Gå til innhold

Vanskelig det der med å kjøpe bolig...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det virkelig lurest å komme seg inn på boligmarkedet nesten uansett? Og kjøpe seg en bitteliten leilighet, selv om man egentlig har lyst på et fint hus på sikt og selv om man leier en utrolig fin leilighet man trives i? Alt er så dyrt og jeg synes det er så deprimerende å tenke på at jeg må gå ned i levestandard bare fordi jeg ikke har råd til å kjøpe meg noe til 5-6 millioner enda når jeg bor i en kjempefin leilighet fra før og egentlig trives her jeg leier. Er heller ikke sikker på hvor mange år jeg skal bo i denne byen. Minst i 3 år til, men etter det?? Kanskje jeg får jobb et annet sted? Er det kjempedumt å vente med å kjøpe til man har spart nok penger til en bolig man virkelig har lyst på? Hva er lurt?

Anonymkode: fdfc4...90d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om du eier selv, slipper du å kaste bort så mye penger hver måned (leie osv)
Istedet for å betale leie til en eller annen, betaler man ned på et lån. Og man får som regel igjen pengene når man selger og vel så det. Så man betaler på en måte til seg selv når man nedbetaler huslånet.

Anonymkode: e35f1...921

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så svaret er: kjøp uansett, selv noe du ikke har lyst på - fordi kanskje så sparer du på det? Er det så svart/hvitt? Man har vel ingen garantier, spesielt ikke hvis man må selge igjen etter noen få år. Og nå er jo prisene skyhøye, hvem garanterer meg at de fortsetter å stige. Taper man aldri av å kjøpe? Dessuten, det koster vel å eie bolig? Mange utgifter man slipper når man leier?

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du bor i Oslo eller en annen storby så lønner det seg nesten alltid, hvis ikke så kan det gå begge veier. Da har du 3år å betale ned på lån, pluss prisstigning. Det tjener man alltid på med mindre du kjøper i et skikkelig dårlig område. Hvis du betaler 8000 i leie nå så er det nesten 300 000 på 3 år, som du kunne brukt på å betale ned ditt eget lån istedet for noen andres.

Anonymkode: 3ab1e...1e5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hvis du bor i Oslo eller en annen storby så lønner det seg nesten alltid, hvis ikke så kan det gå begge veier. Da har du 3år å betale ned på lån, pluss prisstigning. Det tjener man alltid på med mindre du kjøper i et skikkelig dårlig område. Hvis du betaler 8000 i leie nå så er det nesten 300 000 på 3 år, som du kunne brukt på å betale ned ditt eget lån istedet for noen andres.

Når det gjelder Oslo har det vel stort sett lønt seg å kjøpe i «et skikkelig dårlig område», fordi byen gentrifiseres så raskt.

Dersom man skal tenke økonomi er det nok vesentlig lurere å kjøpe på Holmlia, Grorud eller Furuset akkurat nå, enn Røa og Ullern.

Hilsen meg som flyttet til «dårlige» Kampen før det ble gentrifisert, og deretter videre til «dårlige» Torshov, før jeg solgte der med god fortjeneste etter at det var blitt gentrifisert og populært.

Dette var min inngangsbillett til boligmarkedet, og det var absolutt oppnåelig. Tjente fett på det.

Nå sier ikke TS hvilken by det er snakk om, men mitt råd er det motsatte av ditt - flytt til et «dårlig område» med positiv utvikling.

Holmlia, Nedre Grorud og Haugenstua får mye bedre kollektivtrafikk i årene som kommer, så dersom jeg skulle kjøpt min første leilighet i Oslo i dag, ville jeg absolutt satset på et av disse områdene.

Når det kommer til spørsmålet til TS, ville jeg ikke ha kjøpt leilighet med mindre enn 3 års tidsperspektiv, helst lenger.

Anonymkode: 28c6b...3dd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Når det gjelder Oslo har det vel stort sett lønt seg å kjøpe i «et skikkelig dårlig område», fordi byen gentrifiseres så raskt.

Dersom man skal tenke økonomi er det nok vesentlig lurere å kjøpe på Holmlia, Grorud eller Furuset akkurat nå, enn Røa og Ullern.

Hilsen meg som flyttet til «dårlige» Kampen før det ble gentrifisert, og deretter videre til «dårlige» Torshov, før jeg solgte der med god fortjeneste etter at det var blitt gentrifisert og populært.

Dette var min inngangsbillett til boligmarkedet, og det var absolutt oppnåelig. Tjente fett på det.

Nå sier ikke TS hvilken by det er snakk om, men mitt råd er det motsatte av ditt - flytt til et «dårlig område» med positiv utvikling.

Holmlia, Nedre Grorud og Haugenstua får mye bedre kollektivtrafikk i årene som kommer, så dersom jeg skulle kjøpt min første leilighet i Oslo i dag, ville jeg absolutt satset på et av disse områdene.

Når det kommer til spørsmålet til TS, ville jeg ikke ha kjøpt leilighet med mindre enn 3 års tidsperspektiv, helst lenger.

Må si meg delvis uenig, min mor har bodd på stovner/vestli hele livet. Hennes 100kvm går vel for 3,5mill og hun kjøpte den for 2,5 for over 10år siden.

kjøpte selv på Tveita i 2017 for 2,8 og solgte nylig for 4,6. Tveita var jo ikke så populært før, så det du sier er jo litt rett, men Stovner, Bjørndal, Mortensrud, Furuset og Holmlia (og jeg har bodd på 3 av disse stedene) er ikke i nærheten av å bedres enda. Bare man ser på finn så ser du hvor mange boliger som selges der og hvor få som selges i Østensjø foreks. Så er ikke akkurat så det brenner i budrundene der så ofte.

AnonymBruker
Skrevet

Trives du der du bor, så fortsett med det. Å eie er ikke bare gøy. Mange forpliktelser og utlegg som man slipper som leietaker. Min mest avslappende periode var da jeg leiet en fin liten sokkelleilighet. 

Å eie bolig er som å eie bil. Hver minste lille ulyd og du lurer på hvor dyr den lyden er.

Anonymkode: b3b46...2f7

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dave Ramsey har mange gode råd om du følger han. Stort sett lønner det seg med ett 5 år + perspektiv når man kjøper. Det koster mye å selge og kjøpe (dok.avg om selveier og i meglergebyrer). Men ja, jeg hadde nok gått ned i str for å komme inn på boligmarkedet. 

Anonymkode: c6315...061

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Må si meg delvis uenig, min mor har bodd på stovner/vestli hele livet. Hennes 100kvm går vel for 3,5mill og hun kjøpte den for 2,5 for over 10år siden.

kjøpte selv på Tveita i 2017 for 2,8 og solgte nylig for 4,6. Tveita var jo ikke så populært før, så det du sier er jo litt rett, men Stovner, Bjørndal, Mortensrud, Furuset og Holmlia (og jeg har bodd på 3 av disse stedene) er ikke i nærheten av å bedres enda. Bare man ser på finn så ser du hvor mange boliger som selges der og hvor få som selges i Østensjø foreks. Så er ikke akkurat så det brenner i budrundene der så ofte.

Stovner, Mortensrud, Bjørndal osv er aaaaaltfor langt ut til at det blir populært før om minst 10-15 år.

Så skal man jo bo og trives der man kjøper bolig før prisene stiger også. For meg hadde det IKKE vært verdt det å flytte dit for å kanskje tjene litt mer på det senere. Så må man huske på at man kanskje ikke tjener mer totalt av å kjøpe der, selv om man tjener mer prosentmessig.

La oss si man kjøper en bolig til 5 millioner i Bjørndal nå og tjener 50% på den over en 10 års periode, så blir det 7,5mill.

Eller man kjøper en bolig til 7 millioner på Manglerud og den stiger "bare" 40% på 10 år = 9,8mill, så har man fortsatt tjent mer på Manglerud og hatt det bedre når man har bodd der også.

Men når prisene stiger i Bjørndal så stiger de minst like mye på Manglerud, så eksempelet er egentlig helt dust...

Det som betyr mest er at man kommer seg inn på boligmarkedet og betaler ned på eget lån og ikke utleiers lån.

Anonymkode: 6e8ed...d6a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ikke minst er Holmlia skikkelig fint! Vil garantert bli mer poppis å kjøpe der snart.

Anonymkode: 33193...029

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hva med Trondheim da dere?? 💪

AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke minst er Holmlia skikkelig fint! Vil garantert bli mer poppis å kjøpe der snart.

Ja, det er kjempekoselig bydel, hele Søndre Nordstrand. Kan virkelig ikke se for meg en finere "ghetto" enn denne bydelen. Grønt, frodig, stort sett bare lavhusbeboelse. Og jeg bor ikke i de beste delene av bydelen, engang.

Anonymkode: 85a03...7e0

Gjest Robin666
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, det er kjempekoselig bydel, hele Søndre Nordstrand. Kan virkelig ikke se for meg en finere "ghetto" enn denne bydelen. Grønt, frodig, stort sett bare lavhusbeboelse. Og jeg bor ikke i de beste delene av bydelen, engang.

Anonymkode: 85a03...7e0

Lol. 

https://www.ssb.no/befolkning/artikler-og-publikasjoner/innvandrere-og-deres-norskfodte-barn-gruppenes-sammensetning

Søndre Nordstrand blir verre og verre. Man flytter ikke dit hvis man har råd til noe annet. 

AnonymBruker
Skrevet

Ekspertene forventer at boligprisene ikke kommer til å stige nevneverdig de neste årene. Så om du ikke velger å kjøpe nå, gjør du neppe noe dumt. Vent med å kjøpe til du føler at det er rett for deg.

Fordelen med å kjøpe er at du vil ha lavere utgifter til å bo når lånet er nedbetalt. Det er veldig deilig! Men i de årene du betaler på lånet har du dårligere råd enn om du leier (sånn stort sett, det varierer litt).

Anonymkode: bd0f5...dd1

AnonymBruker
Skrevet

Tja, det er vel alltids noen som har ment at det vil lønne seg å vente på stagnasjon. Veldig lenge siden de hadde nevneverdig rett. Jeg hadde kjøpt uten å tenke på det som en investering jeg får millionavkastning på, men som investering i form av livskvalitet og en måte å spare på. Det er helt sant at det er bedre å betale ned på eget lån enn noen andres.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
18 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg har sett på rekkehus på Holmlia, de litt større med sjøutsikt ved Gamlelinja. Samtlige der har gått 500k over takst det siste året.

Anonymkode: d8208...55b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

På den annen side har prisene i disse områdene omtrent ikke steget i det hele tatt de siste årene, mens de har eksplodert andre steder i byen. 

Anonymkode: 933c3...965

AnonymBruker
Skrevet

Kjøpte på Ullern i 2007 for 2,9m Solgte i fjor for 8,4m, så det med hvilke bydeler som er mest lønnsomme er vel et spørsmål som er åpent for tolkning.

Anonymkode: 4d30e...5d9

AnonymBruker
Skrevet

Kommer litt an på hva du betaler i leie også. Leier du billig så er jo det fint. 

Anonymkode: 6c3f9...b24

AnonymBruker
Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Dette stemmer jo ikke. 4000 av de 8000 er månedlige fellesutgifter. Så det er bare 4000 du kan bruke på å betale ned på et lån.

Anonymkode: bd0f5...dd1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...