Gå til innhold

Angst og munn/halsproblemer

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei 

Jeg sliter med angst og i perioder også helseangst. Det siste året har jeg av en eller annen grunn blitt så opptatt av munnen og halsen min, og blir fort redd for at noe er galt - redd for lammelser eller kvelning osv 🙈 Føler meg av og til sliten og tung i tungen, føles som jeg har en klump i halsen, redd for å svelge - noen ganger svelger jeg nesten feil og får panikk. Andre ganger synes jeg det er vanskelig å svelge maten, føler det går tregt og nesten setter seg fast men gjør ikke det. Ingenting av dette skjer samtidig, men hver enkelt ting kan skje (eller nesten skje) sporadisk i perioder om dere skjønner. Så kan det gå noen uker uten at jeg tenker på det eller merker noe. Når jeg blir opphengt i dette så blir jeg fryktelig anspent i munn, tunge og hals og det er så slitsomt! 

Er det flere her som sliter/har slitt med denne type angst, og har dere evt noen råd for å bli kvitt denne angsten? 

Ts 

Anonymkode: c2ada...068

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

JA! Jeg kjenner meg SÅ igjen i det du skriver, det er nesten som jeg skulle skrivd dette selv! Men har ikke funnet en løsning og er ganske fortvilet og redd det skal være noe galt, eller om det skal være sånn resten av livet..... :( men vit at du er ikke alene!

Anonymkode: 39861...930

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snakk med fastlegen og få henvisning til psykolog og få terapi.

Dere kan også lese og bruke boken Livet er et usikkert prosjekt som er skrevet av psykiater Ingvard Wilhelmsen. Boken kan leses gratis her på Nasjonalbibliotekets side:

https://www.nb.no/items/f9b1aee1fd2c521c5ee615dcafdceb93?page=0&searchText=livet er et usikkert prosjekt

Anonymkode: 044c4...3de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

JA! Jeg kjenner meg SÅ igjen i det du skriver, det er nesten som jeg skulle skrivd dette selv! Men har ikke funnet en løsning og er ganske fortvilet og redd det skal være noe galt, eller om det skal være sånn resten av livet..... :( men vit at du er ikke alene!

Tusen takk for svar! «Godt» å høre at man er flere på en måte, men leit at du også har det slik. Det er fryktelig plagsomt, og man blir redd også ja 😟 

Går det i perioder med deg også, slik at det er bedre innimellom? 

Har du tatt det opp med lege? Jeg har tenkt til det, men synes av en eller annen grunn at det er så flaut 🙈

Noen dager når jeg ikke merker noe så blir jeg veldig optimistisk og tenker at da kan det ikke være noe galt, men så føler jeg plutselig på noe eller faktisk svelger feil en annen dag og da er det i full gang igjen... Blir så oppgitt. 

Ts 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du tatt det opp med lege? Jeg har tenkt til det, men synes av en eller annen grunn at det er så flaut 🙈

Det er ikke meg du spurte. Men det er ingen grunn til å tenke at det er flaut å ta opp dette med fastlegen. Fastleger er vant til at mennesker har ulike typer angst.

Håper at du snakker med legen om det slik at du får hjelp ♥️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar! «Godt» å høre at man er flere på en måte, men leit at du også har det slik. Det er fryktelig plagsomt, og man blir redd også ja 😟 

Går det i perioder med deg også, slik at det er bedre innimellom? 

Noen dager når jeg ikke merker noe så blir jeg veldig optimistisk og tenker at da kan det ikke være noe galt, men så føler jeg plutselig på noe eller faktisk svelger feil en annen dag og da er det i full gang igjen... Blir så oppgitt. 

Ts 

Ja, jeg har også bedre perioder! Men nå i det siste syns jeg det har vært fryktelig ille, brukte 45 min på å spise en pølse🥺 men det varierer også på matvare, knekkebrød f.eks går ofte veldig fint. Er det sånn med deg også? 
Jeg veksler også mellom å være optimistisk og tenke det går fint, til å bli veldig negativ og redd. 

skjønner AKKURAT hva du mener med å ta det opp med lege. «Heldigvis» går jeg alt til psykolog for angst for litt annet, og har prøvd å så vidt nevne det, men tør ikke si det helt. 

Ts, jeg er virkelig glad for at du skrev dette, jeg har tenkt jeg er den eneste og at jeg er gal, glad (og trist) at vi er i samme båt.hvis du føler det hemmer livet ditt, burde du gå til fastlegen. H💛

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dere kan også lese og bruke boken Livet er et usikkert prosjekt som er skrevet av psykiater Ingvard Wilhelmsen. Boken kan leses gratis her på Nasjonalbibliotekets side:

https://www.nb.no/items/f9b1aee1fd2c521c5ee615dcafdceb93?page=0&searchText=livet er et usikkert prosjekt

Sissel (53) spiste suppe i 26 år fordi hun var redd for å dø. Så møtte hun Ingvard (70)

– Jeg ble veldig interessert, sier psykiater Ingvard Wilhelmsen (70), om det første møtet med Sissel.

https://www.tv2.no/a/10960151/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Yes da. 

Har vært til utredning også; både gastroskopi og røntgen av svelgfunksjon. Fant ikke noe, gitt, så må bare leve med det. Ble ikke borte selv om jeg nå innser at det er psykisk. 

Googler du det vil du innse at du slett ikke er alene. Vi er mange som har det slik. 

Anonymkode: 9672b...8eb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Yes da. 

Har vært til utredning også; både gastroskopi og røntgen av svelgfunksjon. Fant ikke noe, gitt, så må bare leve med det. Ble ikke borte selv om jeg nå innser at det er psykisk. 

Googler du det vil du innse at du slett ikke er alene. Vi er mange som har det slik. 

Hvordan går det med deg nå da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Takk for innspill! 

Jeg har faktisk kjøpt og lest den boken to ganger, og jeg har også hatt noen timer hos psykolog for helseangst. Men det har dessverre hjulpet lite foreløpig 😟

ts 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke meg du spurte. Men det er ingen grunn til å tenke at det er flaut å ta opp dette med fastlegen. Fastleger er vant til at mennesker har ulike typer angst.

Håper at du snakker med legen om det slik at du får hjelp ♥️

Tusen takk for svar ❤️ 

Ja, kanskje jeg bare får hoppe i det og bestille en time. Skal virkelig vurdere det. 

Ts 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg har også bedre perioder! Men nå i det siste syns jeg det har vært fryktelig ille, brukte 45 min på å spise en pølse🥺 men det varierer også på matvare, knekkebrød f.eks går ofte veldig fint. Er det sånn med deg også? 
Jeg veksler også mellom å være optimistisk og tenke det går fint, til å bli veldig negativ og redd. 

skjønner AKKURAT hva du mener med å ta det opp med lege. «Heldigvis» går jeg alt til psykolog for angst for litt annet, og har prøvd å så vidt nevne det, men tør ikke si det helt. 

Ts, jeg er virkelig glad for at du skrev dette, jeg har tenkt jeg er den eneste og at jeg er gal, glad (og trist) at vi er i samme båt.hvis du føler det hemmer livet ditt, burde du gå til fastlegen. H💛

Uff, det er så fryktelig ugreit altså 😞 Føler veldig med deg og vet hvordan det er. Det kan ta hele fokuset for dagen. 

I dag spiste jeg pommes frites hvor den ene faktisk satte seg litt fast nederst i halsen, og da kan du tenke deg sirkuset var i gang. Har ikke klart å tenke på noe annet etterpå 😓 

Opplever du noen ganger at slik faktisk skjer, svelger feil/mat sitter fast osv, og hvordan takler du det hvis det faktisk skjer? 

Det er ingen spesielle matvarer som utgjør noen forskjell hos meg, men jeg er like anspent rundt all mat jeg skal spise når disse periodene står på. 

Ellers synes jeg det er helt pyton å svelge spytt i disse periodene, for blir jo selvsagt redd for å svelge det feil også... 

Så fint å høre at du får hjelp av psykolog, håper at du kan ta mot til deg og fortelle om denne angsten også ❤️ Kanskje det kan være mulig å bli behandlet for det? 

Jeg har også hatt noen timer hos psykolog ifht helseangsten generelt, men opplevde dessverre ikke at det hjalp så mye den gangen. Blir bare like bekymret igjen så fort noen nye «symptomer» eller ubehag dukker opp. 

Håper virkelig at vi kan få det bedre med dette! 

Ts 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Takk for innspill! 

Jeg har faktisk kjøpt og lest den boken to ganger, og jeg har også hatt noen timer hos psykolog for helseangst. Men det har dessverre hjulpet lite foreløpig 😟

ts 

Hei! Det er synd at det har hjulpet lite. Går du fremdeles hos den psykologen? Kanskje en annen type terapi hadde hjulpet bedre? Noen ganger hjelper det å bytte til en annen psykolog.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Tusen takk for svar ❤️ 

Ja, kanskje jeg bare får hoppe i det og bestille en time. Skal virkelig vurdere det. 

Ts 

Det er fint at du vil det :hjerte: Jeg ønsker deg lykke til og håper at du snart blir bedre :klemmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hei! Det er synd at det har hjulpet lite. Går du fremdeles hos den psykologen? Kanskje en annen type terapi hadde hjulpet bedre? Noen ganger hjelper det å bytte til en annen psykolog.

Det er fint at du vil det :hjerte: Jeg ønsker deg lykke til og håper at du snart blir bedre :klemmer:

Tusen takk for det ❤️

Nei, jeg avsluttet hos han etter en stund. Jeg får bare kvinne meg opp og ta det opp med fastlegen, kanskje han har innspill ifht. evt behandling/psykolog som kan hjelpe også. 

Ts 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Yes da. 

Takk for innspillet ditt. Så godt at du ihvertfall har fått avklart at det ikke er noe galt! Hvordan var det å ta det opp med fastlegen synes du? Og hvordan går det med deg nå, takler du det bedre synes du? 

ts 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tusen takk for det ❤️

Nei, jeg avsluttet hos han etter en stund. Jeg får bare kvinne meg opp og ta det opp med fastlegen, kanskje han har innspill ifht. evt behandling/psykolog som kan hjelpe også. 

Ts 

Jeg forstår. Ja, det er fint om fastlegen har innspill og kanskje også har kjennskap til en behandler som er spesialist på dette feltet med angst og kan henvise deg til denne behandleren.  Du kan velge å bli henvist til en privatpraktiserende psykolog med avtalepraksis (dvs at du betaler egenandeler og får frikort etter hvert) eller du kan velge å henvises til et DPS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Sliter med tørr munn og at ting setter seg fast i halsen. Hovent svelg og hoven drøvel. Har en sykdom som heter Sjøgrens. 

Anonymkode: e0815...ebf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sliter med tørr munn og at ting setter seg fast i halsen. Hovent svelg og hoven drøvel. Har en sykdom som heter Sjøgrens. 

Anonymkode: e0815...ebf

Det høres veldig trasig ut. Kan det være vanskelig for deg å få i deg nok næring i perioder pga dette? Hvis ja: Kan du få næringsdrikk på blåresept pga dette? Finnes det noen behandling eller medisiner som hjelper mot de plagene som du beskrev?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Tusen takk for svar ❤️ 

Ts 

Vil du si fra hvordan det går om du gjør det? Har så lyst til å vare hoppe i det jeg også!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Uff, det er så fryktelig ugreit altså 😞 Føler veldig med deg og vet hvordan det er. Det kan ta hele fokuset for dagen. 

I dag spiste jeg pommes frites hvor den ene faktisk satte seg litt fast nederst i halsen, og da kan du tenke deg sirkuset var i gang. Har ikke klart å tenke på noe annet etterpå 😓 

Opplever du noen ganger at slik faktisk skjer, svelger feil/mat sitter fast osv, og hvordan takler du det hvis det faktisk skjer? 

Det er ingen spesielle matvarer som utgjør noen forskjell hos meg, men jeg er like anspent rundt all mat jeg skal spise når disse periodene står på. 

Ellers synes jeg det er helt pyton å svelge spytt i disse periodene, for blir jo selvsagt redd for å svelge det feil også... 

Så fint å høre at du får hjelp av psykolog, håper at du kan ta mot til deg og fortelle om denne angsten også ❤️ Kanskje det kan være mulig å bli behandlet for det? 

Jeg har også hatt noen timer hos psykolog ifht helseangsten generelt, men opplevde dessverre ikke at det hjalp så mye den gangen. Blir bare like bekymret igjen så fort noen nye «symptomer» eller ubehag dukker opp. 

Håper virkelig at vi kan få det bedre med dette! 

Ts 

Hei, meg igjen!
Uff.. Det er trist å høre🥺 Jeg føler med deg, og det er så ekkelt når det kan ende sånn etter å spise pommes feires, som egentlig er ufarlig :( 

jeg skjønner akkurat hva du mener med spytt, det blir forferdelig vanskelig å svelge om man først har fått angsten i seg fra andre matvarer. 

En gang satte jeg fast skikkelig i halsen, slik at jeg verken fikk hoste eller puste. Da måtte en annen presse i magen min (tror det er derfor jeg nå i voksen alder har blitt så redd igjen). Har heldigvis ikke opplevd dette igjen, bare sånn nesten-satt fast i halsen, eller den følelsen jeg ofte har: føler jeg setter fast. Måten jeg løser det på er å harke opp maten, eller tygge veldig mye og lenge, og så svelge ned med vann. En annen ting jeg nylig oppdaget hjalp litt er å virkelig gå inn for å svelge. Når jeg er redd og unngår  svelge når jeg har mat i munnen, svelger kroppen til slutt på refleks, og det kjennes ut som om alt setter seg fast. Om jeg imidlertidig bestemmer meg for at «nå skal jeg ta et skikkelig svelg», så glir som regel maten med. Jeg prøver å være bevisst på at dette er i hodet mitt, svelget mitt funker, og jeg kan svelge uten at det går galt. Det høres «lett» ut, men skjønner det er vanskelig, men anbefaler virkelig å prøve det. Hvordan løser du det? 

og veldig leit at det ikke løste seg med psykologtimer. Jeg håper virkelig det blir bedre for deg, og at Det til slutt blir løst. Jeg senderen varme klemmer og håper vi kommer oss gjennom begge to❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...