Ukjent. Skrevet 3. august 2021 #1 Skrevet 3. august 2021 Dødeligheten for korona er nå lavere enn for influensa her i Norge. Hvordan kan myndighetene forsvare at de ikke åpner fullstendig opp nå? Er det noen som kan forklare meg jussen i at de har rett til å bruke smittevernloven til å fremdeles begrense friheten vår? https://www.nettavisen.no/nyheter/covid-19-har-na-lavere-dodelighet-i-norge-enn-vanlig-sesonginfluensa/s/12-95-3424162865 15
Collan Skrevet 3. august 2021 #3 Skrevet 3. august 2021 Dødeligheten er lavere enn med vanlig sesonginfluensa MED de tiltakene vi har nå. Hvis vi fjerner alle tiltak nå, som over 50% bare har fått én vaksinedose eller ikke er vaksinerte i det hele tatt, ville vi få betydelig økt spredning og en del dødsfall som kunne vært unngått. 12
OlsenHansen Skrevet 3. august 2021 #4 Skrevet 3. august 2021 Nei, hvorfor det? Så lenge det er en teoretisk mulighet for å dø bør alle holde seg inne resten av livet. Eller har jeg misforstått logikken? 8
Ukjent. Skrevet 3. august 2021 Forfatter #5 Skrevet 3. august 2021 (endret) Collan skrev (16 minutter siden): Dødeligheten er lavere enn med vanlig sesonginfluensa MED de tiltakene vi har nå. Hvis vi fjerner alle tiltak nå, som over 50% bare har fått én vaksinedose eller ikke er vaksinerte i det hele tatt, ville vi få betydelig økt spredning og en del dødsfall som kunne vært unngått. Les artikkelen en gang til. Prosentvis dødelighet ved smitte har ingenting meg tiltak å gjøre. De som har forhøyet risiko for død er vaksinert. Endret 3. august 2021 av Ukjent. 11
NorthernLight Skrevet 3. august 2021 #6 Skrevet 3. august 2021 Det var veldig få som var smittet og døde i Juli i fjor også. Delta varianten kommer til å spre seg vesentlig mer nå i høst og vi vil høyst sannsynlig se en markant økning i innleggelser på ett tidspunkt. I fjor høst var det corona-varianten som var MYE mindre smittsom enn delta og den britiske som dominerte i Norge. Mange får ikke dose 2 på en god stund og vaksinene er ikke 100% effektive. Det er en grunn til at man tar delta varianten alvorlig i mange land. Tyskland, Storbritannia, Israel og til og med Sverige skal sette en tredje dose etterhvert. Jeg er ikke overrasket over at FHI sitter i tenkeboksen. I følge en av toppene der var jo pandemien over for en stund siden... 2
brainstorm Skrevet 4. august 2021 #7 Skrevet 4. august 2021 19 hours ago, Collan said: Dødeligheten er lavere enn med vanlig sesonginfluensa MED de tiltakene vi har nå. Hvis vi fjerner alle tiltak nå, som over 50% bare har fått én vaksinedose eller ikke er vaksinerte i det hele tatt, ville vi få betydelig økt spredning og en del dødsfall som kunne vært unngått. Det er mange influensadødsfall hver eneste sesong som også kunne vært unngått med de tiltakene vi har hatt. Men det er ikke bærekraftig å holde på sånn. Så ja, det er på tide å si at nok er nok. Egentlig var meningen bare å ha strenge tiltak til risikogruppene var vaksinert. Nå er det alle voksne, og jeg blir ikke mye overrasket om det deretter blir snakk om at alle må få den tredje dosen før vi kan åpne opp alt. Grensene flyttes, og folket dilter etter. 11
Kittykat Skrevet 4. august 2021 #9 Skrevet 4. august 2021 (endret) Collan skrev (22 timer siden): Dødeligheten er lavere enn med vanlig sesonginfluensa MED de tiltakene vi har nå. Hvis vi fjerner alle tiltak nå, som over 50% bare har fått én vaksinedose eller ikke er vaksinerte i det hele tatt, ville vi få betydelig økt spredning og en del dødsfall som kunne vært unngått. Dette ☝️ Vi vil følge tiltakene så lenge det er nødvendig. Delta varianten vil spre seg mer i høst og det vil bli flere smittetilfeller og kanskje flere innleggelser og dødsfall. Det er fremdeles mange som ikke har fått vaksinedose nr 1 og det er mange som kun har fått dose nr 1 og ikke får dose nr 2 før seint på høsten/vinter. 2 av barna våre (over 18 år) vil ikke få dose nr 2 før seint i oktober. Og vårt tredje barn, som ikke blir 18 år før i februar, vil ikke få tilbudt vaksine før da, så jeg håper virkelig at folk følger tiltakene. Jeg vil ikke at det uvaksinerte barnet vårt ender opp på sykehuset og i verste fall dør pga at folk er lei. Ja, vi er også lei tiltakene, men vi vil følge dem så lenge det trengs. Av hensyn til andre rundt oss. Endret 4. august 2021 av Kittykat 3
Gjest Gagaen Skrevet 4. august 2021 #10 Skrevet 4. august 2021 (endret) Vi venter såklart i respekt til alle som vil bli det, er fullvaksinert! Endret 4. august 2021 av Gagaen
MorTil2 Skrevet 4. august 2021 #11 Skrevet 4. august 2021 Gagaen skrev (18 minutter siden): Vi venter såklart i respekt til alle som vil bli det, er fullvaksinert! Trinn 4 er varslet i høst. Så om det ikke plutselig skjer en helt uventet fartsøkning i vaksineringen, så tar du nok feil. 1
Anonymus1986 Skrevet 4. august 2021 #12 Skrevet 4. august 2021 On 8/3/2021 at 5:50 PM, Ukjent. said: Dødeligheten for korona er nå lavere enn for influensa her i Norge. Hvordan kan myndighetene forsvare at de ikke åpner fullstendig opp nå? Er det noen som kan forklare meg jussen i at de har rett til å bruke smittevernloven til å fremdeles begrense friheten vår? https://www.nettavisen.no/nyheter/covid-19-har-na-lavere-dodelighet-i-norge-enn-vanlig-sesonginfluensa/s/12-95-3424162865 Bare en tredjedel av befolkningen har fått 2 doser, og man har Delta i horisonten. Man må være forsiktige og holde på regionale tiltak i noen måneder til ihvertfall. 3
zemer Skrevet 4. august 2021 #13 Skrevet 4. august 2021 Kittykat skrev (6 timer siden): Dette ☝️ Vi vil følge tiltakene så lenge det er nødvendig. Delta varianten vil spre seg mer i høst og det vil bli flere smittetilfeller og kanskje flere innleggelser og dødsfall. Det er fremdeles mange som ikke har fått vaksinedose nr 1 og det er mange som kun har fått dose nr 1 og ikke får dose nr 2 før seint på høsten/vinter. 2 av barna våre (over 18 år) vil ikke få dose nr 2 før seint i oktober. Og vårt tredje barn, som ikke blir 18 år før i februar, vil ikke få tilbudt vaksine før da, så jeg håper virkelig at folk følger tiltakene. Jeg vil ikke at det uvaksinerte barnet vårt ender opp på sykehuset og i verste fall dør pga at folk er lei. Ja, vi er også lei tiltakene, men vi vil følge dem så lenge det trengs. Av hensyn til andre rundt oss. Hadde de vært så engstelige for barna så hadde de neppe startet skolene på grønt nivå. 3
Anbefalte innlegg