Gå til innhold

Beste alderen å få barn i? Hva synes dere?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer har begynt å prate om barn, og at vi kanskje skal prøve nå. Jeg tenker mye på hva og hvis, hvorfor hvorfor ikke osv. 

vi er 28 år gamle 

når mener dere den beste alderen er for å få barn? 

Anonymkode: a8506...97b

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere er i den perfekte alderen, tenker jeg. Dere har fått ha en ungdomstid allerede og er sikkert etablert med jobb og bolig nå, samtidig som det er en god stund til den biologisk klokka begynner å tikke. Dere har tid til å få flere barn om ønskelig og skulle dere støte på problemer med å bli gravid, har dere også god tid til utredning, hjelp osv. Kjør på! 😉 

Anonymkode: 20881...a9f

• Liker 12
Skrevet

Jeg tenker at dette er veldig individuelt. Fysisk er det vel sunnest rundt 23, men livssituasjon er jo enda viktigere (i mitt hode), at man har funnet noen å dele livet med og føler seg klar for barn. Før i tiden i forhold hvor kvinnen ville være hjemme, var det kanskje helt fint å være 18. Dette tror jeg er for ungt for de aller fleste i dag. Vil gjette på at et sted mellom 21-38 er ideelt for de fleste. Men om man for eksempel først finner partner når man er 45 og blir gravid og gleder seg over det. Da er jo 45 det perfekt for det individet. 

• Liker 2
Skrevet

25-ish

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg var 24. Fikk enormt med skryt av jordmødre og leger om at det var en ideell alder å få sitt første barn. 

Jeg var student.  Det var helt topp. Hadde vi visst hvor enkelt det var å studere med barn hadde vi startet et par år tidligere.  

Anonymkode: 76962...976

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Bør ha fått de barna man skal ha før man er 33.

Anonymkode: 7bd32...e45

AnonymBruker
Skrevet

Under 30. Helst rundt 25.

Anonymkode: f8290...35b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk barn som 19, 25 og 37 åring. Det var tyngst med sistemann. Føler meg som en gammel mamma. 

Anonymkode: df25a...ce7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Under 30. Helst rundt 25.

Anonymkode: f8290...35b

Enig. Ideelt er vel å få første rundt 22-23. Jeg er 29 og føler jeg er for gammel til å få. Vil ikke ha heller da, hadde jeg starta for lenge siden 🙂

Anonymkode: af8c4...f0b

• Liker 1
Skrevet

Mye gode svar i tråden, likevel er det en stor masse på KG som mener at man bør vente til 35.

AnonymBruker
Skrevet

Syns 24-34 er passelig. Jeg fikk min første som 23 åring, nr 2 som 28 åring. Lyst på en til, fyllte akkurat 34 år.

Anonymkode: d0cfa...d0c

AnonymBruker
Skrevet

Mellom 25-37

Anonymkode: 333e6...586

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Før 30, er tungt med tenåringer når du selv er rundet 50.....

Anonymkode: 903b4...93c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Lurer veldig på det samme. Blir jeg gravid nå, får jeg første barn når jeg er 27 år. Både jeg og samboer føler oss veldig klar, så vurderer å starte prøvingen i høst. Har vært inne på tanken om vi bør vente. I byen vi bor er det ikke vanlig å få barn så «tidlig», så blir litt usikker av det. Men om vi drøyer det føler jeg bare vi venter for å vente. Vi har et stabilt forhold, jobbet i mange år, reist, kjøpt leilighet og har ingen store hobbyer vi måtte gitt avkall på. Da tenker jeg vi like godt kan hoppe i det. Hvis man føler seg klar, og vet man vil ha barn før eller siden, er det jo en del fordeler med å starte «tidelig». Det er det jeg har kommet frem til i så fall, men alle er forskjellige. 

Anonymkode: c3606...c64

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk min første og eneste som 40-åring. Synes det gikk helt fint, barnet går nå på barneskolen. 

Jeg var ikke klar for barn før, hadde for mye jeg ville gjøre først. 😊

Mitt svar er altså: Den ideelle alderen er når begge føler seg klare for barn. 

Anonymkode: 12d4b...518

• Liker 10
Skrevet

Kommer an på antall barn, men anbefaler at man er ferdig med graviditeter til man er ca 35 år. Og at man har utdanning/jobb og gjerne har vært sammen en stund først.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk første da jeg var 28 og syntes det var helt topp. Da har man god tid til å få de barna man ønsker før man blir «for gammel». Tredje og siste her kom da jeg var 35, føler jeg  var relativt ung da jeg fikk tredje selv om det er litt stor aldersforskjell på barna. 

Anonymkode: f856e...d9f

AnonymBruker
Skrevet

Vi fikk første da vi var 29 år, og vi synes det var en helt topp aldersforskjell. I barselgruppen og i barnehagen er vi imidlertid blant de yngste foreldrene, så vi kunne nok helt sikkert ventet litt til. 

Anonymkode: bc67a...329

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lurer veldig på det samme. Blir jeg gravid nå, får jeg første barn når jeg er 27 år. Både jeg og samboer føler oss veldig klar, så vurderer å starte prøvingen i høst. Har vært inne på tanken om vi bør vente. I byen vi bor er det ikke vanlig å få barn så «tidlig», så blir litt usikker av det. Men om vi drøyer det føler jeg bare vi venter for å vente. Vi har et stabilt forhold, jobbet i mange år, reist, kjøpt leilighet og har ingen store hobbyer vi måtte gitt avkall på. Da tenker jeg vi like godt kan hoppe i det. Hvis man føler seg klar, og vet man vil ha barn før eller siden, er det jo en del fordeler med å starte «tidelig». Det er det jeg har kommet frem til i så fall, men alle er forskjellige. 

Anonymkode: c3606...c64

Det er ingen fordel å være førstemann i venneflokken med barn. Kjekt om flere av vennene har barn, så man kan være sosial sammen med barna. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er ingen fordel å være førstemann i venneflokken med barn. Kjekt om flere av vennene har barn, så man kan være sosial sammen med barna. 

Det kan jeg skrive under på. De første årene var rimelig kjedelige, for ingen av vennene våre hadde barn. Vi måtte få oss nye venner for å ha playdates, og da har man gjerne ikke så mye annet til felles enn barna. 

Anonymkode: bc67a...329

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...