Gå til innhold

Noen som har tatt 20 studiepoeng samtidig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Trenger å fylle på 10 studiepoeng ekstra for å få godkjent bachelorgrad til våren, og vurderer å gjøre dette med å ta to emner som går samtidig over 5 ukers tid, hver på 10 studiepoeng. Noen som har gjort dette? Er det veldig mye? 

Anonymkode: 5b9f1...65a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei. Men 20 stp tilsvarer en studiebelastning på 66% for semesteret. 

Et semester varer ca. 16 uker. Du skal gjennomføre det på 5 uker. 

Så 20 stp på 5 uker tilsvarer en studiebelastning på 211% i disse 5 ukene. Som igjen tilsvarer at du bør sette av en plass mellom 70-75 timer i uka på studiene skal du komme i mål med gode karakterer. 

Men leser og jobber du smart, jobber strukturert og er effektiv, så skal det gå bare godt. Du kan sikkert redusere arbeidsmengden ned til 50 timer pr. uke, som tilsvarer en litt over normal arbeidshverdag 6 av 7 dager i uken. 

Har du 100% jobb utenom, så skal du få kjørt deg. Men fortsatt ikke umulig, og det kan hende du må droppe noen fester i ny og ned for å få unnagjort både arbeid og skole. 

Anonymkode: ae08e...c31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må først sjekke om det er obligatorisk oppmøte som kræsjer i de to emnene. 
Ellers burde det absolutt være mulig, men mye jobb. Hvordan er evalueringsordningen i emnene, er det oppgaver/hjemmeeksamen o.L. som skal leveres inn - i tilfelle når? I eller utenfor denne femukers perioden? Det er dessuten enormt stor forskjell på hvor mye jobb det er per studiepoeng i ulike emner.

Anonymkode: 3be0a...540

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, tar gjerne imot flere. 

Jeg har ikke jobb ved siden av i denne perioden. Fester o.l utgår, tenker å sette av hele formiddagen og en kveldsøkt kun til studier. Angående oppmøte og eksamensdato har jeg undersøkt dette og det krasjer ikke. Det er noen mindre individuelle innleveringer i begge emnene, men ikke obligatorisk oppmøte. 

Skrevet

Jeg har tatt 60 stp per semester det siste året ved siden av fulltidsjobb. Det var slitsomt, og gikk helt fint. 20 stp er mindre enn vanlig studiebelastning (30 stp), så jeg tenker det bør gå greit så lenge eventuelle forelesninger/eksamener overlapper.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ettersom det vanligste er å ta 30 studiepoeng samtidig så bør 20 poeng gå fint (spesielt når du ikke har jobb ved siden av). Har du pleid å ta bare 10 poeng i semesteret? Bruker man ikke veldig lang tid på å bli ferdig med studiet da?

Anonymkode: 55458...310

AnonymBruker
Skrevet

30 poeng er normalt 100% studie. Og da har de fleste en deltidsjobb i tillegg, så 20% uten jobb blir å tenke som lett faktisk. 

Anonymkode: a272c...e70

AnonymBruker
Skrevet

Hei, har nok ikke uttrykt meg helt klart. Jeg mener å ta to emner samtidig, hver på 10 studiepoeng, til sammen 20. Altså 40 studiepoeng totalt i semesteret, men på mitt studie tar vi ett emne over ca. 5 uker før vi går videre til neste. HI

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (På 3.8.2021 den 15.50):

Jeg har tatt 60 stp per semester det siste året ved siden av fulltidsjobb. Det var slitsomt, og gikk helt fint. 20 stp er mindre enn vanlig studiebelastning (30 stp), så jeg tenker det bør gå greit så lenge eventuelle forelesninger/eksamener overlapper.

Har du noen tips og triks @SPOCA? Jeg skal gjøre det samme nå, med full jobb og andre forpliktelser. Noe overveldet allerede.. Når og hvor mye leste du? Tok du emne for emne? 

Anonymkode: 27705...0d8

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.8.2021 den 17.38):

Har du noen tips og triks @SPOCA? Jeg skal gjøre det samme nå, med full jobb og andre forpliktelser. Noe overveldet allerede.. Når og hvor mye leste du? Tok du emne for emne? 

For meg har det vært viktig å være strukturert og sette av tid. Men jeg har heller intensive økter framfor å bruke ekstremt me tid, om du skjønner. Jeg leser heller linjene framfor hver eneste lille detalj. Det sagt: det var helt annerledes å studere matematikk og det å studere historie. Med historie fungerte det fint å lese store linjer og prøve å forstå en helhet. Matematikken derimot måtte jeg jobbe med kontinuerlig flere ganger per uke. 

Jeg setter opp halvårsplaner der jeg f.eks har jobb fra 8-16, studier fra 17-19, andre ting etter det. Bare for å ta et tenkt eksempel. Prøver å ta lørdagen fri, med unntak i eksamensperioder, og tar gjerne lengre økter på søndagene. :) 

Jeg studerte mange emner samtidig, så det jeg gjorde da er at jeg delte opp uka med ulike emner på ulike ukedager. F.eks matematikk 3 ganger per uke, historie 2 ganger per uke, religion 2 ganger per uke osv. Noen ganger ble det overlapp, f.eks at jeg studerte både religion og historie med god pause i mellom på søndager. 

Jeg studerer mye bedre nå med fulltidsjobb enn da jeg ikke hadde det, rett og slett fordi jeg leser mye mer intenstivt og strukturert. Prøv å få oversikt tidlig over pensum og prøv å definere klare mål, f.eks ila uke 36 skal jeg ha skrevet ferdig innledning på oppgaven + lest 50 sider i x bok. Jeg gir meg selv lekser.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
SPOCA skrev (1 time siden):

For meg har det vært viktig å være strukturert og sette av tid. Men jeg har heller intensive økter framfor å bruke ekstremt me tid, om du skjønner. Jeg leser heller linjene framfor hver eneste lille detalj. Det sagt: det var helt annerledes å studere matematikk og det å studere historie. Med historie fungerte det fint å lese store linjer og prøve å forstå en helhet. Matematikken derimot måtte jeg jobbe med kontinuerlig flere ganger per uke. 

Jeg setter opp halvårsplaner der jeg f.eks har jobb fra 8-16, studier fra 17-19, andre ting etter det. Bare for å ta et tenkt eksempel. Prøver å ta lørdagen fri, med unntak i eksamensperioder, og tar gjerne lengre økter på søndagene. :) 

Jeg studerte mange emner samtidig, så det jeg gjorde da er at jeg delte opp uka med ulike emner på ulike ukedager. F.eks matematikk 3 ganger per uke, historie 2 ganger per uke, religion 2 ganger per uke osv. Noen ganger ble det overlapp, f.eks at jeg studerte både religion og historie med god pause i mellom på søndager. 

Jeg studerer mye bedre nå med fulltidsjobb enn da jeg ikke hadde det, rett og slett fordi jeg leser mye mer intenstivt og strukturert. Prøv å få oversikt tidlig over pensum og prøv å definere klare mål, f.eks ila uke 36 skal jeg ha skrevet ferdig innledning på oppgaven + lest 50 sider i x bok. Jeg gir meg selv lekser.

Hva om man bare har ETT fag per semester? 

Ett fag (15 poeng) høst og ett fag (15 poeng) vår. Kan man få en ok karakter (trenger ikke mer enn C) hvis man leser 4-5 timer i uka? 

Anonymkode: 4e0f2...376

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 7.8.2021 den 17.38):

Hvordan finner man tid til obligatorisk gruppearbeid hvis man har full jobb? Møter man andre studenter på kveldstid? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva om man bare har ETT fag per semester? 

Ett fag (15 poeng) høst og ett fag (15 poeng) vår. Kan man få en ok karakter (trenger ikke mer enn C) hvis man leser 4-5 timer i uka? 

Det kommer vel helt an på hvilken evne man har til å ta til seg pensum og hvilke emne/fag det gjelder. Jeg synes det virker litt lite. Ved UiA, der jeg studerte, forventet de en arbeidsbelastning på ca 37,5 timer per uke for 30 stp. Dvs nesten 19 timer hvis man tar 15 stp. Jeg ville nok kanskje lest 10-15 timer i uka, minst. Men det er meg, man tar jo til seg stoffet forskjellig. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvordan finner man tid til obligatorisk gruppearbeid hvis man har full jobb? Møter man andre studenter på kveldstid? 

Ja, det har jeg gjort, generelt etter arbeidstid. Heldigvis ikke opplevd så mye gruppearbeid på de studiene jeg har tatt mens jeg har jobbet fulltid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...