Gå til innhold

Adopsjon av voksen hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal adoptere en voksen hund på 6 år, da eier ikke kan ha hunden lengre. Det jeg lurer på er, hvor lang tid tar det før hunden forstår den har fått nytt hjem og ny eier?

Anonymkode: 4a79b...604

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo litt ann på hva du gjør med hunden. Ca 4 uker avhengig av rase og individ.

Jo mer du gjør med hunden jo fortere går det. Her skal du ikke undervurdere verdien av lange turer, spesielt i starten. 2 timers turer i starten vil knytte deg og hunden sammen uten at du behøver å få konflikter med lydighet og slikt.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Som den over sier, jo fortere du kan dekke alle hundens behov, og vel så det, jo fortere vil den finne seg til rette. Lange, fine turer hvor den får lukte og sniffe mye. Positiv lydighetstrening. Lek. Mental aktivitet (denne er viktig). Godbiter. Kos og kjærlighet. Tror noen sier at det tar 3 dager før hunden slutter å vente på eierne, 3 uker før den faller helt til ro, og 3 måneder før den anser det som sitt nye hjem.

Du vil sannsynligvis se en forandring i adferd og energinivå etter noen måneder. Det tar gjerne litt tid før hunden kommer helt ut av skallet. Men som sagt, I starten er det ekstra viktig at den får rørt seg og får bruke kropp og hode så den ikke har energi til å stresse ut over hvor eieren er

Anonymkode: a2f5e...89a

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar :)

Anonymkode: 4a79b...604

AnonymBruker
Skrevet

Dette er bare tull. Var borte 6 måneder fra min hund, og hun sturet hele tiden og gikk til døren og ventet på at jeg skulle komme hjem igjen. Hunden vil bli overlykkelig over å se nåværende eier igjen, om det noen gang skulle være aktuelt. Du vil se et helt annet bånd mellom dem, enn du vil få med hunden.

Anonymkode: 165e9...41f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er bare tull. Var borte 6 måneder fra min hund, og hun sturet hele tiden og gikk til døren og ventet på at jeg skulle komme hjem igjen. Hunden vil bli overlykkelig over å se nåværende eier igjen, om det noen gang skulle være aktuelt. Du vil se et helt annet bånd mellom dem, enn du vil få med hunden.

Bare tull. Selvfølgelig vil hunden bli glad for å se tidligere eier, men om den nye eieren passer på at hunden får alt den trenger og litt til i starten, så vil den tilpasse seg etterhvert. 

Anonymkode: a2f5e...89a

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har så langt tatt imot seks omplasseringshunder i ulike aldere. Ingen av dem har sturet i 6 måneder! Dette høres heller særdeles unormalt ut.

Hos meg har det har tatt alt fra fire dager til 1,5 måneder for hundene å slå seg til ro og føle seg som hjemme. Med den ene besøkte jeg tidligere eier tre måneder etter overtagelse. Hunden var overlykkelig for å se gamle eier igjen, men da jeg gjorde meg klar til å dra hjem igjen var det ingen tvil om hvor hunden følte at den hørte hjemme: den var helt klar for å bli med meg (han stupte inn i bilen, selv om han ikke er særlig glad i å kjøre bil 😁).

Hunden finner seg nok fint til rette hos deg, så lenge den får behovene sine dekt, og blir behandlet godt 😊 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...