, du bør gjøre det som fungerer best for dere. 

Anonymkode: d6984...79f

AnonymBruker
Skrevet

Gutten vår er 7 mnd og jeg ammer ham i søvn på kvelden. På dagtid sover han i vognen, men det har hendt at jeg har ammet ham i sengen da også. Da sovner han gjerne der. Har tenkt til å gjøre det sånn her så lenge det føles rett ut for oss. 

Anonymkode: 203c9...ab5

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ammet i søvn like lenge som jeg ammet dem. Samsov med det diende barnet og aner ikke hvor mye det spiste på natta, babyen forsynte seg selv og jeg sov bare videre. 

Ammet dem til de var drøyt året alle tre. Likevel null problem å avvende amminga og få dem til å sovne uten pupp når den tid kom. 

Det jeg lærte meg var å si til helsesøster var at amminga gikk fint og både jeg og barnet (og familien forøvrig) trivdes med tingenes tilstand. 

Da tiet formaningene fort. 

Anonymkode: e829f...835

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg også, og ungen har ingen problemer med å sove natta igjennom. Tvert imot. Hun sover 12 timer i strekk, det begynte hun med lenge før to års alder..

Jeg ammet ikke i søvn ved to år- men en liten natta-sup, så lagt i senga si på rommet sitt med natta sang, stryke litt på ryggen- og kadonk! Rett i søvn. 12 timer senere roper hun fint mamma eller bare ligger og raller litt - hørte på babycall. 
Alle barn er forskjellig- men kjære deg, begynne å stramme inn allerede 3mnd ny i verden .. Høres ikke riktig ut for meg..

Nå er vesla 8år- og hun sover alt mellom 10-11 timer sammenhengende hver natt. Utenom sykdomsnetter så klart. Da kommer hun inn til oss..

AnonymBruker
Skrevet

Men altså, hva er verste som kan skje? Enkelt for meg å si, selvsagt, barna mine er nå blitt 4 og 6 år gamle - og selvsagt ingen av de må lengre ammes i søvn, selv om begge ble ammet i søvn store deler av første leveår. 🤷 Ammet begge til de var litt over 1,5 år gamle - men kvelds/nattamming ble ikke siste gjenstående amming hos oss, det var heller morgen pupp og "etter barnehage pupp" som var viktigste. Så de begge sluttet å ammes i søvn før de sluttet å ammes, og det gikk fint. 

Anonymkode: 35379...e85

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...