AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #1 Skrevet 3. august 2021 Vi har svoger (mannens bror) og ungene hans på besøk denne uka. De skal bo hos oss denne uken, de har ferie. Det er ganske hyggelig og vi kommer godt overens. Men det eneste jeg stusser over er måten de forsyner seg på. Barna er på samme alder som mine 2 unger, 9-11. Vi hadde taco til middag i går, det er alles favoritt. Jeg stekte opp rikelig med kjøttdeig. Men opplevde at barna til svoger tømte det meste over på lefsene sine, det var nesten ikke kjøttdeig igjen til oss andre. De proppet lefsene sine fulle av kjøttdeig og ost, salaten hoppet de over. Det ble en veldig proteinfattig taco på oss andre. Det samme gjentok seg ved frokost og lunsj i dag, ungene ungene drakk nesten opp all juicen (2 liter). Forsynte seg av all roastbiffen. Spiste opp alle 4 begre med yoghurt. Til lunsj grillet vi pølser i parken, ungene hoppet over brødet og ville kun spise seg mette på bare pølser, og da gjorde de det. De forsyner seg uten å ta hensyn til resten, svoger ser dette, men irettesetter dem ikke. Jeg har derfor ikke turt å si noe, ungene er ellers hyggelige og kommer godt overens med mine unger. Jeg er så usikker på om jeg skal si noe eller bare holde munn og holde ut uka. Synes det er pussig måte å oppføre seg på. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: eb4ee...590 6
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 3. august 2021 Selvsagt ville jeg tatt kontroll over situasjonen. Anonymkode: 6354a...26f 97
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 Populært innlegg #3 Skrevet 3. august 2021 Si fra høyt, før noen forsyner seg: «så husker vi at det skal være mat til alle, så vi må dele!» Anonymkode: f1cb1...6a1 169
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 Populært innlegg #4 Skrevet 3. august 2021 Hva med at du serverer maten til hver og en? Da får du sørget for at alle får "likt". Så er det opp til ungene om de vil spise seg mette på det de ellers utelater? Anonymkode: 36b6c...58b 83
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 Populært innlegg #5 Skrevet 3. august 2021 Jeg ville ha sagt det, at de må dele, slik at alle får. Måten de er på nå er at de blir mislikt etterhvert. Anonymkode: a1625...0bd 60
Sinte-my Skrevet 3. august 2021 #6 Skrevet 3. august 2021 Jeg hadde korrigert atferden. Jeg gjør det med min egen sønn, og tenker at såpass må unger tåle å høre. Han får litt større slingringsmonn hjemme om det er bare oss til middag. Men er vi flere må han pent ta hensyn. Det har gjort at han har lært seg å ta hensyn. Og det koster meg pent lite å gjøre det samme med andres barn om de spiser hjemme hos oss. 42
SoWhat? Skrevet 3. august 2021 #7 Skrevet 3. august 2021 Ojsann. Jeg hadde fylt oppi juice, og servert ungene dine før de fikk forsyne seg. De kan jo ikke tømme matvarer og juice. Det kan du bare gjøre når de er så...glupske. 18
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #8 Skrevet 3. august 2021 Jeg har opplevd dette med voksne også, noen tenker ikke på om resten har fått noe når de skraper bollen tom. Man må si fra, med mindre man vil lage mer mat da. Men har jo ingen garanti for at de ikke tar resten uansett. Anonymkode: 0fa65...4e3 25
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #9 Skrevet 3. august 2021 I mitt hus sier jeg så klart ifra når noen er gribber, det seg være voksne eller barn. Man drar ikke bort til folk og tømmer det vertskapet har av mat uten å tenke på andre. Anonymkode: 4e3da...234 41
Gjest loveli Skrevet 3. august 2021 #10 Skrevet 3. august 2021 Jeg hadde sagt noe, men før dere begynner å spise. Sagt at vi må dele på all maten og at folk må passe på at alle får like mye av hver (eller noe sånt, de er jo 9 og 11 år). Dersom dere har noe som enkelt deles, som pølser, så hadde jeg sagt klart og tydelig at "det er 3 pølser til hver". I en hvilken som helst annen setting hadde jeg følt meg smålig og kjip, men ikke i dette tilfellet.
Gjest parkeringsvakten Skrevet 3. august 2021 #11 Skrevet 3. august 2021 Hadde vel komt med en enkel kommentar om at "dere, nå blir det ikke nok til alle om dere tar så mye av ... " eller lignende Det er selvsagt at unger vil spise det de liker best, og det vil de fortsatt gjøre om ingen gjør dem bevisst på at andre vil ha også For eks juice hadde jeg helt opp i 1 glass hver og det var det. Juice er ikke noe man burde drikke mye av. 1 glass er mer enn nok.
Nymerïa Skrevet 3. august 2021 #12 Skrevet 3. august 2021 Jeg hadde begynt å legge opp porsjoner på fatene deres. Og tviholdt på pølseklypa/ ausa/ juskartongen til alle hadde fått. Eventuelt sagt noe sånt som at "Jeg tror det er best at jeg tar meg av serveringa her så det blir likt delt." Og kryssa fingrene for at svoger hadde tatt poenget, det er til syvende og sist han som må ta seg av denne delen av opplæringa. Jeg tror uansett ikke det sitter hvis du sier noe og de er vant til at det er greit å ta for seg slik i alle andre sammenhenger. 40
Hippogriff Skrevet 3. august 2021 #13 Skrevet 3. august 2021 Mine egne tantebarn hadde jeg ganske enkelt bare forklart det til - jeg elsker dem som mine egne og behandler dem deretter. Svigerfamilien - nå er jeg singel men i forhold har jeg latt mannen bestemme hvordan vi opptrer overfor hans familie. 10
Kattekvinne Skrevet 3. august 2021 #14 Skrevet 3. august 2021 Jeg ville kjøpt/lagd mer mat neste gang. Og som de andre sier passet på, om det var for lite, til at alle fikk noe. Synes ikke dette er din brors ansvar uten at du eventuelt har snakket med ham om det. 7
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #15 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vi har svoger (mannens bror) og ungene hans på besøk denne uka. De skal bo hos oss denne uken, de har ferie. Det er ganske hyggelig og vi kommer godt overens. Men det eneste jeg stusser over er måten de forsyner seg på. Barna er på samme alder som mine 2 unger, 9-11. Vi hadde taco til middag i går, det er alles favoritt. Jeg stekte opp rikelig med kjøttdeig. Men opplevde at barna til svoger tømte det meste over på lefsene sine, det var nesten ikke kjøttdeig igjen til oss andre. De proppet lefsene sine fulle av kjøttdeig og ost, salaten hoppet de over. Det ble en veldig proteinfattig taco på oss andre. Det samme gjentok seg ved frokost og lunsj i dag, ungene ungene drakk nesten opp all juicen (2 liter). Forsynte seg av all roastbiffen. Spiste opp alle 4 begre med yoghurt. Til lunsj grillet vi pølser i parken, ungene hoppet over brødet og ville kun spise seg mette på bare pølser, og da gjorde de det. De forsyner seg uten å ta hensyn til resten, svoger ser dette, men irettesetter dem ikke. Jeg har derfor ikke turt å si noe, ungene er ellers hyggelige og kommer godt overens med mine unger. Jeg er så usikker på om jeg skal si noe eller bare holde munn og holde ut uka. Synes det er pussig måte å oppføre seg på. Hva hadde dere gjort? Anonymkode: eb4ee...590 Du stod bare å så på at de forsynte seg, uten å veilede. Svaret ligger i setningen ovenfor. Du veileder i det de forsyner seg. Voila, så var jeg litt dr. phil i dag også gitt. Anonymkode: a255c...41b 20
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #16 Skrevet 3. august 2021 du må jo si i fra da, ellers blir du bare gående å irriterer deg over matmonstrenes oppførsel. Det skal jo være mat til alle og ikke bare til de barna. Anonymkode: c8ba2...03b 10
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #17 Skrevet 3. august 2021 Jeg hadde ikke giddet å oppdra andres unger forran foreldrene. Det blir det som regel dårlig stemning av. Dette er ikke din buisniss. Jeg ville bare lagt opp maten på fatet når de er hos deg, og la foreldrene finne ut av det. Anonymkode: ce567...f8a 10
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #18 Skrevet 3. august 2021 Det der må du jo bare si ifra om. Husker mannen min prøvde å ta nesten alt tacokjøttet da vi hadde tacomiddag på en date. Jeg sa ifra der og da at det der ikke er aktuelt at han gjør, det var knapt noe kjøtt igjen til meg jo 😅 Si ifra, ts. Anonymkode: 71cbf...0bb 14
altflyter Skrevet 3. august 2021 #19 Skrevet 3. august 2021 Jeg fatter ikke hvorfor du finner deg i det. Her må du bare skjære igjennom. Her i huset deler vi på maten. Her i huset så er det beregnet 3 pølser på hver, et glass juice, to skjeer kjøttdeig til hver tacolefse…. De er faktisk gamle nok til at man kan si. «Når du tar så mye, så blir det ikke noe igjen til oss andre. Det er ikke greit». slik grådighet er uforskammet og skaper ufyselige voksne. 35
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #20 Skrevet 3. august 2021 Man bør si i fra, men et spørsmål er jo om du hadde nok kjøttdeig til å begynne med. For jeg opplever ofte av venner ikke lager mer en 1 pakke, 400g, kjøttdeig, til 5 voksne personer. Det er mindre enn 100g pr person, som blir enda mindre om man skal ha mer enn 1 servering 😅 Spise pølser uten brød, hadde jeg ikke akseptert på den måten. Om det hadde vært i en pølse og poteter, salat ol. tilbehør er det ofte noe jeg gjør selv, men hadde ikke akseptert å spise pølser alene. Men et spørsmål er jo også hvor mye energi skal du legge i å oppdra noen andre. Ikke bare barna, men også svogeren 😅 Anonymkode: d5636...949 18
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå