AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #1 Del Skrevet 3. august 2021 Jeg har avdrigsfrihet på boliglånet mitt grunnet ugjevn inntekt. Jeg har lyst til å heller investere i aksjefond enn å betale ned på boliglånet. Jeg har uansett planer om å flytte neste 5 årene. Vil dette gjøre at jeg ikke kan få lån igjen eller at de ikke vil gi meg avdragsfrihet? Anonymkode: 6ca46...a0a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #2 Del Skrevet 3. august 2021 Banken tjenere jo meir på rente på denne måten, men det har som regel en maks grense 3-5 år.. Anonymkode: 79c82...be2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leeloo Skrevet 3. august 2021 #3 Del Skrevet 3. august 2021 Sjekk om du kan få rammelån, da betaler du som du vil. Litt høyere rente enn vanlig lån. Jeg bruker rammelånskontoen som buffer, det veier opp for noe av renteforskjellen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #4 Del Skrevet 3. august 2021 Om du har mindre enn 60% belånt bolig, så kan man få innvilget avdragsfrihet for flere år. Men det er bankene som avgjør om de vil gi avdragsfrihet eller ikke. Anonymkode: 89ee3...f56 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #5 Del Skrevet 3. august 2021 noen har 10 år Anonymkode: 8f45f...119 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #6 Del Skrevet 3. august 2021 Jeg har hatt avdragsfrihet i flere år nå, husker ikke hvor lenge. Nå sist søkte jeg om fem år og fikk det innvilget uten spørsmål. Jeg liker friheten og betaler når det passer meg. Har ca 40% belåningsgrad på boligen. Bare husk på at løpetiden er den samme, med mindre du endrer den også. Hvis du ikke betaler inn noe og ikke endrer løpetiden så blir det jo veldig høye avdrag igjen når den avdragsfrie perioden er over. Anonymkode: c66d2...b05 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #7 Del Skrevet 3. august 2021 Helt opp til banken og hva står i avtaledokumentet fra da du tok opp lånet. Som bank, eller som privatperson hvis noen hadde lånt fra meg, ville jeg reagert om noen hadde nok penger til å investere på børsen men ikke nok til å betale lånet som avtalt. Anonymkode: 8079a...759 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #8 Del Skrevet 3. august 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Banken tjenere jo meir på rente på denne måten, men det har som regel en maks grense 3-5 år.. Anonymkode: 79c82...be2 Jo, men dette må de vurdere opp mot risikoen for at lånet aldri blir nedbetalt. Anonymkode: 8079a...759 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #9 Del Skrevet 3. august 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jo, men dette må de vurdere opp mot risikoen for at lånet aldri blir nedbetalt. Anonymkode: 8079a...759 Ja. Og er det noe banken ikke ønsker, er det å risikere å måtte gå til tvangssalg. Anonymkode: 55563...2b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #10 Del Skrevet 3. august 2021 Au! Skjønner ikke at noen ønsker avdragsfrihet på boliglån. At det kan være et behov, er en annen sak, men den lureste investeringen du gjør er å betale ned så mye av boliglånet så fort som mulig. Ved varierende inntekt ville jeg heller ha lagt meg på lengre nedbetalingstid, men betalt ned ekstra på lånet når jeg hadde måneder med høyere inntekt. Men ok, banken tjener godt på deg, renta kommer til å gå opp. Anonymkode: 337db...f8d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #11 Del Skrevet 3. august 2021 15 minutter siden, AnonymBruker said: Au! Skjønner ikke at noen ønsker avdragsfrihet på boliglån. At det kan være et behov, er en annen sak, men den lureste investeringen du gjør er å betale ned så mye av boliglånet så fort som mulig. Ved varierende inntekt ville jeg heller ha lagt meg på lengre nedbetalingstid, men betalt ned ekstra på lånet når jeg hadde måneder med høyere inntekt. Men ok, banken tjener godt på deg, renta kommer til å gå opp. Anonymkode: 337db...f8d Det er jo en risiko. Men i snitt så blir kanskje boliglånsrenta 2-3% de neste årene. Mens gjennomsnittlig avkastning i indeksfond er 10%. Så om man har fleksibilitet til å stå til markedet ved eventuell nedgang så er det jo lurt, tenker jeg. Anonymkode: 6ca46...a0a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #12 Del Skrevet 3. august 2021 Jeg hadde avdragsfrihet 3 år i min første leilighet. Bodde kjempefint og rimelig, og den hadde økt mye i verdi da jeg solgte den. Nå skal jeg forhåpentlig ikke flytte mer(boligprisene har økt kraftig bare de siste to årene her), men husker tanken var der om å bygge opp større egenkapital på den måten. Men det ble uansett ikke aktuelt😅 Anonymkode: 408bd...dfd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #13 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Au! Skjønner ikke at noen ønsker avdragsfrihet på boliglån. At det kan være et behov, er en annen sak, men den lureste investeringen du gjør er å betale ned så mye av boliglånet så fort som mulig. Ved varierende inntekt ville jeg heller ha lagt meg på lengre nedbetalingstid, men betalt ned ekstra på lånet når jeg hadde måneder med høyere inntekt. Men ok, banken tjener godt på deg, renta kommer til å gå opp. Anonymkode: 337db...f8d Det stemmer ikke at det er det lureste alltid. Dersom økonomien er sånn at en tåler renteoppgang som kommer så er det lurere å investere overskuddet i fond. Lån på 2mill kommer til å ha mye lavere verdi om 10 år pga inflasjon mens historisk sett så har avkastningen på globale fond vært høyere enn renta på lånet. Anonymkode: da2d3...c4e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #14 Del Skrevet 4. august 2021 Jeg har ganske høy belåningsgrad på min bolig, så jeg får ikke. Fikk til nød 6 måneder etter et samlivsbrudd der jeg trengte litt tid på meg for å finne ut av ting vedr. salg/ikke salg av bolig osv. Men jeg vil jo gjerne betale ned, så det var ikke det. Bare greit å ha akkurat da det var krise. Anonymkode: 294e9...b76 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #15 Del Skrevet 4. august 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Au! Skjønner ikke at noen ønsker avdragsfrihet på boliglån. At det kan være et behov, er en annen sak, men den lureste investeringen du gjør er å betale ned så mye av boliglånet så fort som mulig. Ved varierende inntekt ville jeg heller ha lagt meg på lengre nedbetalingstid, men betalt ned ekstra på lånet når jeg hadde måneder med høyere inntekt. Men ok, banken tjener godt på deg, renta kommer til å gå opp. Anonymkode: 337db...f8d Ikke nødvendigvis. Det er helt avhengig av hvilken avkastning du får på kapitalen. Nedbetaling av boliglånet gir en garantert avkastning lik den effektive renten på boliglånet. I dag er dette rundt 2% for de fleste, altså ganske lav avkastning. Hvis man i steden for å nedbetale boliglånet investerer i aksjer/aksjefond kan man over tid forvente en meravkastning på 4-8% ifh til lånerenten. F.eks. har Dnb Global Indeks hatt en årlig avkastning på over 16% de siste 10 årene. "Ulempen" med aksjefond er høyere risiko, men potensiell avkastning og risiko følger normalt hverandre. Høy risiko - høy potensiell avkastning, lav risiko - lav potensiell avkastning. Anonymkode: de7ba...2ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #16 Del Skrevet 4. august 2021 On 8/3/2021 at 11:22 PM, AnonymBruker said: Det er jo en risiko. Men i snitt så blir kanskje boliglånsrenta 2-3% de neste årene. Mens gjennomsnittlig avkastning i indeksfond er 10%. Så om man har fleksibilitet til å stå til markedet ved eventuell nedgang så er det jo lurt, tenker jeg. Anonymkode: 6ca46...a0a 10% er ingen naturlov, ei heller 6-7% som er mer vanlig å bruke på indeksfond. En gang hvert 5-20 år får vi større krakk og elendighet og markedet ned mot halveres, -50%. Innimellom minikrakk andre år. Da jeg hadde boliglån satte jeg ca 1/3 av månedlig overskudd i fond og 2/3 til ekstra nedbetaling av lån. Altså i tillegg til det minimum banken skulle ha. Mulig den fordelingen var litt for forsiktig, skulle hatt mer i fond, men det forundrer meg hvor mange som maxer lånet, aldri betaler ekstra og aldri sparer og investerer. Som om de har forpliktet seg til å leve på grensen og forbruke max hele tiden. Ekte frihet er å ikke ha lån, ikke den type "frihet"/avdragsfrihet som bankene bruker i reklamespråket. Anonymkode: 8079a...759 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august 2021 #17 Del Skrevet 4. august 2021 On 8/3/2021 at 3:18 PM, Leeloo said: Sjekk om du kan få rammelån, da betaler du som du vil. Litt høyere rente enn vanlig lån. Jeg bruker rammelånskontoen som buffer, det veier opp for noe av renteforskjellen Bare banken som tjener på dette. Alle bør streve for å ha et eget buffer, minst 3-4 månedslønninger. Da kan man gi seg selv rammelån helt uten renter. Anonymkode: 8079a...759 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. august 2021 #18 Del Skrevet 5. august 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Bare banken som tjener på dette. Alle bør streve for å ha et eget buffer, minst 3-4 månedslønninger. Da kan man gi seg selv rammelån helt uten renter. Anonymkode: 8079a...759 Bufferen bør selvsagt være i rammelånet. Der er renten bedre enn på en bankkonto. Anonymkode: bfde7...1c7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. august 2021 #19 Del Skrevet 13. august 2021 On 8/5/2021 at 9:51 AM, AnonymBruker said: Bufferen bør selvsagt være i rammelånet. Der er renten bedre enn på en bankkonto. Anonymkode: bfde7...1c7 Har du eller jeg misforstått noe? Lån har renter man må betale. Penger på konto har rente som man får. (På en måte låner banken av deg og betaler deg rente for dette) Anonymkode: 8079a...759 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Håkon 1970 Skrevet 13. august 2021 #20 Del Skrevet 13. august 2021 8 minutter siden, AnonymBruker said: Har du eller jeg misforstått noe? Lån har renter man må betale. Penger på konto har rente som man får. (På en måte låner banken av deg og betaler deg rente for dette) Anonymkode: 8079a...759 Sikker på at du forstår hva rammelån er? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå