Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid 7+4 etter ivf besøk. I den forbindelse var jeg på fertilitetsklinikken for u/l for å se at det var liv, antall etc

Vi avtalte også utvidet fosterdiagnostikk i uke 12. 

Har jeg da gjennomført 2 av de 8 svangerskapskontrollen -eller er dette noe annet?

Anonymkode: bb6a7...237

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fosterdiagnostikk og bekreftelse av svangerskap er noe annet enn de ordinære kontrollene, som med unntak av ordinær UL gjennomføres hos fastlege eller jordmor. 

Anonymkode: 1f3da...b5c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Må man gjennomføre disse.. alt av blodprøver etc ble utført før behandling- og jeg kan ikke se behovet for de første kontrollene ..

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du mener? Det er jo slik at alle gravide i Norge har rett til gratis svangerskapsomsorg, som blant annet inkluderer 8 kontroller hos kommunal jordmor. Men det er en rett og ikke en plikt. Mange velger å gå privat i stedenfor eller kombinere kommunalt tilbud med privat eller opppfølging fra fastlege. Du velger selvsagt selv hvor omfattende oppfølging du mener er nødvendig i ditt konkrete tilfelle. Det er jo særlig noen av de første kontrollene jeg kan forstå at virker overflødige :) Det er bare å si til jordmor hva dere har gjennomført av tester til nå og hvordan behov du føler at du har mtp. oppfølging.

Anonymkode: 261cd...022

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Må man gjennomføre disse.. alt av blodprøver etc ble utført før behandling- og jeg kan ikke se behovet for de første kontrollene ..

Det er jo mer enn blodprøver, man fyller ut det skjemaet og sånn første time. Gå til fastlegen så går det kjappere enn jordmor. Man må ikke til jordmor, fastlegen kan like gjerne ta kontrollene. 

Anonymkode: f35df...ad7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Litt greit at legen/jordmor får henvist deg til OUL, med mindre du fikk gjort det nå da.

Anonymkode: 3633d...d23

• Liker 1
Skrevet

Nei, det har du ikke. På de første kontrollene tas det blant annet blodprøver og man søker fødeplsss. Anbefaler også kontroller hos fastlege, for min del ble det mye unødvendig prat på helsestasjonen 🙃

AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler å følge vanlig svangerskapsomsorg, selv om du går privat i tillegg :) Jeg syntes jordmor på helsestasjonen var veldig effektiv og hadde stålkontroll i begge mine svangerskap, mens fastlegen bare kløna og somla. :) Så i min erfaring er oppfølging hos jordmor desidert best, og jeg liker ikke småprat 😄

Anonymkode: 64f8a...84d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...