AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #1 Skrevet 3. august 2021 Hei, dere! Har de siste to årene studert ved Høyskolen i Kristiania, ett år som fulltid, og ett annet som deltid hvor jeg måtte ta opp noen fag. Har bestått 5/8 fag totalt. Men bestemte meg for å bytte studieretning i år, og kom inn på et studie i Notodden som passer meg mye mer Har søkt maksimalt lån + stipend hos Lånekassen, og fikk tilbud, da lurer jeg rett og slett på om jeg kan takke ja til det? ☺️ Eller er de slik at de tilbyr det automatisk til alle som søker? Usikker på om jeg får lov til lånet + stipendet, siden jeg har fått det før. Tuuusen takk for all hjelp 🥰 Anonymkode: 41488...bcc
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #2 Skrevet 3. august 2021 Du kan få 8 år med støtte fra lånekassen. Så det er bare å takke ja det. Anonymkode: 3f6ff...e1e 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #3 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du kan få 8 år med støtte fra lånekassen. Så det er bare å takke ja det. Anonymkode: 3f6ff...e1e Ok, tusen takk Men vet du om når man søker om maksimalt lån + stipend. Er de slik at de automatisk tilbyr alle som søker det? Hvordan funker det? Eller sjekker de hvert enkelt tilfelle? Anonymkode: 41488...bcc
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #4 Skrevet 3. august 2021 Tror at hvis du søkte for ett bestemt studie men skal ta et annet, så bør du melde fra om endringene når du har kommet inn på det. Det blir nok ikke noe forskjell i hvor mye penger du får. Anonymkode: 950ec...64c
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #5 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ok, tusen takk Men vet du om når man søker om maksimalt lån + stipend. Er de slik at de automatisk tilbyr alle som søker det? Hvordan funker det? Eller sjekker de hvert enkelt tilfelle? Anonymkode: 41488...bcc Noen ganger sjekker de. Men nå går mye automatisk. Det må derimot dokumenteres fra skolen at du er student der, så du må melde deg opp til fag og betale skoleavgiften for å få noe fra lånekassen. Anonymkode: 3f6ff...e1e
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #6 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror at hvis du søkte for ett bestemt studie men skal ta et annet, så bør du melde fra om endringene når du har kommet inn på det. Det blir nok ikke noe forskjell i hvor mye penger du får. Anonymkode: 950ec...64c Ah, ok takk! Så du tror jeg har rett til lån+stipend? Jeg hadde vel ikke blitt tilbudt om jeg ikke hadde hatt rett? 😅 Anonymkode: 41488...bcc
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #7 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tror at hvis du søkte for ett bestemt studie men skal ta et annet, så bør du melde fra om endringene når du har kommet inn på det. Det blir nok ikke noe forskjell i hvor mye penger du får. Anonymkode: 950ec...64c Stipend + maksimalt lån er det samme. Eneste unntaket er for de som skal betale skolepenger. Man kan også få mer lån om man er over 30 eller har barn under 16 år. Anonymkode: 3f6ff...e1e
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #8 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ah, ok takk! Så du tror jeg har rett til lån+stipend? Jeg hadde vel ikke blitt tilbudt om jeg ikke hadde hatt rett? 😅 Anonymkode: 41488...bcc Herlighet ja. Du har lov til å bytte retning. Men har du brukt opp 8 år med støtte så får du ikke mer. Du får heller ikke støtte om du er forsinket med mer enn 60 studiepoeng (altså at du stryker eller avbryter før eksamen). Anonymkode: 3f6ff...e1e
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #9 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Herlighet ja. Du har lov til å bytte retning. Men har du brukt opp 8 år med støtte så får du ikke mer. Du får heller ikke støtte om du er forsinket med mer enn 60 studiepoeng (altså at du stryker eller avbryter før eksamen). Anonymkode: 3f6ff...e1e Men jeg er redd for at jeg ikke har rett til stipend+lån, siden jeg har fått det før, og jeg har allerede studert to år. Itilegg har jeg strøket på endel fag, som jeg senere har tatt opp og bestått. Anonymkode: 41488...bcc
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #10 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Noen ganger sjekker de. Men nå går mye automatisk. Det må derimot dokumenteres fra skolen at du er student der, så du må melde deg opp til fag og betale skoleavgiften for å få noe fra lånekassen. Anonymkode: 3f6ff...e1e Så man kan altså være over 60 studiepoeng bak, søke om lån+stipend på nytt, og få det invilget, siden det går automatisk? Anonymkode: 41488...bcc
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #11 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så man kan altså være over 60 studiepoeng bak, søke om lån+stipend på nytt, og få det invilget, siden det går automatisk? Anonymkode: 41488...bcc Nei. Anonymkode: 3f6ff...e1e
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #12 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men jeg er redd for at jeg ikke har rett til stipend+lån, siden jeg har fått det før, og jeg har allerede studert to år. Itilegg har jeg strøket på endel fag, som jeg senere har tatt opp og bestått. Anonymkode: 41488...bcc Lånekassen har all informasjon om deg fra skolen. Har du krav på støtte så vet de det, har du ikke krav på støtte på grunn av forsinkelser eller annet så vet de det også. Anonymkode: 3f6ff...e1e
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #13 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nei. Anonymkode: 3f6ff...e1e Så hvordan funker det? Om det går automatisk? Jeg er litt redd ligger for mye studiepoeng bak, men er usikker siden jeg har fått tilbudet. Anonymkode: 41488...bcc
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #14 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så hvordan funker det? Om det går automatisk? Jeg er litt redd ligger for mye studiepoeng bak, men er usikker siden jeg har fått tilbudet. Anonymkode: 41488...bcc Alt går ikke automatisk. om du har bestått fag du tidligere har strøket på så er det ikke noe problem. Anonymkode: 3f6ff...e1e
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #15 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Alt går ikke automatisk. om du har bestått fag du tidligere har strøket på så er det ikke noe problem. Anonymkode: 3f6ff...e1e Har bestått 5/8 fag Så bør jo ikke ligge sånn supermasse bak nei. Anonymkode: 41488...bcc
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #16 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har bestått 5/8 fag Så bør jo ikke ligge sånn supermasse bak nei. Anonymkode: 41488...bcc Ta kontakt med lånekassen du, først som sist. Anonymkode: 3f6ff...e1e 1
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #17 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Ah, ok takk! Så du tror jeg har rett til lån+stipend? Jeg hadde vel ikke blitt tilbudt om jeg ikke hadde hatt rett? 😅 Anonymkode: 41488...bcc Så lenge du studerer og ikke har brukt opp antall studipoeng som tilsvarer 8 år, så har du rett på studiestøtte ja. Om du fortsatt er fulltidsstudent blir det ikke forskjell på hvor mye du får, men du burde melde fra om endringer hos lånekassen om at det er det nye studiet du skal ta, gitt at du har kommet inn på det. De vil vurdere om det blir endringer, men sannsynligvis blir det ikke det. Anonymkode: 950ec...64c
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #18 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ta kontakt med lånekassen du, først som sist. Anonymkode: 3f6ff...e1e Ja, har sendt dem mail Fikk og slettet noe av gjelden, siden jeg besto endel fag. Utrolig merkelig om dem tilbyr stipend og lån, til folk som oppfyller kravene. Anonymkode: 41488...bcc
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #19 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, har sendt dem mail Fikk og slettet noe av gjelden, siden jeg besto endel fag. Utrolig merkelig om dem tilbyr stipend og lån, til folk som oppfyller kravene. Anonymkode: 41488...bcc Til folk som *ikke oppfyller kravene. Anonymkode: 41488...bcc
AnonymBruker Skrevet 3. august 2021 #20 Skrevet 3. august 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Har bestått 5/8 fag Så bør jo ikke ligge sånn supermasse bak nei. Anonymkode: 41488...bcc Og er de resterende 3 fagene på 60 studiepoeng eller over? Det er hva du må finne ut av. Ring lånekassen. Anonymkode: 0c239...76c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå