Gå til innhold

Hva er lurt å bli enig om som par i forkant/etter fødsel?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Tenker feks på om dere vil informere familie om at fødsel er i gang eller vente? Hva med etter fødsel? Er det ok å fortelle hele forløpet til alle? Når skal familie informeres om at baby er født? Snakke om når det er ok med besøk (noen forventer jo å besøke samme dag)? Hvem blir med om mannen er syk/ikke rekker fødsel? Hvem passer evt søsken om det skulle gå galt for mor eller baby?

Er det noe annet dere tenker er viktig å prate om? 

Anonymkode: 12bef...780

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke vi hadde pratet om halvparten av de greiene en gang...

Det kan være greit å ha snakket om dette med informasjon. (Hvem gir, til hvem, på hvilken måte, når osv.) 
Besøk kan det jo også være greit å snakke om, for å sette de store linjene, men ikke planlegg for mye før fødselen er over. Det kan være formen ikke er så god som man trodde. 
Men det kan være greit å snakke om f.eks. om likebehandlig av begges foreldre og  retningslinjer for evt. venner/annen familie.

Resten løser nok seg selv ved behov, vil jeg tro. (Det er ikke nødvendig å planlegge for alle eventuelle krisescenarioer.) 
Vi snakket aldri om hvem som evt. skulle blitt med meg om mannen ikke kunne. Men det hadde nok i så fall blitt mitt valg der og da, om jeg hadde tatt med meg noen, eller om jeg hadde reist alene.

Dere kan jo snakke litt om forventninger til hverandre? Hva forventer du av mannen, før, etter og under fødsel? 
Skal han være sammen med deg og baby og stelle med baby, eller skal han fikse hjemme og legge til rette for dere? 

Er det andre du ønsker at skal bidra inn i babytiden, eller skal den være forbeholdt dere to? 

Anonymkode: f1e5d...3c1

AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvfølgelig.

Vi prater om absolutt alt, hele tiden, og tror det er mye av grunnen til at forholdet er helt uten konflikter. I motsetning til alle trådene jeg leser her inne. For vi vet hvor vi har hverandre. 

Anonymkode: 7c8ca...9a7

Skrevet (endret)

Vi snakket om alt det der og ble enige om det tidlig :) men man må jo likevel ha en viss forståelse for at man må ta det litt på sparket da. Jeg var feks klar for besøk på dagen (før fødsel), men den dagen jeg fødte var jeg så medtatt og ødelagt at jeg kun slapp inn min mor - og til og med det var egentlig for mye selv om vi har et veldig tett forhold. Så noen ting må man godta at kan endre seg, men ja - vi hadde snakket om dette på forhånd.

Endret av boblevann

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...