AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #1 Skrevet 3. august 2021 Jeg og kjæresten skal gifte oss. Jeg eier en bolig fra før som jeg har en egenkapital på ca. 3 000 000. Han har en bolig som han har ca. 1 500 000 kr egenkapital i. vi begge tenker å selge boligene og kjøpe et sammen. problemet her er at jeg har høyere egenkapital enn han, og dermed risikerer å måtte dele 50% om vi evt skulle skilles. hva kan man gjøre i slike tilfeller ? Anonymkode: 4fedb...791
Aktiv Kverulant Skrevet 3. august 2021 #2 Skrevet 3. august 2021 Om dere har hvert deres lån så er det vel uproblematisk. Si at dere kjøper bolig til 10 millioner. Du har 3 mill i egenkapital og får da 2 mill i lån, mens sambo har 1.5 i egenkapital og får da 3.5 mill i lån. Totalt har dere gått inn med 5 mill hver, og ved skillsmisse selger dere huset og deler salgssummen likt på dere begge, som dere så kan bruke på å kvitte dere med eget resterende lån 6
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #3 Skrevet 3. august 2021 Skjevdelingsregelen i ekteskapsloven - det du tar med deg inn tar du med deg ut igjen. Det dere erverver sammen deles. Tinglys det som er ditt og hans i en ektepakt. Anonymkode: 6b5d0...c88 5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #4 Skrevet 3. august 2021 Ikke noe problem. Du tar med ut det du tar med inn. Dere må jo først bli enige om hva slags bolig dere ønsker. Dere kan skjevdele eierandelen, eller han kan låne mer enn deg så dere eier halvparten hver. Anonymkode: 47fd4...6ff 1
Gjest Blondie65 Skrevet 4. august 2021 #5 Skrevet 4. august 2021 Sørg for at du kan BEVISE at du har 3. mill. og at han har 1.5 mill. i EK før dere gifter dere. Dette kan enkelt gjøres ved at dere skriver en dokument der boligenes verdier med EK settes opp som dere begge signerer, i vitners nærvær og beholder en kopi av hver. Da har dere skriftlig hva dere har av verdier med inn i forholdet. Tinglyses dette er dere enda sikrere på at verdiene er fastsatt.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #6 Skrevet 4. august 2021 Jeg betalte all egenkapitalen på boligen min mann og jeg eier sammen. Jeg eier 60% av boligen og han eier 40%. Vi har felles lån. Anonymkode: f1f10...e1c 1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #7 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg og kjæresten skal gifte oss. Jeg eier en bolig fra før som jeg har en egenkapital på ca. 3 000 000. Han har en bolig som han har ca. 1 500 000 kr egenkapital i. vi begge tenker å selge boligene og kjøpe et sammen. problemet her er at jeg har høyere egenkapital enn han, og dermed risikerer å måtte dele 50% om vi evt skulle skilles. hva kan man gjøre i slike tilfeller ? Anonymkode: 4fedb...791 Er det noen juridisk eller religiøs grunn til at dere skal gifte dere? I fall dere ikke er medlem av en eller flere sekter som vil laste dere ut og nekte dere omgang med familie og venner om dere nekter foreslår jeg at dere ordner det juridiske gjennom en advokat og forblir ugifte. Er tanken bare at dere ønsker en fest så kan dere altomsluttende arrangere fest uten å blande inn kirke eller stat. Anonymkode: a763e...d62
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #8 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg betalte all egenkapitalen på boligen min mann og jeg eier sammen. Jeg eier 60% av boligen og han eier 40%. Vi har felles lån. Anonymkode: f1f10...e1c Er dette smart? Om dere f.eks skilles i januar? Da er det liten differanse på 60 og 40 Anonymkode: 458fd...6c6
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #9 Skrevet 4. august 2021 Aktiv Kverulant skrev (18 timer siden): Om dere har hvert deres lån så er det vel uproblematisk. Si at dere kjøper bolig til 10 millioner. Du har 3 mill i egenkapital og får da 2 mill i lån, mens sambo har 1.5 i egenkapital og får da 3.5 mill i lån. Totalt har dere gått inn med 5 mill hver, og ved skillsmisse selger dere huset og deler salgssummen likt på dere begge, som dere så kan bruke på å kvitte dere med eget resterende lån Nei. For både lån og eiendeler skal deles likt ved skilsmisse. Så det hjelper heller ikke å tinglyse skjevt. Det ts må gjøre er å dokumentere det hun har og hva det går til. Så må hun kreve skjevdeling hvis de kan skilles. Hun kan også eventuelt eie mer av boligen og tinglyse særeie på det. Anonymkode: 42a69...7c4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #10 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Nei. For både lån og eiendeler skal deles likt ved skilsmisse. Så det hjelper heller ikke å tinglyse skjevt. Det ts må gjøre er å dokumentere det hun har og hva det går til. Så må hun kreve skjevdeling hvis de kan skilles. Hun kan også eventuelt eie mer av boligen og tinglyse særeie på det. Anonymkode: 42a69...7c4 Hva mener du her? Hvis hun har tinglyst eierandel 60% og han har eierandel 40% av huset, vil ikke hun kunne ta med seg 60% av verdien ved en skilsmisse? (Gitt at de gifter seg før de kjøper hus, og at lånet er nedbetalt før skilsmissen) Anonymkode: 50585...bd1 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #11 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva mener du her? Hvis hun har tinglyst eierandel 60% og han har eierandel 40% av huset, vil ikke hun kunne ta med seg 60% av verdien ved en skilsmisse? (Gitt at de gifter seg før de kjøper hus, og at lånet er nedbetalt før skilsmissen) Anonymkode: 50585...bd1 I utgangspunktet nei. Hver ektefelle beregner sin nettoformue, eiendeler minus gjeld, og gir den andre halvparten. Man må kreve skjevdeling. Da må det dokumenteres at man eide før ekteskapet. Anonymkode: 42a69...7c4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #12 Skrevet 4. august 2021 Ektepakt selvsagt. Vi har vanlig deling i utgangspunktet, alt før var delt, alt etter er sammen. Men i vår ektepakt har vi skrevet ned at arv er særeie, og en del eiendeler som er særeie. Vi har notert ned summer (du kan også notere kontonr) som er særeie. F.eks at ved brudd skal han ha 1,5 mill og jeg skal ha 2 mill, så fordeles overskuddet likt mellom oss etter det. Bakgrunn er ulik formue. Snakk med advokat så får dere en bra løsning for dere. Ikke gi deg, ektepakt er viktig. Gjensidig testamente også dersom dere ikke har felles barn Anonymkode: 286a9...369 2
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #13 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I utgangspunktet nei. Hver ektefelle beregner sin nettoformue, eiendeler minus gjeld, og gir den andre halvparten. Man må kreve skjevdeling. Da må det dokumenteres at man eide før ekteskapet. Anonymkode: 42a69...7c4 Hva er da poenget med å tinglyse skjev eierandel av boligen, for par som allerede er gift? Anonymkode: 50585...bd1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #14 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hva er da poenget med å tinglyse skjev eierandel av boligen, for par som allerede er gift? Anonymkode: 50585...bd1 Jeg vet ikke om det er noe poeng, jeg har ikke sagt at det er det. Men felleseie betyr ikke at man eier ting sammen, det betyr bare at det deles likt ved skilsmisse. Den som står som formell eier har råderett over tingen, og rett til å ta den med seg ut av ekteskapet mot å betale halvparten til den andre. Anonymkode: 42a69...7c4
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #15 Skrevet 4. august 2021 3 hours ago, AnonymBruker said: Er dette smart? Om dere f.eks skilles i januar? Da er det liten differanse på 60 og 40 Anonymkode: 458fd...6c6 Da vil den ene betale ut den andre, evt selger vi og jeg får 60% av salgssummen og han resten. BSU'en min var en del av egenkapitalen og står fremdeles i mitt navn (ubrukt). Han har tjent og bidratt med mer enn meg de siste årene, så 50% hadde gått fint for min del. Anonymkode: f1f10...e1c
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #16 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg vet ikke om det er noe poeng, jeg har ikke sagt at det er det. Men felleseie betyr ikke at man eier ting sammen, det betyr bare at det deles likt ved skilsmisse. Den som står som formell eier har råderett over tingen, og rett til å ta den med seg ut av ekteskapet mot å betale halvparten til den andre. Anonymkode: 42a69...7c4 Skjønner. Så selv om jeg eier bare 30% av leiligheten, så vil jeg få med meg 50% av verdien ved skilsmisse. Det er jo greit å vite, takk for oppklaring. Jeg gjetter forresten at tinglyst eierandel har konsekvenser ved arv. Altså hvis jeg dør, skal mine arvinger ha 30% av verdien av huset, mens hvis han dør, skal hans arvinger dele på 70% av verdien. Anonymkode: 50585...bd1
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #17 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Skjønner. Så selv om jeg eier bare 30% av leiligheten, så vil jeg få med meg 50% av verdien ved skilsmisse. Det er jo greit å vite, takk for oppklaring. Jeg gjetter forresten at tinglyst eierandel har konsekvenser ved arv. Altså hvis jeg dør, skal mine arvinger ha 30% av verdien av huset, mens hvis han dør, skal hans arvinger dele på 70% av verdien. Anonymkode: 50585...bd1 Nei, det deles på samme måte ved arv. Eierandel dreier seg som sagt om råderett, ikke verdien, når man er gift og har felleseie. Anonymkode: 42a69...7c4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå