Gå til innhold

Angst og munn/halsproblemer

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Vil du si fra hvordan det går om du gjør det? Har så lyst til å vare hoppe i det jeg også!

Anonymkode: 39861...930

Det skal jeg absolutt gjøre ❤️

Ts 

Anonymkode: c2ada...068

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hei, meg igjen!
Uff.. Det er trist å høre🥺 Jeg føler med deg, og det er så ekkelt når det kan ende sånn etter å spise pommes feires, som egentlig er ufarlig :( 

jeg skjønner akkurat hva du mener med spytt, det blir forferdelig vanskelig å svelge om man først har fått angsten i seg fra andre matvarer. 

En gang satte jeg fast skikkelig i halsen, slik at jeg verken fikk hoste eller puste. Da måtte en annen presse i magen min (tror det er derfor jeg nå i voksen alder har blitt så redd igjen). Har heldigvis ikke opplevd dette igjen, bare sånn nesten-satt fast i halsen, eller den følelsen jeg ofte har: føler jeg setter fast. Måten jeg løser det på er å harke opp maten, eller tygge veldig mye og lenge, og så svelge ned med vann. En annen ting jeg nylig oppdaget hjalp litt er å virkelig gå inn for å svelge. Når jeg er redd og unngår  svelge når jeg har mat i munnen, svelger kroppen til slutt på refleks, og det kjennes ut som om alt setter seg fast. Om jeg imidlertidig bestemmer meg for at «nå skal jeg ta et skikkelig svelg», så glir som regel maten med. Jeg prøver å være bevisst på at dette er i hodet mitt, svelget mitt funker, og jeg kan svelge uten at det går galt. Det høres «lett» ut, men skjønner det er vanskelig, men anbefaler virkelig å prøve det. Hvordan løser du det? 

og veldig leit at det ikke løste seg med psykologtimer. Jeg håper virkelig det blir bedre for deg, og at Det til slutt blir løst. Jeg senderen varme klemmer og håper vi kommer oss gjennom begge to❤️

Anonymkode: 39861...930

Takk for svar igjen ❤️

Uff, det er fryktelig å sette i halsen! 

Jeg prøver og stort sett gjøre det på samme måte som deg; virkelig gå inn for å svelge og ta kontroll på det liksom. 

Akkurat dette her med å nesten svelge feil (evt innbille meg det?) det gjør jeg en den innimellom, men jeg klarer liksom å redde det inn med å hoste og harke litt. 

Lurer på om dette er ganske vanlig å oppleve, eller om det skjer fordi vi er så anspente? 🤔

Huff jaja, vi får virkelig håpe at vi kommer oss igjennom denne angsten og blir kvitt problemet ❤️

Ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sissel (53) spiste suppe i 26 år fordi hun var redd for å dø. Så møtte hun Ingvard (70)

– Jeg ble veldig interessert, sier psykiater Ingvard Wilhelmsen (70), om det første møtet med Sissel.

https://www.tv2.no/a/10960151/

Anonymkode: 044c4...3de

Takk! 😊

ts 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med dette for et års tid siden. Dro til lege for var sikker på at det var noe alvorlig galt med meg. Legen sa det var angst og jeg kunne ikke forstå at det "bare" var det. Hadde det akkurat slik du beskriver. Jeg som er gla i å ligge på sofaen å gomle snacks turde plutselig ikke spise noe fordi jeg følte det satt seg fast. Begynte hos privat psykolog og ble frisk. Helt forferdelig å ha det slik. Lykke til❤️

Anonymkode: b74dd...1b1

AnonymBruker
Skrevet

Problemer med halsen er vel alltid koblet til angst?

Anonymkode: 5ba01...195

Gjest Lilleluring
Skrevet

Jeg er også sånn!!! Jeg trodde jeg var alene med dette problemet.. Jeg merker at jeg får så ngat for og sette fast maten i halsen at jeg tydeligvis setter haken nedover slik at jeg faktisk setter maten fast... Jeg prøver og ta meg selv i dette men det blir bare værre og værre..... Noe så dumt 😆  men noe hjelp må du få om det ikke går over. Lykke til ❤️ jeg har desverre ikke noe råd annet enn psykolog /lege... 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Problemer med halsen er vel alltid koblet til angst?

Anonymkode: 5ba01...195

Nei, det finnes flere fysiske sykdommer som kan være årsak til problemer med halsen. Derfor blir man som regel utredet for eventuelle fysiske sykdommer når man forteller fastlegen om problemer med halsen.

Anonymkode: 044c4...3de

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Takk for innspillet ditt. Så godt at du ihvertfall har fått avklart at det ikke er noe galt! Hvordan var det å ta det opp med fastlegen synes du? Og hvordan går det med deg nå, takler du det bedre synes du? 

ts 

Det gikk greit å ta det med fastlegen, på tross av at hun var helt ny for meg (den gamle gikk av med pensjon). Jeg har dog også en fysisk sykdom som kunne ha forplantet seg til halsen. Jeg har en psykisk diagnose som medfører angst, så vet mye om hvordan det kan slå ut fysisk. 

Det ER pussig denne klumpfølelsen i halsen for det kjennes jo ut som det er noe der og at du svelger feil pga det. 

Jeg var overbevist om at de ville finne noe ved undersøkelser, men det gjorde de altså ikke. Trodde også at følelsen ville forsvinne når det ble klart at det ikke er noe der, men det har den ikke gjort. Men du slipper å engste deg da, det er jo absolutt noe å ta med seg. 

Anonymkode: 9672b...8eb

• 2 år senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2021 den 0.01):

Jeg slet med dette for et års tid siden. Dro til lege for var sikker på at det var noe alvorlig galt med meg. Legen sa det var angst og jeg kunne ikke forstå at det "bare" var det. Hadde det akkurat slik du beskriver. Jeg som er gla i å ligge på sofaen å gomle snacks turde plutselig ikke spise noe fordi jeg følte det satt seg fast. Begynte hos privat psykolog og ble frisk. Helt forferdelig å ha det slik. Lykke til❤️

Anonymkode: b74dd...1b1

Heisann! Så glad du ble bedre. Hvilke by fant du denne private psykologen? Vil du dele litt erfaringer? Jeg sliter veldig med dette nå, og er innlagt for øyeblikket på sykehus. 

Anonymkode: 2c334...8e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 4.8.2021 den 9.01):

Det gikk greit å ta det med fastlegen, på tross av at hun var helt ny for meg (den gamle gikk av med pensjon). Jeg har dog også en fysisk sykdom som kunne ha forplantet seg til halsen. Jeg har en psykisk diagnose som medfører angst, så vet mye om hvordan det kan slå ut fysisk. 

Det ER pussig denne klumpfølelsen i halsen for det kjennes jo ut som det er noe der og at du svelger feil pga det. 

Jeg var overbevist om at de ville finne noe ved undersøkelser, men det gjorde de altså ikke. Trodde også at følelsen ville forsvinne når det ble klart at det ikke er noe der, men det har den ikke gjort. Men du slipper å engste deg da, det er jo absolutt noe å ta med seg. 

Anonymkode: 9672b...8eb

Var det tilfeldigvis stoffskifte sykdom du hadde som fysisk sykdom? Lurer selv på om dette er mitt underliggende problem 

Skrevet

Vil noen av dere dele om dere ble bedre av dette og hva det evt var? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...