Gå til innhold

Intervjuer som spør personlige spørsmål om økonomi og venner, fisker etter min sosiale status?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hallo. 

Hadde nylig et intervju hvor jeg opplevde noe rart. Lurer på om dette er normalt. Jeg var i et intervju hvor jeg ble spurt spørsmål som i sin helhet virket veldig som at bedriften ønsket en viss type personlig, egentlig en soss for å si det rett ut her. 

Det var flere merkelige spørsmål som skled litt ut i lange avsporinger. Eier jeg leiligheten min, hvor ligger den, når kjøpte jeg. Sånn endte vi opp å snakke sammen i fem minutter om leiligheten min, var  hakket før de spurte om pris. Så et par intervjuspørsmål igjen, så tilbake til hvor jeg likte å feriere om sommeren, hvor det var tydelig at de likte å høre ting som "dra på hytta", "ta ut båten", "tur på fjellet". Veldig basic. Spurte meg om hva mine venner holdt på med( skulle ha jobb/utdanning rett ut..) og hva vi likte å gjøre sammen, igjen ville de gjerne høre ting som "dra og spise" , "gå turer" . Kan legge på at de som intervjuet da svarte sånn " dere må prøve denne restauranten her, spør om den vinen"...Kan vi snakke om jobb? 

Er dette egentlig innafor? Jeg skjønner at de ønsket å finne en person som passer inn i deres miljø, men er jo litt kvalmt å sjekke om man er snobbete og basic nok til å passe inn? Det viktigst er jo at jeg er kvalifisert til jobben. Jeg er egentlig ikke helt sånn type, men man klarer jo å fake det og fortelle dem det de vil høre. Kan til slutt legge med at dette er en hard jobb med konkrete, tunge  oppgaver. Er ikke slik at jeg skal ut i salg eller markedsføring, som gjør dette enda mer uforståelig for meg. 

Anonymkode: 7e62c...9a7

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Greit med litt smalltalk på intervju, men dette var bare rart. De har ikke noe med om du eier leilighet og hva vennene dine driver med! Noen ganger når jeg har lest div.her inne, så lurer jeg på om de egentlig tester grensene til dem de intervjuer. Om du kan si fra, og spørre hvorfor det de spør om er relevant. 

• Liker 1
Gjest parkeringsvakten
Skrevet

Mennesker er mennesker og verdsetter ulike ting. Spiller det noen rolle om det var innafor? Innafor-politiet eksisterer ikke. Du er enten ok med det eller ikke. Du er enten desperat nok til at du tar jobben selv om du misliker holdningene, eller finner noe annet. Om du vil nå høyt må du nok akseptere at visse holdninger og kulturer er mer ønsket enn andre, samt at korrupsjon er vanligere enn du tror. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vandt med å intervjuet folk og hadde aldri gått inn på så detaljert utspørring om slike private forhold. 

Jeg tipper det er en uerfaren intervjuer som prøver å løse stemningen med small talk, men ikke får det helt til. Mange intervjuere går i den fellen at de starter å snakke om ting som de selv liker å prate om, og leser ikke kandidaten tydelig nok underveis i samtalen. 

Anonymkode: 2e52a...2f4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var ung og nyutdannet var et av mine første jobbintervjuer slik du beskriver. Jeg stusset på det, men tenkte at det kanskje var et forsøk på smalltalk for at intervjueren skulle få danne seg et bilde av hvem jeg egentlig er som person. Men intervjueren stilte fler og fler personlige og private spørsmål og jeg opplevde det som ubehagelig. Husker bl.a. at jeg også fikk inngående spørsmål om mine venners utdanning, jobb, familieliv. Samt inngående spørsmål om sivgerforeldrene mine. 
Jeg burde ha sagt tydelig i fra at slike ting er unødvendig av dem å spørre om, men jeg trengte virkelig jobb så jeg bet det i meg. Jeg fikk faktisk jobben, men det sosiale var så ubehagelig at jeg sluttet etter få måneder. Jeg lærte leksen, når jeg senere har opplevd en intervjuer som har stilt for private spørsmål har jeg takket for meg og gått og som regel alltid hørt negative ting om arbeidsplassen i etterkant.

Anonymkode: c9c5f...63d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...