Gå til innhold

Urimelig å tenke at dette er dum bruk av tid og penger?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er sikkert bare en bagatell i den store sammenheng, men det irriterer meg litt.

Hjemme har vi et ødelagt terassebord, en markise som ikke fungerer og et malingsslitt hus. Sistnevnte er egentlig viktig å få ordndet, og vi sparer. Han er veldig handy og kjeder seg, så nå skal han bygge stativ til postkassene. Det er kjøpt inn materialer og dager av ferien medgår. Stativet vi hadde var helt fint og i orden, men han likte ikke materialene.

Så var det boden. Det er et rom ingen ser, og der har han brukt 4 dager på å få det bedre. Det gikk med penger til maling og ny hylleinnredning. Det som var der, var fint og i orden. Etter hans innsats ble det fint, men stikkontaktene er ikke tilgjengelige, så nå flyttet vi fryseren over til vaskerommet hvor den ser totalt malplassert ut.

Det neste prosjektet er å bygge en kommodeseksjon på soverommet for å lagre barnas klær. Den skal ha skoseksjon med lys og være veldig praktisk.

Det er en sunn og fin hobby, men det koster penger og resultatene blir sådær. Alt blir sånn " det funker nesten".  Det drar med seg så mye annet. Jeg har sagt nei flere ganger, men jeg bestemmer jo ikke alt, så ofte lar jeg han bare gjøre det han vil. Han tenker det er investering og at han er flink, men jeg tror ikke de som en dag flytter inn vil ha så mange hjemmesnekrede løsninger hvor ting er  litt for kort eller litt for lite. 

De daglige gjøremålene faller på meg, alle sammen mens disse prosjektene pågår. Derfor har jeg bare latt et par ting være denne uken. Da blir han sur, stønner og klager over å ha så mye å gjøre når jeg ber han henge opp en vask. Han skal da være fritatt for å lage postkassestativ. 

Jeg vil ikke såre han, men mye er så bortkastet.

Anonymkode: 15745...118

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er deres hus. Derfor bestemmer dere begge. ikke bare han. Sammen kan dere finne gode løsninger. Stikkontakter som forsvinner, er ikke gode løsninger. Det må han tåle å høre. Og han må skjønne at han må bidra i husarbeidet, og ikke bare på prosjektene. Tipper at prosjektene er noe han med vilje gjør for å slippe å gjøre kjedelig husarbeide.

Anonymkode: 6ee36...98a

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det bestemmer dere begge. Ei anna dame ville kanskje foretrukket at mannen tok handy prosjekter mens hun satt med husarbeidet, men om du ikke er ei sånn dame må du jo si fra om det eller omdefinere det han gjør som en hobby han kan ta etter husarbeidet er gjort. 

Anonymkode: 84363...c17

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det er sikkert bare en bagatell i den store sammenheng, men det irriterer meg litt.

Hjemme har vi et ødelagt terassebord, en markise som ikke fungerer og et malingsslitt hus. Sistnevnte er egentlig viktig å få ordndet, og vi sparer. Han er veldig handy og kjeder seg, så nå skal han bygge stativ til postkassene. Det er kjøpt inn materialer og dager av ferien medgår. Stativet vi hadde var helt fint og i orden, men han likte ikke materialene.

Så var det boden. Det er et rom ingen ser, og der har han brukt 4 dager på å få det bedre. Det gikk med penger til maling og ny hylleinnredning. Det som var der, var fint og i orden. Etter hans innsats ble det fint, men stikkontaktene er ikke tilgjengelige, så nå flyttet vi fryseren over til vaskerommet hvor den ser totalt malplassert ut.

Det neste prosjektet er å bygge en kommodeseksjon på soverommet for å lagre barnas klær. Den skal ha skoseksjon med lys og være veldig praktisk.

Det er en sunn og fin hobby, men det koster penger og resultatene blir sådær. Alt blir sånn " det funker nesten".  Det drar med seg så mye annet. Jeg har sagt nei flere ganger, men jeg bestemmer jo ikke alt, så ofte lar jeg han bare gjøre det han vil. Han tenker det er investering og at han er flink, men jeg tror ikke de som en dag flytter inn vil ha så mange hjemmesnekrede løsninger hvor ting er  litt for kort eller litt for lite. 

De daglige gjøremålene faller på meg, alle sammen mens disse prosjektene pågår. Derfor har jeg bare latt et par ting være denne uken. Da blir han sur, stønner og klager over å ha så mye å gjøre når jeg ber han henge opp en vask. Han skal da være fritatt for å lage postkassestativ. 

Mannen er altså handy, men eier ikke prioriteringsevne eller lyst til å gjøre nødvendigheter som er kjedelige . 

Anonymkode: 3f830...6f5

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nabo til to malingsslitte hus og det irriterer meg at naboen ikke vedlikeholder huset og gjør det penere i nabolaget..

Anonymkode: 29261...40c

• Liker 3
Skrevet

Det er fint med hobby, men først må man prioritere penger til det som er nødvendig. Hvorfor starter dere ikke å male huset istedenfor alle disse småprosjektene? 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Begynn med å si nei, dere skal male hus først.

Anonymkode: 7f0da...201

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at småplukk innendørs er mindre viktig enn å male et hus.

Og at han kjører gjennom dårlige løsninger er jo veldig upraktisk. Her tenker både jeg og mannen gjennom noe før han skal bruke tid og penger på å lage det til oss. Hadde blitt ganske teit om han bare lagde noe som ikke fungerte.

Man er i alle fall ikke fritatt for daglig husarbeid om man lager noe uten innspill fra partner. For en tåpelig antakelse! Hadde latt han få tid om han gjorde noe nyttig, men å lage noe dyrt og middelmådig blir for dumt, og i tillegg snike seg unna husarbeid... jeg hadde gikk klar beskjed om at det ikke var greit. 

Føler utrolig mange her er konfliktsky, ikke rart det blir slutt når man ikke kan kommunisere med partner.

Anonymkode: 7dfb1...817

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dere må begynne å snakke sammen. Kanskje familievernkontoret kan hjelpe dere med å kommunisere?

Jeg ville kanskje kjøpt inn maling til huset og gitt han beskjed om at i neste uke blir jeg opptatt med husmaling mandag - fredag og derfor må du ta deg av alt husarbeid inkludert matlagning :) 

Anonymkode: a8ffc...80d

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dere må begynne å snakke sammen. Kanskje familievernkontoret kan hjelpe dere med å kommunisere?

Jeg ville kanskje kjøpt inn maling til huset og gitt han beskjed om at i neste uke blir jeg opptatt med husmaling mandag - fredag og derfor må du ta deg av alt husarbeid inkludert matlagning :) 

Altså at du sier til han at han må ta seg av alt husarbeid :) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har dere felles økonomi og eier dere huset sammen?

Hvis ja, så kan ikke han ture frem og ødsle bort penger på unødvendigheter. Dere må sette dere ned sammen og bli enige om hva som skal fikses først og hva det må prioriteres penger på først.

Huset kan få fuktskader om det ikke blir malt.

• Liker 1
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet

Det er en vanskelig situasjon. Stopper du ham kveler du kreativitet og arbeidslyst. Og så virker det ikke som om alle prosjektene hans er en så god ide. I tillegg faller alt på deg mens han holder på. Jeg tenker dere må snakke sammen. Se om dere kan bli enig i hvilke prosjekter han skal utbedre. Kanskje du kan komme med prosjekter til ham og be han om å fikse ting som er viktig at blir gjort? 

AnonymBruker
Skrevet

Var han mer fornuftig og mer samarbeidsvillig i begynnelsen av forholdet?

AnonymBruker
Skrevet

Var det på samme måte i fjor sommer ts?

Hvis ikke. Er det noe som har endret seg det siste året? Er han deprimert feks?

Planla dere sammen før sommeren i år, hva dere skulle gjøre med huset i sommer og kom dere til enighet?

AnonymBruker
Skrevet

Han prokrastinerer. Mye morsommere å snekre stativ og så där løsninger, men ikke fullt så morsomt når bordgangene råtner på huset pga for dårlig vedlikehold.

Er han sånn som utsetter andre ting han synes er kjedelig også, kjører helt til diesellampa slukker av seg selv liksom...?

Anonymkode: da364...584

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil ikke såre han, men mye er så bortkastet

Har han alltid vært slik? Han høres ut som et lite barn og ikke som en voksen mann. Er han syk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...