Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en del arv som skal brukest til oppussing om 2-3 år. Nå står pengene og støver vekk på bankonto uten rente. Er det risky å sette pengene i sparingsfond nå når børser ligger så høyt? 

Anonymkode: 4ebf3...2d4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har gjort det, og spredt pengene i ulike fond på lav risiko. Meningen var å ta den ut etter et par år, men synes jeg har fått så god avkastning og latt være foreløpig. Tok heller ekstra på boliglånet.

Anonymkode: ad5c1...dac

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt 11% avkastning på mitt indeksfond i år. Mellom 6% og 8% på de andre. Så ja, jeg vil absolutt si at fond KAN være bedre enn å "tape" penger med sparekontorente. Men som personen over her skriver er det lurt å spre risikoen litt, og sette den største andelen i indeksfond (?).

Anonymkode: c18fe...8dd

Skrevet

Jeg hadde en oppussingskonto i banken, og flyttet denne til globalt indexfond for 3 måneder siden. I skrivende stund er den gjennomsnittlige avkastningen 2,7%. Satset på at dette øker jevnt og trutt, og at pengene tidligst skal brukes om ett år. 

Banken min har til sammenligning innskuddsrente på høyrentekonto på under 2%

AnonymBruker
Skrevet

Jeg setter inn og tar ut en del etter markedet, og lar noe stå fast. Akkurat nå er jeg rådvill. Har økt en stæsj med 70% etter å ha satset da pandemien brøt ut. Nå er jeg mest redd for stor inflasjon. Selv om varemangelen avtar, er prispresset stort. Næringslivet i vestlige land går så det griner, og da går det stort sett bare én vei derfra...

Anonymkode: 3e571...bbb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det må bli sparing i fond skjønner jeg. Takker for tilbakemeldingene👍

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har en del arv som skal brukest til oppussing om 2-3 år. Nå står pengene og støver vekk på bankonto uten rente. Er det risky å sette pengene i sparingsfond nå når børser ligger så høyt? 

Nei, du skal ikke spare i fond om du ikke har sparehorisont på 5år. 

Anonymkode: 4696b...f98

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det må bli sparing i fond skjønner jeg. Takker for tilbakemeldingene👍

Takler du at du mister 50 % av beløpet i fondet i løpet av uka? Hvis svaret er nei, da skal du ikke spare i fond.

Et eksempel på fond som har falt mye, er Storbrand Fornybar energi. Der har mange satt inn pengene, og vil ha tapt endel om de har kort sparehorisont, 2-3år. Du bør spare i 5 år hvis du skal spare i fond.

• Liker 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, du skal ikke spare i fond om du ikke har sparehorisont på 5år. 

Tull...

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (Akkurat nå):

Tull...

Kaller du det økonomi eksperter sier for tull? Les deg opp!

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Fond er det lite risiko med. De går generelt oppover.

Personlig ville jeg anbefale DNB Teknologi og DNB Miljøinvest som jeg på hvert fond har hatt opptil 70 % vekst på de siste fem-seks årene! Har også noen globale og nordiske fond (DNB og Holberg).

• Liker 1
Skrevet
Pappadrømmen skrev (4 timer siden):

Personlig ville jeg anbefale DNB Teknologi og DNB Miljøinvest som jeg på hvert fond har hatt opptil 70 % vekst på de siste fem-seks årene! Har også noen globale og nordiske fond (DNB og Holberg).

Selvfølgelig er det risiko med fond, særlig på kort sikt. Historisk avkastning er ingen garanti for fremtidig avkastning. 

Figuren under viser utviklingen i et av indeksfondene til KLP (valutasikret) siste 3 år. Investerte du i fondet i juli 2018 og du trengte midlene i mars 2020, så tapte du penger. INGEN kunne på forhånd forutse at det kom til å skje.

På samme måte kan ingen gi deg en garanti for at du får positiv avkastning dersom du kjøper fondsandeler nå og selger dem om 2 år, selv om avkastningen siste året har vært fantastisk.

Når jeg likevel investerer i indeksfond (ikke valutasikret) så er det fordi jeg har lang sparehorisont, men jeg gjør det vel vitende om at det uansett er en risiko.

600F3A23-0E8B-476D-9C8C-876435D14DFB.jpeg

• Liker 2
Skrevet
Pappadrømmen skrev (7 timer siden):

Klart at det er risiko involvert med indeksfond også. Husker jeg satt inn penger i fond i perioden 2006-2008, så kom finanskrisen. De gikk ikke tilbake i pluss før i 2012 eller noe slikt. De står der enda, og har nå god avkastning, men hadde jeg hatt et toårsperspektiv hadde jeg måtte tatt et saftig tap. Det er de siste årene som har gjort oss litt blinde for risikoen involvert. 

AnonymBruker
Skrevet

De som påstår at fond er lavrisiko må lese sine egne fondsdokument og Morningstar-rating på nytt. Herregud, ikke vær så bastant på noe dere ikke har peil på!

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Gå på finansportalen og sjekk hvor du får sparekonto med rente, er nok noen rundt 1% eller noe. 
Du kan evt sette det i globalt indeksfond, men da må du ta en vurdering på risiko der. Oppussingen som er planlagt, kan den utsettes noen år om markedet går ned eller må den tas uansett for å unngå store skader?

Jeg sparer f.eks i globalt indeksfond til totalrenovering av bad nå, som jeg regner med skal gjøres i løpet av ett år. Men det MÅ ikke gjøres, badet holder noen år til, så planen er å ta ut pengene FØR jeg inngår kontrakt med rørlegger, slik at jeg er sikker på jeg har pengene. Går markedet ned kan jeg fint utsette renoveringen til det er oppe igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har hatt 11% avkastning på mitt indeksfond i år.

Anonymkode: c18fe...8dd

Har hatt er ikke det samme som kommer til å få. Man kan ikke bruke fortiden til å spå fremtiden.

Anonymkode: 31602...f00

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hvis du har råd til å selge med tap om 2 år eller utsette oppussingen med 2+ år dersom markedet skulle falle er det bare å sette pengene i aksjefond.

Ifb med pandemien opplevde globale indeksfond et fall på 20-25% fra høyeste til laveste nivå. Kjøpte du på topp i det pandemien brøt ut måtte du vente 7-8 måneder før du kunne selge uten tap. Under finanskrisen var det ennå værre.

Pandemien kom plutselig og det er ingen som vet hva som skjer om 2-3 år. Et lignende eller værre fall kan komme når som helst.

Anonymkode: 17898...16c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (14 timer siden):

Jeg hadde en oppussingskonto i banken, og flyttet denne til globalt indexfond for 3 måneder siden. I skrivende stund er den gjennomsnittlige avkastningen 2,7%. Satset på at dette øker jevnt og trutt, og at pengene tidligst skal brukes om ett år. 

Banken min har til sammenligning innskuddsrente på høyrentekonto på under 2%

Det du har i avkasning er det som var vanlig rente på sparekonto før i tiden. Ganske utrolig at folk godtar dette, at de nå må investere med risiko for å få det som er helt vanlig rente på gamle høyrentekontoer. It's a sucker born every minute. Btw, jeg har selv fond og aksjer, men det du driver med er å la deg bli lurt. #Huninvesterer

Anonymkode: fd8ad...a67

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det du har i avkasning er det som var vanlig rente på sparekonto før i tiden. Ganske utrolig at folk godtar dette, at de nå må investere med risiko for å få det som er helt vanlig rente på gamle høyrentekontoer. It's a sucker born every minute. Btw, jeg har selv fond og aksjer, men det du driver med er å la deg bli lurt. #Huninvesterer

Da husker du også at folk en gang i tiden var glad for når boligrenta kom under 20%...?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvordan da lurt?

Anonymkode: 4717f...31e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...