AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #1 Skrevet 3. august 2021 Hei har slitt med kvalme i noen dager og har fått kvalmestillende av legen min. Det verste med graviditeten er at jeg føler meg helt utbrent - har ikke krefter til å gjøre noe som helst. Å komme meg på jobb tar mye lenger tid enn vanlig og når jeg først er på jobb så sliter jeg med å gi en innsats. Jeg er gravid i uke 7. Jeg vil gjerne be om en sykemelding, men syntes det er så vanskelig! Jeg jobber turnus og disse kveld-dag vaktene som jeg har ukentlig, tar livet av meg 😅 Jeg vil ikke oppfattes som svak/sutrete og er nok redd for at ønsket mitt blir avvist. Føler det er litt kleint å si *du, jeg er kvalm og sliten og orker ikke å jobbe akkurat nå. Kan jeg få 1-2 uker fri?* Råd til hvordan jeg kan ordlegge meg når jeg spør om sykemelding? Anonymkode: 2adfc...320 1
Lorieen Skrevet 3. august 2021 #2 Skrevet 3. august 2021 Du ber ikke om fri. Du ber om sykmelding for å få hentet deg inn. Det er veldig vanlig å slite med kvalme og tretthet i første trimester. 3
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #3 Skrevet 3. august 2021 Har du hørt med arbeidsgiver om tilrettelegging? 😊 Anonymkode: d4d81...208
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #4 Skrevet 3. august 2021 Ikke be om sykemelding. Legg frem problematikken, symptomer og hvordan du har det, så er det opp til legen å vurdere sykemelding. Anonymkode: 489ed...53e 5
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #5 Skrevet 3. august 2021 Det er jo legen som sykemelder deg, og for leger er det helt naturlig at folk som kommer dit er syke - du vil selvfølgelig ikke oppleves som sutrete! "Jeg føler meg helt utbrent, sliter med kvalme enda og klarer ikke å fungere i jobben" - hadde en ikke-gravidcsagt dette hadde jo ingen stusset på et par ukers ukers sykmelding - som gravid lager du menneske i tillegg, så du skal ihvertfall ikke ha dårlig samvittighet Mine leger har forøvrig spurt meg uoppfordret hver gang jeg har vært der mens gravid om jeg har behov for sykemelding, i begge svangerskap. I det ene hadde jeg ikke det, men i det andre var behovet stort. Ellers skal jobben tilrettelegge, men om du kjenner at du ikke klarer å jobbe fordi du er dårlig så er jo en liten sykemelding mer riktig. Det er veldig vanlig å være sykemeldt i et par uker i starten av graviditeten om man blir veldig kvalm og sliten og har en tung jobb, så ikke tenk at det er et nederlag. Anonymkode: 232d3...c97
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #6 Skrevet 3. august 2021 Du kan jo be om gradert sykemelding? Jeg har tatt noen dager egenmelding fordi jeg var helt utslitt og så kvalm at jeg nesten ikke fikk i meg mat. Kjenner en del som var 20-40% sykemeldt noen uker i første trimester pga tretthet og/eller kvalme. Anonymkode: 5b68a...96c
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #7 Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Det er jo legen som sykemelder deg, og for leger er det helt naturlig at folk som kommer dit er syke - du vil selvfølgelig ikke oppleves som sutrete! "Jeg føler meg helt utbrent, sliter med kvalme enda og klarer ikke å fungere i jobben" - hadde en ikke-gravidcsagt dette hadde jo ingen stusset på et par ukers ukers sykmelding - som gravid lager du menneske i tillegg, så du skal ihvertfall ikke ha dårlig samvittighet Mine leger har forøvrig spurt meg uoppfordret hver gang jeg har vært der mens gravid om jeg har behov for sykemelding, i begge svangerskap. I det ene hadde jeg ikke det, men i det andre var behovet stort. Ellers skal jobben tilrettelegge, men om du kjenner at du ikke klarer å jobbe fordi du er dårlig så er jo en liten sykemelding mer riktig. Det er veldig vanlig å være sykemeldt i et par uker i starten av graviditeten om man blir veldig kvalm og sliten og har en tung jobb, så ikke tenk at det er et nederlag. Anonymkode: 232d3...c97 Takk for svar Har en hyggelig lege men får inntrykket av at hun er typen som vil «avvente å se hva som skjer». Har måttet ta fri i dag pga oppkast/kvalme, så skal se om jeg får tak i legen ila dagen. AnonymBruker skrev (15 timer siden): Har du hørt med arbeidsgiver om tilrettelegging? 😊 Anonymkode: d4d81...208 Ikke om kvalmen/utbrenthet. Føler det er vanskelig å tilrettelegge for dette AnonymBruker skrev (15 timer siden): Ikke be om sykemelding. Legg frem problematikken, symptomer og hvordan du har det, så er det opp til legen å vurdere sykemelding. Anonymkode: 489ed...53e Jeg syntes det er greit å være ærlig. Syntes det er dumt å snakke rundt grøten når jeg egentlig vil frem til at jeg ønsker en sykemelding. Takk for svar Anonymkode: 2adfc...320
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #8 Skrevet 4. august 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for svar Har en hyggelig lege men får inntrykket av at hun er typen som vil «avvente å se hva som skjer». Har måttet ta fri i dag pga oppkast/kvalme, så skal se om jeg får tak i legen ila dagen. Ikke om kvalmen/utbrenthet. Føler det er vanskelig å tilrettelegge for dette Jeg syntes det er greit å være ærlig. Syntes det er dumt å snakke rundt grøten når jeg egentlig vil frem til at jeg ønsker en sykemelding. Takk for svar Anonymkode: 2adfc...320 Da må du bare være tydelig - "nå har jeg prøvd, men det går ikke lenger, jeg klarer ikke å jobbe". Det bgår helt fint! Lykke til og god bedring! Anonymkode: 232d3...c97
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #9 Skrevet 4. august 2021 Men du sier jo selv at disse dag-kveld vaktene tar livet av deg? Hør med arbeidsgiver om du kan gå bare dag eller bare kveld om det er det du ønsker? 😊 Legen kommer uansett til å spørre deg om du har bett om tilrettelegging. Om ikke arbeidsgiver kan tilrettelegge for deg eller om tilretteleggingen ikke fungerer, så kan du dra til legen. Jeg fikk selv tilrettelagt av arbeidsgiver slik at jeg kunne gå hjem å kaste opp kl 19 på aftenvakt, det var ikke opptimalt i lengden og jeg endte opp med gradert sykemelding en stund. Anonymkode: d4d81...208
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå