Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i gang med fertilitetsutredning hos gynekologen, og har tatt blodprøver ganger 2. De første har jeg fått svar på, og de var normale. Men prøve nr to, som måler progesteron og sjekker om jeg har hatt eggløsning, har jeg ikke fått svar på. Gynekologen tror at jeg ikke har EL fordi jeg har så kort syklus, og ville sette meg på medisiner, hun skulle bare få resultatet fra den blodprøven først. Da jeg ikke har hørt noe ringte jeg i dag for å høre om svarene var kommet, men da fikk jeg vite at kontoret er feriestengt, i 3 uker fremover😩 Og det betyr at jeg ikke får medisiner denne syklusen, og må vente helt til september for neste forsøk. Og da lurer jeg på om noen har forslag til noe jeg kan gjøre selv denne syklusen, type kosttilskudd feks. Kan nevne at jeg tar folat hver dag, samt B6, magnesium og Q10. Spiser lavkarbo, og har også prøvd bidronninggele og Wild Yam før og etter EL. Er det noe annet dere anbefaler for å stimulere til eggløsning? Har hørt om Vitex, men ikke forsøkt det enda.

Anonymkode: 7d4d9...582

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du er overvektig kan vektnedgang hjelpe :)

Anonymkode: cd993...e2b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du er overvektig kan vektnedgang hjelpe :)

Anonymkode: cd993...e2b

Takk, men det er jeg ikke😊

AnonymBruker
Skrevet

Hvor lang er syklusen din?

Har du prøvd å sjekke om du har EL selv, ved EL-tester, sjekke utflod, og temperatur? 

Hvis du ikke har det så kan man jo gå grundig til verks og finne ut hvorfor man ikke har det. Gynekologer er ofte ikke så interessert i en helhetlig forståelse av hvorfor det er kluss med hormonene, så der vil du nok bare få medisiner uansett, men det kan jo hjelpe det da! 

Skjønner uansett frustrasjonen din over ikke å ha fått svar når du allerede har tatt blodprøver :( så min eneste anbefaling er å undersøke om du har EL på egenhånd! Hvor er du i syklusen nå forresten? 

Anonymkode: e476b...88a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvor lang er syklusen din?

Har du prøvd å sjekke om du har EL selv, ved EL-tester, sjekke utflod, og temperatur? 

Hvis du ikke har det så kan man jo gå grundig til verks og finne ut hvorfor man ikke har det. Gynekologer er ofte ikke så interessert i en helhetlig forståelse av hvorfor det er kluss med hormonene, så der vil du nok bare få medisiner uansett, men det kan jo hjelpe det da! 

Skjønner uansett frustrasjonen din over ikke å ha fått svar når du allerede har tatt blodprøver :( så min eneste anbefaling er å undersøke om du har EL på egenhånd! Hvor er du i syklusen nå forresten? 

Syklusen er rundt 20-23 dager, og lutealfasen 7-10 dager. Som regel hvert fall. Har hatt et par sykluser som har vært 25-26 dager også, uten at jeg gjorde noe spesielt akkurat da. Og jeg tar EL-tester hver måned, som alltid blir positive. Pluss at jeg temper, noe som også indikerer at jeg har EL, da tempen stiger etterpå. Men den synker igjen etter 7-8 dager, og så kommer TR. Ja, det er veldig frustrerende altså.. Er på CD 7 nå, og pleier å få positiv EL-test på dag 12-13. 

Takk for svar forresten, det hjelper sånn å høre fra andre😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Syklusen er rundt 20-23 dager, og lutealfasen 7-10 dager. Som regel hvert fall. Har hatt et par sykluser som har vært 25-26 dager også, uten at jeg gjorde noe spesielt akkurat da. Og jeg tar EL-tester hver måned, som alltid blir positive. Pluss at jeg temper, noe som også indikerer at jeg har EL, da tempen stiger etterpå. Men den synker igjen etter 7-8 dager, og så kommer TR. Ja, det er veldig frustrerende altså.. Er på CD 7 nå, og pleier å få positiv EL-test på dag 12-13. 

Takk for svar forresten, det hjelper sånn å høre fra andre😊

Skjønner! Så da er problemet at du har kort lutealfase og ikke at du ikke har EL, høres det ut som? Jeg aner ikke om EL medisiner fungerer på det, men hvis du er interessert i en holistisk tilnærming til hormonell helse, kan du sjekke ut Our Fertility. En veldig flink dame som vet mye om hormoner, og hvorfor det kan være kluss i dem :) jeg har selv tatt timer hos henne pga PCOS og fått gode råd som fungerte godt for å få en mer stabil syklus (jeg hadde lange og uregelmessige sykluser). Ellers så er det vel noen som får progesteron for å få lengre lutealfase, mener jeg å ha hørt...

AnonymBruker
Skrevet

Bare et lite skudd i blinde 🙈 Hvis gynekologen din sender prøvene til Fürst for analyse (som jeg har inntrykk at mange gjør), så kan du sjekke prøvesvar selv på www.furstpasient.no. Vet ikke om det er til hjelp da, om du uansett må få resept på medisiner fra samme person..

Anonymkode: 95a95...b3b

AnonymBruker
Skrevet

En mnd ekstra å vente er ingenting i det store å hele. 

Anonymkode: 13070...228

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.8.2021 den 14.18):

Skjønner! Så da er problemet at du har kort lutealfase og ikke at du ikke har EL, høres det ut som? Jeg aner ikke om EL medisiner fungerer på det, men hvis du er interessert i en holistisk tilnærming til hormonell helse, kan du sjekke ut Our Fertility. En veldig flink dame som vet mye om hormoner, og hvorfor det kan være kluss i dem :) jeg har selv tatt timer hos henne pga PCOS og fått gode råd som fungerte godt for å få en mer stabil syklus (jeg hadde lange og uregelmessige sykluser). Ellers så er det vel noen som får progesteron for å få lengre lutealfase, mener jeg å ha hørt...

Ja, jeg tror jo det selv, at det er lutealfasen som er problemet.. Men må vel bare smøre meg med tålmodighet til gynekologen er på jobb igjen. Hun vet nok best hvilke medisiner jeg evt kan settes på😊 Takk for tips! Det skal jeg sjekke ut😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Bare et lite skudd i blinde 🙈 Hvis gynekologen din sender prøvene til Fürst for analyse (som jeg har inntrykk at mange gjør), så kan du sjekke prøvesvar selv på www.furstpasient.no. Vet ikke om det er til hjelp da, om du uansett må få resept på medisiner fra samme person..

Anonymkode: 95a95...b3b

Takk! Dette visste jeg ikke om! Men sjekket nå, og det lå ingenting der.. Må nok bare vente til gynekologen har feriert seg ferdig😄

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

En mnd ekstra å vente er ingenting i det store å hele. 

Anonymkode: 13070...228

Når man er i slutten av 30-årene og har prøvd lenge så teller hver måned..

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vulverine på Facebook er kunnskapsrik. 

Anonymkode: 82a19...7f6

Skrevet

Kan du konsultere med fastlegen?  Min klinikk gir meg rekvisisjon og så tar jeg blodprøven hos fastlegen. Dette gjør at også fastlegen har prøveresultatene.

Anonymkode: 476c1...25a

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Kan du konsultere med fastlegen?  Min klinikk gir meg rekvisisjon og så tar jeg blodprøven hos fastlegen. Dette gjør at også fastlegen har prøveresultatene.

Anonymkode: 476c1...25a

Tok blodprøvene på sykehuset, og ikke hos fastlegen, så jeg tviler på at han har fått dem. Men kan selvsagt ta en tlf dit og høre likevel.😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...